Komunikacja interpersonalna Część I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Spotkanie 2 Sztuka komunikacji.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
Komunikacja interpersonalna
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Małgorzata Bogdanowicz
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Izba Celna w Toruniu Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki. ul. Mazowiecka.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
METODY KOMUNIKOWANIA SIĘ NA PRZESTRZENI WIEKÓW
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Aleksandra Kiełbania I G
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
Zawartość prezentacji DLACZEGO - Jakie są korzyści z międzynarodowych projektów? JAK- „Wychodzące naprzeciw” podejście LGD -Używanie istniejących mechanizmów.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Komunikacja interpersonalna Część I Workshop dla Kierowników: kształtowanie kompetencji miękkich

Plan części pierwszej: Modele komunikacji Słuchanie Mowa ciała Wypowiedzi utrudniające rozmowę

Modele Komunikacji

Komunikacja jako gra w kręgle Model I

Modele Komunikacja jako gra w kręgle: Słabości modelu nadawca jest w elementem centralnym jego zadaniem jest „trafienie” komunikatem w odbiorców, którzy są biernymi uczestnikami komunikacji Słabości modelu podkreślenie ważności treści kosztem relacji rozmówców odbiorcy są aktywni w rozmowie

Komunikacja jako gra w ping-ponga Model II

Modele Komunikacja jako gra w ping-ponga Słabości odbiorca musi się dostosować aby odebrać komunikat podkreślenie wymiany ról nadawca-odbiorca oraz znaczenia informacji zwrotnej Słabości otoczenie nie jest stabilne podział ról jest płynny akcentowanie współzawodnictwa

Komunikacja jako rozwiązywanie kalamburów Model III

Modele Komunikacja jako rozwiązywanie kalamburów Słabości współpraca przy współtworzeniu wzajemnych obrazów w umyśle nadawcy i odbiorcy Słabości pomijanie różnorodności interpretacyjnej

Kalambury Potrzeba zrozumienia komunikatu partnera poza wykraczająca poza komunikację werbalną Partner jest najważniejszą osobą na świecie (lub odrobinę mniej ważną) Rozmowa ma charakter partnerski Zrozumienie komunikatu jest dla nas niezwykle istotna

Ping pong (乒乓) Komunikacja ma charakter rywalizacyjny (negocjacje, kłótnia) Treść komunikatu (informacje) są ważne Chcemy uzyskać określone korzyści w relacji z partnerem

Kręgle Istotne jest dotarcie z własnym komunikatem do odbiorcy Nie ma informacji zwrotnej Mamy dużą przewagę nad partnerem (władza lub informacje)

Praca własna Komunikacja jako sposób regulowania władzy. wstawiamy tutaj ten rysuneczek na dowolnym przykładzie możemy pokazywać analizę: wnioski, jeśli to kogoś interesuje tym łagodniejsza jest relacja im większy jest obszar wspólnego podejmowania decyzji ludzi którzy zamierzają się na naszą przestrzeń władzy traktujemy jako agresywnych i niesympatycznych konwencja jest ważna: może być zmieniająca się, albo stała i ona częściowo decyduje o podziale władzy, decyduje też jak bardzo można się na tą władzę zamierzać opracowanie strategii: w zależności od tego jak ktoś z nami postępuje.

Komunikacja jako sposób podziału władzy

Objaśnienie rysunku powyżej 

Analiza zdarzenia komunikacyjnego Forma/Konwencja Strategia Taktyka

Konwencja/Forma

Forma w rozmowie elementy otoczenia modyfikujące komunikat Forma fizyczna (FF) elementy fizyczne wpływające na komunikat rozmowa telefoniczna uniemożliwia obserwację partnera Nie możesz złamać FF, możesz złamać siebie wbrew FF. Forma konwencjonalna (FK) wpływ wynikający z umowy społecznej uwarunkowań kulturowych, lokalnych (np. rodzinnych) przyjętego zwyczaju Forma rozmowy (FR) wpływ wynikający z chwilowej sytuacji

Formy Forma rozmowy może być kształtowana przez rozmówców (ludzie różnią się w tym zakresie umiejętnościami) Formy fizyczna i konwencjonalna nie mogą być zmieniane w jednorazowym akcie Forma rozmowy nakłada się na formę konwencjonalną powodując chwilowe odchylenia jeśli jeden z partnerów kształtuje taką formę, drugi może ją przyjąć lub odrzucić Stale powtarzana forma rozmowy staje się formą konwencjonalną (staje się zwyczajem)

Formy Koszt przekroczenia konwencji – koszt jaki musi „zapłacić” rozmówca za przekroczenie konwencji dyskomfort emocjonalny potrzeba racjonalizacji podjętych działań Im większe przekroczenie konwencji tym większy dyskomfort emocjonalny Formę rozmowy można narzucić poprzez odegranie roli nie mieszczącej się w konwencji

Strategia

Rodzaje celów strategicznych w rozmowie Budowanie obrazu własnej osoby - pozycyjny/niepragmatyczny Podatny na manipulację Np. Fajny gość, sprawiedliwy ojciec Zrealizowanie celu pragmatycznego – aktywny i pragmatyczny Osiągnięcie pozycji decyzyjnej – pozycyjny i pragmatyczny Zdobycie władzy, która może być wykorzystana w przyszłości Np. Ekspert

Słuchanie

Aktywność w komunikacji W podczas komunikowania się: 9% czasu piszemy 16% czasu czytamy 30% czasu mówimy 45% czasu słuchamy

Słuchanie i słyszenie Słuchanie Słyszenie

Słuchanie Jest aktywnością (wymaga wysiłku) Jest umiejętnością Pozwala na: zdobywanie informacji rozwiązywanie problemów Błędy w słuchaniu

Cechy dobrego słuchacza zainteresowanie (obchodzi mnie to co mówisz) cierpliwość (wyciszenie i koncentracja) obiektywizm (odtworzenie sensu partnera) otwartość życzliwość wrażliwość wnikliwość

Mowa Ciała

Zainteresowanie Znudzenie

Pochylenie ciała w kierunku rozmówcy Utrzymywanie kontaktu wzrokowego Zainteresowanie Znudzenie Pochylenie ciała w kierunku rozmówcy Utrzymywanie kontaktu wzrokowego Postawa otwarta Otwarte dłonie Ogólne rozluźnienie ciała Brak kontaktu wzrokowego

Agresja Lęk

Zawłaszczanie przestrzeni Nieprzyjemny wyraz twarzy Agresja Lęk Zawłaszczanie przestrzeni Nieprzyjemny wyraz twarzy Patrzy ponad głową rozmówcy Ściskanie dłoni w pięści Próba odzyskania utraconej przestrzeni Nerwowe ruchy Zasłanianie ust

Blokowanie rozmowy

Komunikaty utrudniające rozmowę udzielanie rad, podawanie rozwiązań Nie przejmuj się tym, z wiekiem ci przejdzie. osądzanie lub ocenianie, występowanie z pozycji autorytetu Za bardzo się tym przejmujesz. Powinnaś bardziej wierzyć w siebie. uspokajanie, wspieranie, wyrażanie współczucia (umniejszanie ważności cudzych emocji) Nie ma się tym co martwić.

Komunikaty utrudniające rozmowę sondowanie, wypytywanie (poszukiwanie informacji ważnych jedynie dla słuchacza) Coś zacząłeś mówić o swojej żonie… Od kiedy się tak czujesz? interpretowanie, diagnozowanie, przyjmowanie roli wszechwiedzącego Sama sobie to wmówiłaś. Twoje zachowanie wskazuje na nierozwiązane konflikty emocjonalne z okresu dzieciństwa.