Krajowe Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania dla szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Polska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowoczesne technologie ICT w upowszechnianiu.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Polskie Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Beata Michalska Instytut Badań Edukacyjnych
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Zapis prezentacji:

Krajowe Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania dla szkoły Beata Michalska – Instytut Badań Edukacyjnych

Plan prezentacji Idea ram kwalifikacji (kontekst UE i krajowy) Narodowe Ramy Kwalifikacji w krajach Unii Wdrażanie Ram Kwalifikacji O projekcie KRK – gdzie jesteśmy? Poziomy 1-4 – zmiany systemowe PRK szansą i wyzwaniem dla szkoły Gdzie dowiedzieć się więcej?

Idea LLL i QF Problem EU – konkurencyjna w świecie gospodarka Aktywność zawodowa do 75 roku życia Mobilność pracowników i przedsiębiorstw Odpowiedź – LLL i QF

Założenia LLL (LifeLong Learning) Strategia uczenia się przez całe życie wspiera utrzymywanie aktywności zawodowej. Bazuje na założeniach: Lifewide learning – równorzędność uczenia się w różnych formach, miejscach i okresach życia; Learning outcomes – identyfikacja, ocena i uznawanie efektów uczenia się niezależnie od formy, miejsca i czasu; Lifelong learning – uczenie się trwa od pierwszych do ostatnich lat życia, a jego efekty powinny być ocenione i docenione

Co to jest EQF? http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/eqf/lea flet_pl.pdf

Europejskie Ramy Kwalifikacji – co to jest? 1. ERK zostały powołane na podstawie zalecenia UE z 2008 r. Wdrożenie ERK to proces dobrowolny. 2. ERK mają 8 poziomów 3. ERK służą porównaniu kwalifikacji na terenie Unii Europejskiej 4. ERK opierają się na efektach kształcenia: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych i personalnych 5. ERK obejmują wszelkie rodzaje kwalifikacji, będące wynikiem kształcenia: zawodowego, ogólnego, wyższego 6. ERK wspierają dialog edukacji z rynkiem pracy 6

Narodowe Ramy w innych krajach Różny poziom zaawansowania prac. Różne podejścia: Szkocja – 15 poziomów Austria – 2 równoległe ścieżki (kwalifikacje ogólne i zawodowe) Niemcy – 4 grupy deskryptorów dla każdego poziomu (zawodowe: wiedza i umiejętności; kompetencje osobiste: społeczne i indywidualne) Łotwa – system egzaminacyjny, na każdy poziom trzeba zdać egzamin

Założenia systemu ram kwalifikacji Wspólny aparat pojęciowy Spójność systemu kwalifikacji Przesunięcie akcentu z procesu na wynik Czytelność systemu edukacyjnego dla obywateli Integracja edukacji ogólnej, zawodowej i wyższej Dialog edukacji z rynkiem pracy Promocja i wsparcie uczenia się przez całe życie Możliwość odniesienia narodowych kwalifikacji do Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF) Jens Bjornavold, Cedefop 9

Co to jest KRK? http://www.kwalifikacje.org.pl http://www.kwalifikacje.org.pl/web-links/59-ramy- kwalifikacji-w-ue

Mówić tym samym językiem - słownik pojęć Efekty uczenia się (learning outcomes) - to, co osoba ucząca się wie, rozumie i potrafi wykonać w wyniku uczenia się, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Kompetencje (competence) - wszystko to, co dana osoba wie, rozumie i potrafi wykonać, czyli jej skumulowane efekty uczenia się. Kwalifikacja (qualification) - dyplom, świadectwo, certyfikat lub inny dokument, wydany przez uprawnioną instytucję, stwierdzający, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z odpowiednimi wymaganiami. http://www.kwalifikacje.org.pl/slownik-pojec 11

Polskie Ramy Kwalifikacji (PRK) PRK zawiera 8 poziomów kwalifikacji Poziomy kwalifikacji charakteryzowane są przy użyciu zwięzłych sformułowań wskazujących na najbardziej istotne wyznaczniki danego poziomu (tzw. deskryptorów generycznych). „generyczne” - dla każdej dziedziny wymagają wypełnienia konkretną właściwą dla tej dziedziny treścią

PRK – Schemat ogólny tabeli głównej Grupa deskrypt Poziom Wiedza Umiejętności Kompetencje społeczne i personalne 1 Zestaw deskryptorów dla poziomu 1 2 Zestaw deskryptorów dla poziomu 2 … 8

EQF – translator systemów krajowych Kraj B Kraj A UE

Poziomy w Polskich Ramach Kwalifikacji 1 2 3 4 5 6 7 8 ERK Stopień meta 1 2 3 4 5 6 7 8 PRK uniwersalne Deskryptory generyczne I stopień gen. PRK Deskryptory generyczne II stopień gen. Właściwe dla edukacji ogólnej Właściwe dla szkolnictwa wyższego Właściwe dla edukacji zawodowej matura 15

PRK – Polska i UE Do 2012 r. wszystkie nowe świadectwa, dyplomy i dokumenty Europass potwierdzające zdobyte kwalifikacje, powinny zawierać wyraźne odniesienie — za pośrednictwem krajowych systemów kwalifikacji — do odpowiedniego poziomu europejskich ram kwalifikacji. 16

ERK a KRK (np. PRK) 1. 31 krajów jest obecnie w trakcie odniesienia swoich systemów kształcenia do ERK 2. KRK/PRK stanowią kluczowy instrument w procesie porównania kwalifikacji - transparentność KRK/PRK - porównywalność z ERK 3. ERK to narządzie które wspomaga proces wdrażania LLL; spójność, dostępność, dalszy rozwój 4. Zalecany prosty system: krok po kroku 17

Wdrażanie ram kwalifikacji Napotkane problemy: Konieczność zmian systemu edukacji i szkoleń Niechęć do dokształcania się i zmiany zawodu Brak doświadczenia młodych wchodzących na rynek pracy

Wdrażanie ram kwalifikacji Odpowiedzi: Zmiany systemowe Docenianie w systemie osiągnięć (efektów uczenia się) Podniesienie jakości edukacji i szkoleń Doradztwo dla młodych

PRK – nośnik zmiany Polskie Ramy Kwalifikacji stawiają uczącego się (przez całe życie) w centrum zainteresowania systemu edukacji i szkoleń.

Założenia systemu ram kwalifikacji Wspólny aparat pojęciowy Spójność systemu kwalifikacji Przesunięcie akcentu z procesu na wynik Czytelność systemu edukacyjnego dla obywateli Integracja edukacji ogólnej, zawodowej i wyższej Dialog edukacji z rynkiem pracy Promocja i wsparcie uczenia się przez całe życie Możliwość odniesienia narodowych kwalifikacji do Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF) Jens Bjornavold, Cedefop

Doradztwo dla młodych wchodzących na rynek pracy Przygotowanie młodych ludzi do odniesienia sukcesu w życiu zawodowym: wyzwaniem dla Europy Źródło: Cedefop, Saloniki,1 .03.2011

Przykłady dobrych praktyk Seminarium podsumowujące 53 wizyty studyjne (Saloniki, 1.03.2011) zwiększyło świadomość i rozpoczęło debatę na temat jak najlepiej integrować młodzież z europejskim rynkiem pracy. Źródło: Cedefop Newsletter no. 10 – March 2011 http://www.cedefop.europa.eu/en/newsletter/17938.htm 23

Przykłady dobrych praktyk Na drodze do niezależności i dorosłości młodzież podejmuje ważne kroki: Wybór właściwej ścieżki kształcenia Znalezienie i utrzymanie zatrudnienia Reagowanie na szybkie zmiany w świecie, które wpływają na ich życie osobiste i zawodowe  Ogromnie ważne dla ich sukcesu jest właściwe doradztwo. 24

Dobre praktyki w innych krajach W Danii, stworzono indywidualne plany edukacyjne dla młodzieży w wieku 13-25, główny cel: podniesienie liczby absolwentów programów szkoleniowych dla młodocianych do 95% w 2015. Doradca wybiera działania grupowe dostarczające wiedzy o systemie edukacji, a na spotkaniach indywidualnych uczniowie mogą się zastanowić co ich interesuje. W przypadku tych, którzy chcą studiować, doradca ocenia ich szanse i czy potrzebują dodatkowej pomocy. W Kopenhadze, ten sam doradca pomaga im po skończeniu obowiązkowej edukacji. Rezultatem projektu są silne więzi między uczniem a doradcą, co zwiększa udział absolwentów wśród uczestników programu.

Dobre praktyki w innych krajach W Słowenii realizowano projekt „Doradztwo dla młodych ludzi w wyborze drogi", główny cel: zapobieganie wykluczeniu społecznemu młodzieży w wieku 15-27, która opuściła szkołę, bez uzyskania kwalifikacji i nie pracuje. Doradztwo było prowadzone dla konkretnej osoby, aż do uzyskania gotowości do wejścia na rynek pracy lub kontynuowania edukacji. Metoda doradcza uwzględniała indywidualizację procesu. Około 10% z 262 uczestników skorzystało z 40 godzin doradztwa, pozostali z 1-5 godzin. 132 osoby zostały z sukcesem przywrócone na rynek pracy lub edukacji.

Dobre praktyki w innych krajach Projekt Start-Up Café na Uniwersytecie w Leuven (Belgia), główny cel: wspieranie przedsiębiorczości poprzez kursy, wykłady, nieformalne spotkania z przedsiębiorcami przy obiedzie i wizyty w firmach – wykorzystanie metod autorskich stworzonych w Szwajcarii. Projekt jest realizowany od 2008 w formie wirtualnej kawiarenki, gdzie studenci mogą spotkać przedsiębiorców i nawiązać kontakty. Projekt Start-up Café sprawdził się jako bardzo efektywna droga wspierania przedsiębiorczego myślenia i działania. Źródło: Cedefop Newsletter no. 10 – March 2011 http://www.cedefop.europa.eu/en/newsletter/17938.htm

PRK – nośnik zmiany Polskie Ramy Kwalifikacji stawiają uczącego się przez całe życie w centrum zainteresowania systemu edukacji i szkoleń. Usamodzielnianie ludzi (w tym w zakresie dokształcania się) – jedyna skuteczna odpowiedź na ciągłe zmiany w świecie, szczególnie na rynku pracy.

PRK – gdzie jesteśmy?

Realizacja projektu PO KL pod tytułem „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie w okresie od lipca 2010 do grudnia 2013 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kilka informacji o nas Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) jest placówką badawczą z blisko stuletnią tradycją, a pod obecną nazwą działa od 1952 r. Prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce. Uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze w tym zakresie.  Od 1 października 2010 r. IBE − zgodnie z Ustawą o instytutach badawczych z dnia 30 kwietnia 2010 r. − przyjął formę instytutu badawczego.  Funkcjonuje pod nadzorem Ministra Edukacji Narodowej.

Polskie Ramy Kwalifikacji - aktualności Stworzony model ekspercki Opracowanie analizy rozwiązań międzynarodowych Prace nad raportem referencyjnym Prace badawcze na temat kwalifikacji, rynku edukacyjnego i kształcenia przez całe życie Debata społeczna nad kształtem ram i systemu zdobywania i potwierdzania kwalifikacji Tworzenie instytucji ds. PRK 32

PRK szansą i wyzwaniem dla szkoły ??? 33

PRK poziomy 1-4 Rozwiązania systemowe Podstawy programowe Obowiązek szkolny Wdrażanie indywidualizacji nauczania (np. poprzez metody aktywne) Poziom 1 – edukacja początkowa Poziom 4 – matura

Deskryptory uniwersalne dla 1 poziomu PRK w tabeli głównej Wiedza Umiejętności Komp. społ. i pers Ma podstawową wiedzę ogólną umożliwiającą rozumienie sensu, zasad i sposobu realizacji prostych zadań związanych z uczeniem się lub pracą oraz z funkcjonowaniem w rodzinie i w środowisku nauki/pracy Ma opanowane podstawowe umiejętności, potrzebne do wykonywania prostych zadań związanych z uczeniem się i/ lub pracą oraz z funkcjonowaniem w rodzinie i w środowisku nauki/pracy Jest zdolny do odpowiedzialnego działania i współdziałania bez stałej obecności osoby nadzorującej w zakresie prostych zadań związanych z uczeniem lub pracą oraz z funkcjonowaniem w rodzinie i w środowisku nauki/pracy

Postawa programowa dla szkoły podstawowej Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należą: 1) czytanie – rozumiane zarówno jako prosta czynność, jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa; 2) myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych; 3) myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa; 36

Postawa programowa dla szkoły podstawowej 4) umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie; 5) umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno- komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji; 6) umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji; 7) umiejętność pracy zespołowej. (str.15) 37

Odniesienie podstawy programowej do tabeli głównej deskryptorów uniwersalnych Wiedza Umiejętności Komp. społ. i pers Ma podstawową wiedzę ogólną umożliwiającą rozumienie sensu, zasad i sposobu realizacji prostych zadań związanych z uczeniem się lub pracą oraz z funkcjonowaniem w rodzinie i w środowisku nauki/pracy Ma opanowane podstawowe umiejętności, potrzebne do wykonywania prostych zadań związanych z uczeniem się i/ lub pracą oraz z funkcjonowaniem w rodzinie i w środowisku nauki/pracy Jest zdolny do odpowiedzialnego działania i współdziałania bez stałej obecności osoby nadzorującej w zakresie prostych zadań związanych z uczeniem lub pracą oraz z funkcjonowaniem w rodzinie i w środowisku nauki/pracy

PRK szansą i wyzwaniem dla szkoły Szansa dla każdego ucznia Praktyczne umiejętności Dostosowanie do realiów Przygotowanie do życia i pracy Motywacja i satysfakcja dla profesjonalnych nauczycieli Zmiana modelu i systemu pracy nauczyciela Więcej uczniów w dobrych szkołach 39

PRK w kontekście europejskim Europejskie Ramy Kwalifikacji (wersja językowa polska) http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/eqf/lea flet_pl.pdf Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego http://www.cedefop.europa.eu/EN/ Linki do krajowych ram w Europie: http://www.kwalifikacje.org.pl/web-links/59-ramy- kwalifikacji-w-ue

Podsumowanie prezentacji Idea ram kwalifikacji (kontekst UE i krajowy) Narodowe Ramy Kwalifikacji w krajach Unii Wdrażanie Ram Kwalifikacji O projekcie KRK – gdzie jesteśmy? Poziomy 1-4 – zmiany systemowe PRK szansą i wyzwaniem dla szkoły Gdzie dowiedzieć się więcej? 42

Pytania?....

Dziękuję za uwagę: Beata Michalska b.michalska@ibe.edu.pl krkbiuro@ibe.edu.pl www.kwalifikacje.org.pl