STATUT SZKOŁY LUB PLACÓWKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzice w szkole Andrzej Pery Kielce, grudzień 2011.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Konferencja Informacyjno - Szkoleniowa Kuratorium Oświaty w Rzeszowie „Wspomaganie jakości pracy szkół niepublicznych” Nadzór pedagogiczny sprawowany.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Rada Rodziców jako organ szkoły
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
RODZICE W SZKOLE.
1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 października 2005 r. Dnia 11 listopada 2005 roku weszła w życie nowelizacja Rozporządzenia.
Procedura przygotowania tekstu jednolitego – praktyczne rozwiązania część 2 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
Kształcenie dualne.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Tworzenie i stosowanie prawa
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ocenianie w Statucie szkoły
Zasady techniki prawodawczej
Tytuł ustawy nowelizującej
Rada pedagogiczna – dokumentowanie pracy
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

STATUT SZKOŁY LUB PLACÓWKI Struktura i procedury zmian Płock, wrzesień 2013 roku

Konstruując statut, należy kierować się zasadami konstrukcji aktów prawnych określonych w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908)

Jednostki redakcyjne statutu szkoły lub placówki

[może być także artykuł (Art.)] (§ 124 ust. 1 rozp. PRM)  Podstawową jednostką redakcyjną i systematyzacyjną dla statutów, regulaminów, zarządzeń i uchwał, podobnie jak dla rozporządzenia, jest paragraf (§) [może być także artykuł (Art.)] (§ 124 ust. 1 rozp. PRM)

każdą samodzielną myśl ujmuje się w odrębny paragraf (§) (§ 55 ust. 1 rozp. PRM)  paragraf (§) powinien być w miarę możliwości jednozdaniowy (§ 55 ust. 2 rozp. PRM)

samodzielną myśl wyraża kilka zdań (§ 55 ust. 3 rozp. PRM) paragraf można dzielić na ustępy jeżeli: samodzielną myśl wyraża kilka zdań (§ 55 ust. 3 rozp. PRM) między zdaniami wyrażającymi samodzielne myśli występują powiązania treściowe (§ 55 ust. 4 rozp. PRM)

 Paragraf można dzielić na ustępy, ustępy na punkty, punkty na litery, a litery na tiret (§ 124 ust. 2 rozp. PRM) → paragraf (§) → ustęp (ust.) → punkt (pkt ) → litera (lit.) → tiret (-)

 Ustępy oznaczamy cyfrą arabską z kropką bez nawiasu: 1. 2. 3. …. itd  Ustępy oznaczamy cyfrą arabską z kropką bez nawiasu: 1. 2. 3. …. itd. z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie danego paragrafu, np.: (§ 57 ust. 2 rozp. PRM)

§ 5 Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, szkoła organizuje świetlicę. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekroczyć 25. Wychowankowie świetlicy mają prawo do korzystania w pierwszej kolejności z obiadów wydawanych przez stołówkę. Świetlicą kieruje kierownik świetlicy powoływany i odwoływany przez dyrektora szkoły. Wykonuje zadania zgodnie ze swoim zakresem obowiązków.

 Nie numeruje się ustępu w paragrafie jednoustępowym, np.: § 2 Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Płock, która zapewnia jej utrzymania oraz kadrowe i organizacyjne warunki do realizacji programów nauczania i innych zadań statutowych . § 3 Organami szkoły są : Dyrektor szkoły; Rada Pedagogiczna; Rada Rodziców; Samorząd Uczniowski.

