Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 7 Integracja na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O BAŚNI
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konstruktywizm w dydaktyce
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
narzędzie w językowych pracach projektowych
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Co to jest TIK?.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
FANTASTYKA W LITERATURZE
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
Pedagogika szkoły wyższej
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
compulsory full-time education
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
opracowała Joanna Bojarska
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Cele kształcenia.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Wychowanie ekologiczne
Informator dla rodziców
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
TIK w szkole CYFROWA SZKOŁA.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 7 Integracja na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc

Założenia procesu integracji Wiedza nie istnieje poza podmiotem poznającym – człowiek tworzy znaczenie, tego, co widzi (postrzega) i wiedzę o tym, co widzi. Wiedza jest także konstruowana społecznie. Wiedza ma charakter rozwojowy, jest też uwarunkowana społecznie i kulturowo. Wiedza składa się z faktów, zasad, teorii wyprowadzonych z obserwacji świata, ale jest to też zdolność celowego wykorzystywania informacji . 4. Poznawany świat jest niejednoznaczny, złożony, skomplikowany.

Istota procesu integracji Integracja to proces zmagania się: wiedzy osobistej z przekazem kulturowym, wiedzy proceduralnej i deklaratywnej. Integracja to proces ciągłego łączenia nowych reprezentacji świata za pomocą języka i symboli

Typy integracji Integracja według materiału (np. wg przedmiotów szkolnych): CO? 2. Integracja wokół postaw (wartości, osiągnięć). W JAKIM CELU? 3. Integracja poprzez metody (nauczania i uczenia się). JAK?

Trójkąt integracyjny Wiesława Wantuch, Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2005 Integracja poprzez metody Integracja wokół postaw Integracja wg materiału

Trójkąt integracyjny Wiesława Wantuch, Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2005 Integracja poprzez metody Wykład Dyskusja Przekład intersemiotyczny Analiza dokumentacyjna (analiza problemowa, praca pod kierunkiem, rozmowa nauczająca) Projekt Czytanie ze zrozumieniem Analiza wykonawcza Twórcze naśladowanie wzorów Praktyka pisarska itd.. Integracja wokół postaw Samokształcenie Kreatywność Komunikowanie się Twórcze rozwiązywanie problemów Funkcjonalne posługiwanie się technologiami informacyjnymi Kompetencje estetyczne Rozumienie tradycji i jej wpływu na współczesność itp.. Integracja wg materiału Język polski (kształcenie literacko-kulturowe i kształcenie językowe) Historia Religia Plastyka Języki obce Matematyka itp.

Koncepcja integrowania kształcenia literackiego i językowego Założenia – Z. A. Kłakówna Człowiek istnieje w kulturze i poprzez kulturę – jakość i sposób udziału w kulturze zależy od opanowania i znajomości kulturowych znaków, reguł i znaczeń oraz od umiejętności posługiwania się nimi. Celem lekcji języka polskiego jest kształtowanie kulturowej kompetencji. Udział w kulturze odbywa się poprzez język – dlatego ważna jest nauka odbioru i tworzenia tekstów językowych o rozmaitym stopniu skomplikowania. Każdy język prezentuje swoisty dla siebie obraz świata. Świadomość językowa decyduje o stopniu przynależności do rozmaitych wspólnot – rodzinnej, religijnej, narodowej, środowiskowej. Należy projektować sytuacje dydaktyczne służące rozwijaniu sprawności językowej w celu zrozumienia siebie i świata w ich różnorodności. O wiązaniu kształcenia literackiego z językowym decydować powinny uniwersalne problemy kulturowe. Istotą integracji jest rozumienie własnego losu oraz własnej sytuacji, a także pomoc w definiowaniu i odnajdywaniu się w różnych sytuacjach komunikacyjnych.

Koncepcja integrowania kształcenia literackiego i językowego Baśń na lekcjach języka polskiego - kształcenie kulturowe Funkcje baśni Pokazuje wewnętrzne, egzystencjalne problemy człowieka/dziecka: np. rywalizacja między rodzeństwem, zależność od osób dorosłych, powinności moralne. Skłania do refleksji nad takimi kwestiami jak śmierć, starość, życie wieczne. Przedstawia sposób radzenia sobie z wyżej wymienionymi problemami (ukazuje możliwe odpowiedzi). Wychowuje poprzez ukazywanie następstw określonego działania. Ukazuje wartość zachowania zgodnego z regułami etyki. Pomaga zrozumieć naturę zła i jego funkcję w świecie.

Koncepcja integrowania kształcenia literackiego i językowego Baśń na lekcjach języka polskiego - kształcenie kulturowe Poetyka baśni Proste sytuacje Wyraziste postaci Typowość bohatera Ważny, trudny problem egzystencjalny (moralny) przedstawiony w uproszczonej , zsyntetyzowanej formie Poetyka kontrastu – współistnienie dobra i zła Zło jest pokazywane często w atrakcyjnej, przykuwającej uwagę formie (występują np. czarownice, wróżki, smoki, olbrzymy, drapieżniki itp.) Przedstawiona jest walka dobra ze złem, w której zło przegrywa (ale zwycięstwo wymaga poświęceń, cierpienia i próby) Realizacja funkcji kompensacyjnej – baśń umożliwia identyfikację dziecka z bohaterem (bohaterowie wywołują sympatię lub antypatię)

Koncepcja integrowania kształcenia literackiego i językowego Baśń na lekcjach języka polskiego - kształcenie kulturowe Poetyka baśni Baśnie pokazują, że najsłabsi, najbardziej bezbronni, mogą wiele zdziałać i osiągnąć („opowieści budujące”) Zakończenia baśni ukazują wartość dobrze ukształtowanych relacji międzyludzkich Motywy baśniowe często przypominają motywy religijne (ofiara, poświęcenie, cierpienie jako droga do doskonałości itp.)

1. Wymyślenie bohaterów: np. ludzie, zwierzęta, rośliny, przedmioty. Koncepcja integrowania kształcenia literackiego i językowego Tworzenie baśni jako wprowadzenie w baśniowy sposób widzenia świata – kształcenie językowe Początek historii 1. Wymyślenie bohaterów: np. ludzie, zwierzęta, rośliny, przedmioty. 2. Nadanie bohaterom imion: imię może sugerować charakter, zachowanie, wygląd, stosunek do innych, przynależność do dobra lub zła. 3. Przydzielenie bohaterom ról typowych dla bohaterów baśniowych: określenie relacji między bohaterami; zaprojektowanie sytuacji wyjściowej (w której poznajemy bohaterów).

Koncepcja integrowania kształcenia literackiego i językowego Tworzenie baśni jako wprowadzenie w baśniowy sposób widzenia świata – kształcenie językowe Tworzenie fabuły 1. Formuły początku: np. „dawno, dawno temu…” 2. Określenie przestrzeni, w jakiej rozgrywa się baśń: - wyodrębnienie miejsc znanych i obcych (nazwanie ich) 3. Zaprojetkowanie sytuacji pokazujących podział bohaterów na dobrych i złych. 4. Zaprojektowanie zdarzenia – katastrofy (naruszającego porządek moralny i hierarchię wartości). 5. Zaprojektowanie zdarzeń ukazujących wagę próby, cierpienia czy poświęcenia w walce ze złem.

Koncepcja integrowania kształcenia literackiego i językowego Tworzenie baśni jako wprowadzenie w baśniowy sposób widzenia świata – kształcenie językowe Tworzenie fabuły 6. Wprowadzenie wydarzenia przywracającego porządek moralny i hierarchię wartości: ważny element kary adekwatnej do winy rola magicznych przedmiotów ważna postać wybawcy 7. Zaprojektowanie sytuacji końcowej: zawierającej przesłanie (najlepiej wieloznaczne) ukazującej nagrodę za trud i poświęcenie włożone w walkę ze złem