METODY BADAŃ MEDIOZNAWCZYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Społeczności w Internecie
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
badania rynku turystycznego
Badania opinii publicznej
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Konsumpcja informacji
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Czym jest zarządzanie operacyjne
Metody badawcze w psychologii
Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
METODY BADAŃ MEDIOZNAWCZYCH
METODY BADAŃ MEDIOZNAWCZYCH
Agata Blady, Komunikado PR,
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Magdalena Nowosielska
Segmenty rynku prasowego
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Autor: Justyna Radomska
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Metodologia badań wydatków reklamowych
Zwyczaje żywieniowe Polaków
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Metody zbierania danych empirycznych
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
INFORMACJA MARKETINGOWA
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Gatunki dziennikarskie
METODY BADAŃ MEDIOZNAWCZYCH
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Strona startowa Wybierz … co Cię interesuje Nasza szkoła Strona Pracowni Strony WWW Prezentacja Wykorzystanie Internetu O autorze Redakcja Zadanie Należy.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Badanie PBC  Od 1998 roku.  Wszystkie rodzaje prasy.  Realizuje Instytut Millward Brown.  Badaniem objętych jest ponad 160 pism.  Publikowane są.
Projektowanie kwestionariusza
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Analiza premierowych audycji adresowanych dla mniejszości ukraińskiej nadawanych w programach mediów publicznych w okresie 23 maja – 6 czerwca 2016r.
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Badania rynku mediów Optymalne dostosowanie mediów do potrzeb odbiorców Wykład VI.
Badanie rynku mediów Wskaźniki
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Zapis prezentacji:

METODY BADAŃ MEDIOZNAWCZYCH mgr Olga Kurek e-mail: okurek@wsiz.rzeszow.pl

Tematyka PRZEDMIOTU Podstawowe etapy i elementy procesu badawczego Badania sondażowe Analiza zawartości mediów Badania mediów drukowanych Badania mediów elektronicznych Rynek instytucji badawczych w Polsce

Literatura Wimmer R. D. , Dominick J. R., „Mass media. Metody badań”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Karków 2008 (s. 63-93, 209-243, 249-295) Lisowska-Magdziarz M., „Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 (s.13-57)Babbie E., „Badania społeczne w praktyce”, PWN, Warszawa 2006 (s.127-133) Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., „Metody badawcze w naukach społecznych”, Zysk i S-ka, Poznań 2001 (s. 66-87, 191-216, 266-295) 

Kryteria zaliczenia W skład oceny końcowej wchodzą następujące kryteria: Obecność – 15p. Aktywność – 35p. Kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach – 50p.   Ocena końcowa wynika z następujących przedziałów punktowych: 91 p. -100 p. – bdb (5,0) 81 p. – 90 p. - +db (4,5) 71 p. - 80 p. – db (4,0) 61 p. – 70 p. - +dst (3,5) 51 p. – 60 p. – dst (3,0) 0 p. – 50 p. – ndst (2,0)

i) Podstawowe elementy procesu badawczego

Czym jest badanie Naukowe? DEFINICJA: Badanie naukowe to bardzo szeroki termin, którego używa się na określenie niemal wszelkiej działalności naukowej człowieka. Badaniami nazywa się zarówno eksperymenty, gromadzenie danych z natury, analizę statystyczną, studiowanie literatury źródłowej czy analizowanie zebranych danych i wyciąganie z nich wniosków.

Czym różni się wiedza potoczna od naukowej?

Cechy wiedzy potocznej: nabywamy ją „samoistnie”; wiąże się ona z ograniczonym zasięgiem ludzkiej obserwacji; człowiek kieruje się nie tylko rozumem, ale emocjami, w związku z tym, rzadko jest neutralna; związana jest z wartościowaniem; mówi, co dobre, a co złe; operuje podziałami dychotomicznymi „dobry- zły”; ma tendencje do uogólniania, np. „wszyscy Polacy” przesiąknięta jest stereotypami, upraszcza, jest sztywna i odporna na zmiany

Cechy wiedzy naukowej: oparta jest na wnioskowaniu; oparta jest na doświadczeniu (obserwacji); naukowcy stosują kryteria logiczne i empiryczne do weryfikacji twierdzeń nauki; nie zadowala się samym opisem uczonych obowiązuje przestrzeganie trzech podstawowych reguł: wyraźne określenie problematyki badawczej w kontekście dotychczasowej wiedzy i istniejących teorii; staranne zbieranie danych, umożliwiające kontrolę ich rzetelności odróżnianie twierdzeń opartych na faktach, od tych, które są domysłami wyróżnikiem nauki jest neutralność i powstrzymanie się od wartościowania.

CHARAKTERYSTYKA Badania mediów Badania mediów - specyficzny rodzaj badań rynkowych, mierzący konsumpcję prasy, radia, telewizji, Internetu, czyli po prostu czytelnictwo poszczególnych pism, słuchalność stacji radiowych, oglądalność programów telewizyjnych itd. Przeprowadzane są najczęściej cyklicznie. Najbardziej spektakularne rezultaty płynące z tego rodzaju badań, to rankingi przedstawiające najpoczytniejsze gazety, najczęściej słuchane rozgłośnie radiowe czy najchętniej oglądane stacje telewizyjne.

Oglądalność stacji tv

Czytelnictwo prasy - dzienniki

Wyniki słuchalności stacji radiowych

Badania medioznawcze Badania medioznawcze - specyficzny rodzaj badań środków masowej komunikacji skoncentrowany na analizie zawartości przekazu, jego społeczno-politycznej roli oraz jakości oddziaływania na odbiorcę. Badania medioznawcze mogą być prowadzone w odniesieniu do wszystkich rodzajów mediów (prasa codzienna i periodyczna, telewizja, radio, Internet, plakat, afisz, billboard, dokumenty osobiste i urzędowe)

Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce w sierpniu 2006 roku

Zagraniczne telewizje o Polsce

Proces badawczy to całościowy schemat działań, który podejmują naukowcy w celu wytworzenia wiedzy.

Etapy procesu badawczego 1. PROBLEM BADAWCZY 2. PYTANIA,TEZY I HIPOTEZY BADAWCZE 7. UOGÓLNIANIE (GENERALIZOWANIE)+ RAPORT TEORIA 6. ANALIZA DANYCH 3. WYBÓR METODY BADAWCZEJ 4. DOBÓR PRÓBY BADAWCZEJ Z OKREŚLONEJ POPULACJI 5. ZBIERANIE DANYCH

Problem badawczy Bodziec intelektualny wywołujący reakcję w postaci badan naukowych Problem musi być jasno i precyzyjnie sformułowany Problemy, których nie można empirycznie uzasadnić (nie można zidentyfikować na podst. obserwacji) lub takie, które dotyczą subiektywnych preferencji, wierzeń, wartości, czy upodobań nie poddają się badaniom np.: Czy kolor różowy jest ładniejszy od fioletowego?

FORMUŁOWANIE PROBLEMU BADAWCZEGO Przyczyny popularności „tabloidów” i prasy brukowej. Wizerunek polskich polityków kreowany przez media zagraniczne. Tożsamość czytelnika tygodników opiniotwórczych. Tematyka felietonów w prasie kobiecej.

Pytania badawcze jako uszczegółowienie problemu badawczego Przyczyny popularności „tabloidów” i prasy brukowej: Kto jest czytelnikiem prasy brukowej w Polsce? Jakie wykształcenie mają osoby czytające „tabloidy”? Jaką tematykę poruszają „tabloidy”?

Hipoteza badawcza Hipoteza – to proponowana przez nas odpowiedź, jakiej można udzielić na pytanie badawcze. Jest wyrażana w postaci związku pomiędzy zmienną zależną i zmienną niezależną. Zmienna to właściwość empiryczna mająca dwie lub więcej wartości (np. płeć: K/M, klasa społeczna : niższa, średnia, wyższa). Zmienna, która ma tylko 2 wartości nazywana jest dychotomiczną. Zmienna zależna – zmienna, którą badacz chce wyjaśnić. Zmienna niezależna (wyjaśniająca)- zmienna, co do której badacz zakłada, że jest ona przyczyną zmian wartości zmiennej niezależnej.

Cechy hipotez badawczych jasno sformułowane: należy zdefiniować pojęciowo tj. za pomocą innych pojęć = definicja operacyjna konkretne: badacz określa związki pomiędzy zmiennymi – dodatnie lub ujemne sprawdzalne za pomocą dostępnych metod nie są wartościujące, wartości wyznawane przez badacza, subiektywne preferencje nie powinny wpłynąć na proces badawczy

Hipoteza przykład „Ujawnienie w mediach tzw. taśm prawdy(ZMIENNA NIEZALEŻNA) z udziałem Renaty Beger i polityków PiS ma wpływ na zwiększenie w języku polityków udziału słów obraźliwych, atakujących (ZMIENNA ZALEŻNA) przeciwników politycznych”

Inne przykłady hipotez „Osoby o wyższym wykształceniu, znajdują się w lepszej sytuacji materialnej, niż osoby o wykształceniu podstawowym” „Maturzyści uczęszczający do liceów ogólnokształcących częściej deklarują chęć studiowania na uczelni wyższej, niż uczniowie liceów zawodowych” „Studenci Socjologii znacznie częściej niż studenci Dziennikarstwa dostrzegają sytuacje w których uprawnione jest łamanie zasad etyki dziennikarskiej”

Jakie metody i techniki badawcze wykorzystywane są w badaniach mediów?

Przykłady metod i technik badawczych telemetria wywiady sondaże obserwacje „dzienniczki” analiza zawartości i treści badania „fokusowe” eksperymenty Badania „focusowe”

Relacje pomiędzy metodą, narzędziem, a techniką badawczą DEFINICJA: Metoda [gr. méthodos „sposób badania”] to zespół ogólnych założeń badawczych, wytycznych w postępowaniu naukowym, lub sposób ujmowania badanych faktów. DEFINICJA: Technika to sposoby zbierania materiału oparte na starannie opracowanych dyrektywach, które są dokładne, jasne, ścisłe oraz weryfikowalne.

DEFINICJA: Populacja statystyczna (inaczej populacja generalna, zbiorowość generalna) to zbiór elementów podlegających badaniu statystycznemu. Elementy populacji są do siebie podobne pod względem badanej cechy, ale nie są identyczne . Przykładami badanej populacji mogą być: telewidzowie serwisów informacyjnych; mieszkanki Rzeszowa słuchające lokalnych stacji radiowych; studenci dziennikarstwa II roku w Warszawie; czytelnicy „Gazety Wyborczej”; lekarze prenumerujący prasę medyczną.

DEFINICJA: Dobór próby to ściśle określone postępowanie badawcze polegające na wyodrębnieniu z szerszego zbioru elementów o wspólnych (przynajmniej niektórych) cechach (tzw. populacja generalna) ograniczonej liczby ich reprezentantów w celu oszacowania jakiś ich właściwości lub relacji, zachodzących między nimi

Dobór próby – jednostki analizy Grupy Instytucje Społeczeństwa

Przykłady próby badawczej mieszkanki Rzeszowa powyżej 50. roku życia studenci dziennikarstwa II roku z WSIiZ emeryci, którzy przeszli na emeryturę po 2005 roku laryngolodzy dziecięcy z szpitali wojewódzkich narciarze jeżdżący po słowackich trasach zjazdowych

Przykłady „surowego” materiału empirycznego: kwestionariusze ankiety z zakreślonymi kratkami czy wpisanymi odpowiedziami kwestionariusze wywiadu wypełniony klucz kategoryzacyjny dokumenty notatki zapiski, itp.

