Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Dokąd zmierzasz, uczniu?” Elżbieta Lesińska, Andrzej Kobylec
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Modernizacja kształcenia zawodowego
Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe, teraźniejszość i przyszłość. Praktyczna realizacja wytycznych europejskich w kwestii kształcenia zawodowego|
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Modyfikacja Mariola Przybylska
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Kształcenie ponadgimnazjalne od 1 września 2012 r.
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Witold Woźniak Kształcenie zawodowe i ustawiczne jako narzędzie wpływające na sytuację gospodarczą Polski „Czwartki u ekonomistów” PTE Warszawa, 22 stycznia.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Technik pojazdów samochodowych Bezpłatny kurs prawa jazdy kat. B !!!
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały MEN i KOWEZiU.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013

Struktura Obszary zmian Kontekst międzynarodowy Jakość i elastyczność kształcenia zawodowego Przykłady ścieżek kształcenia Rola doradztwa zawodowego Wsparcie ze strony KOWEZiU

Obszary zmian Klasyfikacja zawodów (nazwy zawodów, typy szkół ponadgimnazjalnych, nazwy kwalifikacji, możliwość prowadzenia kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, szczególne uwarunkowania lub ograniczenia związane z kształceniem w danym zawodzie) Podstawa programowa (zadania zawodowe, efekty kształcenia, kompetencje personalne i społeczne, wykaz kwalifikacji i ich powiązań z zawodami i efektami kształcenia, podbudowa do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów, możliwości uzyskiwania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego) Ocenianie i egzaminowanie (warunki uzyskania dyplomu, tryb dopuszczania do egzaminu zawodowego, warunki i formy przeprowadzania części pisemnej i praktycznej egzaminu, zasady dostosowywania warunków i form egzaminu zawodowego do rodzaju niepełnosprawności zdających, terminy egzaminów, warunki ponownego przystępowania do egzaminu zawodowego, warunki i tryb przeprowadzania egzaminów eksternistycznych, egzaminy przeprowadzane przez izby rzemieślnicze) Kształcenie w formach pozaszkolnych (warunki, organizacja i tryb; KKZ, KUZ, KKO – potwierdzanie efektów; gdzie się kształcić)

Edukacja zawodowa w kontekście idei uczenia się przez całe życie Zasady LLL * Postawienie osoby w centrum polityki LLL (nie instytucja lub system) Otwarte podejście do kwalifikacji (podejście oparte na efektach uczenia się) Szerokie podejście do uczenia się (docenianie różnych form uczenia się) Uczenie się dotyczy wszystkich (tj. również osób pracujących, nieaktywnych zawodowo, seniorów, a także małych dzieci) Partnerstwo na rzecz LLL (współpraca wielu podmiotów) Ułatwianie dostępu do nowych ścieżek kariery Efektywne inwestowanie w uczenie się * Perspektywa uczenia się przez całe życie. Dokument strategiczny opracowany przez Międzyresortowy Zespół do spraw uczenia się przez całe życie, w tym Krajowych Ram Kwalifikacji, działający na podstawie Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów nr 13 z dnia 17 lutego 2010 r. Projekt z dnia 4 lutego 2011 r.

Edukacja zawodowa a narzędzia polityki LLL (ERK i KRK) możliwość porównywania kwalifikacji (opisanych językiem efektów) mobilność edukacyjna i zawodowa kreowanie ścieżek kariery (elastyczność) integracja edukacji z rynkiem pracy bilansowanie kompetencji akumulacja i transfer osiągnięć/efektów

Elastyczność ścieżek kariery Kwalifikacje w zawodach wyodrębniono pod kątem rzeczywistych potrzeb pracodawców poprawy zatrudnialności absolwentów kształcenia zawodowego Umożliwia to kolekcjonowanie kwalifikacji: w obrębie zawodu (wspólne kwalifikacje dla poziomu zasadniczej szkoły zawodowej i technikum) w innych zawodach (kwalifikacji wspólnych dla zawodów zbliżonych nie trzeba ponownie potwierdzać)

Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego obejmuje 200 zawodów, w ramach których wyodrębniono 252 kwalifikacje W klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ujęto: 23 zawody trzykwalifikacyjne 72 zawody dwukwalifikacyjne 98 zawodów jednokwalifikacyjnych (7 zawodów z klasyfikacji to zawody szkolnictwa artystycznego, dla których nie wyodrębnia się kwalifikacji) …co daje łącznie 311 kwalifikacji. Oznacza to, że 59 kwalifikacji stanowią kwalifikacje wspólne dla kilku zawodów, co pozwala z kolei na wspomniane kolekcjonowanie kwalifikacji, tym samym większą elastyczność. Dla kwalifikacji wyodrębnionych w 161 zawodach klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych (oprócz kształcenia w danym typie/danych typach szkół) Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego

Od elektromechanika do technika elektryka elektromechanik elektryk technik elektryk K1: Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych K2: Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych K3: Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych

Technik technologii wyrobów skórzanych KaletnikKuśnierz Od … do technika technologii wyrobów skórzanych

Technik mechanik Ślusarz Mechanik- monter maszyn i urządzeń Operator obrabiarek skrawających Od … do technika mechanika

Technik technologii żywności CukiernikPiekarzWędliniarz Operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego Od … do technika technologii żywności

Wsparcie informacyjne dotyczące edukacji zawodowej

Doradztwo w procesie uczenia się Uczenie się formalneUczenie się pozaformalne i nieformalne Ocenianie – egzamin zewnętrzny Standard kwalifikacji (przewidywany efekt uczenia się, np. podstawa programowa) Dyplom lub inny dokument potwierdzający kwalifikację Rynek pracy Dalsze uczenie się Identyfikacja kompetencji Informacja i doradztwo edukacyjno- zawodowe, wsparcie Dokumentowanie efektów uczenia się/doświadczeń edukacyjnych Ocenianie efektów uczenia się Uczenie się uzupełniające Dokument potwierdzający efekty uczenia się nie stanowiące kwalifikacji Rynek pracy Informacja i doradztwo edukacyjno- zawodowe, wsparcie

Wsparcie doradcze dotyczące edukacji zawodowej

Inne propozycje KOWEZiU Podstawy programowe, plany i programy nauczania Wyszukiwarki Filmy informacyjno-promocyjne Platforma Edukacyjna KOWEZiU Informacja o doskonaleniu Wydawnictwa Edukator Zawodowy

Dziękuję i zapraszam na Tylko w 2012 roku ponad 1 mln odwiedzin 4 mln odsłon