Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Skuteczność regionów w wykorzystaniu funduszy
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Narodowa Strategia Spójności
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Szerokopasmowe Lubuskie
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Uwaga nadchodzi !!! Administracja 2.0 VIII Samorządowe Forum Kapitału i Finansów 13 października 2010 Prof. dr hab. Krzysztof Rybiński, Rektor Wyższa Szkoła.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Usługi nowoczesnej administracji publicznej
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Państwo 2.0. Nowy start MICHAŁ BONI, MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI Warszawa, 14 marca 2012 r.
Państwo 2.0 Nowy start dla e-administracji
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
M ANIFEST CYFRYZACYJNY Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Warszawa, Lewiatan, dnia 20 lipca 2012 r. 1.
Uniwersytet Medyczny im
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Polska w Programach Ramowych UE
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Państwo 2.0 Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Warszawa, dnia 23 maja 2012 r.

Polska 2030 – Filary rozwoju CEL: rozwój mierzony poprawą jakości życia (wzrost PKB na mieszkańca w relacji do najbogatszego kraju UE (Holandia, 2009 – 45%; 2030 – więcej niż 65%) i zwiększenie spójności społecznej) Polaków dzięki stabilnemu, wysokiemu wzrostowi gospodarczemu, co pozwala na modernizację kraju Makroekonomiczne warunki rozwoju Polski do 2030 roku Filar innowacyjności (modernizacji) Nastawiony na zbudowanie nowych przewag konkurencyjnych Polski opartych o wzrost KI (wzrost kapitału ludzkiego, społecznego, relacyjnego, strukturalnego) i wykorzystanie impetu cyfrowego, co daje w efekcie większą konkurencyjność Filar terytorialnego równoważenia rozwoju (dyfuzji) Zgodnie z zasadami rozbudzania potencjału rozwojowego odpowiednich obszarów mechanizmami dyfuzji i absorbcji oraz polityką spójności społecznej, co daje w efekcie zwiększenie potencjału konkurencyjności Polski Filar efektywności Usprawniający funkcje przyjaznego i pomocnego państwa (nie nadodpowiedzialnego) działającego efektywnie w kluczowych obszarach interwencji

TURBODOŁADOWANIE: Impet cyfrowy Filar innowacyjności – wzmocnienie – wehikuł innowacyjności TURBODOŁADOWANIE: Impet cyfrowy Kreatywność i innowacyjność gospodarki Wysokiej jakości edukacja na wszystkich poziomach TURBODOŁADOWANIE: Aspiracje społeczne Konkurencyjnej jakości badania naukowe i współpraca z gospodarką Rozwój postaw przedsiębiorczych i kompetencji zarządczych przedsiębiorców e-Państwo Informacja (otwarte zasoby) Infrastruktura (w tym infrastruktura teleinformatyczna)

Innowacyjność Polski wśród państw UE Źródło:Innovation Union Scoreboard 2011 The Innovation Union's performance scoreboard for Research and Innovation 1 February 2012

Wymiary innowacyjności – czy mamy się na czym oprzeć? Z European Innovation Scoreboard 2011-2012 wynika, że w wielu kategoriach oceny Polska wypada źle. Ale w obszarze zasobów ludzkich wskaźniki wskazują na przewagę. Nie umiemy przekładać innowacji na efekty ekonomiczne, bo brakuje nam innowatorów (osób zdolnych do wdrożenia zmian – innowacji) oraz relacji i współpracy między sferą gospodarki oraz sferą nauki. Źródło:Innovation Union Scoreboard 2011 The Innovation Union's performance scoreboard for Research and Innovation 1 February 2012