Analiza ilościowa Badania ilościowe opisują rzeczywistość w kategoriach ilościowych. Na ich podstawie można formułować wnioski dotyczące częstości występowania zjawisk, ich natężenia, zależności pomiędzy nimi. Stosowane metody doboru próby pozwalają statystycznie generalizować wyniki owych badań na całą populację.

Analiza jakościowa Metody jakościowe (lub inaczej badania jakościowe) w naukach społecznych opierają się na założeniu, że do badania niektórych problemów lepiej nadają się pogłębione analizy mniejszej liczby przypadków, niż powierzchowne dużej. Nie generalizuje się wyników na całą populację.

II) Badania sondażowe

W jakim celu przeprowadzane są sondaże w badaniach mediów? Kto je zleca?

Przeprowadzenie sondaży wśród odbiorców i konsumentów mediów jest praktyką powszechnie i masowo stosowaną. Dla: właścicieli poszczególnych tytułów prasowych, stacji radiowych czy telewizyjnych, prezesów koncernów medialnych, grup konsumenckich, polityków reklamodawców sondaże są łatwym, stosunkowo tanim, szybkim oraz rzetelnym sposobem na pozyskanie informacji przydatnych w podejmowaniu kluczowych decyzji.

Co może być przedmiotem badań sondażowych w kontekście badan mediów?

preferencje, upodobania czytelników, słuchaczy, telewidzów Ranking dzienników ogólnopolskich w maju 2009r. Źródło: Polskie Badania Czytelnictwa

rozpoznawalność marek Ranking najczęściej rozpoznawalnych marek w 2008 roku Źródło: Millward Brown SMG/KRC

opinie, postawy, potrzeby odbiorców Opinie odbiorców na temat obiektywności politycznej ogólnopolskich stacji telewizyjnych   Źródło: CBOS

przyzwyczajenia odbiorców w zakresie korzystania z mediów Najczęstsze miejsca słuchania polskich rozgłośni radiowych Źródło: Millward Brown SMG/KRC

zaufanie odbiorców względem mediów Poziom zaufania jakim Polacy darzyli media w 2008 r. Źródło: TNS OBOP

Czym jest sondaż (pooling, survey)? Sondaż jest to badanie opinii publicznej, rodzaj badań statystycznych w celu określenia preferencji ludności; Sondaż nie daje pełnego obrazu, a jedynie przybliżony wynik. Stanowi jednak silny wyznacznik trendu. Stosowany jest w wielu dziedzinach, m.in. w handlu do badania preferencji konsumentów, jak i często w okresie poprzedzającym wybory (sondaż wyborczy); Sondaż prawidłowo przeprowadzony powinien uwzględniać różne grupy społeczne, wiekowe i zawodowe.

Jakie ośrodki badania opinii publicznej funkcjonują w rynku polskim?

Ośrodki badawcze w Polsce W Polsce badaniem opinii publicznej i przeprowadzaniem sondaży zajmuje się wiele wyspecjalizowanych firm, m.in. Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS), Ośrodek Badania Opinii Publicznej ( TNS OBOP), PBS DGA, Polska Grupa Badawcza (PGB), GFK Polonia.

Opinia publiczna Opinia publiczna może być rozumiana jako reakcja zbiorowości ludzkich na działania polityczne , jako wyrażany publicznie stan świadomości owych zbiorowości. Dotyczy spraw ważnych dla społeczeństwa, często kontrowersyjnych. Jest zmienna, może ulec zmianom nawet w krótkim okresie czasu; Pokazuje aprobatę lub dezaprobatę wobec działań politycznych; Może dotyczyć spraw zarówno teraźniejszych jak i przeszłych; Choć skupia się na sprawach krajowych, dotyczy również problemów o charakterze globalnym

Krótka historia badań sondażowych W USA w 1935 powstał pierwszy Instytut Opinii Publicznej w Princeton założony przez socjologa i statystyka George'a Horace Gallupa - przeprowadzano badania opinii publicznej o nazwie Gallup poll, dotyczące opinii publicznej, oddziaływania reklamy i czytelnictwa. Pierwsze badania opinii publicznej miały miejsce jeszcze przed Gallupem. W 1883 roku Charles H. Taylor, wydawca Boston Globe dla obliczenia wstępnych wyników głosowania posłużył się sondażem, by na tej podstawie przewidzieć ostateczny wynik wyborów.

ZALETY WADY Sondaż – wady i zalety Używamy ich do badania problemów w realnych sytuacjach Złe sformułowanie lub niewłaściwe rozmieszczenie pytań w kwestionariuszu może wpłynąć na wyniki Niskie koszty w stosunku do ilości zebranych informacji Ankiety są w sztywne, pozostają na niezmienionym poziomie w całym etapie gromadzenia danych Ankiety są przydatne w opisie właściwości dużej populacji Uczestnicy badania mogą celowo kłamać, lub nie pamiętać kwestii o które pytamy Standaryzacja zapewnia, że podobne dane mogą być zbierane od różnych grup, a wyniki uogólniane na całą populację W przeciwieństwie do bezpośredniej obserwacji, sondaże nie skupiają się na kontekście zdarzeń Brak granic geograficznych Badają ilościowe ogóły

* Ciekawostka * wpływ ankieterski (także efekt ankieterski) to wpływ jaki ankieter wywiera na respondenta podczas realizacji wywiadu. Wpływ ten nie wynika z celowych działań ankietera, lecz z jego mimowolnych sygnałów, którymi daje do zrozumienia która odpowiedź jest pożądana oraz sposobu interpretacji antycypacji jego cech społecznych przez respondenta. Jednym z takich czynników jest przede wszystkim płeć ankietera, ale także czasami jego światopogląd czy nawet poglądy polityczne, co rzutować może na sposób zadawania pytań respondentowi, a w konsekwencji na udzielane przez respondenta odpowiedzi.

