Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa"— Zapis prezentacji:

1 AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa
„Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain

2 Kształcenie przyszłych instruktorów - BORNEO
Hufcowy Kurs Drużynowy Przyszły instruktor Środowisko Komisja instruktorska Opiekun

3 Model zintegrowanego kształcenia - Borneo
Komisja Opiekunowie Instruktorska SZKOŁA INSTRUKTORSKA (organizacja szkoleń, kursów, konferencji) Zaplecze Hufcowi szkoleniowe

4 System szkoleń Borneo Szkolenia podstawowe: Kurs metodyczny
(zuchy, harcerze, wędrownicy) Kurs przewodnikowski Kurs podharcmistrzowski Szkolenia przygotowujące Seminarium Kadry Kształcącej Borneo obejmuje niezależne kursy dla harcerek i harcerzy głównie z Pomorza, Zachodniego Pomorza, Warmii i Mazur.

5 Specyfika systemu kształcenia instruktorów BORNEO
Dostrzegamy złożoność relacji miedzy czynnikami formujacymi instruktora Maksymalnie efektywnie wykorzystujemy te czynniki, na które mamy wpływ: Przełożeni, Komisja Instruktorska, Opiekunowie Prób, Szkoleniowcy Cykl szkoleniowy – całość Szkoła Instruktorska - Organizator Procesu

6 Agricola Kurs metodyczny Mazowieckiej Chorągwi Harcerzy
oczami instruktora - rezydenta;

7

8 Przeznaczenie Pierwszy etap kształcenia instruktorskiego. Uczestnicy:
16-17 letni kandydaci na drużynowych; posiadający doświadczenie na funkcji zastępowego; minimum stopień harcerski ćwika.

9 Cele Agricoli (1) Cel oficjalny: Pozostałe cele oczywiste:
Przygotowanie do w pełni świadomego i poprawnego metodycznie planowania pracy w drużynie harcerzy. Pozostałe cele oczywiste: Wykształcenie umiejętności posługiwania się metodą harcerską w praktyce. Przekazanie wiedzy na temat podstaw teoretycznych ...

10 Cele Agricoli (2) Cele mniej oczywiste ale traktowane bardzo poważnie:
Wymiana doświadczeń. Rozbudzenie aspiracji twórczych w zakresie stosowania metody harcerskiej i kształtowania programu Integracja środowiska instruktorskiego Cel nadrzędny: Motywacja do podjęcia służby instruktorskiej i otwarcia próby pwd.

11 Cechy Agricoli Trzytygodniowy obóz kursowy (sierpień)
Praca zaliczeniowa (do końca września) Forma obozu drużyny (pionierka, służba w kuchni, warta, gry, harce, zadania, współzawodnictwo). Zastępy dobierane są hufcami (integracja w środowisku działania). Program napięty jest do ostatniej minuty: duże tempo, intensywność przeżyć, wysiłek fizyczny i umysłowy. Prawdziwy „fun” - mnóstwo frajdy na poziomie oczekiwań 17-latka.

12 Główne rodzaje stosowanych metod
Doświadczenie metodyczne Zajęcia pokazowe – organizowane przez kadrę przy wsparciu uczestników: demonstracja dobrych praktyk, przeżycie emocji i trudów. Warsztaty, „wykład” – instruktorzy rezydenci. Twórcze rozwinięcie zajęć pokazowych (alternatywy, łyk teorii) Stwarzanie i wykorzystywanie naturalnych sytuacji wychowawczych Zachodzące samoistnie lub aranżowane przez kadrę kursu sytuacje. Dyskusje ogniskowe.

13 Twórcy „nowej” Agricoli Psina (phm Andrzej Jaworski 22 WDH).
Szwejk (hm Marek Gajdziński 16 WDH); Orzeł (phm Robert Chalimoniuk 7 UDH);


Pobierz ppt "AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa"

Podobne prezentacje


Reklamy Google