Polska w rankingach konkurencyjności W ciągu 3 lat awansowaliśmy z miejsca 53 na 41 Global Competetiveness Index Miejsce (na 139) Wynik (1-7) Etapy rozwoju 1 Przejście z 1 do 2 2 Przejście z 2 do 3 3 GCI 2011-2012 41 4,5 Napędzane przez czynniki   Napędzane przez wydajność Napędzane przez innowacje GCI 2009-2010 (na 133) 46 4,3 GCI 2008-2009 (na 134) 53 Podstawowe czynniki 56 4,7 Instytucje 52 4,2 Infrastruktura 74 3,9 Stabilność makroekonomiczna Podstawowa edukacja i ochrona zdrowia 40 6,1 Czynniki sprzyjające efektywności 30 4,6 Edukacja wyższa i szkolenia 31 5,0 Efektywność rynku dóbr 4,4 Efektywność rynku pracy 58 Zróżnicowanie źródeł kapitału 34 Gotowość do absorbcji technologii 48 Rozmiary rynku 20 5,1 Czynniki sprzyjające innowacyjności 57 3,6 Zróżnicowanie struktury biznesowej 60 4,1 Innowacyjność 3,2

Networked Readiness Index (wg. WEF) otoczenie prawno – ekonomiczne gotowość indywidualna biznesu administracji; użytkowanie indywidualne biznesu administracji Źródło: World Economic Forum

Wydatki na badania i rozwój Ranking sektorów gospodarki pod względem udziału wydatków na B+R w przychodach

Internet w Polsce

Internet w Polsce

Internet w Polsce

Stopień zaawansowania usług e-administracji - 2010 r. (w %) Wskaźnik zaawansowania usług on-line w administracji publicznej: Mierzony według pięciostopniowego modelu dojrzałości: informacja jednostronna interakcja dwustronna interakcja transakcja nakierowanie usług Wskaźnik Polski wyniósł 87% przy średniej europejskiej 90%. Czekam na treść Źródło: Raport końcowy „Digitizing Public Services in Europe: Putting ambition into action. 9th Benchmark Measurement”, luty 2011 r.

Cyfryzacja: Sens i cele Podejście kompleksowe/ holistyczne – wymiar cywilizacyjny, ekonomiczny, społeczny Trzy filary skutecznej cyfryzacji Zwiększenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa Zwiększenie potrzeby używania Internetu Zwiększenie dostępności do Internetu Projekty infrastrukturalne Rozwój treści Promocja i edukacja Wzrost gęstości o każde 10% Wzrost sprawności państwa i rozwój e-gospodarki potencjał wzrostu PKB o 1-1,5% Udział w PKB 2,7 % Wpływ na innowacyjny rozwój “Broadband Infrastructure and Economic Growth” (2009) Raport Boston Consulting Group i Google

Nowe czynniki rozwoju (procesy) Od analogu do digitalu: równoczesność zdarzeń, procesów w świecie; portale społecznościowe a wspólnoty; bycie w sieci (demokratyzm uczestnictwa); szybkość decyzji (informacje – przetwarzanie); selekcja informacji (prawda/fałsz – dobro/zło); dylemat: wolność – bezpieczeństwo – własność (nowe definicje) Nowe generacje a postulat nowego obywatelstwa: międzypokoleniowe zmiany społeczne (luka, konflikt, solidarność); aspiracje społeczne (nowy konsumizm: mieć, aby być); wolność – Internet jako dom, możliwość wyboru; społeczeństwo sieci – społeczeństwo możliwości wyboru uczestnictwo (demokracja partycypacyjna); wpływ na rzeczywistość (konsultacje on-line); Model „państwa optimum”: selektywna interwencja 4P – Państwo pomocne, przyjazne, partycypacyjne, przejrzyste; Polityka społeczna przeciw nierówności, przeniesienie punktu ciężkości z „dochodów” na „dostęp” open government rząd – samorząd (nowa harmonia). instytucje publiczne działają nie tylko dla obywatela, ale z obywatelem.

