WNIOSKI Z AWARII ENERGETYCZNEJ w województwie zachodniopomorskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Organizacja i niesienie pomocy socjalnej ofiarom klęski żywiołowej”
Advertisements

Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Terytorialny system ratownictwa
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA STAROSTÓW, PREZYDENTÓW,
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA – PODSTREFA OŚWIĘCIM
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Zarządzanie kryzysowe w m.st. Warszawie
DOLNOŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowgo
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
Przegląd masowych awarii w systemach elektroenergetycznych
Ratownictwo chemiczne i ekologiczne w aglomeracji poznańskiej
Informacja na temat realizacji projektu i udział w nim podmiotów zewnętrznych KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA pt. Bezpieczeństwo i zagrożenia zbiorowego.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
„Obrona Cywilna w Polsce”
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego Kazimierz Grubba Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Systemy łączności w Powiecie Wejherowskim Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Inwentaryzacja.
ORGAN administracji publicznej
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Szczecin, ul. Ks. Kujota 9 tel , fax INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA MIESZKAŃCÓW.
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

WNIOSKI Z AWARII ENERGETYCZNEJ w województwie zachodniopomorskim ZACHODNIOPOMORSKI URZĄD WOJEWÓDZKI W SZCZECINIE Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego WNIOSKI Z AWARII ENERGETYCZNEJ w województwie zachodniopomorskim kwiecień 2008 r. Olsztyn 20 luty 2009 r. Waldemar Redmer

PRZYCZYNY TECHNICZNE AWARII ENERGETYCZNEJ

Bezpośrednią przyczyną awarii systemu elektroenergetycznego w nocy 7-8 kwietnia 2008 r. był szczególnie niekorzystny splot warunków atmosferycznych prowadzący do licznych uszkodzeń linii elektroenergetycznych

Temperatura powietrza

Prędkość wiatru Charakterystyczne prędkości wiatru wg PN-77/B-02011 Strefa I – Szczecin – 20 m/s Strefa II – Goleniów – 24 m/s Strefa IIa – Świnoujście – 27 m/s Kierunek wiatru wg IMiGW: 16:00÷21:00 – PN i PN-ZACH, 3÷6 m/s 22:00÷01:00 – ZACH-PN, 3÷4 m/s 02:00÷14:00 – ZACH, 4÷8 m/s

Rodzaje opadu Początkowo intensywny opad deszczu, a później śniegu z deszczem i śniegu Suma opadów 8:00 07.04 do 8:00 08.04 lokalnie 48 l/m2 w równoważniku wodnym (4,8 cm/m2) Lokalnie odnotowana gęstość śniegu:

Niewielki pobór energii elektrycznej w godzinach nocnych z 07 na 08 04 2008 był przyczyną schłodzenia przewodów napowietrznych linii energetycznych do temperatury zamarzania śniegu, co sprzyjało osadzaniu się sadzi.

Wielkości Obciążeń Przewodów Sadzią Ciężar sadzi na jednym przewodzie długości 300 m: 45,2  300 = 13560 N = 13,56 kN

Upadek słupów

Zniszczenia konstrukcji na skutek przeciążenia przewodów

Formy zniszczenia słupów Złamania słupów 220 kV 110 kV

Zniszczenia kaskadowe Linia 220 kV Linia 15 kV Linia 110 kV

ZACHODNIOPOMORSKI URZĄD WOJEWÓDZKI W SZCZECINIE PRZEBIEG AWARII

Przebieg katastrofy energetycznej w Szczecinie Krajnik Morzyczyn 220 kV Dąbie Zdroje Pomorzany 110 kV Police 220 kV Glinki 220 kV Szczecin 220kV 110kV Żydowce ~ EC Szczecin Dolna Odra Przebieg katastrofy energetycznej w Szczecinie Awaria godz. 0.02 8.04.2008 r. Awaria godz. 3.34 Awaria godz. 1.06 Glinki 110 kV Pomorzany 110 kV Police 110 kV Awaria godz. 1.55 21

