Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Edukacja (szkoły, uczelnie) Rynek pracy Absolwenci szkół Instytucje rynku pracy (urzędy pracy, agencie pracy itp.) Osoby szukające pracy Pracodawcy Pracobiorcy Media Edukacja (szkoły, uczelnie) Trendy Sytuacja gospodarcza
Statystyka – 31 stycznia 2013 roku 22 476 osób bezrobotnych w tym: 12,8% - osoby do 25. roku życia
Przyczyny bezrobocia młodych ludzi : niedopasowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy, brak doświadczenia zawodowego (praktyki zawodowej), niedostosowanie programów praktyk do oczekiwań pracodawców.
Charakterystyka młodych bezrobotnych Według poziomu wykształcenia
absolwentów kończących Struktura bezrobotnych absolwentów według poziomu wykształcenia, zarejestrowanych w PUP Poznań – 02.2012 roku Analizą objęto absolwentów kończących naukę w 2010 roku w szkołach z Poznania i powiatu poznańskiego, którzy w okresie: 02.2011 - 02.2012 roku zarejestrowali się w PUP Poznań. W omawianym czasie zarejestrowało się 1735 absolwentów.
Procentowy udział poszczególnych grup absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych absolwentów
Struktura ofert pracy w latach 2001-2010 według poziomu wykształcenia
Szkoły wyższe w 2011 roku ukończyło 42 889 osób, najliczniej reprezentowane były kierunki: Pracodawcy najczęściej poszukiwali: Zarządzanie: 3368 osób Pedagogika: 3291 osób Finanse i rachunkowość 3368 osób Inżynierów budownictwa Informatyków Filologie: 2563 osoby Nauczycieli praktycznej nauki zawodu Administracja:1854 osoby Doradców finansowych i księgowych
Oczekiwania pracodawców: Wysoka motywacja do pracy. Gotowość do uczenia się, zmian. Znajomość języków obcych. Kreatywność. Samodzielność i doświadczenie. Komunikatywność. Umiejętność pracy w zespole.
„Wybierz zawód który lubisz, a całe życie nie będziesz musiał pracować” Konfucjusz
Wnioski Przemyślany, oparty na predyspozycjach wybór szkoły ponadgimnazjalnej. Monitoring potrzeb rynku pracy - obserwatoria rynku, projekty badawcze Praktyczne przygotowanie do zawodu (praktyki, staże w trakcie nauki). Umiejętności poszukiwania pracy. Idea „lifelong learning” – uczenia się przez całe życie – przekwalifikowywania.
Wybór szkoły – decyzja na całe życie Czynniki decydujące o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej