MIEJSKIE PRZEDSZKOLE INTEGRACYJNE NR 43

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Organizacja pracy przedszkola
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
KANONY DOGOTERAPII.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10 W ZGIERZU. W realizacji akcji brały udział wszystkie cztery grupy naszej placówki. Temat akcji nawiązywał do tematu rocznego.
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Centrum Językowe Magic Land
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Dzieciństwo jest snem rozumu
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
5 października 2013 r. zorganizowaliśmy VIII edycję Rajdu pieszego z udziałem pracowników szkoły, uczniów i rodziców. Impreza organizowana cyklicznie w.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 w Łodzi ul. Jaracza 44/ Łódź
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Razem możemy tak wiele!
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

MIEJSKIE PRZEDSZKOLE INTEGRACYJNE NR 43 Dyrektor Brygida Bieda MIEJSKIE PRZEDSZKOLE INTEGRACYJNE NR 43 ul. Bronisława Czecha 17, 42 – 224 Częstochowa tel. 034 – 362-30-33, e-mail: mp43@zeto.czest.pl

Naszą pasją są ludzie.

Jesteśmy przedszkolem integracyjnym, gdzie uczą się wspólnie dzieci zdrowe i niepełnosprawne, co przynosi obustronne korzyści w aspekcie wychowawczym i dydaktycznym. W przedszkolu funkcjonują IV oddziały – grupy mają swoje nazwy: Żabki, Biedronki, Świetliki, Pszczółki, do których przyjmowane są dzieci w wieku od 3-8 lat w tym dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Przedstawiamy Państwu ciekawe programy i przedsięwzięcia jakie od wielu lat funkcjonują na terenie naszego przedszkola. Trzy z nich to programy autorskie: Dogoterapia „Uczymy się języka niemieckiego w przedszkolu” „Śpiewam, rozumiem, mówię…- język włoski dla przedszkolaków”, natomiast Konkurs Gier i Zabaw Ruchowych” Paraolimpiada”, który z imprezy o zasięgu międzyprzedszkolnym przekształcił się w duże przedsięwzięcie regionalne oraz corocznie organizowane Wyścigi Rowerowe to imprezy o uniwersalnym, integrującym charakterze.

Program autorski „Dogoterapia” jest realizowany od 2002 roku i cieszy się nieustannie olbrzymim zainteresowaniem dzieci i rodziców . Dogoterapia to system ćwiczeń i zabaw z udziałem psów wspomagający rehabilitację ruchową oraz umysłową dzieci i dorosłych. Zajęcia z psami dobrze wpływają na rozwój psychiczny i fizyczny dzieci. Wzbogacają słownictwo, uwrażliwiają, uczą odpowiedzialności , rozwijają motorykę małą i dużą, ćwiczą koncentrację, pamięć, wpływają pozytywnie na rozwój zmysłów. Cele dogoterapii : zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uaktywnienie w strefach poznawczych (uwaga, wzrok, słuch, dotyk i węch), pozytywny wpływ na rozwój mowy i potrzeby komunikacji nauka relaksacji w obecności psa

Dogoterapia obejmuje grupy integracyjne dzieci w wieku przedszkolnym Dogoterapia obejmuje grupy integracyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia odbywają się cyklicznie raz w tygodniu na terenie przedszkola ( sala, gabinet terapii, sala gimnastyczna) Pies wybrany do terapii to golden retriver, wabi się Laki, ma 6 lat. Właścicielem psa jest nauczycielka naszego przedszkola Anna Bulica, która po ukończeniu specjalistycznych kursów powadzi zajęcia dogoterapii.

Staramy się, aby w czasie zajęć z naszym pupilem oddziaływać na wszystkie zmysły. Staramy się stworzyć warunki do relaksacji i wyciszenia emocji, wyzwolić spontaniczność i aktywność dzieci w sferze ruchowej i werbalnej. Pragniemy, aby dziecko było po prostu szczęśliwe. Cieszy nas każdy postęp: nowe słowo, ruch, gest. Pobyt z Lakim powoduje wzrost zainteresowania i motywacji u dziecka, a czasem pies staje się „tylko" jego przyjacielem, do którego można się przytulić. Pies nie krytykuje i nie stawia żadnych wymagań. Dzięki terapii u wielu dzieci można zauważyć zmiany w codziennym zachowaniu- wzrasta akceptacja samego siebie, a także chęć bycia z innymi.

Efekty dogoterapii mierzyliśmy za pomocą obserwacji skategoryzowanej przed rozpoczęciem i po zakończeniu każdego cyklu zajęć prowadzonych według scenariuszy autorskich. Zaobserwowano pozytywne zmiany w codziennym zachowaniu dzieci polegające na: większej motywacji do wykonywania zadań, wydłużenia czasu koncentracji uwagi, usprawnienia mowy komunikacyjnej oraz motoryki dzieci, lepszej orientacji w schemacie ciała, zmniejszenia ilości zachowań agresywnych

Przedstawiony program stanowi sposób na poszerzenie oferty zajęć przedszkolnych i ma na celu usprawnienie rozwoju emocjonalno-społecznego oraz motoryki dzieci w wieku przedszkolnym, co może wpłynąć na lepszy start szkolny.

Konkurs Gier i Zabaw Ruchowych „Paraolimpiada” funkcjonuje od 2001 roku i organizowany jest corocznie. Cieszy się olbrzymim zainteresowaniem środowiska, o czym świadczy duża ilość zgłaszanych dzieci i placówek ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych. Naszym celem jest: - propagowanie szeroko pojętej integracji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną. -umiejetność współdziałania dzieci sprawnych fizycznie z dziećmi z deficytami rozwojowymi -umiejętność rozładowywania napięć i pokonywania stresu -podniesienie samooceny i poczucia własnej wartości -zmiana wizerunku dziecka niepełnosprawnego w środowisku Paraolimpiada 2005 Paraolimpiada 2007

Konkurs Gier i Zabaw Ruchowych” Paraolimpiada” z imprezy o zasięgu międzyprzedszkolnym przekształcił się w duże przedsięwzięcie o charakterze regionalnym. Dla nas samych jest to dużym zaskoczeniem, że stwarzanie możliwości współuczestnictwa w życiu społecznym dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami i dysfunkcjami jest tak bardzo potrzebne w naszym środowisku. Dodatkowym efektem programu jest popularyzacja zabaw ruchowych u dzieci i młodzieży oraz położenie akcentu na aspekt rewalidacji w oparciu o zajęcia sportowe jako element rehabilitacji psychoruchowej i promowania zdrowego stylu życia.

Po zakończonym konkursie uczestnicy spotykają się z jurorami w celu dokonania oceny swoich dokonań. Rozmowy służą do dokonania analizy mocnych i słabych stron prezentacji i są wskazówką dla nauczycieli i terapeutów do dalszej pracy z dziećmi i młodzieżą. Dobrym materiałem służącym do lepszej pracy jest film nagrany podczas kolejnych konkurencji. Podczas odtwarzania filmu mamy możliwość zwrócenia uwagi na ewentualne błędy czy też niedociągnięcia zaistniałe podczas konkurencji zespołowych – ich omówienie i korygowanie.

„Wyścig Rowerowy Przedszkolaków” - od 2002 roku organizujemy co roku w Miasteczku Ruchu Drogowego przy SP nr 50, a ostatnio na terenie Promenady i Lasku Aniołowskiego. Dzieci muszą wykazać się dużymi umiejętnościami prawidłowej jazdy rowerem na polu manewrowym zważając na znaki drogowe, sygnalizację świetlną, sytuacje na drodze. Konkurs jest uwieńczeniem zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji komunikacyjnej.

Wyścig rowerowy wspierają policjanci z V Komisariatu Policji i Komendy Miejskiej w Częstochowie. Dużą atrakcją dla dzieci są wozy policyjne, do których można wsiąść i motocykle eskortujące naszą jazdę. O tym, że konkurs cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem świadczy co roku obecność mediów. Dodatkowym efektem jest propagowanie zdrowego stylu życia i spędzania czasu rodziców z dziećmi .