Około godz. 20, dnia 7.04.2008 r. w zachodniej części województwa zaczyna padać intensywny deszcz przechodzący w deszcz ze śniegiem Zasięg opadów deszczu i deszczu ze śniegiem

Rozmiar katastrofy w województwie zachodniopomorskim w godzinach porannych dnia 8.04.2008 r. Powiat gryfiński: gminy północne liczba ludności ok.. 30 000 Powiat kamieński: cały liczba ludności ok.. 47 000 Powiatu gryficki: gminy południowe liczba ludności ok.. 20 000 Powiat goleniowski: cały liczba ludności ok.. 78 000 Powiat policki cały liczba ludności ok.. 63 000 Powiat pyrzycki północne gminy liczba ludności ok.. 10 000 Powiat stargardzki: bez miasta Stargard Szczeciński liczba ludności ok. 40 000 Szczecin dzielnice lewobrzeża liczba ludności ok.. 300 000 Świnoujście Razem o godz. 7.00 dnia 8.04 w województwie zachodniopomorskim ok. 628 000 mieszkańców pozbawionych było energii elektrycznej

Przebieg zdarzeń w dniu 8 kwietnia 2008 r. 0.02 – awaria głównej linii energetycznej 220 kV Morzyczyn – Police, zasilającej Szczecin od wschodu; 3.30 – awaria głównej linii energetycznej 220 kV Krajnik – Glinki, zasilającej Szczecin od południa, - awarie trzech linii energetycznych 110 kV ; - awarie licznych linii energetycznych średniego i niskiego napięcia zasilających w prąd miejscowości w zachodnich powiatach województwa. Powyższe awarie linii energetycznych spowodowały: - przerwę w pracy elektrociepłowni Szczecin oraz Pomorzany w Szczecinie, - awarię 900 stacji transformatorowych, - brak prądu w lewobrzeżnej części Szczecina oraz miejscowościach na obszarze powiatów: stargardzkiego, goleniowskiego, kamieńskiego, gryfińskiego, pyrzyckiego, gryfickiego, łobeskiego, miasta Świnoujście, polickiego, w tym ZCh. „Police”.

NA FUNKCJONOWANIE INFRASTRUKTURY KRYTYCZNEJ WPŁYW AWARII NA FUNKCJONOWANIE INFRASTRUKTURY KRYTYCZNEJ

DZIAŁANIE /FUNKCJONOWANIE Wpływ katastrofy na funkcjonowanie infrastruktury krytycznej ŁĄCZNOŚĆ RODZAJ ŁĄCZNOŚCI DZIAŁANIE /FUNKCJONOWANIE System łączności telefonicznej - przewodowej Działa tam, gdzie nie wykorzystywano aparatów telefonicznych zasilanych z sieci energetycznej System łączności telefonicznej – mobilnej /TK/ Realizowała tylko połączenia alarmowe, częściowo funkcjonował operator TK „Plus” Internet Nie funkcjonował Łączność w systemie reagowania kryzysowego Funkcjonowała we wszystkich centrach zarządzania kryzysowego łączność radiotelefoniczna posiadająca awaryjne zasilanie z akumulatorów

Transport i komunikacja Wpływ katastrofy na funkcjonowanie infrastruktury krytycznej Transport i komunikacja Transport kolejowy - unieruchomiona linia kolejowa Szczecin – Świnoujście z powodu uszkodzenia trakcji elektrycznej Szczecin – Stargard Szczeciński – brak zasilania /użycie lokomotyw spalinowych/

Transport drogowy Poważne utrudnienia na wszystkich drogach objętych opadami śniegu

