Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Technologia informacyjna według MENiS
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Projekt ITAAT TIK w systemie edukacji w Polsce 22 października 2010, Ronda.
D EBATA SZKOLNA 2012/2013 KODEKS SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
szkół ponadgimnazjalnych
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Co to jest TIK?.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w ramach projektu Wstęp – zapoznanie z celami, uwarunkowaniami, realizacją i oczekiwanymi efektami.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Podstawa programowa a wybór podręcznika
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Kalendarz 2020.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Lekcje z komputerem, 2006.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Propozycja cyfrowej edukacji w Chrześcijańskiej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi „Uczeń”
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Sopocka Akademia Tenisowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła Dodać logo Partnera NTT Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła

Era Społeczeństwa Informacyjnego Wszyscy słyszeliśmy o budowaniu społeczeństwa informacyjnego. W ostatnich latach dokonały się zmiany w życiu codziennym. Oto kilka przykładów wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej… Obecnie najczęściej wykorzystywanym do robienia zdjęć jest zapis cyfrowy… zamiast łączy kablowych wykorzystywane są łącza bezprzewodowe; telefony analogowe zostały zastąpione przez mobilne, a komputery stacjonarne zastępują komputery przenośne. Zmiany dotyczą również edukacji. [zmiana slajdu]

Wizja zmian w prowadzeniu zajęć Klasyczna lekcja Nowoczesne zajęcia Uczeń Uczeń Uczeń Pozostałe szkoły i organizacje Nauczyciel Uczeń Biblioteka Klasa Obecnie dotychczasowy model nauczania w klasie zostaje zmieniony na atrakcyjniejszy i efektywniejszy model nauczania. Dostępne technologie pozwalają na większą elastyczność i otwartość oraz dostępność do większych zasobów wiedzy. Możliwa jest wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami, współpraca uczniów z różnych klas, szkół, regionów a nawet krajów. Dostęp do licznych materiałów edukacyjnych stał się również łatwiejszy poprzez wykorzystanie dostępu do Internetu. Nowe technologie wspierają proces nauczania oraz stanowią atrakcyjną formę nauczania dla uczniów. Eksperci Instytucje i firmy wspierające rozwój szkolnictwa Zasoby Internetu Portale

REFORMA PROGRAMOWA – szkoła podstawowa Rok szkolny I etap edukacyjny II etap edukacyjny Klasa I Klasa II Klasa III Klasa IV Klasa V Klasa VI 2009/2010 Zajęcia komputerowe informatyka 2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015 Harmonogram wprowadzania programów nauczania i podręczników dostosowanych do nowych podstaw programowych w poszczególnych klasach szkoły podstawowej

Skuteczne i uporządkowane wprowadzenie w świat informatyki – zaczynając od edukacji wczesnoszkolnej Wymiar godzin w klasach I-III W Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dokonano przydziału godzin na poszczególne zajęcia edukacyjne. W edukacji wczesnoszkolnej w trzyletnim okresie nauczania zajęcia komputerowe należy realizować w wymiarze co najmniej 95 godz.

Zgodnie z treściami nauczania zapisanymi w Podstawie programowej, uczeń klasy I: „1) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury”. W treściach nauczania zapisano także punkty dotyczące zasad bezpiecznego posługiwania się komputerem: „uczeń: 2) wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia; 3) stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera”.

Mobilna Pracownia dla Szkoły Podstawowej W swojej ofercie posiadamy netbooki zaprojektowane w celu spełnienia potrzeb edukacyjnych uczniów klas podstawowych (w szczególności klas 1-3). lekkie i kompaktowe, idealne dla dzieci, uwzględniające wielkość dłoni, wzmocniona konstrukcja odporna na upadki, wodoodporna klawiatura, kolorowa obudowa wraz z rączką do przenoszenia, wbudowana kamera i mikrofon. Prezentowana na slajdzie mobilna pracownia jest przykładem technologii przygotowanej od początku do końca dla edukacji uwzględniająca specyficzne wymagania uczniów. Elementem składowym pracowni jest zoptymalizowane i zintegrowane oprogramowanie wspomagające proces nauczania. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom uczniowie łatwiej przyswajają wiedzę. Umożliwia im pracę grupową oraz indywidualizację nauczania. Zachęca uczniów do poszerzania wiedzy poprzez interesujące zajęcia (ćwiczenia). Nauczyciele mają możliwość maksymalnego wykorzystywania materiałów dydaktycznych do prowadzenia lekcji oraz dostarczania uczniom dostępu do wiedzy. Różnorodność metod nauczania oraz sprawdzania wiedzy uczniów w czasie rzeczywistym są dodatkowymi czynnikami powodującymi, że uczniowie chętniej chcą chodzić do szkoły. Technologia classmatePC umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwoju zarówno ucznia jak i nauczyciela. Poprawia się efektywność pracy ucznia i nauczyciela.

Pokazany na slajdzie edukacyjny netbook ENTETE oparty jest na technologii classmatePC firmy Intel. ClassmatePC jest rozwiązaniem dedykowanym dla edukacji, które obecnie posiada ponad 2 miliony wdrożeń na całym świecie, miedzy innymi w Portugalii, na Węgrzech, Czechach, Słowacji, Macedonii, Niemczech, Rosji, USA, Wenezueli, Egipcie… W Polsce rozwiązanie dostępne jest od czerwca br i wdrożone w wielu szkołach. Są już gminy, w których wszystkie szkoły podstawowe posiadają mobilne pracownie ENETE np. gmina Jaktorów (mazowieckie).

Jednym z kluczowych elementów rozwiązania jest oprogramowanie (program) nauczycielskie, które jest darmowe dla wszystkich nauczycieli do stosowania zarówno na dowolnej liczbie komputerów w szkole i na (w) komputerach prywatnych (domowych) nauczycieli. Program nauczycielski posiada funkcjonalność niewymagającą wiedzy informatycznej oraz przyjazny interfejs (intuicyjne ikonki i menu). Technologia wspomaga pracę nauczyciela dając mu nowe możliwości.

Nauczyciel posiada możliwość wprowadzenia komputerów w „stan ciszy” blokując stanowiska uczniowskie na czas pracy bez wykorzystania komputerów np. podczas pisania w zeszytach ćwiczeń, malowania itd.

Nauczyciel może wykorzystywać swój komputer do prowadzenia zajęć z wieloma klasami wykorzystując przygotowane przez siebie lub innych nauczycieli materiały dydaktyczne.

Może również dodawać lub odejmować poszczególnych uczniów z danego modelu klasy.

Funkcja monitorowania pracy uczniów umożliwia udzielenie pomocy oraz wspólnego rozwiązywania problemów. Pozwala na indywidualizację pracy uczniów. Uczeń zdolny może otrzymać dodatkowe zadania lub ćwiczenia do wykonania natomiast uczeń wymagający pomocy ma możliwość jej otrzymania (bez informowania o tym fakcie innych uczniów).

Uczeń ma możliwość zaprezentowania swojej pracy pozostałym uczniom Uczeń ma możliwość zaprezentowania swojej pracy pozostałym uczniom. Procesem tym kieruje oczywiście nauczyciel.

Pokazanie filmu, jego indywidualne oglądanie przez wszystkich uczniów lub przez wybranych przez nauczyciela jest kolejną funkcjonalnością (funkcją) dostępną poprzez oprogramowanie nauczycielskie.

Nauczyciel może wykorzystać funkcje sprawdzianu aby przeprowadzić test, sprawdzian lub quiz.

Program informuje nauczyciela o każdym etapie rozwiązywania sprawdzianów oraz o fakcie jego zakończenia.

Wyniki można obejrzeć w formie zestawień graficznych…

… jak również w formie „tradycyjnej” przypominającej kartkę papieru … jak również w formie „tradycyjnej” przypominającej kartkę papieru. Wyniki mogą zostać przekazane uczniom zaraz po zakończeniu sprawdzianu ze wskazaniem udzielanych oraz prawidłowych odpowiedzi. Zapisane wyniki testu nauczyciel może przeanalizować w później lub w domu a także pokazać poszczególnym rodzicom.

Funkcje polecenia zdalnego można wykorzystać do uruchamiania ćwiczeń, programów i zasobów edukacyjnych na komputerach uczniowskich co stanowi dużą pomoc dla uczniów w szczególności nie potrafiących jeszcze czytać lub o słabej znajomości systemów operacyjnych. Poza tym narzędziem zwiększającym efektywność i racjonalność pracy nauczyciela (oszczędność czasu)…

Z jednego miejsca tj. z komputera nauczycielskiego można zdalnie zmieniać ustawienia komputerów uczniowskich oraz instalować oprogramowanie lub przesyłać multimedialne treści edukacyjne. Wszystkie omawiane funkcje można wykonywać dla jednego ucznia, wybranych lub wszystkich uczniów. W klasach starszych można wykorzystać możliwość funkcje pracy grupowej.

Rozwiązania informatyczne oparte na technologii Intel Netbook uczniowski Tablet uczniowski Intel-powered convertible classmate PC Dotykowy ekran Otwiera się jak tradycyjny laptop ale można go obrócić o 180 stopni Zaawansowany palm rozpoznaje ręczne pisanie Wbudowana kamera Dostosowanie obrazu w zależności od kierunku trzymania sprzętu (pion-poziom) Zoptymalizowane oprogramowanie i aplikacje edukacyjne Netbook z dodatkową „pokrywą” i wygodnym uchwytem Niezwykle wytrzymały i trwały Obudowa odporna na uderzenia i zalanie Wbudowana kamera Oprogramowanie edukacyjne Dla poszczególnych grup wiekowych przygotowane zostały dedykowane rozwiązania sprzętowe w technologii classmatePC. Prezentowany po lewej stronie netbook ENTE jest rozwiązaniem dla uczniów w wieku od 6 do 12 roku, natomiast tablet ENTETE to rozwiązanie dla uczniów starszych oraz uczniów z dysleksją.

Oferta dla edukacji NTT System Całość rozwiązania oparta jest na technologii sieci bezprzewodowej umożliwiającej pełną mobilność rozwiązania. Mobilna pracownia może być przenoszona (może wędrować z uczniami) do dowolnych klas (pomieszczeń) lub nawet poza budynek szkoły. Jedynym warunkiem koniecznym do spełnienia jest włączenie do gniazdka elektrycznego urządzenia sieci bezprzewodowej a przypadku prowadzenia zajęć poza murami szkoły zachowania odległości 300 m (komputerów uczniowskich od urządzenia sieciowego)

Na zdjęciu lekcja pokazowa uczniów klasy pierwszej ze Szkoły Podstawowej w Twardogórze

Zainteresowanie i skupienie uczniów podczas lekcji pokazowej

Szkolenie nauczycieli

Lekcja pokazowa, nauczycielka „zastępująca” chorego ucznia

Dziękuję za uwagę Andrzej Matuła NTT System SA www.ntt.pl/edukacja 04-351 Warszawa, ul. Osowska 84 edukacja@ntt.pl www.ntt.pl/edukacja

Dodać logo Partnera NT

„Zajęcia komputerowe należy rozumieć dosłownie jako zajęcia z komputerami, prowadzone w korelacji z pozostałymi obszarami edukacji… Komputery w klasach I-III szkoły podstawowej są wykorzystywane jako urządzenia, które wzbogacają proces nauczania i uczenia się o teksty, rysunki i animacje tworzone przez uczniów, kształtują ich aktywnośc (gry i zabawy utrwalają umiejętności (programy edukacyjne na płytach i w sieci), rozwijają zainteresowania itp…” Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)