Rodzice w szkole odpowiedzialny partner i sojusznik

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
W ramach projektu III sektor dla wolontariatu Joanna Czabajska Szkolenie jest realizowane w ramach projektu pn.: III sektor dla wolontariatu finansowanego.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Szkoła wspomaga wychowanie
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Szkoła Współpracy.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Młodzieżowa Rada Gminy
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
RODZICE W SZKOLE.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY” Sesja XVIII Sandra Masłowska Przemysław Paszowski III Liceum Ogólnokształcące Im. Cypriana Kamila Norwida.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Nasza „mała” demokracja
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
w województwie pomorskim
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zespół Stowarzyszenia NL
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Rodzice w szkole odpowiedzialny partner i sojusznik Fundacja „Rodzice Szkole”

NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY W 2007 ORAZ 2009 ROKU Dała rodzicom i ich reprezentantom skupionym w radzie rodziców nowe, istotne prawa i obowiązki w zakresie czynnego uczestnictwa w życiu szkoły ich dzieci Nowe kompetencje rad rodziców zdecydowanie sugerowały, że do egzekwowania tych praw i obowiązków należy rodziców przygotować w sposób profesjonalny i ze świadomością konsekwencji tych działań

Fundacja „Rodzice Szkole” Od trzech lat prowadzi szkolenia dla rodziców, nauczycieli, dyrektorów szkół i samorządowców, przygotowując ich do trudnej sztuki współpracy w szkole i jej otoczeniu społecznym Nasze szkolenia służą m. in. przełamywaniu barier i tworzeniu nowej jakości w budowaniu relacji między uczestnikami życia szkolnego

Szkoła jest instytucją publiczną Szkoła jest instytucją publiczną. działa na określonych zasadach i w określonych ramach prawnych Wychodząc ze specyfiki instytucji szkolnej powiemy, że dysponuje ona wszelkimi narzędziami, które mogą ułatwiać wspólne działanie, bycie, uczestnictwo, po warunkiem, że: Prawo wewnętrzne zapisane w dokumentach szkolnych jest przez wszystkich przestrzegane Wszyscy uczestnicy życia szkolnego znają i akceptują granice swoich kompetencji9 oraz prawa i obowiązki innych Relacje pomiędzy poszczególnymi uczestnikami i organami szkoły są zrozumiałe, przejrzyste i jasne

Aby wprowadzić jakościową zmianę współdziałania rodziców ze szkoła niezbędne jest odejście od nagromadzonych przez lata stereotypów Nasze analizy wskazują, że pomimo ewidentnych niepowodzeń w dotychczas stosowanych sposobach włączania rodziców w sprawy szkoły często mamy do czynienia z powielaniem wzorów, które się nie sprawdziły. Autentyczne uspołecznienie szkoły wymaga podjęcia nowych działań, nie praktykowanych w polskiej szkole. Rzeczywiste a nie fikcyjne włączanie rodziców w sprawy szkoły stanie się faktem dopiero wtedy, kiedy dyrektorzy i nauczyciele zrozumieją, że będzie to służyć im samym.

MARIA MENDEL: ”RODZICE I NAUCZYCIELE JAKO SPRZYMIERZEŃCY’ Naszym punktem wyjścia, naszą filozofią jest propozycja wypracowana przez Panią profesor Marię Mendel. W publikacji „Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy” Pani profesor ukazuje praktyczną możliwość zapraszania rodziców do współpracy i włączania ich w życie szkoły ich dzieci. Autentyczna pomoc rodziców w rozwiązywaniu spraw szkolnych może podnieść jakość pracy szkoły. Więcej trudnych spraw może znaleźć rozwiązanie a niepowodzenia staną się rozumiane i akceptowane.

DOBRE STRONY ANGAŻOWANIA RODZICÓW W SPRAWY SZKOŁY Zadowoleni rodzice budują pozytywny wizerunek szkoły w swoim środowisku Może to być początkiem budowania lokalnego lobby oświatowego, z którym liczyć się będzie samorząd terytorialny.

DOBRE STRONY ANGAŻOWANIA RODZICÓW W SPRAWY SZKOŁY Oryginalne pomysły rodziców, mogą ułatwiać pracę nauczycieli i mieć wpływ na jakość pracy szkoły. Poważna dyskusja z rodzicami na tematy istotne dla szkoły, pozwala na wypracowanie wspólnych rozwiązań problemów do tej pory uznawanych za nierozwiązywalne. Dobry kontakt z rodzicami pozwala pozyskać grupę wsparcia w trudnych sytuacjach. W sytuacji podejmowania niepopularnych decyzji, zmniejszamy ryzyko pojawienia się oporu lub konfliktów.