FILAR I ZWIĘKSZYĆ DOSTĘPNOŚĆ DO INTERNETU Szerokopasmowy Internet (gęstość, ostatnia mila) Szybkość (stałe łącza, światłowody, transfer mobilny) Nowe pasma (dywidendy cyfrowe, 800Mhz + 400Mhz) Dostępność (dom, miejsca publiczne: WI-FI, praca) Dziś: 4,6mln gospodarstw domowych bez dostępu

Rozwój internetu w Polsce - Trzy scenariusze do 2020r. Scenariusz bazowy rozwój w obecnym tempie przedłużenie obecnych trendów utrzymanie wydatków na obecnym poziomie 80% populacji w zasięgu internetu szerokopasmowego 18mln użytkowników Scenariusz dynamiczny Przyspieszenie udziału internetu w gospodarce wzrost nakładów na gospodarkę internetową największa dynamika w 2014r. – 11% wzrost liczby użytkowników - później wyhamowanie dynamiki Źródło: Raport Deloitte na zlecenie PTC S.A.; marzec 2012r. 85% populacji w zasięgu internetu szerokopasmowego 20 mln użytkowników Scenariusz skokowy 13% wzrost nakładów wzrasta ruch wewnątrzsieciowy Dzięki efektowi „kuli śniegowej” utrzymuje się dynamika wzrostu 95% populacji w zasięgu internetu szerokopasmowego 28 mln użytkowników

Rozwój internetu w Polsce a rozwój gospodarki Trzy scenariusze do 2020r. Poziom przyrostu nominalnego dzięki internetowi w podziale na poszczególne sekcje Scenariusz bazowy – rozwój w obecnym tempie - w 2020r. 9,5 % udział internetu w PKB informacji i komunikacji - przyrost o 38,2 mld zł sektor publiczny – 32,6mld zł pozostałe usługi – 28mld zł finanse i ubezpieczenia – 28 mld zł Scenariusz dynamiczny – niewielki wzrost 10,2 % udział internetu w PKB (0,6-0,7 pp. rocznie) transport i gospodarka magazynowa – 40mld zł sektor publiczny – 37mld zł informacja i komunikacja – 25 mld zł Scenariusz skokowy – efekt kuli śniegowej 13,1 % udział internetu w PKB sektor publiczny – 60mld zł transport i gospodarka magazynowa – 50mld zł Informacja i komunikacja – 30mld zł Finanse i ubezpieczenia – 25 mld zł Źródło: Raport Deloitte na zlecenie PTC S.A.; marzec 2012r.

Potrzeby inwestycyjne polskich miast (na mieszkańca) Źródło: Potrzeby inwestycyjne polskich miast do roku 2035, PWC

FILAR II ZWIĘKSZYĆ POTRZEBĘ UŻYWANIA INTERNETU Wielofunkcyjność dla „tubylców w sieci” Nawyki kulturowe młodej generacji Warunki dla rozwoju biznesu (e-gospodarka, e-usługi) Promocja „Digital Single Market” Nowy model uczestnictwa w kulturze (e-booki, e-dziedzictwo) Otwarte zasoby Rozwój portali społecznościowych (nowy typ więzi) E-państwo/ państwo 2.0 (e-edukacja, e-zdrowie, e-administracja) Nowy model państwa 2.0 (informacja- informatyzacja) Rozwój treści: podaż – popyt (czynnik napędowy) Rozwój internetu rzeczy Dziś: 2,4 mln (15%) gospodarstw domowych nie ma potrzeby uczestniczyć w sieci (korzystać z Internetu)

Młodzi a nowe media Częstotliwość używania internetu do: Młodzi w odróżnieniu od starszych używają internetu do działalności kreatywnej. O ile penetracja sieci w Polsce nie jest wysoka, o tyle używanie portali społecznościowych jest duże: Źródło: Special Eurobarometer 335, E-Communications Household Survey Fieldwork: November - December 2009 Publication: October 2010 Źródło: World Internet Project 2010 - Poland

Wskaźniki rozwoju E-Government RAPORT ONZ 2012 W stosunku do średniej światowej jesteśmy nadal lepsi w indeksie całościowym oraz poszczególnych: * usługach online, * infrastruktury telekomunikacyjnej, * kapitału społecznego, ale regionalnie już tylko w indeksie kapitału społecznego W aktualnym rankingu dla usług e-government ONZ Polska spadła z pozycji 45 na 47, za Malezją (40), Arabią Saudyjską (41), Łotwą (42), Kolumbią (43), Barbadosem (44), Cyprem (45), Czechami (46). Pierwsza 3: Korea, Holandia, Wielka Brytania. Źródło: eGovernment Survey 2012 United Nations

