Model realizacji usług o określonym standardzie w gminie Opracowanie: Stanisław Myjak Warszawa, 29 listopada 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Współpraca na rzecz aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na przykładzie powiatu iławskiego Powiatowy Urząd Pracy.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
System wsparcia dziecka i rodziny
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Alina Karczewska WRZOS
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Modelu realizacji usług o określonym standardzie w powiecie – piecza zastępcza zadanie 2 Działania w zakresie wdrażania standardów pracy socjalnej i funkcjonowania.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Alina Karczewska WRZOS
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej ( ) Aktywna Pomoc Społeczna - Konferencja Pracowników Socjalnych 7-9 listopada.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
20 lat historii. czyli pomoc społeczna w czasach przemian ustrojowych rok …
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Rola pomocy społecznej w polityce społecznej miasta Gdańsk, 27 maja 2015 r. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie „Nasze wsparcie – Twoja samodzielność”
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zapis prezentacji:

Model realizacji usług o określonym standardzie w gminie Opracowanie: Stanisław Myjak Warszawa, 29 listopada 2011 r.

1. Cele, wartości i zasady JOPS 2. Misja, miejsce i rola w środowisku lokalnym 3. Oddzielenie postępowania administracyjnego od pracy socjalnej 4. Sposób realizacji usług o określonym standardzie Struktura dokumentu

Z perspektywy klienta: 1. Wzmocnienie i poprawa funkcjonowania osoby i rodziny w wymiarze społecznym, obywatelskim i ekonomicznym. 2. Ograniczenie zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego poprzez integrację i aktywizację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz całej społeczności lokalnej. Cele JOPS

W odniesieniu do instytucji: 1. Skuteczne podejmowanie działań profilaktycznych oraz rozwiązywanie problemów społecznych i trudnych sytuacji życiowych osób i rodzin na poziomie wczesnej interwencji i łagodzenia skutków z wykorzystaniem nowoczesnych technik, metod i narzędzi, adekwatnych do potrzeb osób i rodzin oraz wzmacnianie ich aktywności z wykorzystaniem ich zasobów i zasobów środowiska lokalnego. 2. Dostosowywanie oferty usług do zmieniających się potrzeb indywidualnych i lokalnych z zastosowaniem innowacyjnych metod, technik i narzędzi w szczególności poprzez korzystanie z dobrych praktyk. 3. Upowszechnianie misji i budowanie dobrego wizerunku szeroko rozumianej pomocy społecznej. Cele JOPS

Rola organizatora i koordynatora systemu wsparcia społecznego dla osób i rodzin wymagających pomocy w rozwiązywaniu problemów, których nie mogą pokonać sami, korzystając z własnych uprawnień i możliwości. Wsparcie to jest realizowane z poszanowaniem godności i podmiotowości osób potrzebujących pomocy, przy wykorzystaniu ich zasobów własnych oraz środowiska lokalnego. Misja ośrodka pomocy społecznej

Zaangażowanie i aktywność ops-ów w tworzeniu polityki społecznej na szczeblu lokalnym Aktywna postawa ops-ów w budowaniu relacji ops władze samorządowe Wykorzystanie zasobów otoczenia zewnętrznego Wzmocnienie systemowej współpracy ops-ów z pcpr-ami i pup-ami Wzmocnienie pracy socjalnej jako usługi profilaktycznej i aktywizującej, skierowanej do klienta czy środowiska lokalnego Budowanie i promocja pozytywnego wizerunku ops-ów poprzez upowszechnianie misji, celów, wartości, zasad oraz roli i miejsca ops-u Założenia kluczowe

Ops-y zostały wyznaczone jako podmioty koordynujące realizację strategii (ośrodek pomocy społecznej koordynuje realizację strategii - art. 110, ust. 4 ups) Do zadań własnych powiatu należy: opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych /…/ - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami (art. 19, ust. 1 ups) Art. 4 1, ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi: Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego corocznie przez radę gminy. Wykorzystanie strategii rozwiązywania problemów społecznych

Całkowite oddzieleniu dwóch postępowań: 1.postępowania administracyjnego i 2.postępowania metodycznego w pracy socjalnej przy zachowaniu zasad pomocy społecznej wynikających z ustawy o pomocy społecznej: uznaniowości i indywidualizacji świadczeń (art. 3.1, 3.3, 3.4, i 36 ups); aktywizacyjnej formuły świadczeń (art. 4 i art ups); wykorzystywania świadczeń zgodnie z ich przeznaczeniem i niedopuszczanie do marnotrawienia świadczeń. (art ups). Oddzielenie procedury administracyjnej przyznawania świadczeń pomocy społecznej od pracy socjalnej

Cel ogólny: Zapewnienie lepszej jakości pracy socjalnej i zapewnienie bardziej podmiotowego traktowania klientów pomocy społecznej. Usprawnienie przyznawania świadczeń pomocy społecznej. Cele szczegółowe: Podkreślenie pozytywnej roli pracownika socjalnego (rezygnacja z dyrektywnej roli pracownika socjalnego i traktowanie klienta jako partnera w pracy socjalnej). Wyłączenie z obszaru zainteresowania pracownika socjalnego tych klientów pomocy społecznej, którzy nie wymagają korzystania z pracy socjalnej. Umożliwienie pracownikom socjalnym wykonywania skutecznej i efektywnej pracy socjalnej i stworzenie warunków do jej doskonalenia. Oddzielenie procedury administracyjnej przyznawania świadczeń pomocy społecznej od pracy socjalnej

KLIENT Stanowisko informacyjne Zgłoszenie trudnej sytuacji życiowejZgłoszenie potrzeby świadczeń pomocy społecznej PRACOWNIK SOCJALNY PRACOWNIK DS. ŚWIADCZEŃ Oddzielenie procedury administracyjnej przyznawania świadczeń pomocy społecznej od pracy socjalnej

KLIENT Ustalanie warunków koniecznych do przyznania świadczenia: badanie sytuacji klienta PRACOWNIK SOCJALNY PRACOWNIK DS. ŚWIADCZEŃ Złożenie wniosku Brak niewykorzystanych zasobów i uprawnień Istnienie niewykorzystanych zasobów i uprawnień Wydanie decyzji administracyjnej Skierowanie do pracownika socjalnego w celu ustalenia możliwości Brak zgłoszenia Zgłoszenie informacja o nie zgłoszeniu się do pracownika socjalnego Ustalanie możliwości Opinia o możliwościach, inne informacje Oddzielenie procedury administracyjnej przyznawania świadczeń pomocy społecznej od pracy socjalnej

PRACOWNIK DS. ŚWIADCZEŃ PRACOWNIK SOCJALNY Opinia o możliwościach rozwiązania problemów Opinia o konieczności o objęcia dodatkowymi świadczeniami Informacja o odmowie podjęcia współpracy Informacja o niezgłoszeniu się do pracownika socjalnego Informacja o podjęciu współpracy oraz o przebiegu współpracy Informacja o konieczności przyznania świadczenia na czas przeprowadzania diagnozy Opinia o zasadności przyznania zasieku celowego - art. 39a Informacja o faktach mogących świadczyć o marnotrawieniu Informacja o zmianie sytuacji klienta mogącej mieć wpływ na przyznanie świadczenia Oddzielenie procedury administracyjnej przyznawania świadczeń pomocy społecznej od pracy socjalnej

Przykłady rozwiązań organizacyjnych – mały ops

. Przy wdrażaniu standardów usługi w ramach modelu przyjęto następujące ścieżki/warianty wdrażania: I. wprowadzenie standardu usługa jest wykonywana w JOPS-ie w niezmienionej formie realizacji, a jedynym elementem wdrożenia jest wprowadzenie standardu usługi, II. zmiana formy usługa jest wykonywana w JOPS-ie, natomiast w ramach wdrażania standardu zmianie ulega forma jej realizacji., III. nowa usługa usługa nie jest wykonywana w JOPS-ie; w ramach wdrażania zostanie wprowadzona nowa usługa w określonej formie realizacji oraz o określonym standardzie. Sposób realizacji usług Model organizacji usług jest ściśle związany ze standardami usług, dlatego wdrażany będzie jednocześnie model organizowania usług oraz standard usługi.

Formy realizacji Usługi opiekuńczeKIS z treningiem pracy Wariant I wprowadzenie standardu Wariant II zmiana formy wprowadzenie standardu, Wariant I wprowadzenie standardu Wariant II zmiana formy wprowadzenie standardu, Wariant III nowa usługa zmiana formy wprowadzenie standardu,, W ramach własnych struktur gops gops, mgops mops/mopr W trybie PZP gops, mgops mops/mopr gops, mgops W trybie udpp mgops, mops/mopr mgops, mgops, mops/mopr gops, mgops, mops/mopr Partnerstwo lokalne ops-u z pup-em gops, mgops Możliwe warianty wdrażania standardów i nowych form realizacji dla usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania i Klubu Integracji

Wskazówki do wdrażania modelu realizacji usług pomocy społecznej o określonym standardzie Przy wdrażaniu modelu realizacji usług o określonym standardzie można wyodrębnić następujące fazy: Faza I – przystąpienie do projektu. Faza II – przygotowanie do realizacji projektu. Faza III – wdrożenie modelu realizacji usług o określonym standardzie. Faza IV – ewaluacja modelu realizacji usług o określonym standardzie.

Wskazówki do wdrażania modelu realizacji usług pomocy społecznej o określonym standardzie Faza I – przystąpienie do projektu 1. Wybór usług pomocy społecznej i wariantu wdrażania, 2. Określenie rozwiązania modelowego oddzielenia postępowania administracyjnego w sprawie świadczeń pomocy społecznej od pracy socjalnej 3. Analiza zasobów kadrowych i technicznych; jej dostosowanie do wymogów standardów, 4. Analiza kosztów wdrażania - kierownik JOPS, 5. Konsultacja modelu z organami decyzyjnymi samorządu - kierownik JOPS, 6. Decyzja o przystąpieniu do projektu – odpowiednie organy decyzyjne samorządu.

Wskazówki do wdrażania modelu realizacji usług pomocy społecznej o określonym standardzie Faza II – przygotowanie do realizacji projektu 1. Przygotowanie koniecznych dla wdrażania aktów wykonawczych (uchwał, zarządzeń) lub zmiany istniejących, w szczególności przygotowanie projektu budżetu wdrożenia modelu – kierownik JOPS, 2. Przyjęcie uchwał – rada gminy/miasta/powiatu, 3. Przygotowanie i wprowadzenie zarządzeń koniecznych do wdrażania projektu, 4. Szkolenie pracowników zaangażowanych w realizację usługi na temat standardów usług i pracy socjalnej oraz modeli JOPS (idea zmian, wymogi, zadania, zakresy czynności, zasady współpracy i wymiana informacji) – specjaliści w ramach projektu.

Wskazówki do wdrażania modelu realizacji usług pomocy społecznej o określonym standardzie Faza III – wdrożenie projektu 1. Wdrażanie standardów usług, zmiana formy usługi, nowa usługa, itd. 2. Wdrażanie rozwiązania modelowego oddzielenia postępowania administracyjnego w sprawie świadczeń pomocy społecznej od pracy socjalnej, 3. Wdrażanie rozwiązania modelowego współpracy koordynatora pieczy zastępczej i pracownika ds. świadczeń w systemie pieczy zastępczej (powiat) 4. Wdrażanie rozwiązań modelowych zapewniających doskonalenie pracy socjalnej, 5. Wdrażanie standardów i narzędzi w pracy socjalnej,

Wskazówki do wdrażania modelu realizacji usług pomocy społecznej o określonym standardzie Faza IV – ewaluacja projektu 1. Przygotowanie, przez powołany przez kierownika JOPS zespół ds. ewaluacji projektu, który dokona podsumowania i przygotuje sprawozdanie z realizacji oraz uwagi do modelu realizacji usług o określonym standardzie, standardów usług i standardu pracy socjalnej. 2. Akceptacja sprawozdania – kierownik JOPS, zatwierdzenie odpowiednie organy samorządu.

Dziękuję za uwagę w imieniu zespołu ds. modelu realizacji usług o określonym standardzie w gminie w składzie: Stanisław Myjak Adam Roznerski Aurelia Włoch Karol Jasiak Ryszard Kamionka