Dr inż. Elżbieta Gajek Warszawa 18 Listopada 2011

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Konstrukcjonizm w praktyce
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Konstruktywizm w dydaktyce
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Rola projektów eTwinning w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Jak projekt eTwinning pomaga nauczycielowi w jego awansie zawodowym
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Co to jest TIK?.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Zdolni Chętni do pracy UCZNIOWIE PRZYNALEŻĄCY DO SZKOLNYCH ZESPOŁÓW KOMPETENCYJNYCH Joanna Kossowska Uniwersytet Gdański.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
„Kompetencje zawodowe”
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Pierwsza edycja Europejskiego Dnia Języków została zorganizowana wspólnie przez Radę Europy oraz Unię Europejską w 2001 roku. Wzięły w niej udział miliony.
Treści kształcenia.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Sopocka Akademia Tenisowa
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Dr inż. Elżbieta Gajek Warszawa 18 Listopada 2011 Praca zespołowa nauczycieli oraz integracja międzyprzedmiotowa w projektach eTwinning Dr inż. Elżbieta Gajek Warszawa 18 Listopada 2011

Modele współpracy szkół 1 2 2 1 3 5 2 6 5 1 4 3 4 3 3 1 2

Praca zespołowa nauczycieli 1 W każdym projekcie eTwinning realizowane są dwa projekty Projekt zewnętrzny – z partnerami zagranicznymi Projekt wewnętrzny - z uczniami i nauczycielami we własnej szkole

Praca zespołowa nauczycieli 2 Praca w projekcie eTwinning jest zespołowa nawet jeśli Jeden nauczyciel pracuje nad projektem podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, w klubach europejskich, kółkach medialnych, informatycznych, kulturowych i językowych. Warto docenić

Praca zespołowa nauczycieli 3 Praca koordynowana Powoływany jest koordynator (dyrektor, nauczyciel języka) Nauczyciele dzielą prace zgodnie ze specjalizacją: Informatyk – odpowiada za technikę: komunikacja, blogi, filmy wideo Muzyk , plastyk – odpowiada za walor artystyczny Biolog, geograf – w projektach przyrodniczych Matematyk – w projektach matematycznych Fizyk, chemik – w projektach przyrodniczych Historyk, nauczyciel WOS – w projektach o kulturze i społecznych WF – w projektach sportowych

Praca zespołowa nauczycieli 4 Planowanie: cel powinien być SMART (ER) S. Simple prosty, szczegółowy M. Measurable, mierzalny A. Achievable, osiągalny, atrakcyjny R. Relevant, istotny i realistyczny T. Timely defined, terminowy określony w czasie E. Exciting, atrakcyjny, fascynujący R. Recorded, zapisany

Praca zespołowa nauczycieli 5 Projekty w przedszkolach – wszystkie dzieci biorą udział Projekty w bibliotekach szkolnych Projekty z udziałem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (niepełnosprawności, talenty) Projekty w szkołach zawodowych

Wiedza o mózgu „To co ludzi napędza to nie fakty i dane, ale uczucia i historie, i przede wszystkim inni ludzie” (Spitzer, 2002, 2007) Połączenia w mózgu tworzą się pod wpływem działania. Uważność wzmaga aktywność obszarów mózgu. Na zajęciach sportowych – siódme poty Na muzyce – granie i śpiewanie Na plastyce – rysowanie i malowanie Na matematyce – samodzielne i emocjonalne odkrywanie zasad i reguł Kontakt z językami i kulturami

Wiedza o mózgu Różnorodność doświadczeń uruchamia w mózgu system sprzężenia zwrotnego „najlepsze wykształcenie zdobędzie mądry człowiek w podróży” (Goethe). Im bardziej różnorodne doświadczanie poglądów i zachowań innych ludzi, tym lepsza umiejętność rozwiązywania złożonych zależności społecznych. Monotonia treści – nawet w zakresie moralności – prowadzi do fanatyzmu. Herodot, ……….…. Kapuściński

Mózg i motywacja 1 Motywacja jest jak głód – wytwarza się sama. Potrzeba wielkiego wysiłku, aby odzwyczaić dzieci od nieustannego zadawania pytań (Spitzer 2002, 2007) Wszystko czym się zajmujemy jest fascynujące. Tylko nauczyciel, który jest entuzjastą swojej pracy - swojego przedmiotu przeniesie ten entuzjazm – czyli emocję – na ucznia. Mózgom nie można niczego przekazać – nawet wartości. One wszystko wytwarzają samodzielnie. Czy ktoś przekazał nam mówienie i chodzenie? Trzeba tylko stwarzać warunki.

