Doświadczenia i rekomendacje kontrolera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 29 marca 2013.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31 grudnia 2012.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31 sierpnia 2011.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31 grudnia 2011.
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Realizacja umowy w ramach POIG
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Kwalifikowalność wydatków
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Korekta finansowa zastosowana przez UKS Kielce dla realizacji projektu Gminy Kunów nr Z/2.26/III/3.5.1/99/04 „Budowa Hali gimnastycznej przy Gimnazjum.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
KONFERENCJA ŚLĄSKIE POGRANICZE W LATACH POGRANICZE POLSKO CZESKIE Z PERSPEKTYWY KONTROLERA Bielsko - Biała 7 listopada 2014 r. ŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 20 września 2010.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31grudnia 2014.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Kontrola w Programie Interreg VA Polska – Słowacja – co warto wiedzieć przygotowując się do udziału w transgranicznym projekcie Śląski Urząd Wojewódzki.
Prezentacja wyników audytu rocznego IA Paweł Krawański Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Szkolenie INTERREG V-A Republika czeska - polska
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Doświadczenia i rekomendacje kontrolera Bielsko - Biała, 9 grudnia 2013 r.

Kontroler pierwszego stopnia w województwie śląskim Wojewoda Śląski – na podstawie Porozumienia z 22 sierpnia 2008 r. zawartego z Ministrem Rozwoju Regionalnego, który pełni rolę Instytucji Zarządzającej w Programie. Zadania związane z kontrolą pierwszego stopnia realizowane są w Wydziale Informacji Europejskiej i Projektów Transgranicznych Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Oddziale realizacji projektów transgranicznych. Tytuł slajdu: odstęp pomiędzy wierszami: 44. Można wkleić logo ŚUW obok tytułu albo pomiędzy punktami.

Specyfika pracy kontrolera Przyporządkowanie pracowników Oddziału do poszczególnych Partnerów projektów. Zasada „dwóch par oczu”: każda kontrola prowadzona jest przez co najmniej dwie osoby w oparciu o listy sprawdzające. Akceptacja dokumentów sprawozdawczych i rozliczeniowych następuje po weryfikacji dokonanej przez każdego z kontrolerów.

Specyfika pracy kontrolera Różnorodność stosowanych dokumentów. Uznaniowość – niezależny osąd kontrolera. Terminowość – opóźnienia w procesie kontroli: ograniczenia administracyjne, duża liczba procedur kontrolnych. Kontrole zewnętrzne do kilku razy w ciągu roku: IZ, UKS, NIK, KE. dokumentacja programowa – Program, Podręcznik Programu, Wytyczne w zakresie kontroli pierwszego stopnia w ramach Programu, krajowe Wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków i projektów ; dokumentacja projektowa – umowa (decyzja), wniosek o dofinansowanie, instrukcja do wypełniania raportu, procedura zmian, wytyczne z zakresu informacji i promocji, akty prawa krajowego i wspólnotowego: Rozporządzenia unijne, ustawa Prawo zamówień publicznych, Kodeks cywilny, elementy Prawa budowlanego, rozporządzenia wykonawcze do ustaw (np. dotyczące zasad wystawiania faktur).

Rola kontrolera Współtworzenie systemu kontroli w Programie. Zapewnienie kontroli w trybie ciągłym w każdym realizowanym projekcie. Celem kontroli jest zweryfikowanie: czy zadeklarowane przez beneficjenta wydatki zostały rzeczywiście poniesione; czy środki zostały racjonalnie wydatkowane (gospodarowanie środkami publicznymi); czy roboty budowlane zostały zrealizowane, a usługi, towary i dzieła dostarczone zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie; czy projekt i wydatki w części realizowanej przez polskiego partnera są zgodne z zasadami wspólnotowymi i krajowymi.

Zadania kontrolera Przeprowadzanie regularnego monitoringu merytorycznego projektu (kontrola raportów). Certyfikowanie zadeklarowanych wydatków. Przeprowadzanie kontroli i wizyt monitorujących w siedzibie beneficjenta oraz na miejscu realizacji projektu. Raportowanie o nieprawidłowościach do Instytucji Zarządzającej. Opiniowanie zmian w projektach. Udzielanie beneficjentom wskazówek. Prowadzenie szkoleń.

Zadania kontrolera „w terenie” Kontrole na miejscu planowe - na zakończenie (mikroprojektu) - w trakcie realizacji - systemowe doraźne inne - na wniosek IZ - wsparcie kontroli administracyjnej wizyty monitorujące

Zadania kontrolera „w terenie” Stan wdrażania Programu w województwie Liczba kontroli przeprowadzonych na miejscu Liczba wizyt monitorujących 44 16 w tym kontrole mikroprojektów w tym kontrole pozaplanowe 9 3

Zdjęcia z kontroli na miejscu

Zdjęcia z kontroli na miejscu

Wnioski z kontroli PLUSY I MINUSY

Wnioski z kontroli MINUSY Zaburza pracę instytucji. Generuje koszty związane z wykrytymi nieprawidłowościami. Angażuje czas na wyjaśnienia nawet drobnych uchybień. Powoduje stres pracowników. PLUSY Może wskazać problemy i poprawić funkcjonowanie instytucji. Poprawia wydatkowanie środków publicznych. Podniesienie kwalifikacji pracowników poprzez dokształcanie się. Satysfakcja z efektów.

Wnioski z kontroli Projekt dobrze zaplanowany i opisany we wniosku aplikacyjnym – mniej zmian, minimalizacja ryzyka wystąpienia kosztów niekwalifikowalnych, sprawniejsza weryfikacja, szybsza refundacja. Projekt właściwie rozliczony administracyjnie – mniej niespodzianek podczas kontroli na miejscu. Projekt ukierunkowany na osiągnięcie celu transgranicznego, a nie pozyskanie funduszy jako celu samego w sobie – przemyślane działania dają wymierne efekty podczas kontroli.

