Rola biblioteki szkolnej w kontekście zmian

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Rola biblioteki szkolnej w kontekście zmian Jadwiga Świętoń Tarnobrzeg, 13.12.2010

Cele i kierunki zmian Szkoła – miejscem przyjaznym dla ucznia Praca zespołowa nauczycieli Dostosowanie do indywidualnych potrzeb ucznia Rok Odkrywania Talentów Włączanie rodziców do działań i współdecydowania Określenie roli biblioteki i obowiązku współdziałania nauczycieli z biblioteką

… w podstawie programowej realizację celów powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru jak i w postaci zasobów multimedialnych

Rola biblioteki nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania selekcjonowania i wykorzystywania informacji

wyniki monitorowania Nowa podstawa programowa zakłada, że nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji Jakie są formy współpracy nauczycieli z nauczycielem bibliotekarzem w zakresie realizacji powyższych celów?

Gimnazjum nauczyciele prowadzą lekcje w bibliotece

Gimnazjum - inne formy współpracy wykorzystanie zasobów bibliotecznych: księgozbioru, ICIM, wideoteki (indywidualnie i na lekcjach) współpraca przy uzupełnianiu księgozbioru biblioteki (ustalanie listy lektur, konsultacje dotyczące zakupu książek, wideoteki, publikacji metodycznych), w tym uzupełnianie zasobów biblioteki własnymi pracami uczniów wykonanymi w ramach projektów edukacyjnych nauczyciele bibliotekarze prowadzą lekcje biblioteczne

Gimnazjum - inne formy współpracy wskazywanie uczniom biblioteki i jej zasobów jako źródła informacji każdy nauczyciel z każdą klasą ma obowiązek poprowadzić lekcje w czytelni z użyciem sprzętu multimedialnego selekcjonowanie materiału przedmiotowego zadania domowe wymagające korzystania z wiedzy pozapodręcznikowej

Gimnazjum - inne formy współpracy bibliotekarz przygotowuje materiały na lekcje organizowanie konkursów, wystaw we współpracy z nauczycielami pomoc nauczyciela bibliotekarza w szybkim wyszukiwaniu informacji prelekcje nauczyciela bibliotekarza zapewnienie lektur obowiązkowych i uzupełniających

przeglądy twórczości artystycznej W trosce o to, aby uczniowie odczuwali motywującą satysfakcję z działalności twórczej, szkoła powinna stwarzać warunki do prezentowania osiągnięć uczniów. Szkoła prezentuje osiągnięcia uczniów poprzez: Szkoła podstawowa Gimnazjum wystawy 99% 84% przeglądy twórczości artystycznej 69% 73%

… w rozporządzeniu o ocenianiu Projekt edukacyjny realizowany obowiązkowo w gimnazjum

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej Projekt edukacyjny Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 156, poz.1046)

Projekt edukacyjny § 21a. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego. 2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. 3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

Projekt edukacyjny 4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania: 1) wybranie tematu projektu edukacyjnego; 2) określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji; 3) wykonanie zaplanowanych działań; 4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

Projekt edukacyjny 5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną. 7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. (w 2010 do 30 listopada)

Projekt w podstawie programowej Wiedza o społeczeństwie: około 20% treści nauczania określonych w podstawie programowej powinno być realizowanych w formie uczniowskiego projektu edukacyjnego, działanie zespołowe, zadania mogą być wykonywane indywidualnie wskazane jest, by każdy uczeń uczestniczył w co najmniej jednym projekcie w każdym roku nauczania przedmiotu. Monitorowanie potwierdziło realizację projektów

Projekt w podstawie programowej Język polski: wprowadzając nowe treści nauczania, nauczyciel powinien wykorzystywać m.in. metody aktywizujące np. dyskusja i debata, drama, projekt edukacyjny, happening samodzielne, aktywne i świadome wykonywanie zadań pomoże uczniom przyjąć poznawane treści jako własne Monitorowanie: połowa badanych gimnazjów wykorzystuje tę metodę na lekcjach j. polskiego

Zadania szkoły związane z realizacją projektu Dyrektor i Rada Pedagogiczna podejmą decyzje dotyczące organizacji pracy nad projektami: zasady wyboru tematu /problem, treści programowe liczebność zespołów, opieka nad zespołami uczniowskimi (wychowawca klasy, nauczyciel, koordynator?) , czas i termin realizacji projektów, forma prezentacji, dokumentowanie, ocenianie projektu, kryteria oceny zachowania.