Zaopatrzenie w wodę - duże ujęcia wody były zasilane własnymi agregatami prądotwórczymi, małe ujęcia wody nie posiadające własnych agregatów prądotwórczych były zasilane agregatami przewoźnymi, dostarczonymi przez Państwową Straż Pożarną i Jednostki Wojskowe /od drugiego dnia awarii/, agregaty prądotwórcze były też używane rotacyjnie do napełniania zbiorników hydroforowych i utrzymania minimalnego ciśnienia w sieci wodociągowej do części miejscowości gdzie nie było możliwości dostarczenia agregatów prądotwórczych woda dowożona była beczkowozami

Szpitale Wszystkie szpitale z obszaru objętego katastrofą energetyczną zasilane były z awaryjnych źródeł zasilania. - szpitale nie prowadziły planowych zabiegów operacyjnych za wyjątkiem nagłych przypadków i sytuacji ratujących życie, Zaopatrzenie w paliwo Stacje paliwowe na obszarze objętym katastrofą nie prowadziły sprzedaży ze względu na brak zasilania. Uruchomiono awaryjny system zaopatrzenia szpitali w paliwo przez prywatnego dystrybutora.

Pozostałe utrudnienia nie funkcjonuje komunikacja tramwajowa w Szczecinie, - nie funkcjonuje system zaopatrzenia w energię cieplną, - występują utrudnienia w funkcjonowaniu oczyszczalni ścieków, - nieczynna jest sieć handlowa, w tym centra handlowe, - nieczynne są banki oraz bankomaty, - przerwana zostaje praca w zakładach produkcyjnych, a w tym w: Stoczni Szczecińskiej „Nowa”, Stoczni Remontowej „Gryfia”, Porcie Morskim Szczecin – Świnoujście, ZCh. „Police” i w 4 dużych zakładach przetwórstwa mięsnego, - ograniczono działalność szkół i przedszkoli, nie przeprowadzono w 13 szkołach egzaminów dla szóstoklasistów, - nie działają kasy fiskalne, ale artykuły podstawowe m.in. leki, środki higieniczne, żywność są sprzedawane.

Działanie systemu zarządzania kryzysowego w czasie awarii AKTUALNY STAN PRAWNY

O ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ W WOJEWÓDZTWIE POWINNOŚĆ KOMPETENCYJNA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA Ustawa z dnia 05 czerwca 1998 r. O ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ W WOJEWÓDZTWIE (Dz. U. Nr 80 z 2001 r. poz. 872) Art. 15. Wojewoda jako przedstawiciel Rady Ministrów odpowiada za wykonywanie polityki rządu na obszarze województwa, a w szczególności: 4) zapewnia współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych administracji rządowej i samorządowej działających na obszarze województwa i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w ustawach, 4a) dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy, Art. 16. Wojewoda może wydawać, w zakresie wykonywania funkcji przedstawiciela Rady Ministrów, polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej, a w sytuacjach nadzwyczajnych, o których mowa w art. 15 pkt 4 i 4a, obowiązujące również organy samorządu terytorialnego. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra.

O ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ W WOJEWÓDZTWIE GŁOWNE KOMPETENCE W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA Ustawa z dnia 05 czerwca 1998 r. O ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ W WOJEWÓDZTWIE Wydaje akty prawa miejscowego dla obszarów nie uporządkowanych aktami prawa powszechnie obowiązującego. Planuje reagowanie kryzysowe województwa ustalając między innymi kompetencje poszczególnych osób funkcyjnych. Koordynuje przebiegiem reagowania na sytuacje kryzysowe o wymiarze ponad powiatowym. Wnioskuje o: wprowadzenie stanu klęski żywiołowej, użycie Sił Zbrojnych RP. Ogłasza: pogotowie i alarm przeciwpowodziowy, stan zagrożenia epidemicznego i stan epidemii, uruchomienie działań interwencyjnych w obliczu zagrożenia radiacyjnego. Monitoruje stan bezpieczeństwa województwa oraz informuje, alarmuje i ostrzega przed potencjalnymi zagrożeniami. Udziela wsparcia zagrożonym powiatom siłami i środkami z innych powiatów. Wnioskuje o wsparcie potencjału reagowania kryzysowego województwa zachodniopomorskiego siłami i środkami z województw ościennych lub wydzielonych z zasobów krajowych.

