METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro
Advertisements

„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
Wada słuchu i zaburzenia mowy
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Kształcenie specjalne
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - Grupa 6 „Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Dzieciństwo jest snem rozumu
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
PEDAGOG SZKOLNY.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
compulsory full-time education
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Realizacja programu rozwojowego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
OFERTA DLA SZEŚCIOLATKÓW.  nauka odbywa się w salach lekcyjnych dostosowanych do potrzeb młodszych dzieci, podzielonych na części: edukacyjną i rekreacyjną,
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOAWA Dulcza Mała Radomyśl Wielki Tel:
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron

Cele kształcenia poznanie języka ojczystego jako wspólnego ze słyszącymi środka komunikacyjnego; wyposażenie w niezbędną wiedzę o świecie; zdobycie wiadomości i umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w środowisku ludzi słyszących;

Metody nauczania języka niesłyszących metody, wykorzystujące jako podstawę porozumiewania się mowę dźwiękową metody manualne metoda migowa metoda oralno-słuchowa metoda oralno-daktylograficzna metoda oralno-fonogestowa metoda oralno-migowa

Metody pracy nad rozwojem języka uczniów stosowane w ZSDDN rozwój i stymulacja sprawności językowej, zarówno na poziomie ustnym (konwersacja, rozumienie mowy) jak i pisemnym z wykorzystaniem resztek słuchu oraz z zastosowaniem dodatkowych metod, które mają pomóc w osiągnięciu tego celu cel: możliwości percepcyjne ucznia rodzaj oprotezowania opinia psychologiczno-pedagogiczna poziom rozwoju emocjonalnego i psychicznego ucznia diagnoza: dodatkowe umiejętności dodatkowe zaburzenia rozwojowe, wymagające kompensacji, usprawniania i korygowania preferencje i uwarunkowania otoczenia społecznego dziecka niesłyszącego

METODA ORALNO-SŁUCHOWA oparta jest na zasadzie pełnego wykorzystania resztek słuchu oraz wspomagania wzrokowego; stosowana jest w odniesieniu do uczniów, u których resztki słuchu pod względem jakościowym i ilościowym są wystarczające do tego, by wyposażyć ich w kompetencje komunikacyjne oraz dostarczyć im niezbędnych informacji o otaczającej rzeczywistości; charakterystyczne dla tej metody jest globalne podejście do kształcenia językowego; w procesie wprowadzania nowego materiału językowego bazuje się na całościowym (polisensorycznym) poznaniu; najważniejsze są bodźce akustyczne i możliwość odczytywania mowy z ust równolegle włączana jest również forma graficzna wprowadzanego pojęcia (umożliwiająca czytanie globalne) .

METODA ORALNO-MIGOWA stosuje się ją w pracy z dziećmi, u których występuje głęboka głuchota, resztki słuchu są pod względem jakościowym mało efektywne, a ponadto metody oralno - słuchowe nie przynoszą spodziewanych efektów priorytetem jest tu również opanowanie przez uczniów zasobu językowego, a wprowadzenie znaków daktylograficznych i ideograficznych języka migowego jest jedynie ważnym narzędziem, służącym porozumiewaniu się z otoczeniem i wspomagającym rozwój kompetencji komunikacyjnych oraz przyswajanie wiedzy. ten wielokanałowy przekaz (percepcja poprzez: resztki słuchu dziecka, umiejętność odczytywania mowy z ust, znajomość alfabetu palcowego oraz znaków ideograficznych) stanowi drogę do łatwiejszego porozumiewania się z dzieckiem niesłyszącym, a tym samym do podniesienia skuteczności nauczania języka

METODA PRAKTYCZNEGO DZIAŁANIA metoda ta stosowana jest powszechnie, ponieważ język funkcjonuje tu jako środek komunikacji, a nie cel sam w sobie (umiejętności praktyczne i komunikacyjne rozwijają się równolegle) Daje możliwość rozwoju mowy poprzez: rozszerzanie zasobu słownictwa stymulowanie rozwoju mowy okazje do prowadzenia dialogów samodzielne czytanie ze zrozumieniem rozwój wypowiedzi ustnych i pisemnych wychowanie słuchowe

Formy pracy stosowane w ZSDDN 1. grupowe zajęcia edukacyjne (lekcje w zespołach klasowych) indywidualne zajęcia edukacyjne (nauczanie indywidualne) 2. dodatkowe formy zajęć: koła zainteresowań zajęcia logopedyczne zajęcia korekcyjno - kompensacyjne zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze zajęcia języka migowego wycieczki

  Przyjęty w naszej placówce model pracy z dziećmi niesłyszącymi, odpowiedni dobór metod i różnorodność form pracy pedagogicznej: - daje możliwość całościowego kształcenia i wszechstronnego rozwoju naszych wychowanków; - promuje wszystkie aspekty rozwoju dzieci niesłyszących; - pozwala na komunikowanie się w sposób, który uznają za najlepszy; - pozwala na kompensację zaburzonych funkcji;