Podstawą do wpisania udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego na świadectwie ukończenia gimnazjum jest spełnienie przez niego minimalnych warunków, którymi powinny być między innymi: czynny udział w pracy nad projektem w zespole; wykonanie konkretnego wskazanego w harmonogramie zadania (znaczącego dla całości projektu) doprowadzenie prac nad projektem do końca (nawet jeżeli efekt końcowy nie jest całkowicie zgodny z oczekiwaniami); przygotowanie konkretnego fragmentu pisemnej dokumentacji wykonanego projektu (sprawozdania z projektu, karty projektu lub innej przyjętej przez szkołę formy); udział w publicznej prezentacji projektu.

Cechy dobrego projektu konkretny - wiadomo, co dokładnie stanie się w trakcie i po jego zakończeniu, kto i w jaki sposób będzie go realizował, ile będzie kosztował, ważny - dla grupy docelowej, naszej instytucji/grupy oraz dla rozwiązania problemu, skuteczny - przynosi wymierny efekt, aktualny - odnosi się do pilnych, aktualnych problemów i potrzeb, jest umieszczony w określonych ramach czasowych, celowy - odpowiada na faktyczne potrzeby określonej grupy, wyważony - skala działań jest dostosowana do skali problemu, możliwości organizacyjnych; działania są dobrze zaplanowane, jest dobrze zarządzany.

Zarządzanie projektem Planowanie, organizowanie oraz kontrolowanie wszystkich działań tak, aby projekt (nasz pomysł) został z powodzeniem zrealizowany mimo pojawiających się trudności i ryzyka. Proces ten zaczyna się, zanim zostaną zaangażowane jakiekolwiek zasoby i jest kontynuowany, dopóki wszystkie prace nie zostaną wykonane i zakończone. Najważniejsze jest to, aby wynik końcowy w pełni usatysfakcjonował zarówno wykonawcę projektu, jak i odbiorcę.

Zalety projektu Rozwija umiejętności: twórczego myślenia, samodzielnego uczenia się, planowania i organizacji pracy, współpracy w grupie, zbierania informacji, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, porozumiewania się, autoprezentacji…

Rodzaje projektów zorientowane na działalność poznawczą (opisać, zbadać, sprawdzić, odkryć) zorientowane na działalność praktyczną (usprawnić, wykonać, wynaleźć) obejmujące jedną dziedzinę lub kilka (przedmiot, różne przedmioty)

Przykładowe projekty Patron szkoły Historia szkoły Święto szkoły Nasi absolwenci Strona internetowa Dzień … „Perełki” regionu Ścieżka dydaktyczna Temat: bliski uczniom realny życiowy związany z PP albo spoza Sposób sformułowania: (problem) jak … w jaki sposób ? co możemy zrobić ..?

Rola biblioteki Statut gimnazjum określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania bibliotekarza, zgodnie z potrzebami , z uwzględnieniem zadań w zakresie: 1) udostępniania książek i innych źródeł informacji, 2) tworzenia warunków do poszukiwania porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się TI, 3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

Rola biblioteki Wyszukanie literatury Materiały dla nauczycieli Zestawienia bibliograficzne Pomoc w wyborze tematów Wskazywanie źródeł informacji Pomoc w wyszukiwaniu materiałów Opiekun projektu Umożliwienie prezentacji Gromadzenie ciekawszych efektów: albumy, prace, … „Rejestr” zrealizowanych projektów (tematów)

Agnieszka Mikina, Bożena Zając METODA PROJEKTÓW W GIMNAZJUM. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjów

Pierwsza część - poradnik zawierający praktyczne wskazówki dotyczące wdrażania projektów edukacyjnych na etapach: przygotowania projektu, jego realizacji, publicznego przedstawienia rezultatów projektu, oceny i monitorowania. Uzupełnieniem tej części są przykładowe dokumenty wypracowywane przez uczniów podczas wykonywania projektów oraz narzędzia służące do monitorowania i oceny. Druga część opisuje projekt edukacyjny jako metodę nauczania. Zamieszczono w niej informacje o genezie metody projektów, klasyfikacji projektów, zmianie roli nauczyciela, roli pracy grupowej.