TECHNIKI zbierania danych sondażowych Ankieta pocztowa Wywiad bezpośredni Wywiad telefoniczny Ankieta on-line Ankieta internetowa

Ankieta pocztowa ZALETY WADY niski koszt niski odsetek odpowiedzi 10 - 20% obniżenie błędu stronniczości brak możliwości sondowania większa anonimowość utrata kontroli nad tym, kto udziela odpowiedzi udzielanie przemyślanych odpowiedzi i możliwość konsultacji duża dostępność

Wywiad osobisty (ankiety audytoryjne i indywidualne) ZALETY WADY elastyczność wyższe koszty kontrolowanie sytuacji, w której prowadzony jest wywiad stronniczość osoby prowadzącej wywiad wyższy odsetek otrzymanych odpowiedzi brak anonimowości zbieranie dodatkowych informacji

Wywiad telefoniczny ZALETY WADY Przeciętne koszty Możliwość odmowy odpowiedzi na pytania Krótki czas, duża liczba respondentów „przerywanie” wywiadu Kontrola poprawności zadawania pytań i poprawność rejestrowania danych Mniej informacji Brak pewności z kim rozmawiamy

Porównanie metod sondażowych Źródło: C. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych

Co to jest kwestionariusz ankiety? Kwestionariusz, którym posługujemy się w czasie wywiadu to specjalnie przemyślany zestaw pytań, uwzględniający problematykę badawczą, pytania badawcze oraz tezy i hipotezy postawione na etapie konceptualizacji badań.

Zasady tworzenia kwestionariusza ankiety: układ pytań musi tworzyć logiczny ciąg (bloki tematyczne); przechodzimy od pytań ogólnych do szczegółowych; trudne pytania umieszczamy w środku kwestionariusza; te wymagające mniej zastanowienia na początku i na końcu; pytania nie mogą się powtarzać (za wyjątkiem tych, które są pytaniami kontrolnymi); pytania muszą wynikać z podjętej problematyki badawczej i zasad budowy kwestionariusza; pytania powinny być przystępne i zrozumiałe dla każdego respondenta; znaczenie pytania musi być takie samo dla pytającego jak i respondenta; każde pytanie może się odnosić tylko do jednego zagadnienia; pytania muszą być neutralne – nie mogą sugerować odpowiedzi; pytania muszą być jednoznaczne; pytania muszą dawać możliwość udzielenia wyczerpującej odpowiedzi; nie możemy umieszczać pytań, które mogą stwarzać możliwość do udzielenia nieszczerych odpowiedzi; należy unikać pytań drażliwych i poruszających tematy osobiste; najważniejsze przy opracowaniu kwestionariusza jest umieszczenie dokładnej instrukcji udzielania odpowiedzi.

Kwestionariusz ankiety - elementy Kwestionariusz ankiety powinien składać się z następujących części: Części wstępnej Pytań skierowanych do respondentów Części końcowej – podziękowanie za udział w badaniach Metryczka

Przykład części wstępnej ANKIETA ANONIMOWA Szanowna Koleżanko, Szanowny Kolego! Chcąc poznać Twoją opinię na temat niepublicznych szkół wyższych, proszę uprzejmie o wypełnienie poniższej ankiety. Zapewniam Cię, iż jest to ankieta całkowicie anonimowa, a jej wyniki posłużą do naukowego, zbiorczego, statystycznego opracowania problemu wizerunku prywatnych uczelni w naszym mieście, przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Proszę o uważne czytanie pytań oraz instrukcji jak udzielać odpowiedzi na poszczególne pytania.

Metryczka - przykład M 1. Płeć: 1.1) Kobieta 1.2) Mężczyzna   M 2. Rodzaj szkoły średniej do której uczęszczasz: 2.1) Liceum ogólnokształcące 2.2) Technikum M 3. Średnia ocen jakie uzyskałeś/łaś w poprzednim półroczu: 3.1) poniżej 3,0 3.2) 3,1 - 3,4 3.3) 3,5 - 3,9 3.4) 4,0 - 4,4 3.5) 4,5 - 4,9 3.6) 5,0 i powyżej M 4. Twoje stałe miejsce zamieszkania: 4.1) wieś 4.2) miasto   M 5. Dochód na osobę w Twojej rodzinie (netto czyli „na rękę”, po potrąceniu podatku) wynosi: 6.1) do 300 zł 6.2) od 301 zł do 600 zł 6.3) od 601 zł do 800 zł 6.4) od 801 zł do 1000 zł 6.5) od 1001 zł do 1500 zł 6.6) powyżej 1501zł

Typy pytań kwestionariuszowych Pytania wprowadzające – przygotowują one respondenta do zagadnień poruszanych w całym kwestionariuszu np. Co wg Pani/Pana oznacza słowo patriotyzm? Pytania o opinię – odnoszą się do sposobu postrzegania przez respondenta pewnych faktów, procesów czy zjawisk oraz do ich oceniania np. Jakie znaczenie mają Pani/Pana zdaniem media w wychowaniu młodzieży? Pytania o fakty – dotyczą uzyskania informacji o pewnych zjawiskach lub faktach a nie opinii o nich czy postaw wobec nich np. Czy Karol Wojtyła był papieżem? Pytania o wiedzę np. Czy Andrzej Wajda jest?: piosenkarzem, malarzem, reżyserem?