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. O ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM AKTUALNY STAN PRAWNY Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. O ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM (Dz. U. Nr 89, poz. 590) Art. 1. Ustawa określa organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego oraz ich zadania i zasady działania w tej dziedzinie, a także zasady finansowania zadań zarządzania kryzysowego.

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. O ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM POWINNOŚĆ KOMPETENCYJNA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. O ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM (Dz. U. Nr 89, poz. 590) Wojewoda Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego Lekarz Koordynator Ratownictwa Medycznego Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego Wojewódzkie zespolone służby, inspekcje i straże Wojewódzkie Zespół Zarządzania Kryzysowego

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. O ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM POWINNOŚĆ KOMPETENCYJNA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. O ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM (Dz. U. Nr 89, poz. 590) Starosta Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego Komórka organizacyjna starostwa powiatowego właściwa do spraw zarządzania kryzysowego Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. O ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM POWINNOŚĆ KOMPETENCYJNA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. O ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM (Dz. U. Nr 89, poz. 590) Wójt, burmistrz, prezydent miasta Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego Może tworzyć: Komórka organizacyjna urzędu gminy właściwa do spraw zarządzania kryzysowego Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego

SYTUACJA KRYZYSOWA STAN KLĘSKI ŻYWIOŁOWEJ ZALEŻNOŚCI SŁUŻBOWE w zakresie bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego SYTUACJA KRYZYSOWA STAROSTA POWIATU WOJEWODA STAN KLĘSKI ŻYWIOŁOWEJ (W zakresie zarządzania kryzysowego)

ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZKI ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO

SYSTEM REAGOWANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO WOJEWÓDZKI ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO W O J E W O D A RZĄDOWY ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO RZĄDOWE CENTRUM BEZPIECZEŃSTWA MONITOROWANIE, ANALIZA UZYSKIWANYCH DANYCH, PROGNOZOWANIE ZDARZEŃ RESORTOWE STRUKTURY ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZKIE CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO SĄSIEDNIE WOJEWÓDZTWA NIEMIECKIE LANDY NADGRANICZNE INICJOWANIE DZIAŁAŃ REAGOWANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZKIE STANOWISKA KIEROWANIA, SŁUŻBY OPERACYJNO- DYSPOZYTORSKIE ZABEZPIECZENIE OPERACYJNO – TECHNICZNE I INFORMACYJNE ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU ORGANIZACJE POZARZĄDOWE POWIATOWE CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO STAROSTOWIE POWIATÓW SYSTEM ALARMOWANIA I OSTRZEGANIA LUDNOŚCI

40 WOJEWODZKI ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI – przewodniczący 40 DYREKTOR WYDZIAŁU BEZPIECZEŃSTWA I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO – zastępca przewodniczącego STALI CZŁONKOWIE ZESPOŁU KIEROWNICY ZESPOLONYCH SŁUŻB, INSPEKCJI I STRAŻY WOJEWÓDZKICH ORGANY ADMINISTRACJI NIEZESPOLONEJ INNI CZOŁONKOWIE ZESPOŁU PRZEDSTAWICIELE ZACHODNIOPOMORSKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO W SZCZECINIE INNE OSOBY ZAPROSZONE DO UDZIAŁU W PRACACH ZESPOŁU GRUPA OPERACYJNA ZAPEWNIA FUNKCJONOWANIE WYDZIAŁ BEZPIECZEŃSTWA I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO DORAŹNIE

STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO STALI CZŁONKOWIE ZESPOŁU STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO

STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO KIEROWNICY ZESPOLONYCH SŁUŻB, INSPEKCJI I STRAŻY WOJEWÓDZKICH STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO

STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO ORGANY ADMINISTRACJI NIEZESPOLONEJ STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO

STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO INNI CZOŁONKOWIE ZESPOŁU STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO

STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PRZEDSTAWICIELE ZACHODNIOPOMORSKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO W SZCZECINIE STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO

W CELU OGRANICZENIA SKUTKÓW AWARII PODJĘTE DZIAŁANIA W CELU OGRANICZENIA SKUTKÓW AWARII

Godz. 19.14, dnia 7.04.2008 r. Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego otrzymuje od Biura Prognoz Meteorologicznych w Szczecinie ostrzeżenie nr 16 o intensywnych opadach deszczu przechodzących w deszcz ze śniegiem. Ostrzeżenie przewiduje silne opady deszczu i deszczu ze śniegiem w ciągu najbliższych 18 godzin, do 25-30 mm. Przewidywane są utrudnienia komunikacyjne i na terenach zurbanizowanych.

Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego zgodnie z procedurą rozsyła w godz. 20.08 – 20.31 ostrzeżenia do mediów /17/ i jednostek samorządu terytorialnego oraz innych ogniw ważnych dla systemu zarządzania kryzysowego województwa /33/. Łącznie 50 odbiorców.

I dzień katastrofy /8 kwietnia/ Najważniejsze działania podejmowane przez wojewódzką administrację rządową. I dzień katastrofy /8 kwietnia/ 1. Uruchomienie pracy zespołów zarządzania kryzysowego - wojewódzkiego – praca na dwóch stanowiskach w Urzędzie Miasta Szczecin i Urzędzie Wojewódzkim /posiedzenia w odstępach 2 – 3 godziny. Zakończone konferencją prasową/, - powiatowych i gminnych – praca całodobowa z wykorzystaniem systemu łączności radiotelefonicznej Wojewody i PSP 2. Nadawanie komunikatów radiowych do mieszkańców, przy wykorzystaniu rozgłośni zlokalizowanych poza Szczecinem 3. Uruchomienie komunikacji autobusowej w Szczecinie. 4. Odwołanie obowiązku uczestnictwa w zajęciach szkolnych – szkoły otwarte. 5. Monitoring funkcjonowania: - szpitali – wzmocnienie agregatami, dowóz paliwa i wody, zorganizowanie punktu dializ, apel o przyjmowanie pacjentów w przychodniach, - systemu wodno – kanalizacyjnego – kontrola zrzutu ścieków, przygotowanie sprzętu do dowozu wody /PSP, SZ/, - zakładów o dużym i zwiększonym ryzyku – np.. ZCh Police, wzmocnienie agregatem urządzeń do chłodzenia instalacji z amoniakiem.

6. Monitorowanie prac związanych z przywracaniem energii 7. Wystąpienie do Ministra Finansów o uruchomienie sprzedaży podstawowych produktów żywnościowych z pominięciem kas fiskalnych – ręczna rejestracja sprzedaży. 8. Zorganizowanie zwiększonej ilości patroli na ulicach: policja, wojsko /żandarmeria / straż graniczna. 9. Wywóz produktów mrożonych z marketów – samochodami chłodniami do magazynów rejonowych. 10. Uruchomienie pomocy społecznej. 11. W związku ze zmniejszoną ilością pociągów – pociągi pośpieszne zatrzymywane są na wszystkich stacjach. 12. Przywracanie energii w I kolejności na elektrociepłowni w Szczecinie.