Jacek Strzemieczny JAK ORGANIZOWAĆ I PROWADZIĆ GIMNAZJALNE PROJEKTY EDUKACYJNE. Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i opiekunów projektów

Poradnik jest spojrzeniem na metodę projektów, wypadkową wiedzy i doświadczeń jego Autora i szkół uczestniczących w realizacji projektów pod egidą Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zawiera wskazówki dotyczące organizacji prac związanych z realizacją projektów w szkole opatrzone uwagami odnoszącymi się do znaczenia podejmowanych w projektach działań dla rozwoju kompetencji uczniów i szkoły oraz krótkie charakterystyki zrealizowanych w różnych szkołach projektów uczniowskich. Uzupełnieniem są propozycje zapisów w prawie wewnątrzszkolnym opracowane przez dyrektorów szkół mających duże doświadczenie w realizacji projektów.

www.ore.edu.pl

… w innych rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczących kształcenia uczniów niepełnosprawnych dotyczących działalności placówek

Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego bez orzeczenia, opinii inne orzeczenia i opinie niepełnosprawny niedostosowany społecznie zagrożony niedostosowaniem rozpoznanie na terenie szkoły orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania opinia poradni

Metody, sposoby pracy Obserwacja Dostosowane do potrzeb ucznia Opracowanie planu działań wychowawczych PDW IPET KIPU

W modelu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole lub placówce wyróżnione zostały trzy poziomy: poziom diagnostyczny, programowy i praktyczny. Legenda do schematu: Na slajdzie, za pomocą trzech strzałek na górze zaprezentowane zostały symbolicznie trzy grupy uczniów ze SPE. Z lewej strony wymieniona jest poradnia psychologiczno pedagogiczna, w tym specjalistyczna. Nazwa ta ilustruje fakt, iż orzeczenia i opinie, o których była już mowa, wystawiane są przez te właśnie placówki. Poniżej napis przedszkole, szkoła, placówka (ośrodek) oznacza, miejsce realizacji pracy z uczniem ze SPE Szary prostokąt stanowiący tło dla elementów schematu ilustruje fakt pracy Zespołu osób, o czym będzie mowa w dalszej prezentacji. Z prawej strony na górze widniej litera P, która symbolizować będzie na następnych schematach poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną. Poniżej pokazany jest podział modelu na poziomy - poziome kreski pokazują granice podziału, podane są nazwy poziomów modelu - cyfry 1, 2, 3 będą je symbolizować na dalszych slajdach. Można byłoby postawić pytania: Czy jest sens dzielić postępowanie z uczniem ze SPE na poziomy i omawiać poszczególne fazy? Czy nie da się tego procesu edukacji przedstawić prościej? Odpowiedzi są następujące: - Gdyby obserwator, spoglądając na dziecko, które nazwaliśmy dzieckiem ze SPE, mógł w sposób idealny odczytać przyczyny trudności z jakimi ma ono do czynienia w swojej edukacji, to nie musielibyśmy określać poszczególnych faz prowadzenia rozpoznania diagnostycznego – pokazanych na schemacie w diagnostycznej części modelu. Mielibyśmy od razy gotowy wynik, potrafilibyśmy trafnie podać wszystkie specjalne potrzeby edukacyjne dziecka, nie wymieniając ich za dużo i nie zapominając o żadnej. - Gdyby następnie można było na podstawie takiego rozpoznania podać idealnie trafne działania, których podjęcie pozwoliłoby dziecku w maksymalnie korzystny dla siebie sposób rozwijać się i edukować, to nauczyciel od razu miałby do dyspozycji idealny program, według którego prowadziłby 100% skuteczną edukację. Można byłoby wtedy zrezygnować z poszukiwania form, metod, potrzebnych do skonstruowania IPET lub ustalenia Planu Działań Wspierających. Niepotrzebne byłoby również podejmowanie działań o charakterze ewaluacyjnym. Raz przyjęta strategia byłaby trafna i nie wymagałaby poprawek. Tak nie jest niestety. Nie jesteśmy idealni, nie potrafimy stawiać zawsze idealnych diagnoz, ani zawsze stosować idealnych rozwiązań. W związku z powyższym w ważnych, złożonych sytuacjach – a w takiej sytuacji znajduje się każdy uczeń ze SPE – powinniśmy działać zespołowo, kontrolować przebieg i efekty swoich działań.

Rola biblioteki Zgromadzenie materiałów Zestawienia Obserwacja Włączenie się do działań zespołu

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2010/2011

Monitorowanie sposobu wykorzystania godzin, o których mowa w art Monitorowanie sposobu wykorzystania godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.); Monitorowanie wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Realizacja godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit Realizacja godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce oraz zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów powinny wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom uczniów przydzielanie zajęć i rozliczanie ich realizacji należy do kompetencji dyrektora

Realizacja godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit Realizacja godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela Godzin tych nie można przeznaczyć na zajęcia obowiązkowe, opiekę nad uczniami podczas ich dowozu do szkoły, doraźne zastępstwa oraz nauczanie indywidualne. Nauczyciel prowadzi dziennik realizowanych w szkole zajęć i czynności, o których mowa … (imiona i nazwiska uczniów, daty i tematy zajęć, liczby godzin, obecność uczniów, podpisy)

Dziękuję