Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku 27.03.2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Spotkanie inauguracyjne Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD II) Gospodarka odpadami Lublin lipca 2011 Krzysztof Choromański - moderator Projekt: Doskonalenie.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Planowane zmiany prawne
OBOWIĄZKI SAMORZĄDÓW wynikające z nowelizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach Rydułtowy,
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gdańsk, 26 sierpnia 2011 r. Aktualizacja PGO 2010 dla województwa pomorskiego.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
dla BYDGOSKO – TORUŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
Segreguj odpady według nowej zasady
Rada RIPOK Warszawa, 4 grudnia 2013 r.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
STAN WDRAŻANIA PRZEZ SAMORZĄDY USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 31 października.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku 27.03.2013

System gospodarowania odpadami jest wynikiem: dostosowania prawa krajowego do unijnych dyrektyw. Niedostosowanie się do wymagań unijnych skutkuje wysokimi karami, nakładanymi na kraje członkowskie. nowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która nakłada na gminy obowiązek zapewnienia czystości i porządku na swoim terenie oraz utworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania. Znowelizowane przepisy nałożyły na sejmiki wojewódzkie obowiązek uchwalenia zaktualizowanych wojewódzkich planów gospodarki odpadami do końca czerwca 2012 r.

Gminy są ustawowo zobowiązane do: zapewnienia, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK). przejęcia obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz ich zagospodarowania w zamian za uiszczoną opłatę na rzecz gminy.

Gminy są ustawowo zobowiązane do: przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych do instalacji odzysku i unieszkodliwiania. osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu. organizowaniu przetargów na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Dolnośląskiego 2012 Uchwalony przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego 27 czerwca 2012r. stosunek głosów: 27 za, 4 wstrzymujące, 0 przeciw. Plan uzyskał pozytywną opinię Komisji Ochrony Środowiska stosunkiem głosów 10 za i brakiem głosów wstrzymujących się oraz przeciw. W Planie ujęto wszystkie istniejące instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych oraz instalacje planowane, na realizację których przed dniem 1 stycznia 2012r. wydano decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach.

Podział województwa na regiony gospodarki odpadami:

Region północno-centralny

Działające i planowane RIPOK-i w regionie północno-centralnym: funkcjonuje od listopada 2012r. planowane uruchomienie – kwiecień 2013r. planowane uruchomienie – czerwiec 2013r.

Etapy wdrażania nowego prawa odpadowego we Wrocławiu 2007r. - Wrocław na liście indykatywnej projektu budowy Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów w ramach POIŚ. W 2010r. wycofanie się Wrocławia z planów, utrata szansy na dotację. 1 lipca 2011r. Sejm uchwalił znowelizowaną ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. 27 czerwca 2012r. Sejmik WD przyjął Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami. Wrocław nie zgłasza na etapie konsultacji uwag do podziału województwa na regiony odpadowe. listopad 2012r. - Sejmik WD wpisuje do uchwały wykonawczej WPGO pierwszy RIPOK w Rudnej Wielkiej, spełniający wymogi prawne i środowiskowe. Zapis zostaje przyjęty zdecydowaną większością głosów.

Etapy wdrażania nowego prawa odpadowego we Wrocławiu Brak instalacji gminnej we Wrocławiu oraz brak porozumienia z innymi podmiotami na rynku przyczyną konieczności korzystania z RIPOK-a w Rudnej Wielkiej. Styczeń 2013r. – WPO ALBA S.A., główny odbiorca odpadów komunalnych we Wrocławiu, podnosi stawki za odbiór odpadów. Firma WPO ALBA S.A. oświadcza, że część zebranych przez nią odpadów trafia do RIPOK-a, reszta przerabiana jest w Instalacji Zastępczej lub przewożona do innych instalacji. Ze względu na podejrzenie naruszenia przepisów, Marszałek informuje o sytuacji Prezydenta Miasta Wrocławia, który wszczyna postępowanie wyjaśniające w sprawie oraz Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, który wszczyna kontrolę w WPO ALBA S.A.

Etapy wdrażania nowego prawa odpadowego we Wrocławiu luty 2013r. - niemiecka spółka EON Energy from Waste zgłasza gotowość budowy „spalarni” dla Wrocławia. Miasto nie podejmuje rozmów. marzec 2013r. – spotkanie Marszałka Województwa Dolnośląskiego z przedstawicielami spółki EON Energy from Waste poświęcone możliwości budowy „spalarni” na terenie regionu. Wiceminister Środowiska – Stanisław Gawłowski przekonuje: „Żadne duże europejskie miasto nie rozwiązało problemu swoich odpadów bez spalarni. Wrocław też sobie bez niej nie poradzi” (Gazeta Wyborcza Wrocław, 2-3.03.2013r.)

Opinia Ministerstwa Środowiska „Funkcjonowanie tak dużej aglomeracji, jak Wrocław bez własnej Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów stwarza poważne wątpliwości co do właściwego zabezpieczenia interesów mieszkańców”. Wytycznych UE „nie sposób zrealizować w przypadku dużej aglomeracji miejskiej bez budowy instalacji do termicznego przetwarzania odpadów”. Gmina, która decyduje się na budowę spalarni w ramach PPP w postępowaniu przetargowym może wskazać gdzie będą przewożone odebrane odpady. Taki model przyjęto m.in. w gminie Poznań. (Odpowiedź wiceministra – Stanisława Gawłowskiego na pytania Marszałka Województwa Dolnośląskiego – 25.03.2013r.)

Dziękuję za uwagę