Umiejętności > niż wymagania Mózg i motywacja 2 koło mistrzowskie (dla matematyki Butterword 1999) Zadowolenie Nagroda Radość z matematyki Dobre wyniki Więcej matematyki Umiejętności > niż wymagania Więcej uczenia się

umiejętności < niż wymagania Mózg i motywacja 3 Błędne koło frustracji i lęku szkolnego (dla matematyki Butterword 1999) frustracja kara lęk złe wyniki unikanie umiejętności < niż wymagania nieuczenie się

Wiedza i doświadczenie „Jeżeli uczeń nie będzie w stanie powiązać treści, które są przedstawiane w szkole ze swoimi bardzo indywidualnymi doświadczeniami życiowymi – to niczego się nie nauczy.” (Spitzer 2002, 2007) Współpraca, czyli widzenie swojego interesu w tym, co jest dobre dla całej społeczności, jest warunkiem rozwoju społeczności.

Zwiększenie efektywności i utrwalenie procesów Mielinizacja mózgu Zwiększenie efektywności i utrwalenie procesów Mielinizacja mózgu, czyli budowanie osłonek wokół połączeń nerwowych w celu zwiększenia efektywności przekazu zaczyna się w łonie matki a kończy ok. 20 roku życia. W wieku szkolnym następuje zintegrowanie struktury mózgowej z przetwarzaniem informacji i wtedy jest już bardzo trudno zmienić nabyte i utrwalone procesy.

Uczenie się dla życia nie do klasówki W międzynarodowym zespole entuzjastów

Podział na przedmioty jest sztuczny Co 45 minut inny świat Brak związku pomiędzy treściami przedmiotów Rywalizacja i samotność Brak kontroli nad życiem, aktywnością Większy nacisk na przeszłość, niż na przyszłość Wiele negatywnych emocji Egzaminy, klasówki i testy Nauczanie blokowe, holistyczne, zintegrowane

Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie Rada i Parlament Europejski przyjęły w 2006 roku dokument Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie. Są to następujące kompetencje: Porozumiewanie się w języku ojczystym Porozumiewanie się w językach obcych Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne Kompetencje informatyczne Umiejętność uczenia się Kompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczość Świadoma ekspresja kulturowa.

Konektywizm Uczenie się i wiedza są zawarte w różnorodności opinii. Georg Simens 2004 Uczenie się i wiedza są zawarte w różnorodności opinii. Uczenie się jest procesem łączenia specjalistycznych koncepcji lub źródeł informacji. Uczenie się może zachodzić poza człowiekiem. Potencjał zdobywania wiedzy jest ważniejszy niż to co aktualnie się wie Pielęgnowanie i utrzymywanie połączeń jest niezbędne do stałego uczenia się. Podstawową umiejętnością jest widzenie związków pomiędzy różnymi obszarami, ideami i koncepcjami. Bieżąca (dokładna, aktualna wiedza ) jest celem wszystkich ćwiczeń konektywistycznych. Podejmowanie decyzji jest uczeniem się. Wybór tego czego się uczyć i znaczenie przychodzącej informacji jest widziane w soczewce zmieniającej się rzeczywistości. Jeśli dziś znana jest prawidłowa odpowiedź, jutro może być ona błędna z powodu zmian w klimacie informacyjnym wpływającym na decyzję.

8 wielkich idei konstrukcjonizmu Papert 1999 Uczenie się w działaniu Technologia tworzywem ułatwiającym uczenie się Ostra zabawa, czyli rozwiązywanie trudnych zadań Uczenie się tego, jak się uczyć, czyli branie odpowiedzialności za własną naukę Właściwe gospodarowanie własnym czasem Nie ma sukcesu bez niepowodzeń Wspólna nauka nauczyciela i ucznia Stosowanie TIK „tu i teraz” do nauki treści niezwiązanych z techniką, jest równie istotne jak pisanie i czytanie.

Podsumowanie Gdy u Jasia jest wariancja, to u Jana tolerancja. Czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał. W projektach eTwinning jest więcej różnorodności – komunikacyjnej, kulturowej, językowej, technicznej, emocjonalnej, więcej radości i nagród, które formują połączenia nerwowe w mózgach dzieci i będą procentowały w przyszłości lepszą sprawnością poznawczą, umiejętnością rozwiązywania problemów i umiejętnością współpracy.

Dziękuję