Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Jak tworzyć Szkołę Promującą Zdrowie
w nowej podstawie programowej
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Szkoła Podstawowa nr 139, im
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
W YNIKI AUTOEWALUACJI W S ZKOLE P ROMUJĄCEJ Z DROWIE PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie,
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Szkoła Promująca Zdrowie
II Forum Nauczycieli, Piła 2004 r.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Zdrowe odżywianie – kondycji wzrastanie
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Chojnicach otrzymała
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
Szkoła promująca zdrowie
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI 27 MAJA 2014 Szkoła Podstawowa Nr 149 z klasami integracyjnymi im. Obrońców Westerplatte W Łodzi.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
Miejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie Miasta Lublin przykładem dobrej praktyki wspierania rozwoju Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Szkoła Promująca Zdrowie.
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
PROGRAM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole Szkoły promujące zdrowie

Zdrowie (wg Światowej Organizacji Zdrowia) To stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby lub kalectwa i niepełnosprawności

Związki między edukacją a zdrowiem Warunki środowiska fizycznego i społecznego szkoły, panujący w niej klimat społeczny, sposób zarządzania i metody nauczania wpływają na poczucie własnej wartości, osiągnięcia i zadowolenie z życia, a tym samym zdrowie uczniów i pracowników.

Szkoła jako powszechna i masowa organizacja, umożliwia systematyczną edukację zdrowotną młodego pokolenia Zdrowie umożliwia dziecku systematyczne uczęszczanie do szkoły i satysfakcjonujące osiągnięcia szkolne.

Prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz dobre samopoczucie psychiczne i społeczne dziecka sprzyjają: Dobrej dyspozycji do uczenia się: procesom koncentracji uwagi, myślenia, pamięci, przyswajaniu wiedzy i nabywaniu umiejętności Dobremu przystosowaniu do środowiska szkoły, motywacji do uczenia się i satysfakcji z uczęszczania do szkoły Rozwijaniu uzdolnień, zainteresowań i kreatywności Dobrym relacjom z rówieśnikami i dorosłymi

Historia Szkoły Promującej Zdrowie Koncepcja Szkoły Promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80-tych. Projekt ten rozpoczęto w Polsce we wrześniu 1991 roku w 15 szkołach podstawowych, które zgłosiły chęć udziału w tym projekcie. We wrześniu 1992 r powstała Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Od 2006 roku we wszystkich 16 województwach w Polsce istnieją Sieci Wojewódzkie SzPZ. Dziś należy do nich ponad 2000 szkół.

Model Szkoły Promującej Zdrowie

SzPZ tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: Dobremu samopoczuciu wszystkich członków społeczności szkolnej Podejmowaniu przez członków społeczności szkolnej działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska

Warunki, jakie powinny być stworzone, by działania były skuteczne: Zrozumienie i akceptacja koncepcji SZPZ Zarządzanie projektami promocji zdrowia sprzyjające: uczestnictwu, partnerstwu i współpracy skuteczności i długofalowości działań

3 główne kierunki działań: Zdrowe środowisko fizyczne Zdrowe środowisko społeczne Edukacja do zdrowia

Oczekiwane efekty: Podejmowanie przez członków społeczności szkolnej działań na rzecz zdrowia Dobre samopoczucie społeczności szkolnej

Główne kierunki pracy SzPZ wyznacza 5 standardów: SZPZ dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego i innych aktów prawnych i ponadto:

Pomaga członkom społeczności szkolnej zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie Zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający uczestnictwu i współdziałaniu społeczności szkolnej i lokalnej oraz skuteczności i długofalowości działań Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników szkoły oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności Tworzy klimat społeczny sprzyjający: osiąganiu satysfakcji z nauki, pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników współdziałaniu całej społeczności szkolnej i lokalnej Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników

Tworzenie szkoły promującej zdrowie polega na wprowadzaniu wielu zmian Tworzenie szkoły promującej zdrowie polega na wprowadzaniu wielu zmian. Wprowadzane zmiany mają charakter systemowy, tzn. dotyczą wszystkich sfer funkcjonowania szkoły.

Struktura szkoły promującej zdrowie Prace nad tworzeniem SzPZ organizowane są przez szkolnego koordynatora i zespół promocji zdrowia.

Szkolny zespół ds. promocji zdrowia Powinien składać się z osób aktywnych, otwartych na nowości, zaangażowanych, twórczych, wspierających koordynatora. W skład zespołu wchodzą dobrowolnie zgłaszający się : Nauczyciele i inni pracownicy szkoły Uczniowie Pielęgniarka szkolna (jako konsultant, doradca, łącznik ze służbą zdrowia) Rodzice Osoby z samorządu lokalnego lub innych organizacji

Zadania i organizacja pracy zespołu Każdy zespół sam ustala reguły, zadania i organizację swej pracy. Najważniejsze zadania: Organizacja spotkań zespołu (cykliczność, określony temat, podsumowanie etapów, spotkania otwarte) Podejmowanie decyzji- zespołowo Podział pracy (ustalenie zakresu obowiązków, równomierne rozdzielenie pracy między wszystkich członków zespołu

Dokumentacja działań szkoły Kroniki, albumy ze zdjęciami Teczki, segregatory z materiałami, planami, wynikami diagnozy wstępnej i ewaluacji wyników Plakaty ze spotkań i warsztatów Wycinki prasowe

Kryteria przynależności do Szkół Promujących Zdrowie czyli jakie warunki musimy spełnić, by otrzymać certyfikat

Okres przygotowawczy Trwa od 1 roku do 3 lat. W tym czasie powinniśmy spełnić określone warunki i wykonać zaplanowane działania.

Warunki wstępne, które już spełniamy Aktywność na rzecz promocji zdrowia w szkole i środowisku Otwartość na zmiany Przekonanie o słuszności idei Aktywność i twórcze zaangażowanie w realizację form edukacji zdrowotnej Uchwała Rady Pedagogicznej w sprawie przystąpienia do projektu „Szkoła Promująca Zdrowie” Powołanie Koordynatora i szkolnego zespołu

Co nas czeka: Doskonalenie Rady Pedagogicznej w zakresie zagadnień dotyczących Szkoły Promującej Zdrowie Podjęcie systemowych działań w zakresie promocji zdrowia- diagnoza, planowanie, realizacja, ewaluacja Monitorowanie stopnia zadowolenia całej społeczności szkolnej (stopień zadowolenia ze szkoły) Opracowanie raportu

Po upływie okresu przygotowawczego Koordynator wojewódzki i zespół wspierający przyjmują szkołę do sieci pod warunkiem: Podtrzymywania przez 60% społeczności szkolnej gotowości wstąpienia do sieci. Przedstawienia raportu.

Dziękujemy