Program ochrony środowiska przed hałasem dla Miasta Krakowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Etapy realizacji projektu
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Projekt CiViTAS CARAVEL w Krakowie
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Paweł Klimowicz Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Inwestycje Metropolitalne w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Krakowa Kraków, 2007.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
PLAN PREZENTACJI Sesja Rady Miasta MIELECKI PARK PRZEMYSŁOWY – stan realizacji PROJEKT: Budowa Inkubatora Nowych Technologii IN- Tech wraz z.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój Edycja 2013.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
INWESTYCJE DROGOWE W MAŁOPOLSCE PÓŁNOCNEJ.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA – PODSTREFA OŚWIĘCIM
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Konsultacje Społeczne, 06-07/09/20071 PROJEKT TRASY KRASIŃSKIEGO na odcinku plac Wilsona ul. Budowlana wraz przeprawą mostową i torowiskiem tramwajowym.
Strategia rozwoju Opola w latach
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
Materiały multimedialne dotyczące profilaktyki narażenia na hałas
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Obszary ciche W przypadku obszarów cichych należy przyjąć, że poziomy dopuszczalne na tych.
Kierunki rozbudowy sieci tramwajowej w Krakowie w latach
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Kryteria, Wskaźniki operacyjne
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
Liga Walki z Hałasem Uwagi do dokumentu:
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Dopuszczalne poziomy hałasu
Przebudowa torowisk TRAMWAJOWych wraz z siecią trakcyjną w Szczecinie w ciągu komunikacyjnym na odcinku od ul. Energetyków poprzez ul. Gdańską, do.
„STREFA 30” POZNAŃ CENTRUM CELE PROJEKTU „STREFA 30”  USPOKOJENIE RUCHU W CENTRUM MIASTA  POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU  STWORZENIE LEPSZYCH.
Chojnice, 24 października 2014 Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Modernizacja.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Program „Moje Boisko-Orlik 2012” w województwie śląskim Katowice, 13 maja 2008 r.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Raport z realizacji Programu ochrony środowiska przed hałasem czerwiec 2015 rok.
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Równanie różniczkowe fali liczba falowa długość fali częstość drgań okres drgań Rozwiązanie: Ruch falowy.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PLANOWANE I ZREALIZOWANE INWESTYCJE NA TERENIE MIASTA SANOKA I POWIATU SANOCKIEGO Lipiec 2017.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Program ochrony środowiska przed hałasem dla Miasta Krakowa Kraków, 23 września 2013 r. dr inż. Janusz Bohatkiewicz mgr inż. Sebastian Biernacki mgr inż. Maciej Hałucha mgr inż. Robert Wańczyk

PODSTAWY WYKONANIA PROGRAMÓW OCHRONY ŚRODOWISKA PRZED HAŁASEM Dyrektywa 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnosząca się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. U. L 189 z dnia 18.07.2002 r.). END - Environmental Noise Directive Directive 2002/49/EC of the European Parliament and of the Council of 25 June 2002 relating to the assessment and management of environmental noise (L 189/12, 18.7.2002) Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 25, poz. 150, z późniejszymi zmianami). Rozp. MŚ z dn. 10.11.2010 r. w sprawie sposobu ustalania wartości wskaźnika hałasu LDWN (Dz. U. Nr 215, poz. 1414). Rozp. MŚ z dn. 14.10.2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem (Dz. U Nr 179, poz. 1498). Rozp. MŚ z dn. 14.06.2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. 2006, Nr 120, poz. 826) W dniu 23 października 2012r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2012r. poz. 1109).

Dopuszczalny poziom hałasu w [dB] W dniu 23 października 2012r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2012r. poz. 1109). Lp. Rodzaj terenu Dopuszczalny poziom hałasu w [dB] Drogi lub linie kolejowe LDWN przedział czasu odniesienia równy wszystkim dobom w roku LN przedział czasu odniesienia równy wszystkim porom nocy 1 a) Strefa ochronna „A” uzdrowiska b) Tereny szpitali poza miastem 50 (50) 45 (45) 2 a) Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej b) Tereny zabudowy związanej ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży (2) c) Tereny domów opieki społecznej d) Tereny szpitali w miastach 64 (55) 59 (50) 3 a) Tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego b) Tereny zabudowy zagrodowej c) Tereny rekreacyjno-wypoczynkowe d) Tereny mieszkaniowo-usługowe 68 (60) 4 Tereny w strefie śródmiejskiej miast powyżej 100 tys. mieszkańców 70 (65) 65 (55)

Analizowane rodzaje hałasu: Hałas lotniczy Analizowane rodzaje hałasu: hałas drogowy – zdecydowanie najbardziej uciążliwy dla mieszkańców Krakowa, w szczególności przy głównych arteriach komunikacyjnych. Hałas przemysłowy Hałas tramwajowy hałas kolejowy, tramwajowy i lotniczy – mają charakter bardziej lokalny, a uciążliwość najczęściej związana jest z pojedynczymi zdarzeniami (przelotami samolotów lub przejazdami pociągów/tramwajów). Hałas kolejowy Hałas drogowy Hałas przemysłowy – zagrożenie ma charakter lokalny - zakłady produkcyjne, rzemieślnicze i usługowe. Hałas komunalny – agregaty chłodnicze i klimatyzacyjne, oraz urządzenia wentylacyjne, wzrasta uciążliwość z lokali rozrywkowych.

Mapy Akustyczne Krakowa 2002 - pierwsza w Polsce mapa akustyczna (wykonawca - Akademia Górniczo Hutnicza w Krakowie we współpracy z WIOŚ w Krakowie) 2007 - aktualizacja mapy akustycznej Krakowa (wykonawca - Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie). 2012 - aktualizacja mapy akustycznej Krakowa (wykonawca – konsorcjum: EKKOM Sp. z o.o., EQM System i Środowisko).

MAPY HAŁASU I PROGRAM OCHRONY PRZED HAŁASEM – TERMINY 2012 2013

RÓWNOWAŻNY POZIOM DŹWIĘKU LAeq (dB) Hałas - EKKOM (c) Idea LAeq polega na określeniu średniego poziomu ciśnienia akustycznego w rozpatrywanym czasie gdzie: LAeq – poziom hałasu występujący w czasie ti [dB], ti – czas występowania hałasu o poziomie LAi [s], T – łączny czas obserwacji (czas odniesienia) [s].

DŁUGOOKRESOWY ŚREDNI POZIOM DŹWIĘKU A (dB) Rozp. MŚ z dn. 10.11.2010 r. w sprawie sposobu ustalania wartości wskaźnika hałasu LDWN (Dz. U. Nr 215, poz. 1414)

Analizy trendów zmian stanu akustycznego środowiska Analizy porównawcze wyników map akustycznych z lat 2007 i 2012 wskazują na zmniejszenie się wielkości oddziaływania hałasu na ludność miasta Krakowa. Sumaryczne liczby osób mieszkających w zasięgach przekroczeń minimalnych wartości dopuszczalnych dla obszaru miasta zmniejszyły się o około: - 5% w przypadku hałasu pochodzącego od dróg, ocenianego wskaźnikiem LDWN. Podkreślić jednak należy, że o około 25% zmniejszyła się liczba osób będąca w strefach oddziaływania powyżej 60dB, natomiast zwiększyła się liczba osób mieszkająca w strefie najmniejszych oddziaływań 55-60dB.

Analizy trendów zmian stanu akustycznego środowiska - 22% w przypadku hałasu pochodzącego od dróg, ocenianego wskaźnikiem LN. Zmniejszenie liczby osób dotyczy wszystkich analizowanych przedziałów zasięgów hałasu. Zmniejszenie zasięgów hałasu wynika z wpływu zadań inwestycyjnych zrealizowanych na terenie miasta Krakowa w zakresie przebudowy, rozbudowy i remontów sieci drogowej miasta (np. I etap wschodniej obwodnicy Krakowa, budowa estakady w ciągu ul. Nowohuckiej, rozbudowa skrzyżowania ulic: Radzikowskiego – Conrada – Jasnogórska – Armii Krajowej w Krakowie).

W latach 2008 – 2012 zrealizowano następujące działania mające wpływ na klimat akustyczny Krakowa: zadania w wynikające ze strategii krótkoterminowej „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla Miasta Krakowa” np.: budowa ekranów akustycznych (Al. Powstańców Śląskich, autostrada A4), system obszarowego sterowania ruchem (Al. Słowackiego, Al. Krasińskiego), koordynacja sygnalizacji świetlnej (ul. Młyńska), przebudowa dróg (ul. Bieżanowska), wymiana nawierzchni (ul. Kąpielowa), modernizacja torowiska (skrzyżowanie ul. Straszewskiego z ul. Karmelicką), inne ważne inwestycje mające wpływ na klimat akustyczny Krakowa: I etap wschodniej obwodnicy Krakowa, budowa estakady w ciągu ulic Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich, budowa linii tramwajowej wraz z przebudowa pasa drogowego i budową ul. Kuklińskiego, przebudowa Ronda Ofiar Katynia, budowa linii tramwajowej łączącej ul. Brożka oraz Kampus UJ wraz z systemem sterowania ruchem i nadzoru, działania wynikające również z zaleceń technicznych Programu np.: przebudowy i remonty ulic (np. ul. Zakopiańska, ul. Bieżanowska, ul. Surzyckiego, ul. Długa, Szlak), wymiany nawierzchni (np. ul. Prokocimska, ul. Wrobela, ul. Myśliwska), przebudowy torowisk (np. ul. Długa, ul. Wawrzyńca, ul. Franciszkańska i Dominikańska), zadania wynikające z zapisów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

WSKAŹNIK „M” PRZYKŁADOWE ZALEŻNOŚCI POMIĘDZY WIELKOŚCIĄ PRZEKROCZEŃ A LICZBĄ MIESZKAŃCÓW gdzie: M – wartość wskaźnika, ∆L – wielkość przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu dB, m – liczba mieszkańców na terenie o przekroczonym poziomie dopuszczalnym.

WARTOŚCI WSKAŹNIKA „M” DLA MIASTA KRAKOWA NA PODSTAWIE MAP Z ROKU 2012 Priorytet działań Wartość wskaźnika M Od Do Wysoki 50 250 Średni 20 Niski

DZIAŁANIA W KIERUNKU POPRAWY STANU AKUSTYCZNEGO EDUKACJA Perspektywa czasowa: ciągła Źródła finansowania: środki własne Miasta Krakowa, zarządców dróg, linii kolejowych i lotniska, programy finansowe UE, media i sponsorzy Główne kierunki: wspomaganie w edukacji i konsultacjach społecznych Efekty: trudne do bezpośredniego oszacowania– bardzo wysokie przy systematycznym i skoordynowanym działaniu STRATEGIA DŁUGOTERMINOWA Perspektywa czasowa: 5-15 lat Źródła finansowania: środki własne zaplanowane w WPF, zarządców dróg, linii kolejowych i lotniska, Główne kierunki: ocena Programu, realizacja WPF, realizacja zmian obszarowych, monitoring efektów działań naprawczych Efekty: punktowe, liniowe i obszarowe – trudne do oszacowania (ok. 5 dB) STRATEGIA KRÓTKOTERMINOWA – Program ochrony środowiska przed hałasem Perspektywa czasowa: 5 lat Źródła finansowania: środki własne: ZIKIT, GDDKiA O. Kraków Główne kierunki: realizacja Programu i monitorowanie jego efektów (w tym powstawania nowych „hot spots”), przygotowanie rozwiązań obszarowych, MPZP, obszary ciche. Efekty: punktowe i liniowe (ok. 3-12 dB) 14

Program ochrony środowiska przed hałasem dla Miasta Krakowa W ramach opracowywania Programu ochrony środowiska przed hałasem zaproponowano działania, których realizacja powinna doprowadzić do poprawy stanu akustycznego w Krakowie: działania krótkoterminowe, które stanowią faktyczny zakres Programu na lata 2014- 2018, związane z ograniczeniem poziomu hałasu w najniekorzystniejszych punktach i ciągach komunikacyjnych, np.: system obszarowego sterowania ruchem poprawa stanu nawierzchni dróg (remonty nawierzchni i torowisk projektowanie uwzględniające problem hałasu zwiększanie płynności ruchu poprzez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, rond, itp dobór właściwych materiałów np. ciche nawierzchnie budowa ekranów akustycznych zabudowa ekranująca

Program ochrony środowiska przed hałasem dla Miasta Krakowa Działania długoterminowe, których realizacja przewidywana jest w okresie wykonywania kolejnych programów ochrony przed hałasem (10-15 lat), wybrane założenia: Konsekwentna realizacja projektów infrastrukturalnych Realizacja inwestycji obszarowych mających na celu uspokojenie ruchu poprzez ograniczenie ruchu tranzytowego, upłynnienie ruchu z kontrolą prędkości Zapewnienie priorytetu komunikacji zbiorowej Polityka parkingowa (park and ride i inne rodzaje) Planowanie przestrzenne uwzględniające zagrożenia hałasem Skuteczne i konsekwentne egzekwowanie ograniczeń: ruchu, prędkości, tonażu Realizacja monitoringu poprzez System zarządzania hałasem

Program ochrony środowiska przed hałasem dla Miasta Krakowa Działania związane z edukacją ekologiczną Promocja komunikacji zbiorowej Promocja komunikacji rowerowej i rozwój sieci ścieżek rowerowych Promocja i edukacja alternatywnych form wykorzystania samochodów: carpooling (jazda z sąsiadem) carsharing i bikesharing (uliczne wypożyczalnie samochodów i rowerów) eco-driving (ekojazda), styl jazdy Promocja pojazdów „cichych” (elektryczne, hybrydowee) Udział mediów w konsultacjach społecznych – rola „tłumacza” Promocja właściwego planowania przestrzennego uwzględniającego zagrożenia hałasem – strefowanie funkcji zabudowy Promocja innych metod ochrony przed hałasem niż ekrany akustyczne

Dziękujemy za uwagę