Interwencje samorządu terytorialnego w sektorze telekomunikacyjnym Jacek Wilczewski Opole, 15-16 stycznia 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Advertisements

- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Seminarium
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Transakcje kompensacyjne
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Pomoc publiczna w sektorze odpadowym a PPP/koncesja
Szerokopasmowe Lubuskie
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Pomoc horyzontalna na zatrudnienie Rozporządzenie nr 2204/2002 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 TWE w odniesieniu do pomocy na zatrudnienie.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Rozwój i unowocześnienie infrastruktury – likwidacja białych plam KRAJOWE FORUM SZEROKOPASMOWE Wacław Knopkiewicz Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
VII Forum Usług Szerokopasmowych
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
I ETAP Zakres Projektu: Budowa 4 Hospotów w centrum miasta Grodzisk Mazowiecki. Realizacja Projektu : 28 czerwiec 2008 – 30 wrzesień 2008.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Projekt „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej”
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Leszek Wojtasiak Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Budowa Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej.
Pomoc publiczna na wspieranie sieci szerokopasmowych
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Aktywny samorząd Megaustawa 2009 Ustawa o wspieraniu rozwoju usług i sieci szerokopasmowych
Megaustawa Instytucje ustawy i działania doradcze Prezesa UKE
3 marca 2014Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2 Wsparcie infrastruktury telekomunikacyjnej w ramach RPO Regionalna pomoc inwestycyjna na podstawie rozporządzenia.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Internet nowej generacji dla ziemi terespolskiej
Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Operacje dotyczące tworzenia i umożliwienia.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
„Szerokopasmowe Lubelskie” sesja wyjazdowa dla mediów
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
1 Możliwość wspierania rozwoju sieci „ostatniej mili” z funduszy europejskich – Program Operacyjnego Polska Cyfrowa i założenia Narodowego Planu Szerokopasmowego.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Zapewnienie współkorzystania oraz dostępu telekomunikacyjnego do Regionalnych Sieci Szerokopasmowych Urząd Komunikacji Elektronicznej Departament Hurtowego.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Szkolenie dla Wnioskodawców
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zakopane 25 października 2018
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Interwencje samorządu terytorialnego w sektorze telekomunikacyjnym Jacek Wilczewski Opole, stycznia 2009 r.

2 Ustawa szerokopasmowa – nowe ramy prawne dla samorządowych projektów BB Usuwa wątpliwości co do możliwości i zakresu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej i budowy infrastruktury przez j.s.t. Uznaje taką działalność za fakultatywne zadanie własne - dzięki temu łatwiej podjąć decyzję o sfinansowaniu projektu BB ze środków własnych, pozyskać kredyt, czy dotację z budżetu państwa Umożliwia bez obaw naruszenia przepisów ustrojowych powierzanie świadczenia usług telekomunikacyjnych w oparciu o umowę koncesji oraz realizowanie wspólnych przedsięwzięć telekomunikacyjnych w ramach PPP Finalnie nie doszło do utworzenia funduszu cyfrowego Działania z zakresu polityki rozwoju, stanowiące zadania własne jednostek samorządu terytorialnego, nieujęte w kontrakcie wojewódzkim lub regionalnym programie operacyjnym mogą być finansowane z dotacji celowych budżetu państwa w przypadku, jeżeli działania te: 1) trwale przyczynią się do podniesienia rozwoju oraz konkurencyjności regionu, lub 2) pozostają w związku z działaniami realizowanymi w ramach regionalnego programu operacyjnego (art. 20a ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju).

3 Filozofia interwencji j.s.t. na rynku BB Usługi detaliczneUsługi hurtoweInfrastruktura BB skala warunków

4 Interwencje dotyczące infrastruktury pasywnej oraz rynku hurtowego działalność może polegać na: - budowie lub nabywanie praw do infrastruktury i sieci oraz na ich udostępnianiu - świadczeniu usług hurtowych i musi przestrzegać następujących zasad: - zgodność z przepisami o pomocy publicznej, w tym określającymi wybór obszaru i warunków interwencji - stosowanie reguły otwartej sieci (równy dostęp dla każdego zainteresowanego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego) - spójność z innymi sieciami inicjatywy publicznej - neutralność technologiczna - niezakłócanie równoprawnej i skutecznej konkurencji - transparentność (projekt wymaga podania do publicznej wiadomości oraz poinformowania Prezesa UKE) - cel: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej

5 Interwencje na rynku detalicznym interwencje po stronie popytu (np. finansowanie urządzeń) wyjątkowo dopuszcza się świadczenie usług detalicznych, gdy: - inicjatywa prywatna nie zaspokaja zapotrzebowania użytkowników, a spełnione są warunki interwencji na rynku hurtowym - sieć służy zaspokojeniu potrzeb j.s.t. oraz instytucji publicznych lub - usługi są świadczone poprzez PIAP-y (na określonych warunkach) dopuszcza się świadczenie usług bezpłatnego dostępu do Internetu lub o obniżonej opłacie wyłącznie w zakresie i na warunkach określonych w decyzji Prezesa UKE (decyzja określa m.in. obszar, maksymalną przepływność oraz warunki świadczenia usługi, np. czas trwania sesji, blokowanie dostępu do treści zakazanych)

6 Podstawowe zasady działalności samorządu Zakres i jej warunki określone są przez ustawodawcę Fakultatywne zadanie własne wymagające uchwały organu stanowiącego Stosuje się odpowiednio przepisy regulujące wykonywanie działalności telekomunikacyjnej, w tym o rozstrzyganiu przez Prezesa UKE spraw z zakresu dostępu telekomunikacyjnego W zakresie dostępu telekomunikacyjnego ustawa nakłada w zasadzie obowiązki regulacyjne Prezes UKE jest informowany o wszelkich projektach, a na wniosek samorządu może uzgodnić plan wykonywania działalności Prezes UKE określa w drodze decyzji dopuszczalność i warunki świadczenia usług detalicznych poniżej ceny rynkowej lub bezpłatnie Na rynku hurtowym udostępnienie infrastruktury poniżej kosztu wytworzenia lub dofinansowanie świadczenia usług detalicznych wymaga wykazania, że prowadzenie działalności rentownej na danym obszarze nie jest możliwe

7 Budujący przykład: sukcesy we Francji W latach zrealizowano ponad 100 projektów o ogólnej wartości inwestycji ok. 1,4 mln EUR W projektach nie występowała pomoc publiczna – model polegał na dofinansowaniu ze środków publicznych budowy przez podmioty prywatne sieci szerokopasmowych (w tym ostatniej mili), które pozostawały własnością publiczną Samorządom francuskim udało się pozyskać zaangażowanie kapitałowe podmiotów prywatnych na poziomie 50% nakładów inwestycyjnych Najwięcej projektów polegało na: - uwolnieniu pętli lokalnej umożliwiających konkurencyjne świadczenie usług xDSL (40% rozgrupowanych central i 4,6 mln uwolnionych linii) - podłączeniu do sieci optycznej (światłowodowej) ponad stref ekonomicznych, parków biznesowych i instytucji publicznych - pokryciu obszarów wykluczonych cyfrowo sieciami WiMAX lub WiFi Nowe projekty obejmują również doprowadzenie sieci optycznych do gospodarstw domowych (FTTH)

8 Pomoc publiczna w projektach dotyczących sieci i usług szerokopasmowych Pomoc publiczna zależy od łącznego spełnienia warunków: środek pomocowy jest przyznany z zasobów państwowych (w tym ERDF) przynosi przedsiębiorstwom korzyści ekonomiczne korzyści są selektywne i zakłócają lub grożą zakłóceniem konkurencji ma wpływ na handel wewnątrzwspólnotowy Udzielenie pomocy spełniającej te warunki jest niedopuszczalne, chyba że jest to pomoc zgodna ze wspólnym rynkiem (najczęściej zależy to od KE stosującej art. 87 ust. 3 lit. c TWE) Brak pomocy publicznej: Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych i kryteria Altmark Market Ekonomy Investor Principle (test prywatnego inwestora)

9 Brak pomocy: przykład francuski We Francji sieci i usługi szerokopasmowe świadczone są jako usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym – SGEI (art. 86 ust. 2 TWE) – w sprawach N 381/2004 (Francja) i N 382/2004 (Francja) KE uznała, że pomoc publiczna nie występuje. JST zawiera z operatorem infrastruktury (OI) umowę koncesji, w ramach której OI zobowiązany jest do wybudowania i eksploatacji sieci szerokopasmowej w regionach o niedostatecznym zasięgu, realizującym cel podłączenia do sieci wszystkich obywateli i wszystkich przedsiębiorstw Infrastruktura pozostaje własnością JST OI ma obowiązek świadczyć wyłącznie dostęp hurtowy i nie może świadczyć usług detalicznych. Ważny jest cel interwencji, a nie rodzaj sieci – inwestycja nie jest ograniczona do sieci szkieletowej, a usługi hurtowe obejmują też np. DSL, FTTH, WiMAX. JST w zamian za zobowiązanie do świadczenia SGEI płaci OI rekompensatę pochodzącą ze środków publicznych, w tym ERDF. Rekompensata jest ustalona na podstawie uprzednio określonych i przejrzystych kryteriów, przewidujących mechanizm zabezpieczający przed nadmierną rekompensatą. OI jest wyłaniany w otwartej procedurze i decyduje najniższa wysokość rekompensaty.

Umowy koncesji i PPP we Francji na koniec 2008r.

Przykłady projektów Local AuthorityInvestments (M)Type of projectDuration of projet TotalPublic subsidies Public % total Pyrénées Atlantiques County 61,94268%ULL, Optic network in business parks 20 years Yvelines County19,312,866%ULL, Optic network in business parks 20 years Seine et Marne County 78,730,739%ULL, Optic network in business parks, WiMAX 20 years Oise County48,524,551%ULL, Optic network in business parks 22 years Hauts de Seine County % FTTH home passed 25 years Rennes Métropole Town and suburbs 207,437%ULL, Optic network in business parks, WiMAX 22 years DEBITEX (27 towns in north east from Paris) 5515,829% FTTH home passed 25 years

12 Obecność pomocy: przykład irlandzki Kluczowym projektem w Irlandii był projekt budowy sieci metropolitarnych. W sprawie N 284/2005 KE uznała, że pomoc publiczna występuje, ale jest dopuszczalna w oparciu o art. 87 ust. 3 lit. c TWE. JST buduje sieci szerokopasmowe ze środków publicznych, w tym ERDF (co do zasady nie zapewnia łączności na odcinku ostatniej mili) JST wyłania operatora infrastruktury (OI) w procedurze przetargowej i na podstawie umowy PPP powierza mu utrzymanie i eksploatację sieci Infrastruktura pozostaje własnością JST i otrzymuje za nią czynsz OI ma obowiązek świadczyć wyłącznie dostęp hurtowy i nie może świadczyć usług detalicznych Zdaniem KE pomoc publiczną otrzymuje: Operator Infrastruktury, który uzyskuje możliwość prowadzenia działalności na warunkach, których rynek by nie zapewnił (procedura przetargowa tylko minimalizuje wysokość pomocy) Operatorzy sieci dostępowych Przedsiębiorcy – użytkownicy końcowi

13 Konsekwencje modelu z pomocą publiczną Dopuszczalność takiej pomocy może stwierdził wyłącznie KE w postępowaniu notyfikacyjnym programu pomocowego (np. rozporządzenie) albo projektu indywidualnego. Procedura notyfikacji musi być poprzedzona uzyskaniem opinii UOKiK, a w praktyce również tzw. prenotyfikacją, co opóźnia realizację projektu o kilkanaście miesięcy Udzielenie pomocy publicznej (np. podpisanie umowy PPP w projekcie SSPW) jest zakazane do czasu uzyskania pozytywnej decyzji KE Oceniając dopuszczalność pomocy KE wyważa pozytywny wpływ środka pomocy na osiągnięcie celu leżącego we wspólnym interesie i potencjalne negatywne skutki uboczne tego środka polegające na zakłóceniu wymiany handlowej i konkurencji, tj. stosuje tzw. test bilansujący Obecność pomocy publicznej w projekcie wzbudza wątpliwości co do zasad i wysokości udzielenia wsparcia z ERDF

14 Test bilansujący – obszary interwencji KE różnicuje warunki uznania pomocy za dopuszczalną w zależności od obszarów interwencji. W tym celu wyróżnia obszary białe, szare i czarne, które zdefiniowano następująco: Obszary białe – nie istnieje infrastruktura dostępu szerokopasmowego lub w najbliższym czasie nie zostanie prawdopodobnie rozbudowana (pomoc publiczna co do zasady dopuszczalna) Obszary szare – usługi świadczy tylko jeden operator infrastruktury szerokopasmowej (pomoc publiczna dopuszczalna przy spełnieniu dodatkowych warunków) Obszary czarne – usługi świadczy co najmniej dwóch operatorów infrastruktury szerokopasmowej (pomoc publiczna co do zasady niedopuszczalna) Ustalenie obszarów interwencji wymaga szczegółowej inwentaryzacji zasobów oraz badań i analiz rynkowych, obejmujących również plany inwestycyjne

15 Test bilansujący – kluczowe warunki Dodatkowe warunki, których spełnienie zwiększa szanse uznania pomocy za dopuszczalną: Szczegółowe mapy i analizy obszarów interwencji, Otwarta procedura przetargowa, Oferta najlepsza pod względem ekonomicznym, Neutralność technologiczna, Wykorzystanie istniejącej infrastruktury, Oferowanie hurtowego dostępu, Analiza porównawcza cen (benchmarking), Mechanizm pozwalający na uniknięcie nadmiernej rekompensaty (tzw. claw-back mechanism)

16 Dziękuję za uwagę Jacek Wilczewski