KALENDARIUM DZIAŁAŃ SYSTEMU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO w dniu 8 kwietnia 2008 r. 4.20 – powołanie w Szczecinie miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego; 5.15 – pierwsze posiedzenie miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego; 6.00 – spotkanie członków wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego; 7.30 - wspólne posiedzenie wojewódzkiego i miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego pod przewodnictwem Wojewody Zachodniopomorskiego i Prezydenta Szczecina; 7.00 – 9.00 – zbierają się zespoły reagowania kryzysowego w powiatach: goleniowskim, polickim, stargardzkim, kamieńskim; 8.00 - 11.00 – zbierają się zespoły zarządzania kryzysowego w gminach objętych awarią energetyczną oraz dodatkowo w mieście Kamień Pomorski i Trzebiatów ze względu na wystąpienie zagrożenia powodziowego. 8 kwietnia odbywają się wspólne posiedzenia wojewódzkiego i miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego, na których omawiana jest aktualna sytuacja energetyczna, przeciwpowodziowa oraz stan bezpieczeństwa i porządku publicznego w Szczecinie i na obszarze powiatów objętych sytuacją kryzysową. Posiedzenia zespołów kończyły się każdorazowo konferencjami prasowymi, w ramach których przekazywane były dla mediów dane o aktualnej sytuacji w Szczecinie i na obszarze województwa. Od dnia 9 kwietnia Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego funkcjonuje w Urzędzie Wojewódzkim zachowując tryb pracy podobny jak dzień wcześniej Wojewoda Zachodniopomorski wraz z Komendantem Wojewódzkim PSP jedzie do miejscowości objętych awarią i uczestniczy w posiedzeniach powiatowych zespołów zarządzania kryzysowego m.in. w Starostwie Powiatowym w Goleniowie i Kamieniu Pomorskim.

WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI WOJEWÓDZKI ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO SCHEMAT KIEROWANIA /ZARZĄDZANIA/ WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI WOJEWÓDZKI ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WCZK Wojewódzkie służby, inspekcje, straże i jednostki organizacyjne wchodzące w skład systemu reagowania kryzysowego Prezydent Szczecina MCZK Starosta Policki PCZK Starosta Kamieński PCZK Starosta Goleniowski PCZK Starosta Stargardzki PCZK Starosta Gryficki PCZK Starosta Gryfiński PCZK Prezydent Świnoujścia MCZK GCZK-7 GCZK-3 GCZK-2 GCZK-3 GCZK-2 GCZK-5

Działania podjęte w związku z awarią Pomoc dla mieszkańców W związku z zaistniałą awarią sieci energetycznej Wojewoda zwrócił się do jednostek samorządu terytorialnego, z obszaru dotkniętego skutkami awarii energetycznej, o: zorganizowanie niezbędnej pomocy dla mieszkańców w zakresie m.in. dostaw żywności, wody oraz innego niezbędnego zaopatrzenia, objęcie - przez Ośrodki Pomocy Rodzinie, opieką osób potrzebujących pomocy, zapewnienie warunków do skorzystania z urządzeń sanitarnych ( kąpiele, opieka nad dziećmi).

Ochrona zdrowia /lekarz koordynator z Wojewódzkiego Stanowiska Koordynacji Ratownictwa Medycznego/ Monitorowano funkcjonowanie szpitali. Szpitalne oddziały intensywnej terapii i oddziały dializ w województwie zasilane były agregatami własnymi lub dostarczonymi przez straż pożarną. Dyrektorom szpitali przekazano telefon kontaktowy do dystrybutora zaopatrującego agregaty prądotwórcze w paliwo. Utrzymywano stały kontakt telefoniczny z Wojewódzką Stacją Pogotowia Ratunkowego. Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego nie odnotowała zwiększonej ilości wezwań do zachorowań, nie zanotowano również wezwań związanych z zaistniałym zdarzeniem.

Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny sprawy sanitarno – epidemiologiczne Podjęto natychmiastowe działania kontrolne w hurtowniach i sklepach spożywczych w zakresie przechowywania artykułów spożywczych, zwłaszcza mrożonych. W czasie kontroli ustalono, że żywność wymagająca przechowywania w chłodzie była: przechowywana w podstawionych pod sklepy samochodach chłodniach w monitorowanej temperaturze, odpowiedniej dla asortymentu żywności przetransportowana do magazynów rejonowych dużych sieci handlowych. Część żywności nietrwałej mikrobiologicznie, w tym przetwory mleczne, wędliny, mięso, mrożonki została wycofana z obrotu w ramach działań wynikających z kontroli wewnętrznych. Monitorowano jakość wody przeznaczonej do spożycia a także sytuację pod kątem zagrożenia epidemiologicznego w szpitalach.

