Przygotował Andrzej Potucha

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Advertisements

PLANOWANIE OPERACYJNE
Organizacje pozarządowe
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
STRATEGIA OBRONNOŚCI PAŃSTWA
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OBRONNEGO PAŃSTWA
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
DO SIŁ ZBROJNYCH W RAMACH AKCJI KURIERSKIEJ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Administracja publiczna
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA PODSTAWY OCENY ZAŁOŻENIA PROJEKTY
bezpieczeństwo państwa
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA, FUNKCJONOWANIE STAŁYCH DYŻURÓW
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
BIURO BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ (marzec 2013 r.) 52 / 107 uczestników konferencji.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Współczesne założenia polityki bezpieczeństwa RP
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Sposób rekompensaty świadczeń pieniężnych
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Organizacja, zasady oraz przykładowa tematyka szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony JAKUB STASZEWSKI.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Planistyczne działania wspierające.
PRIORYTETY STRATEGICZNE POLSKIEGO BEZPIECZEŃSTWA
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Rola i zadania obrony cywilnej.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Obrona cywilna obrona + cywilna = obrona cywilna Protokół Dodatkowy do Konwencji Genewskiej istota – czas wojny / czas pokoju ujęcie systemowe / funkcjonalne.
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Coraz większego znaczenia nabierają kwestie historycznej tożsamości
MRiRW Podstawy prawne planowania operacyjnego i programowania obronnego, zasady sporządzania kart realizacji zadań operacyjnych płk dr inż. Krzysztof Meszyński.
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Zapis prezentacji:

Przygotował Andrzej Potucha Podsystem militarny – rola i zadania w systemie bezpieczeństwa narodowego RP Przygotował Andrzej Potucha

Na stan bezpieczeństwa międzynarodowego wpływa w istotnej mierze poszanowanie uniwersalnych praw człowieka, zasad demokracji i praworządności. System bezpieczeństwa militarnego nie może być sprawą jednego państwa, ponieważ wymaga ono wspólnych, ponadnarodowych działań, aby sprostać różnym zagrożeniom we współczesnym świecie. Przedstawione w opracowaniu materiały dotyczą problematyki bezpieczeństwa militarnego Polski oraz państw z bliższego i dalszego otoczenia. Przestudiowanie ich pozwoli na ugruntowanie własnej wiedzy w tak istotnej sferze działalności jednostki, podmiotu i całego społeczeństwa jakim jest podsystem bezpieczeństwa militarnego.

W rozdziale pierwszym przedstawione zostały podstawy formalno-prawne podsystemu bezpieczeństwa militarnego, m.in.: - przepisy prawne regulujące strefy obronności (ustawa o powszechnym obowiązku obrony RP), - charakterystykę stanu wojennego i stanu wyjątkowego, - mobilizacja gospodarki w warunkach zewnętrznego i wewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, militaryzacja jednostek organizacji gospodarki narodowej MILITARYZACJA - przeniesienie zasad i metod organizacji wojskowej do organów i jednostek organizacyjnych administracji publicznej i gospodarki narodowej, stosowanie w nich niektórych elementów dyscypliny wojskowej oraz nadaniu im wojskowego charakteru przez powołanie osób do służby w jednostkach zmilitaryzowanych).

Rozdział drugi to cele i zadania podsystemu militarnego. Głównym celem bezpieczeństwa militarnego jest zapewnienie warunków do realizacji interesu narodowego. Natomiast szczegółowe cele obejmują: - zapewnienie obrony terytorium Polski przed agresją zbrojną przez zbudowanie silnego podsystemu bezpieczeństwa militarnego; - zapewnienie bezpieczeństwa obywateli przez ich przygotowanie do militarnej obrony kraju (odbycie zasadniczej służby wojskowej, przysposobienia i szkolenia obronnego studentów, patriotyczne wychowanie młodzieży).

Podsystem bezpieczeństwa militarnego pełni dwie podstawowe funkcje. Funkcja pierwsza (wewnętrzna) polega na kreowaniu bezpieczeństwa państwa jako instytucji na arenie międzynarodowej i w otoczeniu sąsiadów. Funkcja druga (zewnętrzna) sprowadza się do ewentualnego przeciwstawienia się wobec wyzwań i zagrożeń polityczno-militarnych. Zadania dla podsystemu bezpieczeństwa militarnego dotyczą aktualnie dwóch obszarów: wewnętrznego Polski rozumianego jako terytorium kraju i zewnętrznego, czyli poza obszarem kraju

Zadania te można ująć w trzech grupach: Zapewnienie bezpieczeństwa Polski w czasie pokoju Zapobieganie konfliktom lokalnym i regionalnym udział w konflikcie na dużą skalę będzie polegał na zapobieganiu utraty terytorium państwa przez zatrzymanie działań ofensywnych agresora.

Rozdział trzeci przedstawia strukturę organizacyjno-funkcjonalną podsystemu bezpieczeństwa narodowego. - Organy kierowania bezpieczeństwem militarnym, Zadania resortu w zakresie bezpieczeństwa militarnego, Zadania województw w zakresie bezpieczeństwa militarnego (województwo jako jednostka samorządu terytorialnego), Zadania powiatów w zakresie bezpieczeństwa militarnego (powiaty stanowią kolejną po gminie jednostkę samorządu terytorialnego, powoływane przez Radę Ministrów na drodze rozporządzenia). Zadania gmin w zakresie bezpieczeństwa militarnego (gmina jako wspólnota samorządowa).

Rozdział czwarty przedstawia zadania terenowych organów administracji wojskowej w zakresie bezpieczeństwa militarnego. Zadania Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego, Zadania Komendanta Wojskowej Komendy Uzupełnień, Zadania Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego, Zadania Wojskowej Komendy Uzupełnień, Płaszczyzny współpracy Terenowych Organów Administracji Wojskowej (Wydział Gospodarki, Wydział Spraw Obywatelskich, Wydział Zarządzania Kryzysowego Ochrony Ludności.

Podsumowanie Cel pracy został osiągnięty, przedstawił zagadnienia bezpieczeństwa RP. W nowych uwarunkowaniach jakich przyszło nam żyć formułowane są tezy, iż iż siły zbrojne nie są ani dobrym, ani skutecznym instrumentem polityki bezpieczeństwa militarnego.