Typy pytań kwestionariuszowych Pytania o źródła informacji np. Skąd Pani/Pan czerpie informacje o politycznych problemach swojego regionu? Pytania o motywy np. Jakie powody skłaniają Panią/Pana do szukania rozrywki poza domem? Pytania o sugestie np. Jakie formy działania powinien Pani/Pana zdaniem podjąć ruch na rzecz obrony zwierząt w państwa mieście?

Typy pytań kwestionariuszowych – forma pytania zamknięte (z góry określone) Np. Jak oceniasz prestiż zawodu dziennikarza śledczego?: 1.1) bardzo wysoko; 1.2) wysoko; 1.3) ani wysoko, ani nisko; 1.4) nisko; 1.5) bardzo nisko.

Typy pytań kwestionariuszowych – forma pytania otwarte (nie ma z góry narzuconych odpowiedzi) Np.   1. Czy znasz prywatne uczelnie (tzn. społeczne, niepubliczne, itp.) na rzeszowskim rynku edukacyjnym? Jeżeli tak, to proszę o podanie ich nazw, jeżeli nie, to przejdź do pytania nr 2: 1.1)……………………………………………………………… 1.2)……………………………………………………………… 1.3)……………………………………………………………… 1.4)……………………………………………………………… 1.5)………………………………………………………………

Typy pytań kwestionariuszowych – forma pytania półotwarte (z góry określone plus inne) Np. 6) Którymi z poniższych haseł określiłbyś/abyś dziennikarstwo śledcze? (zaznacz maksymalnie 3 odpowiedzi): 6.1) demaskowanie; 6.2) weryfikacja plotek i donosów; 6.3) opis afery; 6.4) narzędzie kontroli; 6.5) odkrywanie tajemnic; 6.6) żmudne poznawanie ukrytych informacji; 6.7) inne, jakie? ………………………………………….

Ogólne wskazówki 1. Pytania muszą być jasno sformułowane 2. Pytania powinny być krótkie, bez form przeczących 3. Unikaj słów tendencyjnych 4. Unikaj pytań sugerujących 5. Nie pytaj o bardzo szczegółowe informacje 6. Unikaj pytań krępujących, intymnych

Błędy w pytaniach Pytania z ukrytą przesłanką Np. „Czy wciąż palisz marihuanę?” Pytania sugerujące Np. „Czy podobnie jak większość Polaków codziennie czytasz gazetę?” Pytania z nierozłączną kafeterią Np. Od ilu lat pracujesz w przemyśle medialnym? Mniej niż 1 rok 1-5 lat 5-10 lat 10-15 lat 15 i więcej

Błędy w pytaniach Błąd multiplikacji – w jednym pytaniu pytamy o dwie lub więcej kwestii Np. Jaki jest Twój stosunek wobec ataków terrorystycznych oraz walki Tybetu o autonomię Popieram Nie popieram Brak zdania Brak pytań filtrujących (przesiewowych) Np. Czy zamierzasz po ukończeniu szkoły średniej rozpocząć studia? Jeżeli zaznaczysz odpowiedź „NIE” przejdź do pytania nr 4: TAK NIE JESZCZE NIE WIEM

Skala likerta - przykłady Poniżej znajduje się cytat na temat dziennikarstwa śledczego, zamieszczony na łamach „Suddeutche Zeitung” : „Dziennikarstwo demaskatorskie ma rację bytu dopóty, dopóki posługuje się legalnymi metodami. Jeśli czyni inaczej, samo w sobie staje się skandalem w skandalu”. Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem?: 1) zdecydowanie się zgadzam 2) zgadzam się 3) ani się zgadzam, ani się nie zgadzam 4) nie zgadzam się 5) zdecydowanie się nie zgadzam

Skala likerta - przykłady Kto Twoim zdaniem wybiera studia na uczelniach niepaństwowych pod względem pozycji majątkowej? Wybierający uczelnie niepaństwowe to ludzie: 1) ludzie biedni 2) ludzie raczej biedni 3) ludzie o przeciętnym statusie majątkowym 4) ludzie raczej bogaci 5) ludzie bogaci

Skala likerta - przykłady W literaturze można znaleźć stwierdzenia, iż dziennikarstwo śledcze odgrywa ważną rolę w budowaniu demokracji i społeczeństwa obywatelskiego. Co o tym sądzisz: 1) zdecydowanie się z tym zgadzam 2) zgadzam się z tym 3) trudno powiedzieć 4) nie zgadzam się z tym 5) zdecydowanie się z tym nie zgadzam

Ćwiczenie 1: Ułóż 10 pytań ankietowych w różnych formach, w celu zebrania informacji na następujące tematy: Przynależność do partii politycznych Postawy wobec seriali telewizyjnych Postawy wobec artykułów wstępnych w gazetach Postawy wobec liczby reklam telewizyjnych Oglądanie telewizji publicznej

IIi) Analiza zawartości mediów

AZ - definicja Analiza zawartości to technika badawcza służąca obiektywnemu, systematycznemu i ilościowemu opisowi jawnej zawartości komunikacji W wielu przypadkach istnieje konieczność podparcia się wiedzą niezwiązaną bezpośrednio z badanym materiałem

Historia analizy zawartości Pierwociny analizy zawartości to II poł. XIX Wieku Pełną analizę zawiera opracowanie E. Dale’a z1933 r., dotyczące wpływu filmu na zachowania dewiacyjne Metodologiczne założenia badania treści sformułował Lasswell w 1935 r., zastosował analizę zawartości do wnioskowania o zmianach społecznych w Niemczech hitlerowskich

Analiza zawartości a analiza treści

Ilościowa analiza treści Jakościowa analiza treści kładzie nacisk na częstotliwość z jaką wybrane symbole występują; częstość z jaką dane symbole są przedstawiane: pochlebnie, obojętnie, negatywnie; intensywność, z jaką te symbole występują; przeprowadza się ją na dużych próbach wybranych losowo; bada się raczej proste tematy; stosuje się metody statystyczne służy przede wszystkim badaniu intencji nadawcy danej treści; analizuje się kategorie występujące często, ale także zajmuje się analizą treści pomijanych; przeprowadza się na małych, niekompletnych próbach; analizuje przejawy treści jej głębszą warstwę; stosuje mało sformalizowane kategorie; bada tematy bardzo złożone; rzadko stosuje się metody statystyczne