Wnioski z kontroli Wypełnianie dokumentacji sprawozdawczo – rozliczeniowej z pominięciem zapisów instrukcji i dokumentacji programowej. Zbyt rozbudowane i przeszacowane budżety we wnioskach aplikacyjnych: koszty osobowe, koszty ogólne. Pozycje budżetowe niezwiązane z działaniami w projekcie, albo przeciwnie: niezaplanowanie wydatków, które usprawniłyby działania projektowe. Myślenie budżetem, a nie projektem: nieprzemyślane „czasowo” zakupy.

Wnioski z kontroli c.d. Koordynatorzy zewnętrzni, a pracownicy partnera – loteria czy inwestycja? Lakoniczne pod względem formalnym protokoły odbioru, niezgodność pomiarów powykonawczych z projektami budowlanymi, zła jakość dokumentacji technicznej przyczynami: częstych zmian w projektach, nieterminowego kończenia projektów, problemów z rozliczeniem wskaźników. Stosowanie procedur ustawy Prawo zamówień publicznych źródłem: najczęstszych nieprawidłowości, korekt finansowych, zwrotów środków zrefundowanych, najpoważniejszych skutków finansowych dla Beneficjentów.

Rekomendacje - zamówienia publiczne Jak minimalizować ryzyko wystąpienia nieprawidłowości? Działanie zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych i rozporządzeń okołoustawowych. Kontrola ex - ante dokumentacji przetargowej. Znajomość „Taryfikatora” – dokumentu pn. „Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE”. Zapoznanie się z listami sprawdzającymi do kontroli ex – post postępowań przetargowych. Informowanie Wykonawców o źródłach finansowania zamówienia zgodnie z zasadami promocji i informacji Programu.

Rekomendacje - zamówienia publiczne Na co zwrócić szczególną uwagę? Na dyspozycje zawarte w art. 29 ustawy Prawo zamówień publicznych, dotyczące zakazu opisywania przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny, niejednoznaczny, a przede wszystkim nieobiektywny (poprzez wskazywanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia). Na opisywanie warunków udziału w postępowaniu adekwatnie do celu, jaki zamierza osiągnąć Zamawiający. Na żądanie od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania – zgodnie z rozporządzeniem: art. 25 ust. 2. Na ostrożne stosowanie pozacenowych kryteriów oceny ofert.

Rekomendacje – cechy dobrego projektu Definicja

Rekomendacje – cechy dobrego projektu Projekt to zorganizowany i ułożony w czasie ciąg wielu działań zmierzających do osiągnięcia konkretnego i mierzalnego celu. Działania projektu realizowane są: w zdefiniowanym terminie w określonej przestrzeni wydzielonymi zasobami ludzkimi wydzielonymi zasobami rzeczowymi wydzielonymi zasobami finansowymi.

Rekomendacje – cechy dobrego projektu Definicja Williama H. Kilpatricka: „Projekt to odważne, planowe działanie, wykonywane całym sercem w środowisku społecznym.”

Rekomendacje – cechy dobrego projektu Wartość dodana współpracy transgranicznej. Odpowiedź na realne problemy i potrzeby zidentyfikowane na obszarze wsparcia. Wspólna wizja Partnerów projektu – realna współpraca zespołów realizujących projekt po obydwu stronach granicy.

Rekomendacje – cechy dobrego projektu c.d. Przemyślany i dobrze napisany wniosek aplikacyjny. Jednoznaczny opis celów, działań. Uwzględnianie uwarunkowań (np. możliwości finansowych jednostki). Racjonalny budżet. Rozsądny czas realizacji. Wskaźniki jednoznaczne i mierzalne powiązane z zaplanowanymi działaniami. Skuteczna i poprawna pod względem formalnym promocja.

Rekomendacje – cechy złego projektu Pozyskanie funduszy. Zabezpieczenie pensji i finansowania jednostki. Brak możliwości wdrożenia rezultatów projektu: „projekty do szuflady”. Powtarzalność – w opozycji do innowacyjności i unikatowości.

Stan wdrażania Programu w województwie Wartość wnioskowana (euro) Wartość zcertyfikowana (euro) Wydatki kwalifikowalne 13 966 801,94 13 269 286,07 Refundacja z EFRR 11 852 287,53 11 276 396,70

Stan wdrażania Programu w województwie Liczba wystawionych Certyfikatów: 187. Średnia wartość Certyfikatu (w euro): koszty kwalifikowalne: 58 455,00 refundacja z EFRR: 49 675,76. Średni koszt kontroli pierwszego stopnia: ok. 2% zcertyfikowanych kwot.

Stan wdrażania Programu w województwie 26 Partnerów zrealizowało lub wciąż realizuje 25 projektów. Kontroler zakończył rozliczanie 15 projektów. Dwóch partnerów nie rozpoczęło jeszcze rozliczania wydatków w projektach. Kontroler wystawił 171 Certyfikatów kontroli pierwszego stopnia (z wyłączeniem projektu parasolowego). W ramach projektu parasolowego: 16 Certyfikatów.

Stan wdrażania Programu w województwie Rodzaje raportów cząstkowych* Liczba złożonych i zatwierdzonych raportów Średnia liczba korekt raportów bezkosztowe 33 1,06 kosztowe 173 1,78 łącznie 206 1,42 *z wyłączeniem projektu parasolowego

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Radosław Kowalik Śląski Urząd Wojewódzki Wydział Informacji Europejskiej i Projektów Transgranicznych Oddział realizacji projektów transgranicznych