Dynamika rozwoju sieci i perspektywa rozwoju handlu internetowego Liczba użytkowników internetu 2004-2010 na 100 osób (16+)     2004 2005 2006 2007 2008 2009 Growth in use 2004-09 UK 49 54 57 65 70 76 55.1% France 31 36 39 63 109.7% Denmark 73 78 80 82 17.1% Germany 50 59 64 68 71 42.0% Italy 26 28 34 37 42 61.5% NBL 66 69 74 77 26.0% Norway 81 86 88 29.4% Poland 22 29 44 52 136.4% Spain 35 74.2% Sweden 75 83 14.7% Average 43 47 51 58 62 53.7% EU of 27 45 56 60 66.7% Netherlands 72 19.4% Belgium 53 40.0% Luxembourg 40.7% Prognozowany wzrost sprzedaży branży e-commerce online i offline 2010-11 Źródło: Online Trends 2011 Research, Report Commissioned by Kelkoo, Report Prepared by Centre for Retail Research, Nottingham, 9 December 2010

Warunki dla nowych przewag konkurencyjnych Udział sektora internetowego w PKB: 2009-2015

Dlaczego wciąż się nie udaje… Wyzwanie: rozwojowy potencjał Polski w niewielkim stopniu wzmacniany jest procesami cyfryzacji oraz dobrej i sprawnej informatyzacji administracji publicznej. brak koordynacji projektów informatyzacyjnych, „silosowe” i posegmentowane podejście, brak synergii, ciągłe niedocenianie wagi cywilizacyjnego przełomu, braku kompleksowości w rozumieniu tych zjawisk + prymat spojrzenia wyłącznie technicznego nad szerszym, w którym zmiany technologiczne są narzędziami głębszych przeobrażeń i funkcji Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

Postawić na nogach, nie na głowie… stajnia Augiasza Dotychczasowa analiza prowadzonych projektów informatycznych w administracji („Stajnia Augiasza”) wykazała, że należy „postawić sprawy na nogach, a nie na głowie” – co w praktyce oznacza zmianę podejścia do sposobu projektowania, organizowania i prowadzenia prac projektowych w administracji publicznej: planując informatyzację trzeba konsekwentnie stosować zasady właściwego zarządzania, mając na uwadze m.in.: funkcjonalność i użyteczność dla użytkowników i interesariuszy świadome uczestnictwo w informatyzacji właścicieli procesów priorytetyzację projektów uwzględniającą znaczenie i korzyści dla obywateli oraz ograniczenia finansowe projekty muszą być dzielone na etapy, których realizację da się precyzyjnie rozliczyć systemy muszą być testowane z użytkownikami przed wdrożeniem do pełnej eksploatacji wszystkie działania po stronie administracji i biznesu muszą być prowadzone przejrzyście, aby nie narażać projektów na „fiasko” Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

