Idee Janusza Korczaka wciąż aktualne w szkole promującej zdrowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Patron szkoły Janusz Korczak.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
kandydat na patrona Szkoły Podstawowej w Turośli
w nowej podstawie programowej
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Janusz Korczak – człowiek o gorącym sercu
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Szkoła Promująca Zdrowie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Prawdziwe imię i nazwisko Henryk Goldszmit
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
w praktyce pedagogicznej
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
,,Temu, który ukochał sercem…”
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
PRAWA dziecka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga.  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PRAWA DZIECKA. Dziecko to istota ludzka, która rozwijając się, dorastając, nie potrafi w pełni sama zadbać o siebie. Potrzebuje do tego rodziców, nauczycieli.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Szkoła Promująca Zdrowie
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Specjalność „Promocja zdrowia”
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Dr Ewa Kasperek-Golimowska Pracownia Edukacji Zdrowotnej, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Kto i jak może (za)dbać.
PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Idee Janusza Korczaka wciąż aktualne w szkole promującej zdrowie Dlaczego warto o tym mówić? O Korczaku i jego działalności Myśli Korczaka a koncepcja szkoły promującej zdrowie dr n. hum. Magdalena Woynarowska-Sołdan Zakład Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka

1. Poszukiwanie korzeni i jego znaczenie Dlaczego warto szukać wątków Korczakowskich w koncepcji szkoły promującej zdrowie? 1. Poszukiwanie korzeni i jego znaczenie To, co robimy dziś, zakorzenione jest w tym, co wcześniej odkrywali i rozwijali inni. Tym innym, choć nie zawsze odwołujemy się do ich nazwisk, wiele zatem zawdzięczamy. Winniśmy: zdawać sobie z tego sprawę, przywoływać nazwiska i dzieła tych ludzi, przedłużać ich trwanie w naszej pamięci, dzięki temu pogłębiać świadomość siebie i tego, co robimy, być twórczymi kontynuatorami naszych poprzedników.

2. Korczak jako źródło inspiracji Jego życie i wybory były świadectwem wartości, za którymi się opowiadał i które przekazywał dzieciom, ich rodzicom i wychowawcom. Dobro Dialog Szacunek Tolerancja Poczucie odpowiedzialności Obowiązek ochrony słabszego, niesienia pomocy Sięganie do Korczaka może skłaniać do: Refleksji nad potrzebami dzieci i sposobami ich traktowania, Podejmowania działań: sprzyjających rozwojowi, zdrowiu i dobremu samopoczuciu dzieci, ułatwiających ich funkcjonowanie w różnych sytuacjach.

O Korczaku i jego działalności Lekarz pediatra, absolwent Wydziału Medycyny Carskiego Uniwersytetu Warszawskiego, pracujący w szpitalach dziecięcych oraz jako lekarz prywatny. Psycholog, pedagog, organizator opieki nad dzieckiem-sierotą: Dyrektor Domu Sierot na ul. Krochmalnej 92 w Warszawie, współpracownik Naszego Domu, twórca nowatorskiego systemu opiekuńczo-wychowawczego. Autor książek dla dzieci (m.in. Król Maciuś Pierwszy, Kajtuś Czarodziej, Bankructwo małego Dżeka) i współtwórca pisma dzieci i młodzieży „Mały Przegląd”. Autor książek o dzieciach i o wychowaniu (np. Jak kochać dziecko, Prawo dziecka do szacunku, Prawidła życia) oraz wielu artykułów w czasopismach społeczno-kulturalnych, medycznych i pedagogicznych. Wykładowca uczelni nauczycielskich.

Dziecko w centrum uwagi Dziecko to: człowiek, „o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć”, już człowiek, dziecko „nie dopiero będzie, ale już” jest człowiekiem, nie człowiek w ogóle, jakiś człowiek, ale dany człowiek, niepowtarzalna jednostka ze swoją specyfiką i odmiennościami, człowiek mający swe prawa, potrzebujący uwagi, opieki, czułości.

Istota Korczakowskiego systemu opiekuńczo-wychowawczego ciepły, sprzyjający dzieciom klimat Organizacja środowiska wychowawczego, w którym dzieci czują się dobrze, mogą być sobą i stopniowo dorastają do zadań, jakie stawia im społeczeństwo. Różne formy organizacji życia dziecięcej społeczności Aktywne uczestnictwo dzieci Podmiotowe podejście do dzieci

Wybrane elementy myśli i dzieła Korczaka, które można odnaleźć w koncepcji szkoły promującej zdrowie (SzPZ) zdrowie jest wartością dla człowieka zdrowie jest pojęciem pozytywnym „zdrowie to największe dobro życia” zdrowie to „zadowolenie i szczęście” Promocja zdrowia

Zdrowie dziecka to nie tylko jego dobra kondycja fizyczna, lecz także: zdrowie ma wiele wymiarów (zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne, duchowe), na zdrowie wpływa wiele czynników środowiska fizycznego i społecznego (zdrowie środowiskowe). Zdrowie dziecka to nie tylko jego dobra kondycja fizyczna, lecz także: radość z bycia kochaną i szanowaną istotą, wysoki poziom zaspokojenia potrzeb psychicznych, poczucie bezpieczeństwa w świecie jasnych reguł moralnych i sprawiedliwości społecznej. Holistyczne podejście do zdrowia Korczak dbał o prawidłowy rozwój dzieci i troszczył się o stan ich zdrowia fizycznego i psychospołecznego. Dziś są to istotne treści edukacji zdrowotnej, która powinna być realizowana w każdej szkole.

Demokratyzacja życia w szkole Demokracja w szkole to: sposób rozwiązywania problemów, dialog i wzajemne poznawanie się członków społeczności szkolnej, partnerstwo wszystkich członków społeczności szkolnej, w tym także uczniów, współdziałanie społeczności szkolnej w działaniach dla poprawy swojego samopoczucia i warunków nauki i pracy, autentyczny udział we współdecydowaniu we własnych sprawach przez samoorganizację i współrządzenie. Wychowanie to wzajemne oddziaływanie na siebie dorosłych i dzieci, w którym każda ze stron jest ważna i partycypuje w innym zakresie: dorośli dają doświadczenie, dzieci wiedzę o sobie. Poważne traktowanie dzieci. Aktywizacja dzieci, rozwijanie samorządności polegającej na współrządzeniu i współgospodarzeniu. Dialog z dziećmi. Utrzymywanie ścisłego kontaktu z rodzicami swoich podopiecznych. Demokratyzacja życia w szkole

Atmosfera pełna życzliwości, zaufania i pomocy „Lata pracy potwierdzały coraz oczywiściej: że dzieci zasługują na szacunek, zaufanie i życzliwość, że miło z nimi w pogodnej atmosferze łagodnych odczuwań, wesołego śmiechu, rześkich pierwszych wysiłków i zdziwień, czystych, jasnych, kochanych radości, że praca raźna, owocna i piękna” „Dziecko jest istotą rozumną, zna dobrze potrzeby, trudności i przeszkody swojego życia. Nie despotyczny nakaz, narzucone rygory i nieufna kontrola, ale taktowne porozumienie, wiara w doświadczenie, współpraca i współżycie” Atmosfera pełna życzliwości, zaufania i pomocy Budowanie atmosfery wzajemnego zaufania i szacunku Standard 4 SzPZ tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej

i wczuwać się w ich świat, Mieć: Wychowawca powinien: Znać dzieci i wczuwać się w ich świat, Mieć: głębokie poczucie odpowiedzialności za ich życie, zdrowie i optymalny rozwój, rzetelną wiedzę o rozwoju dzieci, prawdziwy szacunek dla każdego dziecka. Znać siebie, być sobą i siebie doskonalić. „Bądź sobą – szukaj własnej drogi. Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres ich praw i obowiązków. Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim” Inwestycja w członków społeczności szkolnej, w tym zwłaszcza nauczycieli

Warto lepiej poznać i przemyśleć jego dorobek. Odkrywanie Korczaka w koncepcji SzPZ to: docieranie do źródeł, poszukiwanie tożsamości, potwierdzanie słuszności działań, wyzwanie i zobowiązanie do tego, by rozważnie i odpowiedzialnie wykorzystywać jego dorobek pedagogiczny. Być twórczym kontynuatorem jego dziedzictwa, świadomie włączać elementy korczakowskie do własnej praktyki, modyfikując je i adaptując do nowych warunków i nowych potrzeb. Nie traktować ich powierzchownie, nie upraszczać, mechanicznie nie powtarzać, sztucznie nie doczepiać. Warto lepiej poznać i przemyśleć jego dorobek. Bardzo dziękuję za uwagę

Opracowano na podstawie: Bińczycka J. (2003) Korczak Janusz, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. II, T. Pilch (red. nauk.), Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 797–799. Janusz Korczak. Życie i dzieło. Materiały z Międzynarodowej Sesji Naukowej, Warszawa, 12–15 października 1978, Warszawa: WSiP (teksty autorstwa: S. Wołoszyna, A. Lewina, I. Merżan, M. Maciaszka, S. Dziedzica, A. Kelma). Korczak J. (1984) Prawidła życia, w: Pisma wybrane, t. I, Warszawa: Nasza Księgarnia, s. 383–471. Korczak J. (1993) Dzieła, t. 7: Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona. Korczak J. (1994) Dzieła, t. 3: Zdrowie, „Czytelnia dla wszystkich”, 1898, nr 21, s. 54. Korczak J. (2007) Wstęp, w: M. Falska, Nasz Dom. Zrozumieć, porozumieć się , poznać, Warszawa: Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Towarzystwo Nasz Dom, s. 30–31. Matyjas B. (2003) Koncepcja wychowawcza Janusza Korczaka, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. II, T. Pilch (red. nauk.), Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 799–805. Prawo dziecka do zdrowia (2007) J. Bińczycka (red.), Kraków: Impuls. Szkoła Promująca Zdrowie. Doświadczenia 10 lat (2000) B. Woynarowska, M. Sokołowska (red.), Warszawa: KOWEZ. Woynarowska B., Sokołowska M. (2006) Koncepcja i zasady tworzenia szkoły promującej zdrowie, „Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole”, zeszyt 10, Warszawa: CMPPP.