W jakich obszarach można liczyć na pomoc rodziców? Aspekty organizacji pracy szkoły Wpływ na różnorodność i bogactwo oferty zajęć pozalekcyjnych i ich poziom; Urozmaicenie kontaktów nauczyciele-rodzice (częstotliwość i tematyka spotkań, wspólne warsztaty etc.); Propozycja tematyki godzin wychowawczych (np.: rodzice profesjonaliści i eksperci); Inicjatywy i zaangażowanie w uroczystościach szkolnych; Sugestie dot. pracy sekretariatu i pracowników administracyjnych; Opinie dot. kontaktów z pedagogiem szkolnym, działalności biblioteki i świetlicy.

W jakich obszarach rodzice powinni mieć głos stanowiący? Działalność wychowawcza szkoły Programy: wychowawczy i profilaktyki uchwalane w porozumieniu z radą pedagogiczną; Ocena atmosfery w szkole; Organizacja pracy wychowawczej (sposób traktowania uczniów przez nauczycieli i nauczycieli przez uczniów); Metody rozwiązywania problemów wychowawczych; Analiza problemu uzależnień, ocena działań szkoły mających na celu przeciwdziałanie patologiom społecznym; Bezpieczeństwo uczniów (dyżury w szkole, przejścia przez jezdnię, przemoc w szkole i rodzinie).

Opiekuńcza funkcja szkoły: Pomoc dzieciom i rodzinie; Zapewnienie czystości i higieny pomieszczeń; Organizacja opieki medycznej, psychologicznej i reedukacji dla dzieci potrzebujących wsparcia; Inna działalność, w którą włączamy rodziców; Obecność rodziców podczas posiedzeń rad pedagogicznych; Tworzenie misji, wizji i systemu wartości szkoły;

OFERTA FUNDACJI RODZICE SZKOLE SZKOLENIA Cel: przełamywanie barier i stereotypów, wskazywanie możliwości współpracy oraz zachęcanie do podejmowania decyzji dot. większego włączania się rodziców w działania na rzecz szkoły; Przełamywanie oporu związanego z przekazywaniem rodzicom kompetencji wynikających z ustawy o systemie oświaty; Pogłębianie partnerskiej współpracy nauczycieli i rodziców; Propagowanie idei budowania relacji opartych na dialogu; Wdrażanie idei demokratyzacji szkoły; Uczenie umiejętności efektywnego korzystania z aktywności obywatelskiej.

OFERTA FUNDACJI RODZICE SZKOLE CD. Obok szkoleń i warsztatów Fundacja prowadzi punkt konsultacyjny dla rodziców, rad rodziców, dyrektorów i nauczycieli; Wspólnie z CODN i STO przygotowaliśmy dwa moduły kursu internetowego, jak powołać i prowadzić radę rodziców; Tworzymy ogólnopolski portal rodzicielski, na którym znajdują się wszelkie sprawy związane ze szkołą.

Pomoc Fundacji w tworzeniu forów rodziców o charakterze regionalnym Cele powołania: Integracja aktywnych rodziców i przygotowanie ich do uczestnictwa w III sektorze Integracja rodziców i nauczycieli wokół korzyści wynikających ze współpracy Zwiększenie identyfikacji rodziców i nauczycieli ze zmianami i innowacjami wprowadzanymi przez nich w szkole Tworzenie lobby rodziców na rzecz poszerzania ich wpływu na funkcjonowanie szkoły i oświaty w ich regionie.

Pomoc Fundacji w tworzeniu forów rodziców o charakterze regionalnym Funkcjonowanie regionalnego forum rodziców umożliwi im wyrażanie opinii w sprawach wykraczających poza problemy jednej placówki, co daje poczucie siły i sprawstwa; Może także przynieść poczucie ciągłości realizowanych przez nich przedsięwzięć; Władze szkolne mogą inicjować i wspierać działania rodziców w kierunku tworzenia struktur ponadszkolnych; Nasza Fundacja dysponuje przykładami pracy takich struktur w wielu powiatach i województwach. Ich rola dla formowania wizerunku lokalnej oświaty i podnoszenia jej jakości jej nie do przecenienia.

Fundacja „Rodzice Szkole” Zapraszamy do współpracy Ul. Nowy Świat 39 00-029 Warszawa Tel./fax.: 22 828 87 80 721 326 336 604 176 544 www.rodziceszkole.edu.pl kontakt@rodziceszkole.edu.pl