„Grzechy” przy realizacji projektów informatycznych brak kompleksowego, wielowymiarowego i perspektywicznego podejścia brak koordynacji na poziomie rządowym brak kompleksowej wizji nastawionej na użytkownika prymat perspektywy techniczno-sprzętowej nad realizacją oczekiwanych funkcji, jakości i przyjaznych dla użytkownika aplikacji brak logicznej sekwencyjności w opracowywaniu i realizacji projektów brak etapowości w planowaniu oraz wdrażaniu projektów niebezpieczeństwo kumulacji w czasie rozliczeń niebezpieczeństwo braku kompatybilności brak odpowiednio zaplanowanego w projektach czasu na testowanie niewystarczająca współpraca z interesariuszami brak dopasowania rozwiązań do realnych i zmiennych w czasie potrzeb użytkowników + zmiany w aktach prawnych brak analiz kosztów utrzymania nieprzejrzystość decyzji (dotyczy niektórych działań w latach 2007–2010, objęte analizą CBA i prokuratorską) 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Projekt pl.ID – dotychczasowe założenia… Rejestry się nie komunikują PESEL OEWIUDO CRASC CEPIK MF SIS ePUAP CEWiUDP TERYT CRS 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Projekt pl.ID – dotychczasowe założenia… Rejestry się nie komunikują brak niezbędnej legislacji (CRASC) brak integracji rejestrów konieczne do wydatkowania nieplanowane dodatkowe środki ok. 2 mld zł (druk blankietów) rezultat niemożliwy do osiągnięcia ani w zaplanowanym czasie, ani budżecie! Rejestry się nie komunikują PESEL OEWIUDO CRASC CEPIK MF SIS ePUAP CEWiUDP TERYT CRS 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Projekt pl.ID – kierunek działań na 2015+ Centralna Szyna Integracyjna Obywatel załatwi sprawy korzystając z darmowego profilu zaufanego z ujednoliconym identyfikatorem (e-dowód w nowej postaci) ? Certyfikat Centralna Szyna Integracyjna PESEL OEWIUDO CRASC CEPIK ? MF SIS ePUAP CEWiUDP TERYT CRS SOP 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

ePUAP – zdiagnozowane słabości mała liczba użytkowników brak usług na ePUAP, z których Polacy masowo by korzystali niewygodny przelew (za odpłatne usługi) podmioty publiczne nie chcą do korzystać ze skrzynki podawczej (ESP) ani zamieszczać usług niekorzystny wizerunek ePUAP skargi, wnioski, zapytania do urzędu dopisanie do spisu wyborców wydanie prawa jazdy zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego udostępnianie informacji publicznej na wniosek formularze 360 rodzajów usług… 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Usługi na ePUAP MG ZUS MS UW UJ UZP MF samorządy zamówienia podatek KRS - wpisy CEIDG – obsługa działalności gospodarczej np. zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek eCŁO zamówienia podatek np. pozwolenia na budowę, rozbiórkę, dodanie do spisu wyborców, etc. rekrutacja wniosek o stypendium ZUS MG UW MF UZP MS UJ samorządy zrealizowane planowane potencjalne ok. 42 tysiące US ZUS UW konsulaty poczta banki JST 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

