Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aktywny Kibic+ Działania Ministerstwa Sportu i Turystyki 21 października 2010.
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Identyfikacja i ocena barier w wykorzystaniu środków strukturalnych UE
Wprowadzenie do tematyki PPP
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Transakcje kompensacyjne
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Stypendia dla transferu wiedzy
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Nabór wniosków INTERREG IIIA / TACIS Wspólny Sekretariat Techniczny INTERREG 2005.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Miasto publiczne – miasto prywatne
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, poddziałanie – Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
Inwestycje Kapitałowe – nowy fundusz na innowacyjny biznes Krzysztof Krzysztofiak Kraków, 6 kwiecień 2009 r.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Współpraca transgraniczna na pograniczu czesko-polsko-słowackim
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
1 C APITAL S TRATEGY PPP jako odpowiedź na groźbę zahamowania inwestycji infrastrukturalnych w warunkach kryzysu Stefan Kawalec Prezes Zarządu Capital.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Organizacje pozarządowe w procesie absorpcji - obszary współpracy
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Zasady generalne zarządzania finansami to: 1.Skupienie uwagi nie na kwotach, ale na tendencjach i strukturach. 2.Stała znajomość długoterminowego wpływu.
Propozycje Francuskiej Izby Przemysłowo- Handlowej w zakresie nowelizacji Ustawy o Finansach Publicznych X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów,
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Wpływ kontraktów ESCO na państwowy dług publiczny Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Strategia Inwestycyjna
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce Maciej Dobieszewski Kwiecień 2012

Struktura prezentacji Społeczno-gospodarcze uwarunkowania rozwoju PPP w Polsce Specyfika PPP w polskich regulacjach Zarządzanie rozwojem rynku PPP – doświadczenia międzynarodowe Bariery rozwoju rynku PPP w Polsce

Społeczno-gospodarcze uwarunkowania rozwoju PPP w Polsce PRZED ROKIEM 1990 Brak systemu zamówień publicznych - inwestycje infrastrukturalne realizowane tylko bezpośrednio przez państwo lub przedsiębiorstwa państwowe Brak relacji pomiędzy sektorem publicnzym i prywatnym POMIĘDZY ROKIEM 1990 a 2004 Rozwój nowoczesnego systemu prawnego (wymuszony w dużej mierze przez akcesję do UE) Bardzo ograniczone inwestycje publiczne Pierwszy wielki projekt koncesyjny rozpoczęty w 1997 – autostrada A2 (pierwszy odcinek otwarty w 2002; obecnie ok. 250 km w zarządzaniu koncesjonariusza)

Społeczno-gospodarcze uwarunkowania rozwoju PPP w Polsce – wielkie programy inwestycyjne Alokacje funduszy strukturalnych w okresie programowania 2007-2013 - 67 miliardów EUR, z czego ok. Połowy przeznaczone na rozwój infrastruktury Organizacja Piłkarskich Mistrzostwa Europy 2012 przez Polskę i Ukrainę Pomiędzy 2007 (2009) a 2013 Przebudowa lub gruntowna modernizacja 10 lotnisk i ponad 70 dworców kolejowych, Budowa ok. 2000 km autostrad i dróg ekspresowych (potrojenie długości dotychczasowej sieci) 8 stadionów piłkarskich klasy “elite” (poj. powyżej 30 000) oraz 15 nowych obiektów sportowych o poj. pomiędzy 10 000 and 30 000)

Ramy prawne PPP – ustawa z 2008 roku Szerokie rozumienie PPP (obejmujące projekty koncesyjne) Procedury wyboru partnera – odwołanie do przepisów o zamówieniach publicznych / koncesjach Tylko generalne zasady – rzeczywiste instrumentarium prawne w odrębnych przepisach

Ramy prawne – definicja i istota PPP Wspólna realizacja i współodpowiedzialność za projekt Podział zadań i ryzyk Długookresowa współpraca: faza konstrukcji i faza zarządzania Wynagrodzenie partnera prywatnego zależne od faktycznego wykorzystania (koncesja) lub dostępności (PPP w wąskim rozumieniu)

Zarządzanie rozwojem rynku PPP Kompetentne, świadome i neutralne zaangażowanie polityczne Przejrzyste otoczenie instytucjonalne i prawne Prawidłowy wybór projektów – priorytetyzacja w oparciu o kryterium „value for money” Kompetencja w procesie wyboru partnera i negocjacji umowy Zapewnienie odpowiedniego poziomu konkurencji przy wyborze partnera Nadzór ze strony instytucji odpowiedzialnych za planowanie w obszarze finansów publicznych

Bariery rozwoju PPP w Polsce – otoczenie rynkowe Skutki kryzysu gospodarczego – ograniczone możliwości zapewnienia finansowania przez partnerów prywatnych Wysokie oczekiwania co do tempa zwrotu nakładów – spekulacyjny charakter rynku Fundusze UE jako główne źródło finansowania inwestycji publicznych

Bariery rozwoju PPP w Polsce – selekcja projektów Zdecydowana przewaga przedsięwzięć inicjowanych przez gminy Dominacja małych i bardzo małych przedsięwzięć Dominacja sektora rekreacji i turystyki – przedsięwzięcia komercyjne Wysoki (ok. 50%) poziom anulowanych procedur wyboru partnera lub koncesjonariusza

Bariery rozwoju PPP w Polsce – partnerstwo a dług publiczny Eurostat - rekomendacja ESA 95 Kryteria podstawowe: ryzyko konstrukcyjne, ryzyko popytu, ryzyko dostępności Kryteria dodatkowe: ryzyko finansowe, gwarancje, wartość rezydualna, „publiczny” partner prywatny Opinia Eurostat w sprawie autostrady A1 Aktualizacja Podręcznika ESA 95 – marzec 2012