Wojewódzki Inspektorat Weterynarii - sprawy weterynaryjne Inspektorzy powiatowych inspekcji weterynaryjnych podjęli działania kontrolne z możliwością podejmowania decyzji o utylizacji żywności, która w wyniku braku dopływu prądu do urządzeń chłodniczych mogła ulec zepsuciu. Duże fermy drobiowe, pozostające bez podstawowego zasilania, zasilano zastępczo z agregatów prądotwórczych. Zasilanie zastępcze znacznie podniosło koszty produkcji w fermach. Sytuacja w chłodniach składowych jest opanowana.

Sytuacja w oświacie Z uwagi na niedogrzanie pomieszczeń, brak dostaw ciepła i energii elektrycznej 8 kwietnia, zajęcia lekcyjne we wszystkich gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych odwołano. 9 kwietnia w wielu miejscowościach zajęcia skrócono, bądź odwołano. Odwołano sprawdzian szóstoklasistów w 8 szkołach podstawowych na terenie Szczecina oraz w 5 w terenie ( Stargard Szczeciński, Koszewo, Sowno, Grzedzice, Goleniów). Wojewódzki Kurator Oświaty na bieżąco informował Wojewodę o ilości placówek oświatowych, w których nie prowadzone były zajęcia szkolne z powodu awarii zasilania energetycznego.

Siły i środki uczestniczące w likwidacji skutków katastrofy energetycznej Policja 465 funkcjonariuszy, w tym 112 ze Szkoły Policji w Pile, 140 funkcjonariuszy Oddziału Prewencji w Szczecinie, 65 funkcjonariuszy ruchu drogowego, 71 radiowozów nie odnotowano zdarzeń o charakterze kryminalnym lub chuligańskim - mających związek z awarią sieci energetycznych. Państwowa Straż Pożarna Ratownicy PSP – ok. 250 dziennie Samochody ratownicze – 6 /Poznań, Gorzów, Warszawa, Opole, Wrocław/ Samochody pożarnicze – ok. 55 dziennie Agregaty prądotwórcze – ok. 106 dziennie Motopompy – ok. 47 dziennie

Siły Zbrojne RP /średnio w ciągu dnia/ 65 żołnierzy 15 samochodów 2 pojazdy ciężkie 4 agregatów prądotwórczych 3 motopompy lekkie pokrycie drogowe most niskowodny Żandarmeria Wojskowa 110 żołnierzy 12 samochodów Pomorski Oddział Straży Granicznej w Szczecinie 70 funkcjonariuszy 8 samochodów

WSTĘPNE WNIOSKI PO AWARII

Wstępne wnioski Konieczne jest zaopatrzenie jednostek organizacyjnych ważnych dla funkcjonowania administracji publicznej oraz gwarantujących świadczenie usług społecznych w urządzenia awaryjnego zasilania elektroenergetycznego Konieczne jest opracowanie i uruchomienia programu edukacyjnego, mającego na celu zapoznanie mieszkańców z potencjalnymi zagrożeniami charakterystycznymi dla poszczególnych powiatów oraz sposobami optymalnych zachowań Konieczna jest rozbudowa systemów kierowania i informowania, wykorzystywanych przez organy samorządu terytorialnego w procesie reagowania kryzysowego

PODSUMOWANIE Sprawne funkcjonowanie systemu zarządzania kryzysowego przyczyniło się do ograniczenia rozmiarów katastrofy Szybkie zwołanie Zespołów Zarządzania Kryzysowego pozwoliło na koordynację działań od momentu powstania sytuacji kryzysowej Wspólne informowanie mieszkańców o skutkach katastrofy i postępach w prowadzeniu akcji ratowniczej umożliwiło jednolity przekaz i niezakłóconą pracę centrów zarządzania kryzysowego