ePUAP – opis kierunkowych zmian przeprowadzić niezbędne zmiany legislacyjne np. doprecyzować obowiązek ustawowy dot. Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP) rozszerzyć zestaw usług publicznych dostępnych elektronicznie, w tym usług rejestrowych, dzięki: popularyzacji ESP wprowadzeniu uniwersalnych formularzy dla oferowanych usług lepszej kooperacji z dostawcami usług (w tym resortami, jednostkami samorządu terytorialnego) zwiększyć skalę korzystania z usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną, dzięki: poprawie ergonomii poszerzeniu dostępności punktów pozyskiwania Profili Zaufanych zwiększeniu liczby użytecznych, społecznie pożądanych usług propagowaniu platformy jako efektywnej drogi kontaktu obywateli z administracją 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Inspiracja: e-Government w Estonii PROJEKT X-ROAD Zainicjowany w latach 90-tych projekt X-ROAD mający na celu stworzenie bezpiecznego, zestandaryzowanego otoczenia sieciowego dla połączonych i komunikujących się systemów informatycznych administracji. W latach 2000–2003 uruchomiono portal dostępu do usług e-administracji przez internet i urządzenia mobilne. Mając wszystkie e-usługi, jako zwieńczenie wprowadzono dowód osobisty. Źródło: eEstonia Story eGovernment Academy 2012 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Informatyzacja Zintegrowana priorytetyzacja przejrzystość najlepsza relacja value for money państwo niezależne obywatel niezależny proces i usługa w centrum (nie projekt IT) właściciel procesu perspektywa użytkownika mniej wysiłku obywatela większa pomoc obywatelowi logiczny i skuteczny obieg informacji zarządzanie procesowe i perspektywa usługowa efektywność kosztowa neutralność technologiczna państwa 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Informatyzacja Zintegrowana – 4 podstawowe zasady Informatyzacja podporządkowana obiegowi informacji => logiczny i skuteczny obieg informacji => administracja szybciej pomoże obywatelowi w realizacji obowiązków oraz wspiera jego aspiracje. Procesy w administracji publicznej i usługi jakie ona zapewnia, a nie projekty informatyczne => właścicielem każdego procesu powinien być nie informatyk, lecz merytorycznie zaangażowany urzędnik lub urząd, który realnie odpowiada za kontakty na linii państwo-obywatel. Przejrzysta i efektywna informatyzacja => najlepsza relacja wyników do nakładów. Państwo neutralne technologicznie = możliwość zmiany usługodawcy + gwarancja dostępu obywatela nieograniczona posiadanym urządzeniem czy systemem operacyjnym. 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Spójny i efektywny System Informacyjny Państwa Sprawna administracja – sieć instytucji powiązanych Systemem Informacyjnym Państwa (SIP), wspierających obywatela w sposób dla niego „niewidoczny”, efektywnie oferująca usługi jak najlepszej jakości, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych, w formule otwartego rządu. Cel informatyzacji – ułatwienie, uproszczenie funkcjonowania, bądź obsługa tych dziedzin życia, gdzie konieczna jest bezpośrednia relacja państwo- obywatel, przy zagwarantowaniu najlepszej relacji nakładów do rezultatów: jakościowych – zaoszczędzony czas i wysiłek przedsiębiorców i obywateli, ilościowych – mniej dokumentów, krótszy czas obsługi, niższe koszty funkcjonowania państwa i samorządu. 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Spójny i efektywny System Informacyjny Państwa punkt wyjścia: określenie wszystkich obszarów działalności publicznej i zidentyfikowanie ich właścicieli instytucjonalnych, w celu nakreślenia schematu architektury logicznej Systemu Informacyjnego Państwa => stopniowe poprawianie oraz optymalizacja procesów w przyszłości) określenie oraz skatalogowanie usług dostarczanych przez poszczególne instytucje oraz opisanie procesów (występujących w rzeczywistości lub przewidywanych) jak i zdiagnozowanych nieprawidłowości w sposób zintegrowany objęcie informatyzacją podstawowych dziedzin działalności państwa, co doprowadzi do powstania rozwiązań sektorowych jak: e-Zdrowie, e-Podatki, e-Szkoła, e-Sprawiedliwość, itd. 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Lepszy obieg informacji Sprawniejsza administracja Korzyści z e-administracji Obywatel… Lepszy obieg informacji Sprawniejsza administracja …przez Internet ma dostęp do KW, otwiera działalność gospodarczą, rozliczy podatki, ZUS, cło Koniec z noszeniem dokumentów i zaświadczeń Pełna wiedza nt. infrastruktury … policja/straż pożarna przyjedzie w 4 minuty (zamiast 7), jest lepiej przygotowana Uproszczenie procedur, krótsze formularze, szybsze decyzje Ortofotomapy i symulacje zagrożeń …pozyska informacje przez Internet (ZUS, pomoc społeczna, podatki) API Większe bezpieczeństwo danych 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Państwo optimum Uniknąć nadmiaru państwa (zbyt opiekuńcze, zbyt regulujące); Uniknąć modelu „państwa minimum”; Nowa definicja odpowiedzialności i interwencji; - selektywnej, „zaadresowanej efektywnie”; Interwencja w sferze „DOSTĘPU”; Zmiana modelu przeciwdziałania nierównościom: od problemu „dochodów” do problemu „dostępu”; Dobra publiczne (dostęp): edukacja, zdrowie, zabezpieczenie na starość, Internet (szerzej: wiedza i kultura); Równowaga własności – wolności – bezpieczeństwa; Relacje w sprawach publicznych: rząd – samorząd – biznes – NGO - nowe społeczeństwo portali (dawna synergia, potencjalny konflikt, harmonia kooperacji); 4P – Państwo pomocne, przyjazne, partycypacyjne, przejrzyste;

