ROLA GEODEZJI I KARTGRAFII W WYPEŁNIANIU DYREKTYWY POWODZIOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Znaki informacyjne.
Osnowa Realizacyjna Istota zakładania i standardy techniczne
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
BUDOWA OBWODNICY MIASTA SZCZYTNO W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ NR 53
Ludwik Antal - Numeryczna analiza pól elektromagnetycznych –W10
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Model 3D trzeci wymiar w zarządzaniu miastem na przykładzie projektów:
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Mała retencja w lasach.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
PRODUKTY Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji
KONSULTACJE SPOŁECZNE MAZURSKIEGO PARKU NARODOWEGO
„Projekt TERYT2 a rejestr TERYT”
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Przyjazna Kłodnica.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych im.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
Dostosowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego do map zagrożenia powodziowego Tarnów, 9 grudnia 2013 r.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
STAN REALIZACJI ZADAŃ Z ZAKRESU GEODEZJI I KARTOGRAFII w 2013 r
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
dr inż. Małgorzata Bogucka-Szymalska
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Kujawsko – Pomorski Zarząd Melioracji
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
– Wyszkolona kadra pracowników ODGiK, – Dobrze rozwinięta baza sprzętowa i programowa w części ODGiK, – Zrealizowane lub realizowane projekty na szczeblu.
Projekt – ZSIN faza I  Projekt ZSIN - Budowa Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach – Faza I - projekt zaproponowany do realizacji ze środków.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Koncepcja realizacji przesunięć wałów i polderów w Saksonii-Anhalt
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Zapis prezentacji:

ROLA GEODEZJI I KARTGRAFII W WYPEŁNIANIU DYREKTYWY POWODZIOWEJ Politechnika Warszawska Wydział Geodezji i Kartografii Zdzisław Kurczyński Politechnika Warszawska GUGiK ROLA GEODEZJI I KARTGRAFII W WYPEŁNIANIU DYREKTYWY POWODZIOWEJ 17 listopada 2011, Politechnika Warszawska

Komentarz do rozwiązań technicznych przyjętych w ISOK Plan:   Dyrektywa Powodziowa a Rozporządzenie w sprawie opracowania map zagrożenia oraz map ryzyka powodziowego Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami – ISOK organizacja zakres Komentarz do rozwiązań technicznych przyjętych w ISOK

Dyrektywa Powodziowa

Dyrektywa Powodziowa Dyrektywa 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (tzw. Dyrektywa Powodziowa) nakłada obowiązek sporządzenia:  map zagrożenia powodziowego  map ryzyka powodziowego do końca 2013 roku

Dyrektywa Powodziowa Mapy zagrożenia i ryzyka powodziowego mają powstać do dnia 22 grudnia 2013 r. Będą one poddawane przeglądowi i aktualizacji do dnia 22 grudnia 2019 r., a następnie co sześć lat. Na ich podstawie powstaną plany zarządzania ryzykiem powodziowym do grudnia 2015r. Szczególny nacisk kładziony na ograniczenia potencjalnych negatywnych skutków powodzi oraz zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia powodzi. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym uwzględniać będą m.in. koszty i korzyści, zasięg powodzi, trasy przejścia fali powodziowej oraz obszary o potencjalnej retencji wód. Zarówno mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego jak i plany zarządzania ryzykiem powodziowym będą podane do publicznej wiadomości.

Rozporządzenie ws opracowania map ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA, MINISTRA INFRASTRUKTURY ORAZ MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI w sprawie opracowania map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego oznacza: spełnienie wytycznych Komisji Europejskiej (dyrektywa 2007/60/WE w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim, zwaną dyrektywą powodziową) ujednolicenie sposobu wykonywania map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego w skali całego kraju koordynację działań w dorzeczach międzynarodowych

Mapy zagrożenia powodziowego Mapy zagrożenia powodziowego obejmują: obszary z niskim prawdopodobieństwem wystąpienia powodzi (raz na 500 lat) obszary szczególnego zagrożenia powodzią: z średnim prawdopod. wystąpienia powodzi (raz na 100 lat) z wysokim prawdopod. wystąpienia powodzi (raz na 10 lat) w międzywalu lub naturalnym wysokim brzegiem obszary narażone na zalanie w przepadku: przelania się wód przez koronę wału przeciwpowodziowego zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwpowodziowego zniszczenia lub uszkodzenia budowli piętrzących

Mapy zagrożenia powodziowego Dwa zestawy tematyczne map zagrożenia powodziowego: wraz z głębokością wody wraz z prędkościami i kierunkami przepływu wody (wymagające modelowania hydraulicznego dwuwymiarowego – 2D) Modelowanie hydrauliczne: dwuwymiarowe (2D) - dla miast > 100 tys. mieszkańców jednowymiarowe (1D) - pozostałe obszary

Mapy zagrożenia powodziowego Przedziały głębokości wody: ≤ 0,5 m niskie zagrożenie dla ludzi i obiektów budowlanych; 0,5 - 2 m średnie zagrożenie dla ludzi, ale wysokie ze względu na straty materialne; 2 - 4 m wysokie zagrożenie dla ludzi > 4 m bardzo wysokie zagrożenie dla ludzi i bardzo wysokie zagrożenie wystąpienia szkód całkowitych Głębokość wody z modelowania hydraulicznego jednowymiarowego (1D), lub dwuwymiarowego (2D)

Mapy zagrożenia powodziowego Przedziały prędkości przepływu wody: ≤ 0,5 m/s - prędkość mała, niewielka zdolność oddziaływania na obiekty; 0,5 - 1 m/s - prędkość średnia, umiarkowana zdolność oddziaływania na obiekty, stanowi zagrożenie dla ludzi; 1 - 2 m/s - prędkość duża, silna zdolność oddziaływania na obiekty, stanowi poważne zagrożenie dla ludzi; > 2 m/s - prędkość bardzo duża, bardzo silna zdolność oddziaływania na obiekty, stanowi bardzo poważne zagrożenie dla ludzi. Prędkości przepływu wody i kierunki przepływu z modelowania hydraulicznego dwuwymiarowego (2D)

Mapy zagrożenia powodziowego Mapa zagrożenia powodziowego - strefa zalewowa dla 3-ego poziomu alarmowego

Mapy ryzyka powodziowego oddzielnie dla każdego obszaru zagrożenia powodziowego Dwa zastawy tematyczne: zagrożenie dla ludności oraz potencjalne straty powodziowe użytkowanie terenu oraz obszary i obiekty o szczególnym znaczeniu kulturowym, przyrodniczym i gospodarczym

Mapy ryzyka powodziowego Mapy ryzyka powodziowego - zagrożenie dla ludności Zakres tematyczny: szacunkowa liczbę mieszkańców, którzy mogą być dotknięci powodzią budynki mieszkalne obiekty o szczególnym znaczeniu społecznym, z uwzględnieniem: szpitali szkół przedszkoli hoteli centrów handlowych posterunków policji remiz strażackich wartości potencjalnych strat powodziowych

Mapy ryzyka powodziowego

Mapy ryzyka powodziowego Mapy ryzyka powodziowego - użytkowanie terenu oraz obszary i obiekty o szczególnym znaczeniu kulturowym, przyrodniczym i gospodarczym Zakres tematyczny: klasy użytkowania terenu (dla ustalenia rodzaju działalności gospodarczej): tereny zabudowy mieszkaniowej, tereny przemysłowe, tereny komunikacyjne, lasy, tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, użytki rolne (grunty orne, użytki zielone), wody, pozostałe; ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych strefy ochronne ujęć wody kąpieliska formy ochrony przyrody: obszary Natura 2000, parki narodowe, rezerwaty przyrody obszary i obiekty zabytkowe nieruchome zabytki wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO pomniki zagłady skanseny i muzea zakłady przemysłowe potencjalne ogniska zanieczyszczeń wody, w szczególności: oczyszczalnie ścieków, przepompownie ścieków, składowiska odpadów, cmentarze;

Mapy ryzyka powodziowego Mapa zagrożenia ludności, strefa zalewowa 3-ego poziomu alarmowego wraz z liczbą mieszkańców dotkniętych powodzią oraz schronami publicznymi

Obliczenie wartości potencjalnych strat powodziowych Metodyka liczenia wartości potencjalnych strat powdziowych: Straty liczone dla poszczególnych klas użytkowania terenu [zł/m2] tereny zabudowy mieszkaniowej tereny przemysłowe komunikacja lasy tereny rekreacyjno-wypoczynkowe użytki rolne (grunty orne i użytki zielone) wody pozostałe Wartość majątku na terenie zabudowy mieszkaniowej oraz na terenach przemysłowych zróżnicowana dla regionów (województw) Wartość majątku dla pozostałych klas: stała dla obszaru kraju Szacowanie wartości majątku w poszczególnych klasach wg metodyki stosowanej w Niemczech

Obliczenie wartości potencjalnych strat powodziowych Metodyka liczenia wartości potencjalnych strat powodziowych (c.d.): Funkcja strat zróżnicowana dla przedziałów głębokości wody dla: tereny zabudowy mieszkaniowej tereny przemysłowe komunikacja Pozostałe: niezależne od głębokości wody

Materiały źródłowe Dane wysokościowe NMT (dla wyznaczenia obszarów zagrożenia powodziowego) siatka GRID, oczko 1 m dokładność wysokościowa: 0,15 m (pow. odkryte, utwardzone) 0,30 m (pow. zalesione) Metoda pozyskiwania: lotniczy skaning laserowy (LIDAR)

Materiały źródłowe Dane topograficzne (dla opracowania map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego) Baza Danych Obiektów Topograficznych (BDOT) państwowy rejestr granic państwowy rejestr nazw geograficznych inne dane, pozyskane z pzg, w tym w szczególności: mapa hydrograficzna Polski w skali 1:50 000 mapa sozologiczna w skali 1:50 000 mapy topograficzne w skali 1:10 000 lub 1:50 000 ortofotomapy zobrazowania lotnicze

Materiały źródłowe Dane topograficzne (c.d.) Dodatkowe źródła danych tematycznych stanowią w szczególności: komputerowa mapa podziału hydrograficznego Polski (MPHP) pozyskana z Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej; powszechny elektroniczny system ewidencji ludności (PESEL) pozyskany z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji; krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju (TERYT) pozyskany z Głównego Urzędu Statystycznego; rejestry zabytków pozyskane od właściwych wojewódzkich konserwatorów zabytków; gminne ewidencje zabytków pozyskane od właściwych wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast; mapa obszarów Natura 2000 pozyskana z Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska; krajowy system obszarów chronionych pozyskany z Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska; baza danych Bank HYDRO pozyskana z Państwowego Instytutu Geologicznego; mapy glebowo-rolnicze w skali 1:5 000 lub 1:25 000 pozyskane z Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa lub innych dysponentów map glebowo-rolniczych; lista zarejestrowanych w Ministerstwie Środowiska wniosków i pozwoleń zintegrowanych; rejestr zakładów o dużym i zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii, prowadzony w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska; lista światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO.NMT (dla wyznaczenia obszarów zagrożenia powodziowego)

Mapy - wizualizacja Szczegółowość jak dla skali 1:10 000 Układ „1992” Podkład topograficzny: mapy topograficzne 1:10 000 ortofotomapy z pikselem ≤ 0,50 m Forma cyfrowa, format SHP Wizualizacja, format TIFF, GeoTIFF

Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami ISOK

Projekt ISOK - założenia Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK) opracował Projekt: „Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami” (ISOK) w ramach VII osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Projekt realizuje konsorcjum: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW) - lider Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK) Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej Instytut Łączności Rządowe Centrum Bezpieczeństwa Okres realizacji: 2010 - 2013

Projekt ISOK - założenia Zadania Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii : Budowa numerycznego modelu rzeźby i pokrycia terenu (NMT) 190 000 km2 (ok. 60% pow. kraju) dla pozostałych obszarów integracja z istniejącymi w państwowym zasobie geodezyjnym danymi NMT pomiar terenowy elementów strukturalnych typu wały i obiekty inżynierskie Budowa i wdrożenie systemu do zarządzania NMT Georeferencyjna Baza Danych Obiektów Topograficznych Ortofotomapa cyfrowa dla wybranych miast (ponad 200 miast: miasta powyżej 50 tys. Mieszkańców), piksel terenowy 0,10 m

Projekt ISOK - harmonogram Zadanie 2010 2011 2012 2013 III IV I II   NMT/NMPT - LIDAR Ortofotomapa Baza danych TOPO System zarząd. NMT

Projekt ISOK – zasięg opracowania

Projekt ISOK – Warunki Techniczne Dwa standardy NMT z danych LIDAR: Standard I: obszary niezurbanizowane Standard II: obszary zurbanizowane

Projekt ISOK – Warunki Techniczne Standard I: obszary niezurbanizowane Kąt poprzeczny skanowania: ≤ ±25º Gęstość punktów laserowych ≥ 4 punktów/m2 Planowane pokrycie porzeczne ≥ 20% Maksymalna długość pojedynczego szeregu: ≤ 40 km Dokładność wysokościowa (błąd średni) punktów laserowych mh ≤ 0,15 m. Możliwość rejestracji minimum dwóch odbić (dwa „echa”: pierwsze i ostatnie). Rejestracja intensywności odbitych sygnałów. Równoczesna rejestracja skanowanego pasa terenu średnioformatową kamerą cyfrową. Warunki rejestracji fotograficznej: kamera cyfrowa średnioformatowa z barwną matrycą CCD o rozdzielczości powyżej 30M pikseli

Projekt ISOK – Warunki Techniczne Standard II: obszary zurbanizowane Kąt poprzeczny skanowania: ≤ ±25º Gęstość punktów laserowych ≥ 2 x 6 punktów/m2 (2 prostopadłe naloty) Planowane pokrycie porzeczne ≥ 20% Maksymalna długość pojedynczego szeregu: ≤ 40 km Dokładność wysokościowa (błąd średni) punktów laserowych mh ≤ 0,10 m. Możliwość rejestracji minimum dwóch odbić (dwa „echa”: pierwsze i ostatnie). Rejestracja intensywności odbitych sygnałów. Równoczesna rejestracja skanowanego pasa terenu średnioformatową kamerą cyfrową. Warunki rejestracji fotograficznej: kamera cyfrowa średnioformatowa z barwną matrycą CCD o rozdzielczości powyżej 30M pikseli

Projekt ISOK – produkty Produkty opracowania (w zakresie LIDAR): „Kolorowa” chmura punktów laserowych, sklasyfikowana punkty na gruncie niska wegetacja (wys. 0 – 0.40 m) średnia wegetacja (wys. 0.40 – 1.70 m) wysoka wegetacja (wys. > 1.70 m) budynki i budowle obiekty inżynierskie wody NMT w strukturze GRID: Standard I: interwał siatki 1.0 m Standard II: interwał siatki 1.0 m NMPT w strukturze GRID: Standard II: interwał siatki 0.5 m

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II gęstość punktów laserowych (w pojedynczym pasie obrazowania) ≥ 4 p./m2 (≥ 6 p./m2 dla obszarów priorytetowych) ≥ 12 p./ m2 (2 niezależne naloty, każdy o gęstości ≥ 6 p./m2) kąt poprzeczny skanowania: ≤ ±25º (dla obszarów niezalesionych dopuszcza się ≤ ±30º) pokrycie poprzeczne między szeregami ≥ 20% minimalna szerokość pasa pokrycia poprzecznego ≥ 100 m maksymalna długość pojedynczego szeregu ≤ 40 km szeregi poprzeczne w bloku LIDAR minimum 2 szeregi poprzeczne bez szeregów poprzecznych dokładność wysokościowa (błąd średni) punktów laserowych po wyrównaniu (na płaskich utwardzonych nawierzchniach) mh ≤ 0,15 m mh ≤ 0,10 m rejestracja wielokrotnych odbić („ech”) 4 odbicia rejestracja intensywności odbitych sygnałów tak rejestracja skanowanego pasa terenu średnioformatową kamerą cyfrową synchroniczna ze skanowaniem (dopuszcza się rejestrację fotograficzną w innym terminie niż skanowanie LIDAR) termin wykonania nalotów skanerowych od połowy października do końca kwietnia cały rok

Projekt ISOK – organizacja Sprawy organizacyjne: Podział obszaru opracowania na 6 podobszarów (obiektów) Harmonogram prac. Podział na etapy Odbiory produktów. Odbiory etapowe Kontrola jakości Powołanie niezależnego podmiotu do: organizacji odbiorów etapowych, kontroli jakości produktów

LIDAR – zamówienia podstawowe

LIDAR – zamówienia podstawowe Część 1: Tukaj Mapping Central Europe Sp. z o.o. (Polska) – lider konsorcjum. BSF Swissphoto GmbH (Niemcy) – członek konsorcjum. NTT Systems S.A. 04-351 (Polska) – członek konsorcjum. Część 2: Okręgowe Przedsiębiorstwo Geodezyjno-Kartograficzne Sp. z.o.o. (Olsztyn, Polska) – lider konsorcjum. Estereofoto GeoEngenharia S.A. (Lizbona, Portugalia) – członek konsorcjum. Część 3: Geopolis Sp. z o.o. (Włocławek, Polska) – lider konsorcjum. Kucera International Inc. (Ohio, USA) – członek konsorcjum. Część 4: EUROSYSTEM S.A. (Chorzów, Polska) – lider konsorcjum. Fugro Aerial Mapping BV (Holandia) – członek konsorcjum. Część 5: MGGP S.A. (Tarnów, Polska) – lider konsorcjum. Geodetski Inženiring Maribor d.o.o. (Maribor, Słowenia) – członek konsorcjum. Część 6: MGGP Aero Sp. z o.o. (Tarnów, Polska).

Projekt ISOK komentarz do przyjętych rozwiązań

ISOK – parametry skanowania LIDAR Parametry skanowania LIDAR => to ważne (!) Etap skanowania decyduje o: kosztach (50-60% kosztów całości) przydatności i jakości produktów 2 Standardy: Standard I: podstawowy, tereny odkryte i zalesione Standard II: tereny zabudowane (miasta)

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II gęstość punktów laserowych (w pojedynczym pasie obrazowania) ≥ 4 p./m2 ( ≥ 6 p./m2 dla obszarów priorytetowych) ≥ 12 p./ m2 ( 2 niezależne naloty, każdy o gęstości ≥ 6 p./m2) Komentarz: na co wpływa gęstość p. laserowych ? 4 p./m2 => to dużo czy mało ? co daje 12 p./m2 w miastach ? jak robią to inni ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II kąt poprzeczny skanowania: ≤ ±25º (dla obszarów niezalesionych dopuszcza się ≤ ±30º) Komentarz: jakie ma znaczenie kąt skanowania ? jak robią to inni ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II pokrycie poprzeczne między szeregami ≥ 20% minimalna szerokość pasa pokrycia poprzecznego ≥ 100 m Komentarz: po co pokrycie poprzeczne ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II maksymalna długość pojedynczego szeregu ≤ 40 km Komentarz: dlaczego ograniczona długość szeregów ? jak robią to inni ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II szeregi poprzeczne w bloku LIDAR minimum 2 szeregi poprzeczne bez szeregów poprzecznych Komentarz: po co szeregi poprzeczne ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II dokładność wysokościowa (błąd średni) punktów laserowych po wyrównaniu (na płaskich utwardzonych nawierzchniach) mh ≤ 0,15 m mh ≤ 0,10 m Błąd położenia punktu laserowego to wypadkowa kilku czynników Komentarz: błąd wys. p. laserowego to nie błąd wys. wynikowego NMT

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II rejestracja wielokrotnych odbić („ech”) 4 odbicia Komentarz: po co rejestracja wielokrotnych odbić ? dlaczego 4 odbicia ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II rejestracja intensywności odbitych sygnałów tak Komentarz: po co rejestracja intensywności ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II rejestracja skanowanego pasa terenu średnioformatową kamerą cyfrową synchroniczna ze skanowaniem (dopuszcza się rejestrację fotograficzną w innym terminie niż skanowanie LIDAR) Komentarz: po co rejestracja kamerą cyfrową ? dlaczego synchronicznie ? dlaczego dopuszcza się brak synchroniczności ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR X, Y, Z x, y => R,G,B X0, Y0, Z0 ω, φ, κ R, G, B Punkty lidarowe będą „pokolorowane” (RGB) Skąd kolor ? x = Fx (X, Y, Z, el. or. wewn., el. or. zewn.) y = Fy (X, Y, Z, el. or. wewn., el. or. zewn.)

ISOK – parametry skanowania LIDAR Standard I Standard II termin wykonania nalotów skanerowych od połowy października do końca kwietnia cały rok Komentarz: dlaczego ogranicza się termin wykonania ? jaki ma to wpływ na czas realizacji ? jak robią to inni ? A: drzewo liściaste B: drzewo szpilkowe p. zielone: odbicia w porze z liśćmi p. brązowe: odbicia w porze bez liści

ISOK – parametry skanowania LIDAR W projekcie wyróżnia się następujące klasy punktów lidarowych: punkty leżące na gruncie, niska wegetacja, tj. w zakresie 0 - 0.4 m średnia wegetacja, tj. w zakresie 0.4 - 2.0 m wysoka wegetacja, tj. w zakresie powyżej 2.0 m punkty reprezentujące budynki i budowle oraz obiekty inżynierskie jak mosty, wiadukty, zapory, inne konstrukcje punkty reprezentujące obszary pod wodami (cieki, jeziora, stawy) Dokładność klasyfikacji: 95% (tj. do 5% punktów błędnie sklasyfikowanych) Komentarz: Co oznacza taka dokładność klasyfikacji ?

ISOK – parametry skanowania LIDAR NMPT - wymiar „oczka” siatki: 1.0 m dla Standardu I 0.5 m dla Standardu II NMT - wymiar „oczka” siatki: 1.0 m dla Standardu I 1.0 m dla Standardu II

ISOK – parametry skanowania LIDAR Błąd wysokości wynikowego NMT (bł. średni): 0.15 m dla powierzchni odkrytych, utwardzonych 0.25 – 0.30 m dla powierzchni zalesionych Komentarz: Jak rozumieć dokładność wys. NMT ? Jak ocenić spodziewaną dokładność wys. NMT w ISOK ?

DZIĘKUJĘ kurczynski@wp.pl

ROLA GEODEZJI I KARTGRAFII W WYPEŁNIANIU DYREKTYWY POWODZIOWEJ Politechnika Warszawska Wydział Geodezji i Kartografii Zdzisław Kurczyński Politechnika Warszawska GUGiK ROLA GEODEZJI I KARTGRAFII W WYPEŁNIANIU DYREKTYWY POWODZIOWEJ 17 listopada 2011, Politechnika Warszawska