Kiedy nie przeprowadzać AZ? Nie wiemy nic o badanym medium, nadawcy, odbiorcy Nie znamy kontekstu, w jakim pojawił się badany materiał Nie mamy możliwie pełnego i systematycznego materiału – dysponujemy jedynie przypadkowymi fragmentami Nie mamy materiału utrwalonego –widzieliśmy go lub czytali w przeszłości Nie mamy żadnego pojęcia o obsłudze komputerowych narzędzi statystycznych Brakuje nam cierpliwości, wytrwałości i czasu

Mocne strony AZ Słabe strony AZ Oszczędność czasu Analiza ogranicza się do zapisanych przekazów Oszczędność pieniędzy Problem z trafnością Bezpieczeństwo ( w razie pomyłki można wszystko powtórzyć) Możliwe jest badanie długotrwałych procesów Badacz rzadko wpływa na przedmiot badań

AZ –kolejność działań Etap pierwszy: podbudowa teoretyczna Etap drugi: dobór materiału analitycznego (np. gazeta codzienna) Etap trzeci: wybór jednostek analizy Zwykle jest to wybór wielostopniowy: - najpierw wybieramy np. dany tytuł - kolejną czynnością jest wybór poszczególnych numerów - dalej artykuły na dany temat

AZ –kolejność działań Etap czwarty: opracowanie kategorii analitycznych Musimy pamiętać, aby stosować się do kilku zasad: - stosować jednolite zasady klasyfikacji - klucz kategoryzacyjny powinien spełniać zasadę rozłączności - klucz kategoryzacyjny powinien spełniać zasadę wyczerpalności Etap piąty: obliczanie, budowa indeksu, weryfikacja hipotez Etap szósty: rozstrzygnięcie problemu rzetelności i trafności metodologicznej

Przykład opracowania kategorii analitycznej

Jakie materiały w mediach można badać przy pomocy AZ? Teksty dziennikarskie Teksty niedziennikarskie (wypowiedzi osób, listy, ekspertyzy, blogi, teksty reklamowe, etc.) Zawartość wizualna mediów(fotografia, grafiki komputerowe, rysunki, etc.) Zawartość dźwiękowa mediów elektronicznych

Czego się można dowiedzieć przy pomocy AZ? 1.CO? (…jest w gazecie, telewizji, reklamie, itp.-treść) 2.JAK? (...pokazuje lub opisuje się w telewizji, reklamie, gazecie określony problem -forma) 3.KIM JEST NADAWCA? 4.KIM JEST ODBIORCA? 5.JAKIE SĄ LUB MOGĄ BYĆ EFEKTY BADANEGO PRZEKAZU?

Zakres problemowy AZ CO? PRZYKŁADY O czym pisała prasa studencka w Krakowie w latach 1989-2005? Tematyka reklamy prasowej na ziemiach polskich u schyłku XIX wieku i w Polsce w końcu XX wieku –analiza porównawcza. Wywiady telewizyjne z polskimi politykami w okresie kampanii prezydenckiej –tematy, problemy, kontrowersje.

Zakres problemowy AZ JAK? PRZYKŁADY Obraz świata w prasie dziecięcej w Polsce w 2004 roku. Wizerunek życia społecznego w polskich serialach telewizyjnych emitowanych w Telewizji Polskiej w 2005 roku. Stereotypy płci na bilbordach w Polsce w latach 1990-2005.

Zakres problemowy AZ KIM JEST NADAWCA? PRZYKŁADY Odzwierciedlenie stereotypów dotyczących płci, rasy i orientacji seksualnej w języku publicystów polskiej prasy codziennej w roku 2004. Treść i forma rubryk o modzie i stylu życia we współczesnej polskiej prasie kobiecej Hierarchia ważności tematów w serwisach informacyjnych CNN, BBC Word, TVN24 –analiza porównawcza

Zakres problemowy AZ KIM JEST ODBIORCA? PRZYKŁADY Życie społeczeństwa polskiego i problematyka społeczna w polskich filmach dokumentalnych w latach 1949-1989. Życie codzienne Krakowa pod okupacją niemiecką w świetle zawartości ogłoszeń drobnych w krakowskiej prasie codzienne w latach 1939-1945. Cele życiowe, ambicje i problemy kobiet – czytelniczek prasy kobiecej, w świetle listów do redakcji „Tiny”, „Claudii”, „Pani” i „Wysokich Obcasów” w latach 2001-2003.

Zakres problemowy AZ JAKIE SĄ EFEKTY? PRZYKŁADY Wpływ zawartości dziecięcych reklam telewizyjnych w polskich stacjach telewizyjnych na zainteresowania i postawy przedszkolaków. Prezentacja przemocy w telewizji a poczucie bezpieczeństwa mieszkańców aglomeracji śląskiej. Polityczny efekt ujawnienia tzw. taśm prawdy przez dziennikarzy stacji TVN.

TYPOWY ROZMIARY PRÓBY dla dzienników –14 egzemplarzy z całego roku ukazywania się pisma (dwa tygodnie –ciągłość) dla tygodników –12 numerów (po jednym numerze z każdego miesiąca) dla miesięczników –12 numerów (próba pełna)

Podstawowe jednostki analizy treści Słowo: najmniejsza jednostka, najczęściej wykorzystywana w badaniach Temat: zwł. w badaniach nad propagandą, badaniu postaw, wyobrażeń, czy wartości Postacie: liczba osób pojawiająca się w tekście Akapit Pozycja: np. książka, artykuł, przemówienie

Klucz kategoryzacyjny - narzędzie Kategoryzacja –to działanie polegające na łączeniu w grupy (klasy, kategorie) obiektów odpowiadających wspólnym dla danej grupy (klasy, kategorii) kryteriom. Klucz kategoryzacyjny –to system kategorii, konieczny do dokonania AZ. Kwestionariusz, zawierający zestaw pytań, istotnych z punktu widzenia celu badawczego, prowadzących do potwierdzenia lub sfalsyfikowania hipotezy, a odnoszących się do charakterystyki każdej jednostki badawczej.

Cechy klucza kategoryzacyjnego Klucz kategoryzacyjny musi być złożony z kategorii, które są: istotne (z punktu widzenia celu badań) jednoznaczne jednolite (muszą należeć do tej samej kategorii) rozłączne Wyczerpujące By użyć klucza kategoryzacyjnego, trzeba najpierw zbudować definicje operacyjne wszystkich pojęć, pojawiających się w kluczu.

Klucz kategoryzacyjny -przykłady

Klucz kategoryzacyjny -przykłady

Klucz kategoryzacyjny -przykłady

Klucz kategoryzacyjny -przykłady

Pozytywny wizerunek Negatywny wizerunek Neutralny wizerunek Satyryczny wizerunek Para prezydencka razem – kontekst zawodowy Prezydent - kontekst zawodowy   Prezydentowa - kontekst zawodowy Para prezydencka razem – kontekst prywatny Prezydent - kontekst prywatny Prezydentowa - kontekst prywatny

Ćwiczenie: Na wzór niżej podanych obrazów kobiety w polskich serialach TV, dopisz po trzy kolejne.

Obraz i rola społeczna kobiety na przykładzie polskich seriali TV Kod 1.1 KOBIETA RODZINNA. Relacje z: dziećmi, partnerem, innymi członkami rodziny. Główna aktywność: opieka, ochrona, pielęgnacja, wsparcie psychiczne i moralne, empatia, usługiwanie, doradzanie, zmartwienie (o członków rodziny), radość (w związku z członkami rodziny), wspomnienia rodzinne, etc. Cechy charakteru: empatia, wrażliwość, rodzinność, pomocniczość, etc. Kod 1.2 KOCHANKA ROMANTYCZNA. Relacje z: Główna aktywność: Cechy charakteru:

IV) Badanie mediów elektronicznych

Powody badania mediów elektronicznych potrzeba skonstruowania odpowiedniej grupy docelowej, będącej odbiorcami przekazów reklamowych (tzw. targetu); historia badania mediów elektronicznych, rozpoczęła się z inicjatywy reklamodawców właśnie, a nie samych właścicieli stacji; wyobraź sobie, iż jesteś właścicielem lokalnej stacji radiowej; jak możesz udokumentować wielkość grup Twoich słuchaczy? media drukowane mogą wykazać się wysokością nakładów oraz wynikami sprzedaży, a Ty jako nadawca elektroniczny, nie masz żadnych „twardych” informacji na ten temat.

Telemetria jako badanie oglądalności Telemetria to elektroniczny system pozwalający pozyskiwać i przetwarzać dane (z minutową dokładnością) z panelu gospodarstw domowych wyposażonych w telewizory. Pomiar sygnału telewizyjnego urządzenia elektronicznego podłączonego do telewizora pozwalają określić, czy telewizor jest włączony oraz jaki kanał oglądają domownicy. Niezwykle pomocnym narzędziem jest pilot telemetryczny, którego używają respondenci w momencie oglądania. „Lokalizuje” on daną osobę, ma również możliwość wydawania opinii o programie, czy rejestrowaniu gości. Każdy domownik posiada swój własny guzik, za pomocą którego można odnotować co, kiedy i jak długo ogląda np. dziecko lat 12, mężczyzna lat 45 czy emerytka lat 70.

Co możemy badać za pomocą telemetrii? udział w rynku poszczególnych stacji telewizyjnych, oglądalność poszczególnych programów, Profile demograficzne widzów, ocenę efektywności kampanii reklamowych.

System „Siedmiu Kroków” stosowany w badaniach telemetrycznych przez AGB Nielsen Pierwszy krok: Analiza struktury społeczeństwa; Drugi krok: Wybór grupy rodzin, która pozwoli odtworzyć strukturę demograficzną Polski w mniejszej skali (budowa panelu telemetrycznego); Trzeci krok: Instalacja mierników telemetrycznych, dzięki którym gromadzone są informacje; Czwarty krok: Codzienna transmisja danych od rodzin do komputerowej „biblioteki” AGB Nielsen Media Research; Piąty Krok: Obróbka danych i stworzenie z tysięcy elementów jednej spójnej bazy danych; Szósty Krok: Opisanie sekunda po sekundzie, jakie programy były nadawane przez poszczególne stacje; Siódmy krok: Przekazanie klientom AGB Nielsen Media Research plików, które po umieszczeniu w oprogramowaniu dają pełny obraz widowni telewizyjnej .

System Siedmiu Kroków pomiaru telemetrycznego - schemat

Przykłady wyników badań mediów elektronicznych:

Przykłady wyników badań mediów elektronicznych:

Badania słuchalności „dzienniczek” - metoda ta wymaga od respondentów dokładnego oznaczania momentów słuchania radia i słuchanej stacji w dostarczanym przez ankieterów przed badaniem specjalnym dzienniczku; pomiar może obejmować od jednego dnia do czterech tygodni, przy czym najczęściej stosowane są dzienniczki jedno lub dwutygodniowe; każdy dzień podzielony jest na pasma - najczęściej 15-minutowe; DAY AFTER RECALL bada zasięg dzienny, informuje o tym, jaki odsetek respondentów słuchał danej radiostacji „wczoraj”, czyli w dniu poprzedzającym badanie-wywiad; zasięg dzienny danej stacji w danym odcinku czasu jest równy liczbie osób, które przynajmniej raz słuchały stacji w tym odcinku czasu;

Badania słuchalności zasięg tygodniowy - informacja o tym, jaki odsetek respondentów słuchał danej stacji co najmniej raz w ciągu ostatnich 7 dni; zasięg w kwadransach (pasma czasowe słuchania radia) - informacja o tym, jaki odsetek respondentów słuchał danej stacji w poszczególnych przedziałach czasowych zdefiniowanych w kwadransach, które można zgrupować w dowolne przedziałów czasowe, nawet kilkugodzinne); Audytorium Średniego Kwadransa (AQH) - odsetek słuchaczy, którzy słuchali programu stacji przez co najmniej 5 minut w ciągu średniego kwadransa doby;

Badania słuchalności średni czas słuchania - przypadający na jednego słuchacza stacji, liczony dla doby, w minutach; udziały w rynku (ze względu na czas słuchania) - średni udział w czasie słuchania każdej stacji radiowej w kwadransie lub innym zdefiniowanym przedziale czasowym; analiza struktury obrazuje skład społeczno- demograficzny słuchaczy danej stacji; analizy współsłuchalności - jaki odsetek słuchaczy jednej stacji, słucha również innych; Affinity Index - stopień pokrycia się cech respondentów z grupy docelowej z badaną populacją.

Przykłady wyników badań słuchalności:

Przykłady wyników badań słuchalności:

Badania Internetu według badań przeprowadzonych przez comScore World Metrix, w grudniu 2008 roku liczba internautów przekroczyła na świecie próg jednego miliarda; jak wynika z podobnych badań firmy Megapanel, w Polsce pod koniec 2008 roku zanotowano 13,1 miliona internautów powyżej 7 roku życia. Użytkownicy Internetu ze względu na swoją charakterystykę społeczno - demograficzną, stanowią atrakcyjną grupę docelową dla wielu kategorii produktów i usług.

Badania Internetu czy badania w Internecie?  badania Internetu: badanie medium i jego zawartości, które można prowadzić w dwojaki sposób – przy pomocy tradycyjnych technik drogą off-line, jak i za pomocą Internetu drogą on-line; wszystko zależy od tego, co chcemy zbadać i jaka technika będzie najodpowiedniejsza na uzyskanie odpowiedzi na pytania postawione w problematyce badawczej; badania w Internecie: badania realizowane on-line.

Najczęstsze typy badań przeprowadzanych w Internecie badanie typu traffic wykorzystuje technologię cookies, pozwalającą na identyfikowanie użytkowników monitorowanych stron bez naruszania ich prywatności; dane uzyskiwane są dzięki skryptom zliczającym, umieszczonym w kodzie stron podłączonych do badania; informacje o dokonywanych odsłonach , stanowiących podstawę definiowania liczby i długości wizyt, przesyłane są automatycznie do centrum obliczeniowego, gdzie następuje bieżąca aktualizacja wyników.

Najczęstsze typy badań przeprowadzanych w Internecie ankiety pop-up – gromadzą dane socjo- demograficzne Internautów oraz dane o sposobie korzystania z Internetu; wyświetlane są losowo reprezentatywnej próbie polskich użytkowników sieci; badania z użyciem programu netPanel – narzędzie instalowane na komputerze wyłącznie za zgodą internauty decydującego się na udział w badaniu; nie angażując internauty, program monitoruje sposób korzystania z Internetu przez użytkownika.

Najczęstsze typy badań przeprowadzanych w Internecie badania typu HeatMap jest badaniem składającym się z dwóch modułów: LinkMapa, która informuje o kliknięciach Internautów w linki i elementy klikane, znajdujące się na poszczególnych stronach internetowych. Wyniki badania są udostępniane w postaci mapy kliknięć widocznej bezpośrednio na witrynie. ClickMapa, która odwzorowuje wszystkie kliknięcia, wykonane na stronie i prezentuje je w formie mapy temperatury najczęściej odwiedzanych punktów.

Click mapa - przykład

Najczęstsze typy badań przeprowadzanych w Internecie Badania typu FGI w którym jednocześnie bierze udział kilka osób. O wyznaczonej porze zasiadają przed własnymi komputerami, aby przez kilkadziesiąt minut dzielić się swoimi opiniami na wybrany temat. Nad prawidłowym przebiegiem spotkania czuwa moderator, który dba o prawidłowy przebieg dyskusji, kontrolując, by toczyła się wokół wyznaczonych tematów. W każdej chwili z moderatorem może skontaktować się osoba, zlecająca badania, aby przekazać swoje uwagi lub zadać dodatkowe pytania, zainspirowane toczącą się dyskusją.

FGI - przykład

Najczęstsze typy badań przeprowadzanych w Internecie prerekrutacja – respondentów rekrutuje się telefonicznie, przez Internet lub zwykłą pocztę i zaprasza do uczestnictwa w badaniu. Jeśli respondent się zgadza otrzymuje adres Internetu , który musi odwiedzić, aby wziąć udział w projekcie. stationary display – boks umieszczany jest na stronie internetowej firmy i zachęca do udziału w sondażu, respondenci po kliknięciu na przycisk są kierowani do kwestionariusza. grupy fokusowe czyli „zogniskowany wywiad grupowy” z dużą rolą aktywnego prowadzącego (moderatora), który zadaje pytania - prowadzi wywiad równocześnie z kilkoma osobami. Mocno akcentowana jest aktywność uczestników, interakcje i wymiana poglądów. Rozmowy odbywają się na internetowych forach dyskusyjnych, często z udziałem kamer.