Modele państwa / obywatelskości Ewolucja administracji publicznej („od zaświadczenia do oświadczenia”) Źródło: Polska 2030. Wyzwania rozwojowe Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

FILAR III ZWIĘKSZYĆ KOMPETENCJE CYFROWE SPOŁECZEŃSTWA System edukacyjny (nowe przewagi konkurencyjne – kompetencje 2020/2030) Projekt CYFROWA SZKOŁA Wykluczenie cyfrowe (geografia, generacje) Latarnicy 50+ (waga rozwiązań – 10mln osób powyżej 50 roku życia nie korzysta z Internetu) Ramy dla „kultury cyfrowej” Rozwój: 3T Floridy (technologie, tolerancja, talenty) 3T: w stronę społeczeństwa smartfonowego (sieci) Demokracja on-line (dylematy: wolność – własność- bezpieczeństwo) Open government

Kompetencje XXI wieku Kreatywność, innowacyjność i nowe przewagi konkurencyjne 1. WNIOSKOWANIE: Umiejętność określenia głębszego sensu lub znaczenia tego co jest wyrażane 2. INTELIGENCJA EMOCJONALNA: Umiejętność łączenia się z innymi w głęboki I bezpośredni sposób do odczuwania i stymulowania reakcji i pożadanych interakcji 3. SPRAWNOŚĆ ADAPTACYJNA Biegłość w myśleniu i wymyślaniu rozwiązań oraz odpowiedzi niekonwencjonalnych 4. KOMPETENCJE MIĘDZYKULTUROWE: Umiejętność pracy w różnych umiejscowieniach kulturowych 5. PRZETWARZANIE DANYCH: Umiejętność przetłumaczenia dużej ilości danych na abstrakcyjne pojęcia oraz do rozumowania opartego na wiedzy 6. KOMPETENCJE CYFROWE: Umiejętność krytycznej oceny i rozwijania treści opartych na nowych formach i komunikowanie ich 7. MIĘDZYDYSCYPLINARNOŚĆ: Zdolność rozumienia pojęć i koncepcji z wielu dziedzin 8. MYŚLENIE PROJEKTOWE: Zdolność do rozwijania i doprowadzania zadań i procesów do oczekiwanych wyników 9. PRACA W SZUMIE: Zdolność do rozróżniania i filtrowania informacji dla zmaksymaliwoania funkcji poznawczych przy użyciu różnych technik i narzędzi 10. WSPÓŁPRACA W WIRTUALU: Zdolność do efektywnej, zaangażowanej pracy w wirtualnym zespole Źródło: Future work skills 2020, Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute, Palo Alto 2011.

E-Szkoła E- Szkoła E – szkoła (wyposażenie, sieć) E – uczeń (kompetencje, sposób uczenia się, dostępność urządzeń) E – podręcznik (wykorzystanie różnorodnych treści edukacyjnych obecnych w otwartych zasobach, personalizacja nauczania i samouczenia się) E – nauczyciel: coach i coachowany (nastawiony na uczenie kooperacji oraz personalizację uczenia). A więc co z dostępem ? jaka penetracja, jaka szybkość, jak realizować cele Agendy Cyfrowej, jaki rozwój infrastruktury, i jak pomyślany ( czy już wiemy jak wykorzystywać te 27 tys. Km światłowodów więcej od 2015 roku, czy jeszcze nie ?). Te dwie rzeczy: usługi i infrastruktura decydują o pozycji Polski w rankingach ( np. raport ONZ). Oprócz dostępu, nastawienia na użytkownika, usług elektronicznych administracji, niezbędne są duże projekty cywilizacyjne. Do najważniejszych należy CYFROWA SZKOŁA. To się dzieli na: E – szkołę ( wyposażenie, ale i SIEĆ - SZKOŁA) E – ucznia ( jego kompetencje i sposób uczenia się, dostępność urządzeń) E – podręcznik ( bardziej chodzi o treści edukacyjne, ich obecność w otwartych zasobach, różnorodnych, by pomogły w personalizacji nauczania i samo uczenia się) E – nauczyciela : coacha i coachowanego cały czas, nastawionego na uczenie kooperacji oraz personalizację, indywidualizację uczenia. Sens rozmowy o e – treściach edukacyjnych jest taki, że otwiera problem otwartości zasobów ( przygotowujemy ustawę) – do użytkowania, też i przetwarzania komercyjnego, jak to zrobiliśmy przy re – use. Z tego powinna płynąć siła potencjału innowacyjności i kreatywności polskiej gospodarki o nowych przewagach konkurencyjnych. Wypełnienie tych zadań dotyczących otwartości zasobów, domeny publicznej, modeli biznesowych dopasowanych do oczekiwania powszechności łatwego dostępu do dóbr kultury, edukacji, wiedzy i rozrywki - wymaga nowej umowy między twórcami – pośrednikami – użytkownikami, z zachowaniem reguł równowagi między własnością a wolnością. I jeszcze : bezpieczeństwem i odpowiedzialnością. Nad tym pracujemy dyskutując o Karcie Praw Podstawowych i Wolności w Internecie.

Latarnicy 50+ Projekt MAiC i Stowarzyszenie "Miasta w Internecie„ Promocja w społeczeństwie lokalnym Wolontariusze Znane postaci ambasadorami i latarnikami Licencja Creative Commons

Model otwartego rządu - „open government”- kontekst 4 przemiany cywilizacyjne technologiczna: internet, technologie mobilne, konwergencja mediów demograficzna: pokolenie cyfrowych tubylców, sieciowość współpracy demokracja: od reprezentacji do partycypacji administracyjna: w poszukiwaniu większej efektywności, dostępności, przydatności Źródło: Mapa Drogowa Otwartego Rządu w Polsce

Korzyści ekonomiczne z integracji cyfrowej osób 45+ integracja z rynkiem pracy dodatkowe przychody i korzyści oszczędność czasu niskie koszty zakupy w internecie Źródło: Wyniki Badań Projektu „Polska Cyfrowa Równych Szans”, PWC

Potrzebne kluczowe działania - konkluzje W najbliższych dwóch latach należy dokonać przeglądu rozwiązań oraz oceny sytuacji i wprowadzić wszystkie niezbędne korekty, by uspójnić budowane rozwiązania i systemy (w pełny sposób wykorzystać nowe narzędzie koordynacji – Komitet ds. Cyfryzacji). Następnie, trzeba przygotować strategiczne ramy oraz zawartość nowego programu operacyjnego, na lata finansowania unijnego 2014–2020, skupionego na realizacji celów POLSKI CYFROWEJ, zgodnie z założeniami „Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju „POLSKA 2030. Trzecia fala nowoczesności” oraz kierunkami ze „Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju do 2020 roku”. Równolegle, do końca 2012 roku, należy przygotować nowy PLAN INFORMATYZACJI PAŃSTWA, który powinien powstać w zupełnie nowej formule, bardziej nastawionej na generalne cele i rozwój usług, niż poszczególne zadania informatyzacyjne. 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Potrzebne kluczowe działania - konkluzje wyjaśnić do końca wszystkie nieprawidłowości związane z realizacją projektów informatycznych w administracji finansowanych ze środków UE przedstawić KE wyniki analizy, pokazując które segmenty/części projektów są realizowalne bez ryzyka nieprawidłowości i przygotować projekty z listy rezerwowej, żeby w razie potwierdzenia nieprawidłowości, uwolnione środki wykorzystać na zakontraktowanie dodatkowych projektów stworzyć nowe przejrzyste ramy symetrycznej współpracy z sektorem biznesu, nowa filozofia – jasne reguły z zachowaniem konkurencyjności wdrożyć rekomendacje… 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji Nowy start jest nie tylko koniecznością jest szansą, której nie można zmarnować! 23.04.2012 Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji