Warsztat pracy nauczyciela języka angielskiego wspierający przygotowanie do sprawdzianu kompetencji po szkole podstawowej Marta Bartkowiak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Advertisements

Szkoła Podstawowa w Starych Bielicach
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Praca z wersetem biblijnym
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
SPRAWDZIAN PO KLASIE SZÓSTEJ
STANDARDY SPRAWDZIANU PO KLASIE VI
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
na zakonczenie nauki w szkole podstawowej
Uczyłem się na lekcjach
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
„Mamo, tato mówię po angielsku”
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Formy pracy z książką (lekturą)
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
SPRAWDZIAN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE SZÓSTEJ Czy powinien wzbudzać nasze obawy?
Projekt edukacyjny w ramach programu Szkoła z Klasą 2
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Lekcje z komputerem, 2006.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Informator dla rodziców
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Programowanie dla każdego
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Charakterystyka metody Glenna Domana
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
ZESPÓŁ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Wyniki egzaminu próbnego
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Warsztat pracy nauczyciela języka angielskiego wspierający przygotowanie do sprawdzianu kompetencji po szkole podstawowej Marta Bartkowiak

Metody nauczania języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej Metoda reagowania cały ciałem (TPR) Metoda komunikacyjna Metoda audiolingwalna Metoda audiowizualna

Techniki nauczania słownictwa prezentacja i ćwiczenie nowych słów na podstawie kart obrazkowych, materiałów autentycznych (authentic materials) i przedmiotów; prezentacja i utrwalanie słownictwa na podstawie opowiadania; prezentacja i utrwalanie słownictwa na podstawie piosenek i rymowanek; poszerzanie słownictwa w ramach tematu/pola semantycznego, np. z wykorzystaniem burzy mózgów (brainstorming); utrwalanie słownictwa poprzez zabawy z kartami obrazkowymi (flashcards); stosowanie gier opartych na zapamiętywaniu (memory games, chain drills); literowanie – zapisywanie słów (spelling).

Techniki nauczania wymowy powtarzanie modelu językowego (słów, fraz, zdań) za nauczycielem lub nagraniem; powtarzanie, uczenie się na pamięć, wspólne śpiewanie piosenek, rymowanek; powtarzanie, uczenie się na pamięć łamańców językowych; tworzenie, pisanie nowych kolejnych zwrotek rymowanek, łamańców językowych; wyszukiwanie par rymujących się wyrazów; wysłuchiwanie wyrazów z analogicznym dźwiękiem; słuchanie/czytanie książeczek opartych na zabawie wyrazami z tym samym dźwiękiem; czytanie na głos krótkich, prostych tekstów.

Techniki nauczania gramatyki prezentacja i utrwalanie nowych struktur na podstawie opowiadania; prezentacja i utrwalanie słownictwa na podstawie piosenek i rymowanek; tworzenie, pisanie nowych części historyjki z użyciem nowej struktury; układanie w dłuższe struktury gramatyczne rozsypanki wyrazowej; zabawa wyrazami, tak aby powstały pytania/zdania; łączenie obrazków i odpowiednich struktur

Techniki nauczania sprawności receptywnych: słuchania i czytania słuchanie/czytanie i wykonywanie poleceń nauczyciela przewidywanie na podstawie tytułu, ilustracji lub słów kluczy treści tekstu słuchanego/czytanego (prediction); zrozumienie ogólnego sensu tekstu słuchanego/czytanego wyszukiwanie szczegółowych informacji w tekście po wysłuchaniu nagranego tekstu odczytywanie na głos pojedynczych słów, fraz, zdań oraz krótkich tekstów; ciche czytanie i wykonanie zadań sprawdzających zrozumienie.

Techniki nauczania sprawności produktywnych: mówienia i pisania powtarzanie za wzorem – pisanie po śladzie; odpowiadanie na pytania nauczyciela – zapisywanie odpowiedzi: najpierw z użyciem pojedynczych słów, stałych wyrażeń i zwrotów językowych, prostych zdań; ustne opisywanie obrazka – opis obrazka przechodzący od pojedynczych słów do prostych zdań; mówienie/pisanie o sobie na podstawie zaprezentowanego modelu, np. uzupełnianie luki informacyjnej; samodzielne zadawanie pytań; prowadzenie krótkiej rozmowy stymulowanej obrazkiem/podanym zestawem słów; pytań, prowadzenie krótkiej spontanicznej rozmowy; pisanie krótkiego kilkuzdaniowego tekstu.

Techniki wdrażania autonomii ucznia systematyczne wdrażanie do dokonywania samooceny; monitorowanie świadomego uczenia się rozpoznawanie celów oraz postępów w nauce, głównie poprzez odpowiednio sformułowane pytania nauczyciela; refleksja dotycząca treści nauczanego materiału; zachęcanie uczniów do wyrażania opinii na temat stopnia satysfakcji I like/I don’t like; zachęcanie dzieci do udzielania sobie nawzajem informacji na temat poprawności wykonywanych zadań wdrażanie uczniów do pracy w parach/grupach;

Techniki wdrażania autonomii ucznia c.d. zachęcanie uczniów do samodzielnego korzystania ze słowniczków obrazkowych; prowadzenie własnych słowniczków obrazkowo-wyrazowych; samodzielne czytanie uproszczonych książeczek zachęcanie dzieci do odnajdywania przykładów użycia języka angielskiego poza szkoła, np. na opakowaniach różnych produktów lub w reklamach; oferowanie ćwiczeń na lekcji, zadań domowych do wyboru; wykorzystanie projektów językowych; prowadzenie „portfolio” językowego.

Techniki dramowe ćwiczenie języka komunikacji niewerbalnej – mowa ciała, np. pantomima; uczenie się na pamięć i recytacja krótkich wierszyków, rymowanek, piosenek; odgrywanie ról w scenkach sytuacyjnych (role play); odgrywanie scenek na podstawie prezentowanych tekstów; opracowywanie i odgrywanie krótkich scenek; przygotowanie i odegranie przedstawień/scenek okolicznościowych, np. na zakończenie roku.

Techniki multimedialne zachęcanie uczniów do pracy z CD-ROM-em dołączonym do podręcznika; wyszukiwanie określonych informacji w Internecie; zachęcanie uczniów do oglądania filmów i programów w oryginalnej wersji językowej np. materiałów DVD, kanałów dla dzieci w wersji anglojęzycznej wykorzystanie tablicy interaktywnej.

Formy pracy praca z cała klasą; wypowiedzi chórem, np. cała klasa powtarza, śpiewa; wypowiedzi indywidualne uczniów – kolejność wskazana przez nauczyciela; praca indywidualna, np. rysowanie, wypełnianie zadań, ciche czytanie itp.; praca w parach otwartych (open pairs) – dwoje dzieci „występuje” przed klasą – jest to istotny element prezentacji zadania i sprawdzenia zrozumienia polecenia nauczyciela; praca w parach zamkniętych (closed pairs) – wszyscy uczniowie pracują podzieleni na pary; praca w zespołach/grupach (groupwork)

STANDARDY WYMAGAŃ będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej

1. Czytanie - uczeń odczytuje różne teksty kultury przedstawienia teatralne i filmy- przygotowanie przedstawień, odbieranie przedstawień przygotowanych przez kolegów źródła – dzieła literatury dziecięcej zarówno polskiej - tłumaczone przez nauczyciela jak i oryginalne angielskie, portale internetowe z gotowymi scenariuszami przedstawień, wytwory innych nauczycieli umieszczane w Internecie

Dawno, dawno temu żyła sobie pewna pani ze swoim mężem GINGERBREAD MAN Dawno, dawno temu żyła sobie pewna pani ze swoim mężem NARRATOR 1: Once upon a time there was a woman and man . Witajcie! Mam na imię Mary MARY: Hello ! My name’s Mary. Witajcie mam na imię Peter PETER: Hello! My name’s Peter. A mieszkali sobie w tym o to małym domku NARRATOR 2: And they lived in a little house. Pewnego dnia Mary postanowiła coś upiec NARRATOR 3: One day Mary decided to do some baking PIOSENKA : FIVE CURRANT BUNS Może bym upiekła piernikowego pana. MARY: I think I’ll make a gingerbread man…..

Halloween 2007

1. Czytanie - przekazy ikoniczne w tym komiksy praca z historyjkami obrazkowymi- jednoczesne wysłuchiwanie opowiadania z obserwacją rysunku i elementami tekstowymi, następnie odtwarzanie samodzielne przez uczniów lub grupę uczniów – techniki dramowe wykorzystywanie komiksów - praca w domu z komiksem i płytą dołączoną do podręcznika – prezentacja wyników pracy na forum klasy

Praca z historyjką obrazkową

Praca z historyjką obrazkową

1. Czytanie - rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach: używanie prostych symbolicznych rysunków przy wprowadzaniu poleceń, nowego materiału – słownictwo przedstawiające obiekty, ale też z umiejscowienie przedmiotów historyjki obrazkowe - porządkowanie obrazków zgodnie ze związkiem przyczynowo – skutkowym zabawy logiczne – rebusy, krzyżówki obrazkowo – wyrazowe, wyrazowo – wyrazowe – rozwijanie kojarzenia i myślenia logicznego, gry dydaktyczne, planszowe, bingo praca z plakatami tematycznymi – symboliczne rysunki np. piramida produktów żywnościowych odczytywanie informacji z map – nazwy kontynentów, miast w Polsce, wskazywanie kierunków na mapie Polski Źródła – czasopisma dla dzieci, portale internetowe, materiały wydawnicze, własne pomysły

Karty do nauki poleceń

Karty do nauki określenia położenia przedmiotów

Gry planszowe – utrwalanie słownictwa

Czytanie – przeczytaj i zakreśl właściwe słowo Pisanie – podpisz obrazek nazwą i kolorem

1. Czytanie - odczytuje teksty użytkowe, w tym: kartkę pocztową – kartki świąteczne, okolicznościowe, odczytywanie prostych zwrotów, życzeń świątecznych list prywatny – czytanie i odpowiadanie na temat treści zawartych w listach, pisanie własnych listów zgodnych z podanym wzorem tabelę – budowanie wypowiedzi ustnych lub pisemnych z użyciem informacji zawartych w tabeli (w tym informacji zapisanych symbolicznie np. +, -)

1. Czytanie - odczytuje dane z: tabeli mapy Oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane

Odczytywanie danych z mapy

2. Pisanie - pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami wypowiedzi - opis dobieranie podpisów do ilustracji, opisywanie przedmiotów osób jednym słowem, przymiotnikami, jednym zdaniem, kilkoma zdaniami tworzenie mini książeczek plakatów z wykorzystaniem gotowych ilustracji i konstruowanie zdań zgodnych z podanym wzorem

2. Pisanie - notatka w formie planu, tabeli - zbieranie informacji - praca w parach, lub „każdy z każdym” - zadaniem dzieci jest uzyskanie informacji od innych, zamieszczenie w tabeli wyników swojej pracy, odczytanie pełnej informacji na podstawie zapisu w tabeli

2. Pisanie - dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu – pisze czytelnie pisanie po śladzie, transponowanie druku na pismo, projekty edukacyjne – indywidualne bądź zespołowe mini książeczki, słowniczki, śpiewniczki podpisywanie ilustracji

Podpisywanie ilustracji – Gdzie znajduje się Dżin?

Podpisywanie ilustracji – Gdzie znajduje się Dżin?

3. Rozumowanie- posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń: umieszcza daty w przedziałach czasowych Praca z plakatem „tort urodzinowy” - tworzenie wspólnego plakatu – tort ze świeczkami na każdej świeczce umieszczamy napis miesiąca oraz imiona dzieci urodzonych w tym miesiącu, konstrukcja zdaniowa „kiedy są twoje urodziny?”.

3. Rozumowanie - porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej, przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk, domyśla się przyczyn, praca z historyjkami obrazkowymi – porządkowanie obrazków zgodnie z ciągiem wydarzeń i wynikającymi zależnościami przyczynowo - skutkowymi

3. Rozumowanie - rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności: liczb - dopasowywanie liczb do rysunków, grupowanie - dzieci słyszą liczbę i mają się dobrać w grupy o usłyszanej liczbie dzieci figur – tworzenie i opisywanie obrazów z czterech podstawowych kształtów, wyszukiwanie i przeliczanie usłyszanej liczby kształtów na konkretnym rysunku, wskazywanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu o podanym kształcie

Przeliczanie figur o odpowiedniej wielkości i kolorze

3. Rozumowanie - dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na przykładach: opisuje zjawiska o charakterze powtarzalnym spotykane w najbliższym otoczeniu porządkowanie następujących po sobie pór roku, śpiewanie piosenek utrwalających kolejność występowania dni tygodnia, pór roku, miesięcy, nauka rymowanek

Opisywanie następujących po sobie pór roku

4. Korzystanie z informacji - wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi praca ze słowniczkiem na lekcji w trakcie wykonywanych zadań – uzupełnianie luk w tekście, opisywanie wyglądu, opisywanie przedmiotu, itp., wyszukiwanie informacji w Internecie na tematy poruszane na lekcji zgodne z zainteresowaniami uczniów – projekty edukacyjne, zadania domowe, tworzenie plakatów, mini książeczek na podstawie wyszukanych informacji

5. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku, - opisywanie stanu pogody – numerowanie ilustracji pod dyktando nagrania – what is the weather like? – it is sunny zapisuje wyniki obserwacji, - przeprowadzenie doświadczenia właściwości materiałów – co tonie, zapisywanie wyników w tabeli z rysunkami za pomocą symboli np. +, - wykonuje obliczenia dotyczące - przeliczania przedmiotów na rysunkach, podaje godzinę, zapisuje słownie, zaznacza na zegarze

5. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce rozumie potrzebę stosowania zasad: Higieny, bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia: numerowanie obrazków, użycie gestów, mimiki do prezentacji czynności służących zdrowiu i zdrowemu trybowi życia, nauczyciel podaje polecenie a dzieci wykonują zabawa typu Simon says, uczeń zajmuje miejsce nauczyciela, nauka piosenki o zdrowym trybie życia z użyciem gestykulacji, rozmowa o zdrowym stylu życia, tworzenie plakatu – zdrowy tryb życia – praca w grupach, ilustracje z rysunkami rozmowa o bezpieczeństwie w klasie i prawach każdego ucznia, wskazywanie obrazków zgodnie z usłyszanymi zakazami potrzebnymi do utrzymania bezpieczeństwa w klasie

Praca z plakatem – zdrowy tryb życia

KONIEC