TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologia informacyjna według MENiS
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
Poznawanie metody projektu
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
INTERBLOK Łukasz Słoniowski Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt Innowacyjny w ramach.
Sposoby wykorzystania sieci
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
WITAMY W. Nowy nadzór Dlaczego zajęliśmy się tym projektem ? Obecny stan oświaty – bez katastrofy, przeciętność, Obecny stan oświaty – bez katastrofy,
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Co to jest TIK?.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Witam w module I. Powołanie zespołu, który w szkole wykonuje zadania z uczniami, a na zakończenie dostarcza informacje z wykonanych zadań
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KLOCKOMANIA.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Opracowała Agnieszka Balcerak
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Siły, zasady dynamiki Newtona
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
„Otwarta droga ku przyszłości
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Natural Sciences, Natural English. Przemiany energii mechanicznej w rzucie pionowym.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Metoda WebQuest.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
„MŁODZI KONSTRUKTORZY” „MAŁY INŻYNIER”
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska

TECH – INFO Program TECH – INFO przygotowuje młodzież do życia w cywilizacji technicznej, proponując:   - łączenie nowoczesnych i tradycyjnych technik – robotyki, papieroplastyki i modelarstwa; rozwijanie aktywności twórczej uczniów opartej na wiedzy i umiejętnościach technicznych; wykonywanie prezentacji multimedialnych i dokumentacji technicznej projektów; - zaznajomienie z wytworami współczesnej techniki, - uczenie pracy zespołowej i współdziałania.

Pokazowe lekcje robotyki W fazie projektowania zorganizowaliśmy kilka pokazowych lekcji robotyki. Uczniowie klas pierwszych i drugich byli zafascynowani projektowaniem i programowaniem robotów.

Pokazowe lekcje robotyki

TECH – INFO  - Program TECH-INFO poprzez twórcze i kreatywne działania uczniów rozwija ich wiedzę i umiejętności techniczne. Pokazuje zastosowania praw fizyki w przyrządach i urządzeniach technicznych. Stosowanie technologii informacyjnej pozwala na nowoczesne wykorzystanie wybranych technik artystycznych. Poprzez konstruowanie logo-robotów i programowanie ich czynności - uczniowie w ciekawy i zrozumiały dla nich sposób poznają zasady projektowania inżynierskiego. Program zawiera przykłady praktycznych i użytecznych zastosowań nowych technologii w codziennym życiu.

Ogólne założenia programu Program jest zgodny z nową podstawą programową i może być realizowany w każdym gimnazjum. Oprócz podstawowych zagadnień zawartych w podstawie programowej zajęć technicznych, w programie znajdują się zagadnienia interdyscyplinarne, łączące technikę z fizyką i informatyką.

Cele główne kształcenia ogólnego z przedmiotu ZAJĘCIA TECHNICZNE Rozpoznawanie urządzeń technicznych i rozumienie zasad ich działania. Opracowywanie koncepcji rozwiązań typowych problemów technicznych oraz przykładowych rozwiązań konstrukcyjnych. Planowanie pracy o różnym stopniu złożoności, przy różnych formach organizacyjnych pracy. Bezpieczne posługiwanie się narzędziami i przyrządami.

Cele główne kształcenia ogólnego z FIZYKI Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników. Wskazywanie w otaczającej rzeczywistości przykładów zjawisk opisywanych za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych.

Cele główne kształcenia ogólnego z INFORMATYKI Wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.

Cele wychowawcze umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się, kształtowanie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie pomysłowości i twórczego działania, kształtowanie logicznego myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny, przestrzeganie zasad związanych z prawem autorskim i ochroną własności intelektualnej, kształtowanie dokładności, wytrwałości i cierpliwości ucznia.

Zaproponowane bloki tematyczne i ilości godzin lekcyjnych to: Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy – 2 godz. Robotyka – 20 godz. Rysunek techniczny – 8 godz. Planowanie pracy – 3 godz. Krawiectwo – 6 godz. Fotografia – 4 godz. Elektrotechnika – 7 godz.

Zaproponowane bloki tematyczne i ilości godzin lekcyjnych to: Papieroplastyka – 6 godz. Modelarstwo – 5 godz. Podstawowe informacje o ruchu drogowym – 4 godz. *Prezentacje multimedialne oraz tworzenie dokumentacji projektowej – 10 godz. *Doświadczenia z fizyki – 20 godz.   * W formie obowiązkowych zajęć pozalekcyjnych lub w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Program nauczania I. Ogólne założenia programu. II. Główne cele edukacyjne i wychowawcze. III. Realizowane treści. IV. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania. V. Szczególne cele edukacyjne i wychowawcze. VI. Ocenianie osiągnięć uczniów. VIII. Ewaluacja programu.

Program nauczania Dział programu Temat lekcji Liczba godzin Treści nauczania Formy realizacji Robotyka Ciężki czy “plaskaty” kto kogo przeciągnie? 2 elementy konstrukcyjne wpływające na siłę pojazdów problematyka wielu silników na jednej osi wykorzystania przekładni różnicowania wielkości kół i wykorzystania gąsienic praca w zespołach tworzenie pojazdów holujących dyskusja na temat: jak osiągnąć największą moc? Kto kogo, czyli sumo w świecie robotów. elementy konstrukcyjne wpływające na siłę i stabilność pojazdów problem utrzymania równowagi i przyczepności tworzenie pojazdów spychających dyskusja na temat: jak osiągnąć największą moc i przyczepność? dyskusja na temat strategii wygrywającej i jej wpływu na konstrukcję pojazdu

Program nauczania Dział programu Wiadomości Umiejętności Postawy Robotyka zna historię powstania zestawu Mindstorm zna zasady działania zestawu Mindstorm zna typy czujników i zasady ich działania zna zasady działania przekładni zna zalety i wady korzystania z napędu kołowego i gąsienicowego zna metody stabilizacji pojazdów i konstrukcji stałych zna metody powiększające przyczepność pojazdów i konstrukcji stałych zna zasady działania dźwigni i kołowrotu zna właściwości fizyczne obiektów powodujące widzenie ich w różnych kolorach zna sposoby korzystania z instrukcji warunkowej (jeśli) oraz z pętli (dopóki) zna zasady działania przeciwwagi zna zasady działania bloczków dokładne analizowanie problemu projektowanie rozwiązania twórcza dyskusja w zespole zastosowanie maszyn prostych w praktyce stosowanie instrukcji warunkowych oraz pętli w programowaniu jest rzetelny w procesie analizy i projektowania twórczo rozwiązuje problemy szanuje opinie i koncepcje innych członków zespołu

Poradnik dla nauczyciela I. Treści i metody oraz formy realizacji zajęć w programie TECH-INFO. II. Ocenianie osiągnięć uczniów. III. Indywidualizacja oceniania uczniów. IV. Ocena uczniów z zaleceniami PPP. V. Przewidywane osiągnięcia uczniów na poszczególne oceny. VI. Przykładowe scenariusze lekcji. VII. Skrypt ucznia. Odpowiedzi pomocnicze.

Poradnik dla nauczyciela Obszary aktywności oceniane na lekcjach zajęć technicznych: – aktywność na lekcjach; – prace wytwórcze wykonywane na lekcjach; – zadania dodatkowe; – odpowiedzi ustne; – testy; – zadania domowe; – przygotowanie uczniów do zajęć.

Poradnik dla nauczyciela SCENARIUSZ do przedmiotu fizyka   Temat: Ruch ciał w polu grawitacyjnym Ziemi Liczba godzin na realizację tematu: 2 h Dydaktyczne i wychowawcze cele zajęć Uczeń po zajęciach: zna zjawisko spadku swobodnego oraz spadku z oporem powietrza, potrafi sprawdzić, że: ciała spadają w dłuższym czasie (z tej samej wysokości), gdy opór powietrza nie jest pomijalnie mały, wszystkie ciała bez względu na masę spadają w próżni w jednakowym czasie (z tej samej wysokości), wszystkie ciała spadają w jednakowym czasie (z tej samej wysokości), gdy opór powietrza jest pomijalnie mały potrafi wyznaczyć wartość przyspieszenia ziemskiego, zna wartość przyspieszenia g = 9,8 m/s2 (w przybliżeniu 10 m/s2) rozróżnia spadek swobodny i spadek z oporem powietrza, wie, że spadek swobodny jest ruchem jednostajnie przyspieszonym. wie, co to jest siła ciężkości (przyciągania ziemskiego), zna siłę działającą w czasie spadku swobodnego, wzór na siłę przyciągania ziemskiego…

Skrypt ucznia – odpowiedzi pomocnicze Rysunek techniczny   Na podstawie dostępnych źródeł wykonaj zadania: 1. Przypatrz się rysunkom wymiarowania i opisz zasady wymiarowania. 2. Wymiary i sposób zapisu na rysunku podaje się: wymiary rzeczywiste, wymiary podaje się w milimetrach, przy liczbach wymiarowych nie podaje się jednostki wymiarowej „mm”, liczby wymiarowe pisane są pismem technicznym, którego wysokość wynosi min. 3,5 mm, liczby wymiarowe nie dotykają linii wymiarowych i są pisane na ich środku.

Skrypt dla ucznia W Skrypcie dla ucznia znajdują się podstawowe wiadomości z poszczególnych działów oraz ćwiczenia i zadania, umożliwiające pracę na lekcji lub w domu. Pozwala to na utrwalenie wiadomości oraz umiejętności uczniów. Interesujące treści i szata graficzna Skryptu mają przyczynić się do urozmaicenia lekcji, rozwoju twórczych i kreatywnych działań uczniów oraz rozbudzenia zainteresowania przedmiotami technicznymi.

Skrypt dla ucznia Krawiectwo Na podstawie dostępnych źródeł wykonaj zadania: Dobierzcie się w grupy trzyosobowe i wykonajcie pomiary sylwetki – zdjęcie miary. Pomiary własnej sylwetki zapiszcie na karcie pracy. Obwód klatki piersiowej - Obwód talii – Obwód bioder – Szerokość pleców – Długość stanu - Długość ramienia – Długość rękawa – Obwód ręki – Długość całkowitą modelu (chłopcy – od szyi do bioder, dziewczęta – od szyi do kolan) – Obwód szyi –

Skrypt dla ucznia Modelarstwo Na podstawie dostępnych źródeł wykonaj zadania: 1. W jakich zawodach wykorzystuje się umiejętności modelarskie?  2. Jakie informacje, umiejętności i cechy konstruktora wpływają na powstanie dobrego modelu?

Skrypt dla ucznia Obwody elektryczne Do dyspozycji masz następujące przyrządy: • dwa mierniki uniwersalne • opornik, żarówka • baterie 1,5V, zasilacz niskiego napięcia • przewody z końcówkami • pręt grafitowy, spinacz biurowy  Ćwiczenie 1. Sprawdź doświadczalnie słuszność prawa Ohma. Zbuduj układ pomiarowy według schematu. Ustaw kolejno wartości napięcia podane w tabeli. Za każdym razem zmierz natężenie prądu płynącego w obwodzie. Wyniki pomiaru wpisz do tabeli.

Dodatkowe materiały dydaktyczne dla nauczyciela Jako dodatkowy produkt przygotowaliśmy dla nauczycieli przydatne materiały dydaktyczne. Zawierają one prezentacje multimedialne, wyposażone w podstawowe wiadomości pomocne do przeprowadzenia wybranych lekcji. W materiałach tych znajdują się też karty prac dla uczniów, poszerzające ich umiejętności i wiedzę.

Przykładowa prezentacja

Przykładowa karta pracy ucznia Temat: Ścigamy się czyli nasz robot ma być jak najszybszy I . Czynności wstępne: 1.Zastanów się jakie cechy konstrukcji wpływają na szybkość pojazdu. 2.Przedyskutuj swoje pomysły w zespole. II. Budowa. III. Faza testów: W trakcie budowy wykonujcie testy. Zapisujcie wyniki i notujcie jakie zmiany wprowadzacie w konstrukcji. IV. Faza końcowa – wyścigi. Zapisz czasy przejazdów. V. Podsumowanie – dyskusja końcowa. Wypisz jakie cechy konstrukcji wpływają na szybkość pojazdu.

Pilotaż 2013-2014 Realizacja programu TECH-INFO obejmuje 95 godzin zajęć dydaktycznych, w tym: 65 godzin zajęć technicznych wraz z modułem robotyki; 20 godzin zajęć z fizyki; 10 godzin zajęć z informatyki. W czasie pilotażu zajęcia doświadczalne z fizyki oraz zajęcia informatyczne będą realizowane w: GM nr 94 w formie zajęć dodatkowych; SG nr 1 w formie zajęć edukacyjnych, gdyż w ramach SPN na zajęcia z fizyki i informatyki przeznaczono większą liczbę godzin.

Innowacyjne pomysły edukacyjne można wdrażać w każdej szkole! Program TECH – INFO opracowują i realizują szkoły w Warszawie: Społeczne Gimnazjum nr 1 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego Gimnazjum nr 94