Medale i dyplomy za udział w konkursie odebrane z rąk Policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego to dla przedszkolaków wielka nagroda i przeżycie.

Nauczanie języków obcych w przedszkolu to jeden z efektów współpracy międzynarodowej w programie Comenius w latach 2004 -2007 i ukończenia przez nauczycielki kursów językowych. Wykorzystujemy obecnie dwa programy własne opracowane przez nauczycielki: „Uczymy się języka niemieckiego w przedszkolu „Śpiewam, rozumiem, mówię… - język włoski dla przedszkolaków” Programy skierowane są do wszystkich dzieci uczęszczających do naszego przedszkola, które chcą bawić się językami obcymi a także zapoznawać się z kulturą i obyczajowością innych krajów.

Nasze programy zostały opracowane zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, oparte są na dydaktyce i metodyce nauczania najmłodszych dzieci. Programy wykorzystują naturalne predyspozycje dziecka do nauki języków obcych: spontaniczność, wrażliwość, działanie intuicyjne, potrzebę ruchu jak również krótkotrwałą koncentrację. Celem głównym naszych zajęć jest rozwijanie sprawności komunikacyjnej w obcym języku i poznawanie nowego słownictwa związanego z otoczeniem dziecka i jego codziennymi czynnościami.

Nauka języków obcych jest sukcesywnie wplatana w program nauczania danej grupy i elastycznie dostosowywana do kalendarza imprez przedszkolnych. Naszym atutem jest to, że prowadzącymi są nauczycielki naszego przedszkola, które mogą wybierać treści programowe i elastycznie dostosowywać metody pracy do aktualnych możliwości psychofizycznych dzieci. Ta forma nauki wytwarza u dzieci motywację i pozytywne nastawienia do nauki języka obcego w dalszych etapach nauki oraz rozwija sprawności mówienia i słuchania u dzieci. Osłuchanie się z językiem obcym pozwoli na łatwiejszy start w szkole podstawowej.

W przedszkolu wykorzystywanych jest wiele metod pracy z dziećmi W przedszkolu wykorzystywanych jest wiele metod pracy z dziećmi. Rodzaj metody dobrany jest odpowiednio dla potrzeb grupy lub indywidualnie dla dziecka w przypadku zajęć edukacyjno-terapeutycznych. Wykorzystujemy na co dzień: „Metodę Dobrego Startu”, metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, program aktywności „Dotyk i Komunikacja M. Ch. Knillów, elementy kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, pedagogiki M. Montessorii, terapię zabawy, elementy integracji sensorycznej, arteterapię, bajkoterapię, trening autogenny. Dzieci mają możliwość ekspresji swoich potrzeb ruchowych na zajęciach z muzykoterapii, w trakcie zajęć gimnastycznych z rehabilitantem, spontanicznych zabaw w suchym basenie oraz ćwiczeń z wykorzystaniem rozmaitego sprzętu, w tym atrakcyjnych kształtek rehabilitacyjnych.

Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym mają wobec nas zwykle duże oczekiwania i liczą na naszą pomoc. We wszystkich naszych działaniach stosujemy podejście oparte na współpracy i wspólnym negocjowaniu celów. Pierwszy kontakt z rodzicami następuje już przy rekrutacji. Rodzice coraz częściej przychodzą wspólnie z dzieckiem, pragną obejrzeć całe przedszkole, interesują się wyposażeniem, rodzajem zajęć, rozkładem dnia itp. Widać w tym rzeczywistą troskę o swoje dziecko, któremu chcą zapewnić optymalny rozwój. Cieszymy się z takiego odpowiedzialnego rodzicielstwa. W naszym przedszkolu nie zapominamy też o starszym pokoleniu, mamy dla nich specjalny program „ Naszej Kochanej Babuni” .

Dziękuję za uwagę.