ZACHODNIOPOMORSKI URZĄD WOJEWÓDZKI W SZCZECINIE Powołanie Zespołu ds. Zbadania Przyczyn i Skutków Katastrofy Energetycznej

Powołanie Zespołu ds. Zbadania Przyczyn i Skutków Katastrofy Energetycznej Zarządzeniem Wojewody Zachodniopomorskiego nr 154/2008 z dnia 22 kwietnia 2008r. Określenie przyczyn i skutków katastrofy elektroenergetycznej zaistniałej w części województwa zachodniopomorskiego. Zbilansowanie strat i szkód powstałych w wyniku katastrofy elektroenergetycznej oraz kosztów prowadzenia działań ratowniczych. Opracowanie założeń do „Strategii Bezpieczeństwa Energetycznego dla Województwa Zachodniopomorskiego”.

Raport Zespołu ds. Zbadania Przyczyn i Skutków Katastrofy Energetycznej WNIOSKI I ZALECENIA

Bezpośrednie przyczyny katastrofy energetycznej Obciążenia sadzią przewodów linii energetycznych przekroczyły znacznie, co najmniej o kilkadziesiąt procent, przyjęte w obliczeniach normowe wartości katastrofalne, Dodatkowym czynnikiem, mającym wpływ na przebieg zdarzeń i rozległość uszkodzeń, były obfite opady deszczu w okresie poprzedzającym awarię, co spowodowało podniesienie poziomu wód gruntowych i w efekcie rozmiękczenie gruntu, Efektem było obniżenie stabilności posadowienia zarówno słupów linii elektroenergetycznych jak i rosnących w pobliżu linii drzew.

Skutki ekonomiczne katastrofy energetycznej KOSZTY AKCJI RATOWNICZEJ: 829 731,34 zł KOSZTY PONIESIONE PRZEZ ZAKŁADY, FIRMY, SPÓŁKI, SZPITALE: 45 172 424,12 zł KOSZTY PONIESIONE PRZEZ POWIATY I GMINY : 979 468,41 zł CAŁKOWITE KOSZTY: 46 981 623,87 zł Koszty niedostarczonej energii elektrycznej oszacowano na kwotę powyżej 60 milionów zł.

Raport dostrzega potrzebę powołania stałego zespołu : Wojewódzkiej Rady do spraw Bezpieczeństwa Energetycznego

ds. Bezpieczeństwa Energetycznego Powołanie Wojewódzkiej Rady ds. Bezpieczeństwa Energetycznego

Powołanie Wojewódzkiej Rady ds. Bezpieczeństwa Energetycznego Zarządzenie Wojewody Zachodniopomorskiego nr 435/2008 z dnia 30 września 2008r.

ZADANIA WOJEWÓDZKIEJ RADY ds. BEZPIECZEŃSTWA ENERGETYCZNEGO Nadzór nad realizacją wniosków i zaleceń wynikających z Raportu Zespołu ds. Zbadania Przyczyn i Skutków Katastrofy Energetycznej w aglomeracji szczecińskiej i części województwa zachodniopomorskiego. 2. Nadzór nad powstaniem oraz wdrażaniem Strategii Bezpieczeństwa Energetycznego dla Województwa Zachodniopomorskiego. 3. Monitorowanie funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, gazowego i ciepłowniczego na terenie województwa zachodniopomorskiego. 4. Inicjowanie działań i projektów związanych z rozwojem energetyki na terenie województwa zachodniopomorskiego. 5. Monitorowanie realizacji planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych. 6. Wspieranie działań samorządu województwa w zakresie tworzenia projektów planu zaopatrzenia w energię elektryczną, gaz oraz ciepło. 7. Inicjowanie działań wspierających rozwój energetyki odnawialnej.

Dziękuję za uwagę