 W obrębie ustępu (ust.) lub paragrafu (§) można zastosować wyliczenia wprowadzając punkty (pkt).  Punkty oznaczamy cyfrą arabską z nawiasem po prawej stronie: 1) 2) 3) itd., z zachowaniem ciągłości w obrębie danego paragrafu lub ustępu np.: (§ 57 ust. 3 rozp. PRM)

§ 3 Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności: umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły; ……. . Sposób wykonywania zadań szkoły: czas trwania cyklu kształcenia wynosi 6 lat; ……. ;

 W obrębie punktów (pkt) można dokonać kolejnego wyliczenia, wprowadzając litery. (§ 56 ust. 2 rozp. PRM)  W obrębie liter (lit.) można dokonać kolejnego wyliczenia, wprowadzając tiret [-]. (§ 56 ust. 3 rozp. PRM)

 Litery oznaczamy małymi literami alfabetu łacińskiego, z wyłączeniem liter „polskich”, z nawiasem po prawej stronie: a) b) c) itd. z zachowaniem ciągłości w obrębie punktu. (§ 57 ust. 4 rozp. PRM)

§ 3 Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności: umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, ……. , ……. ; Sposób wykonywania zadań szkoły: czas trwania cyklu kształcenia wynosi 6 lat , realizowane są dwa etapy edukacyjne (etap I i etap II), ……. .

 Każdy punkt kończy się średnikiem (;), a ostatni kropką (. )  Każdy punkt kończy się średnikiem (;), a ostatni kropką (.). (§ 57 ust. 3 rozp. PRM)  Każdą literę kończy się przecinkiem (,), a ostatnią średnikiem (;) albo kropką (.). (§ 57 ust. 4 rozp. PRM)  Każde tiret kończy się przecinkiem (,), a ostatnie przecinkiem (,), średnikiem (;) albo kropką (.). (§ 57 ust. 6 rozp. PRM)

Powoływanie się na jednostki redakcyjne (§ 59 ust. 1 rozp. PRM) Nazwa jednostki Oznaczenie Sposób powoływania paragraf 5 § 5 ustęp 3. ust. 3 punkt 8) pkt 8 litera f) lit. f tire - tire drugie Np.: § 5 ust. 3 pkt 8 lit. f tire drugie (bez przecinków i odmiany)

 Zasadą redagowania statutu jest zachowanie właściwej kolejności jednostek redakcyjnych oraz kolejnej numeracji paragrafów w całym statucie.

Zmiany w statucie szkoły lub placówki

Pierwszy statut nadaje szkole organ lub osoba zakładająca szkołę Art Pierwszy statut nadaje szkole organ lub osoba zakładająca szkołę Art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami)

Czynniki determinujące konieczność dokonywania zmian w statucie szkoły to m. in.: zmiany zachodzące w przepisach prawa oświatowego, powszechnego i lokalnego zmiany w specyfice szkoły potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych i strukturalnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej zalecenia organów kontrolnych i nadzorujących (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem) inne potrzeby (np. zmiana nazwy, nadanie imienia itp.)

Dyrektor szkoły lub placówki zobowiązany jest do aktualizowania statutu szkoły tak, aby odzwierciedlał on specyfikę szkoły lub placówki i był zgodny z prawem oświatowym.

W statucie szkoły lub placówki dokonuje się zmian, a nie aneksuje jak czasami spotyka się w praktyce szkolnej.

O zmiany w statucie mogą wnioskować : dyrektor szkoły (jako przewodniczący rady pedagogicznej ma prawo występować z wnioskiem o podjęcie uchwał w ramach kompetencji stanowiących rady pedagogicznej) organ sprawujący nadzór pedagogiczny organy szkoły (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski)

Procedura dokonywania zmian w statucie szkoły lub placówki

Przygotowanie przez radę pedagogiczną projektu zmian w statucie szkoły lub placówki (art. 42 ust.1 UoSO)

Zmiana (nowelizacja) statutu polega na: uchyleniu niektórych jego przepisów zastąpieniu niektórych jego przepisów, przepisami o innej treści lub brzmieniu dodaniu do niego nowych przepisów np.:

Jest Po zmianie § 3 W skład zespołu wchodzą: gimnazjum; liceum ogólnokształcące; liceum profilowane; technikum; technikum uzupełniające; zasadnicza szkoła zawodowa. (skreślony);

Po zmianie otrzymuje brzmienie Jest Po zmianie otrzymuje brzmienie § 33 ………… Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te konsultacje, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych, oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania. …………… Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na poszczególne obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych konsultacji, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych, oceny uznane za pozytywne w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

Jest Dodano punkty § 42 ………… … ……… . ………. : … ; 2a) pielęgniarka środowiskowa; 2b) terapeuta pedagogiczny. …… .

Przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w statucie szkoły lub placówki (art. 42 ust. 1)

Uchwała nr 7/2013 Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Zawodowych nr 7 w Płocku z dnia 17 września 2013 roku w sprawie wprowadzenia zmian w statucie Zespołu Szkół Zawodowych nr 7 w Płocku na podstawie art. 52 ust. 2 w związku z art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) uchwala się, co następuje: § 1 W statucie zespołu dokonuje się następujących zmian: W § 3 skreśla się pkt 3 i pkt 5. W § 33 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie: „2. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na poszczególne obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych konsultacji, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych, oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania”. W § 42 ust. 2 dodaje się pkt 2a) i 2b) w brzmieniu: „2a) pielęgniarka, 2b) terapeuta pedagogiczny”. § 2 Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi zespołu. § 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia. Przewodniczący Rady Pedagogicznej

W § 42 ust. 2 dodaje się pkt 2a) i 2b) w brzmieniu: „2a) pielęgniarka, W statucie zespołu dokonuje się następujących zmian: W § 3 skreśla się pkt 3 i pkt 5. W § 33 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie: „2. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na poszczególne obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych konsultacji, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych, oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania”. W § 42 ust. 2 dodaje się pkt 2a) i 2b) w brzmieniu: „2a) pielęgniarka, 2b) terapeuta pedagogiczny”.

Uchwalenie zmian przez radę szkoły (art. 50 ust Uchwalenie zmian przez radę szkoły (art. 50 ust. 2 pkt 1), a w przypadku jej braku przez radę pedagogiczną (art. 42 ust.1 i art. 52 ust. 2)

 Tryb głosowania nad uchwałą w sprawie zmian w statucie szkoły lub placówki powinien być określony w regulaminie odpowiedniego organu szkoły.

 Jeżeli zmian do statutu szkoły lub placówki jest wiele i przez to staje się on nieczytelny redaguje się tekst jednolity według następujących zasad:

Zachowuje się numerację pierwotnego tekstu statutu i uwzględnia numerację dodaną przez uchwały zmieniające.

W miejscu przepisu uchylonego (§, ust. pkt, lit W miejscu przepisu uchylonego (§, ust. pkt, lit.)wpisuje się oznaczenie uchylonej jednostki redakcyjnej oraz określenie „uchylony”, podając w odnośniku tytuł uchwały uchylającej.

 Praktycznym jest wpisanie do statutu upoważnienia dla dyrektora szkoły lub placówki do publikowania w drodze własnego zarządzania tekstu jednolitego statutu szkoły lub placówki.

 Statut szkoły lub placówki nie może być martwym formalnym dokumentem, odpowiadającym wprawdzie warunkom formalno – prawnym, ale równocześnie nieprzystającym do szkolnej rzeczywistości i potrzeb.

 Istotne jest zatem zadbanie o to, by Statut szkoły lub placówki był opracowany rzetelnie i jednoznacznie określał prawa obowiązujące w szkole.

§ 25 Uczeń ma obowiązek: ….. ; systematycznego zdobywania i poszerzania wiedzy; aktywnego uczestnictwa w zajęciach; wszechstronnego prezentowania swoich wiadomości i umiejętności; ……. . § 48 Jeśli uczeń nie przestrzega Statutu i obowiązujących w szkole przepisów może zostać ukarany: upomnieniem ustnym; uwagą pisemną; ….. skreśleniem z listy uczniów.

Kurator oświaty może uchylić statut szkoły lub placówki publicznej albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem, czyli naruszające prawo oświatowe, powszechnie obowiązujące przepisy prawa w Polsce np..: Konstytucję RP, konwencje międzynarodowe itp. (art. 60 ust. 3 oraz KPA)

Opracowała: Henryka B. Pszczolińska Dziękuję za uwagę Opracowała: Henryka B. Pszczolińska