ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Advertisements

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
RAMOWE PLANY NAUCZANIA
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
,,Zadania dyrektora przedszkola i szkoły podstawowej w kontekście zmian organizacyjnych i programowych Czesław Stawikowski.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Szkoły ponadgimnazjalne
Wrocław, 16 kwietnia 2012 r., Jelenia Góra, 18 kwietnia 2012 r.
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
szkół ponadgimnazjalnych
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Organizacja pracy szkół od 1 września 2012 roku
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Indywidualne nauczanie
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Szkoły ponadgimnazjalne
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE zmiany
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013

PODSTAWY PRAWNE Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012, poz. 204) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. nr 4, poz. 17) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. nr 67, poz. 756, z późn. zm.)

OKRES OBOWIĄZYWANIA PODSTAW PROGRAMOWYCH: „starej” i „nowej”

USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 64. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne; 2) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 3) w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe – praktyczna nauka zawodu; 4) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; 5) zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych.

2. Szkoła może prowadzić również inne niż wymienione w ust 2. Szkoła może prowadzić również inne niż wymienione w ust. 1 zajęcia edukacyjne. 3. Zajęcia wymienione w ust. 1 pkt 2 i 4 mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy. 4. Zajęcia wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2, zajęcia prowadzone w placówkach oraz kwalifikacyjne kursy zawodowe, z wyjątkiem zajęć praktycznych i laboratoryjnych, mogą być prowadzone także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

DODATKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE (Ramowe plany nauczania) Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału (grupy międzyoddziałowej lub grupy międzyklasowej) w danym roku szkolnym, a w przypadku szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich - od 6 do 12 godzin, na: 1) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych; 2) realizację następujących dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów: a) zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany obowiązkowo w szkole, b) zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania Dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. W przypadku wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest obowiązkowy.

OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE

ZAJĘCIA WYNIKAJĄCE Z ODRĘBNYCH PRZEPISÓW

TYGODNIOWY WYMIAR GODZIN Klasa LO T ZSZ I 30 33 27 II 32 35 29 34 IV - 31

FORMY ORGANIZACJI ZAJĘĆ

GRUPA MIĘDZYODDZIAŁOWA GRUPA MIĘDZYKLASOWA MIĘDZYSZKOLNA Przedmiot Przedmiot PP, PR- LO, T Religia/etyka uzupełniający- LO,T W-f LO, T Informatyka J. obcy Przedmiot PR- LO, T (za zgodą OP) uzupełniający- LO, T (za zgodą OP)

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE (3 LATA) ORGANIZACJA NAUCZANIA W ZAKRESIE ROZSZERZONYM I PRZEDMIOTY UZUPEŁNIAJĄCE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE (3 LATA) Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, (rady pedagogicznej), rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów, z tym że co najmniej jednym z nich powinna być historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia, jest zobowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu: geografia, biologia, chemia lub fizyka, jest zobowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda.

TECHNIKUM (4 LATA) Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, (rady pedagogicznej), rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 przedmioty, z tym że jednym z nich powinna być: geografia, biologia, chemia, fizyka lub matematyka. Uczeń jest zobowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo, z zastrzeżeniem: - Uczeń, który realizuje w zakresie rozszerzonym: 1) przedmiot historia i jeden z przedmiotów: geografia, biologia, chemia lub fizyka, jest zobowiązany realizować przedmiot uzupełniający ekonomia w praktyce, 2) przedmioty: historia i matematyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda.

PRZEDMIOT UZUPEŁNIAJĄCY PRZYRODA ZAKRES ROZSZERZONY HISTORIA + GEOGRAFIA lub BIOLOGIA lub CHEMIA lub FIZYKA = PRZEDMIOT UZUPEŁNIAJĄCY EKONOMIA W PRAKTYCE ---------------------------------------------------------------------------------------- MATEMATYKA PRZEDMIOT UZUPEŁNIAJĄCY PRZYRODA

PODZIAŁ NA GRUPY W klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i szkole policealnej podział na grupy jest obowiązkowy: na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych: komputerowych, informatyki i technologii informacyjnej w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej (do 31.08. 2013 – dostosowanie do ww. warunków); na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z języków obcych w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego; na nie więcej niż połowie godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów;

na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów, z tym że jeżeli w skład grupy oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych lub uczniowie oddziałów specjalnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów odpowiednio w oddziale integracyjnym lub specjalnym określona w przepisach w sprawie ramowych statutów szkół publicznych. na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania dla zawodu wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów; w przypadku prowadzenia kształcenia zawodowego na podstawie modułowego programu nauczania dla zawodu, zgodnie z wymogami określonymi w modułowym programie nauczania dla zawodu; na zajęciach praktycznej nauki zawodu, zgodnie z przepisami w sprawie praktycznej nauki zawodu;

ZASADY REALIZACJI PRZEDMIOTÓW W ZAKRESIE PODSTAWOWYM I ROZSZERZONYM

LO T Przedmioty w zakresie podstawowym, z wyjątkiem przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny, matematyka i wychowanie fizyczne, są realizowane w klasie I. z wyjątkiem przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka, są realizowane w klasach I i II. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka, są realizowane w klasach I-III, równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w klasach I-IV, równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia może rozpocząć się w klasie I, II lub III. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia może rozpocząć się w klasie I, II, III lub IV.

NOWA KLASYFIKACJA ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO 23 grudnia 2011 r. podpisane zostało rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Rozporządzenie jest częścią zmian systemu kształcenia zawodowego, które mają poprawić jakość kształcenia zawodowego, uelastycznić i dostosować ofertę edukacyjną do potrzeb zmieniającego się rynku pracy.  Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego wskazuje: 1)   zawody, w których kształcenie jest prowadzone w szkołach 2)   typy szkół ponadgimnazjalnych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie, tj. trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową dla młodzieży, czteroletnie technikum dla młodzieży oraz szkołę policealną, 3)   kwalifikacje wyodrębnione w zawodach, których kształcenie może być prowadzone na kwalifikacyjnych kursach zawodowych; 4)   zawody, w  których nie wyodrębnia się kwalifikacji (zawody szkolnictwa artystycznego); 5)   wnioskodawców - ministrów, na wniosek których wprowadzono zawody do klasyfikacji; 6)   obszary kształcenia, do których są przypisane poszczególne zawody wpisane do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Nowe podejście do zdobywania wykształcenia zawodowego polega na wyodrębnieniu w ramach poszczególnych zawodów pojedynczych kwalifikacji, z których każda obejmuje określony zasób wiedzy i umiejętności. Szkoły zawodowe nadal będą kształciły w zawodach, w oparciu o wyodrębnione kwalifikacje. Kształcenie w zakresie pojedynczych kwalifikacji będzie prowadzone na kwalifikacyjnych kursach zawodowych a ich ukończenie będzie uprawniało do przystąpienia do zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Potwierdzenie wszystkich kwalifikacji w obrębie danego zawodu, oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły, będzie jednoznaczne ze zdobyciem zawodu i uzyskaniem dyplomu. Możliwe będzie także posługiwanie się świadectwem potwierdzającym pojedynczą kwalifikację. Rozporządzenie realizuje koncepcję dotyczącą ujednolicenia okresu kształcenia w zasadniczej szkole zawodowej, wynikającą z przywołanej ustawy. Od 1 września 2012 r. kształcenie we wszystkich zawodach w zasadniczej szkole zawodowej będzie trwało trzy lata.

W nowej strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego absolwenci zasadniczych szkół zawodowych będą mogli kontynuować kształcenie w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych począwszy od drugiej klasy oraz uzupełniać kwalifikacje w zawodzie w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Klasyfikacja zawodów przewiduje możliwości nabywania kwalifikacji przez absolwentów szkół dających wykształcenie średnie, w szczególności absolwentów liceów profilowanych: poprzez kształcenie w szkołach policealnych - w zawodach, dla których przewidziano kształcenie w tym typie szkoły; w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych - w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, dla których nie przewidziano kształcenia w szkole policealnej; w szkołach policealnych i w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych - w zakresie wybranych zawodów i kwalifikacji wskazanych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego obejmuje 200 zawodów, w ramach których wyodrębniono 251 kwalifikacji. W klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ujęto: 23 zawody (po 3 kwalifikacje na zawód), 72 zawody (po 2 kwalifikacje na zawód), 98 zawodów (1 kwalifikacja na zawód), 7 zawodów szkolnictwa artystycznego, dla których nie wyodrębnia się kwalifikacji.

ZMIANY W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM (rozporządzenie)

KLASYFIKACJA WŁAŚCIWA

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !