NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin
Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Świat się zmienia – śmiecenie odpada!
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Starostwo Powiatowe w Szczecinku ul. 28 Lutego Szczecinek
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Alina Kubiak Dariusz Dzionek
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
„Segregujmy na serio-monitoring wdrażania przepisów z zakresu gospodarki odpadami", projekt dofinansowany w ramach środków Programu Obywatele dla Demokracji.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Roczne sprawozdanie z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
Zapis prezentacji:

NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH

Podstawy prawne Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie poziomów recyklingu frakcji odpadów komunalnych stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 3b ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. Rozporządzenie określa roczne poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz poziomy recyklingu przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wymagane do osiągnięcia przez gminę oraz podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 9g ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Poziomy recyklingu Zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. Urz. L 312 z 22.11.2008, str. 3) Polska jest zobowiązana osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r.: Poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo, Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo.

Poziom recyklingu i przygotowana do ponownego użycia [%] Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych Tabela nr 1 Poziomy dla: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, Poziomy są liczone łącznie dla wszystkich podanych frakcji odpadów komunalnych Poziom recyklingu i przygotowana do ponownego użycia [%] 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 10 12 14 16 18 20 30 40 50

Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych Tabela nr 2 Poziomy dla odpadów- inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe. Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%] 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 30 36 38 40 42 45 50 60 70

P pmts = 𝑀𝑟 𝑝𝑚𝑡𝑠 𝑀𝑤 𝑝𝑚𝑡𝑠 ×100% Poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oblicza się na podstawie wzoru P pmts = 𝑀𝑟 𝑝𝑚𝑡𝑠 𝑀𝑤 𝑝𝑚𝑡𝑠 ×100% gdzie: P pmts- poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, wyrażony w %, Mr pmts- łączna masa odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła poddanych recyklingowi i przygotowanych do ponownego użycia, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg, Mw pmts- łączna masa wytworzonych odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg, obliczana na podstawie wzoru:

Mw pmts = Lm x Mw GUS x Umptms, w przypadku gmin: Mw pmts = Lm x Mw GUS x Umptms, 2) w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 9g ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: Mw pmts = Mo x Umpmts, gdzie: Lm- liczna mieszkańców gminy, MwGUS- masa wytworzonych odpadów komunalnych przez jednego mieszkańca na terenie województwa , Mo- łączna masa odebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, Umpmts- udział łączny odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym  odpadów komunalnych.

 należy brać pod uwagę odpady o kodach: gdzie:  należy brać pod uwagę odpady o kodach: 15 01 01- opakowania z papieru i tektury, 15 01 02- opakowania z tworzyw sztucznych, 15 01 04- opakowania z metalu, 15 01 06- zmieszane odpady opakowaniowe, 15 01 07- opakowania ze szkła, 20 01 01- papier i tektura, 20 01 02- szkło, 20 01 39- tworzywa sztuczne, 20 01 40- metale, 20 01 99- inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny  zgodnie z aktualnymi danymi publikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny,  na podstawie aktualnego KPGO lub na podstawie morfologii odpadów komunalnych wykonanych na zlecenie gminy lub podmiotu, o którym mowa w art. 9g ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych oblicza się na podstawie wzoru Pbr= 𝑀𝑟𝑏𝑟 𝑀𝑤𝑏𝑟 x 100% Pbr- poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wyrażony w %, Mrbr – łączna masa innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych  poddanych recyklingowi, przygotowanych do ponownego użycia oraz poddanych odzyskowi innymi metodami, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg, Mwbr- łączna masa wytworzonych  innych niż niebezpiecznych odpadów budowlanych i rozbiórkowych , pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych

Kary za nieosiągnięcie wyznaczonych poziomów recyklingu Zgodnie z art. 9z ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która nie osiągnie wyznaczonego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych podlega karze pieniężnej obliczanej jako iloczyn stawki opłaty za składowanie zmieszanych odpadów komunalnych, określanej w przepisach wydanych na podstawie art. 290 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r – Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) i brakującej masy odpadów komunalnych wyrażonych w Mg, wymaganej do osiągnięcia poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych. Taki sam jest sposób obliczania kary za nieosiągnięcie wyznaczonego poziomu przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 9g ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Sprawozdawczość i udostępnianie informacji Dane dotyczące masy odpadów komunalnych poddanych recyklingowi, przygotowanych do ponownego użycia oraz poddanych odzyskowi innymi metodami gminy będą pozyskiwały ze sprawozdań kwartalnych przekazywanych ze sprawozdań kwartalnych przekazywanych przez podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, a także od prowadzących punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, na podstawie prowadzonej ewidencji z zakresu gospodarowania odpadami, zgodnie z odrębnymi przepisami. Gminy są zobowiązane udostępniać na stronie internetowej urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacje o osiągniętych przez gminę oraz podmioty zobowiązane w danym roku kalendarzowym poziomych odzysku, recyklingu, przygotowania do ponownego użyciu i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych oraz o poziomach wymaganych do osiągnięcia.

Udział recyklingu i innych metod odzysku w strukturze zagospodarowania odpadów komunalnych w 2010 r. źródło: ERNST & YOUNG „Segregacja i recykling odpadów komunalnych w wybranych krajach Europy Środkowo- Wschodniej

Udział recyklingu i innych metod odzysku w strukturze zagospodarowania odpadów komunalnych w UE-10 w 2010r. źródło: ERNST & YOUNG „Segregacja i recykling odpadów komunalnych w wybranych krajach Europy Środkowo- Wschodniej

Skuteczność selektywnej zbiórki u „źródła” w krajach UE-10 źródło: ERNST & YOUNG „Segregacja i recykling odpadów komunalnych w wybranych krajach Europy Środkowo- Wschodniej