Stosowanie symboli z działu 37

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
POLECANE NOWOŚCI WYDAWNICZE
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
XV Ogólnopolskie Warsztaty Języka Haseł Przedmiotowych Biblioteki Narodowej i Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej 2013 Biblioteka Narodowa, września.
PODDZIAŁ WSPÓLNY OSOBY JAKO JEDEN Z ELEMENTÓW WYSZUKIWANIA W ROZPISANYM UKD Edyta Kulawiec Wydział Gromadzenie i Opracowywania Zbiorów Biblioteka Pedagogiczna.
Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna w opracowaniu dokumentów elektronicznych do Bibliografii Dokumentów Elektronicznych – zasady i zmiany XIV Ogólnopolskie.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Szkolny program profilaktyczny „Trzymaj formę”
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Warsztat informacyjny biblioteki
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Analiza wyników ankiety
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Główne cele i zadania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach określa Statut zatwierdzony decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
Nowe hasła przedmiotowe z zakresu edukacji i metodyka ich stosowania
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
w katalogu komputerowym biblioteki szkolnej
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Ankieta dotycząca odżywiania się uczniów klas pierwszych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Opracowanie zbiorów i normalizacja
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Katalogi biblioteczne informacją o zbiorach
Indywidualne nauczanie
ZMIANY w UKD Nowa Stara Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Joanna Kwiatkowska Biblioteka Narodowa
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Stosowanie symboli z działu 37
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Stosowanie symboli z działu 37 O trudnościach i metodach rozwiązywania problemów Ewa Swęd Biblioteka Pedagogiczna w Radomiu

Chciałabym podzielić się z państwem uwagami odnośnie niektórych symboli UKD z działu 37. Nasunęły mi się one podczas reklasyfikacji symboli przy wprowadzaniu do bazy komputerowej opisów książek z katalogu kartkowego. 372.872/.876(084.11) Krzywiec, Rudolf Komponowanie plastyczne w studiach dla nauczycieli rysunku szkoły ogólnokształcącej / Rudolf Krzywiec. Wrocław : nakł. autora, 1979. 143, [1] s. :il. ; 24 cm Nauczyciele wychowania plastycznego - szkolenie

Zastanawiałam się nad zastosowaniem dwóch wariantów 37.091.2-057.16:7 :373.5.016.046-021.66:74 lub: 37.091.2-057.16:373.5.016.046-021.66:7

Pytanie: która klasyfikacja prawidłowa? Musimy przecież wziąć pod uwagę biblioteki, które prowadzą katalogi tradycyjne, co pociąga za sobą konieczność drukowania kart katalogowych. Kolejny problem, to dodawanie charakterystyk słownych, z czym także wiąże się konieczność rozdzielania symboli UKD Po konsultacji z Biblioteką Narodową przyjęłam drugie rozwiązanie (oba zapisy są prawidłowe). Komponowanie plastyczne w studiach dla nauczycieli rysunku szkoły ogólnokształcącej / Rudolf Krzywiec. - Wrocław : nakł. autora, 1979. - 143 s. : il. ; 24 cm HP: NAUCZYCIELE WYCHOWANIA PLASTYCZNEGO - szkolenie UKD 37.091.2-057.16:373.5.016.046-021.66:7

Z punktu widzenia BP w Radomiu jest to lepszy wariant. Jednak w przypadku biblioteki, która prowadzi katalog kartkowy lub planuje rozdzielenie symboli i opatrzenie ich charakterystyką słowną, lepszy jest moim zdaniem wariant 37.091.2-057.16:7 :373.5.016.046-021.66:74

Następne symbole wprowadzone do bazy w Bibliotece Pedagogicznej w Radomiu po konsultacji z Biblioteką Narodową: Metoda Dobrego Startu: Wg tablic UKD z 1997 r. Metoda Dobrego Startu była zaindeksowana symbolem: 372.3/.4.02:37.043:376:371.64/.69 Zatem stosujemy analogicznie: 373.2:373.3.046-021.64:37.043:376:37.091.64

Pedeutologia: W indeksie tablic UKD (wyd. z 1997 r.) na oznaczenie pedeutologii był symbol: 371.12.01 W indeksie nowych tablic brak symbolu dla pedeutologii, więc analogicznie: 37.01:37.091.2-057.16

Pedagogika opiekuńcza Podobnie brak w nowych tablicach w indeksie symbolu dla pedagogiki opiekuńczej. W „starych” tablicach UKD był symbol: 37.018.3:364.65-053.2. 364.65-053.2 – Opieka nad dziećmi W nowych tablicach UKD opieka nad dziećmi opatrzona jest symbolem 364.4-053.2, stąd Pedagogika opiekuńcza otrzymuje klasyfikację: 37.018.3:364.4-053.2

Brak też w indeksie symbolu na oznaczenie pedagogów specjalnych Nowy symbol 37.091.2-057.16:376

Inne problemy: Wszelkie zajęcia w placówkach wychowania pozaszkolnego indeksujemy przy pomocy 374:przedmiot Np.: 374:913(438)Edukacja regionalna (pozaszkolna) W takim razie analogicznie inne formy zajęć zaindeksowałam w ten sposób: Zajęcia plastyczne w placówkach wychowania pozaszkolnego: 374:7

W tablicach UKD z 1997 roku był symbol: 377.4 Dokształcanie i przeszkalanie zawodowe. Kursy mistrzowskie. Zob. też 331.36 Kształcenie pracowników w przedsiębiorstwie. Szkoły przyzakładowe. Szkolenie wewnątrzzakładowe. Dokształcanie zawodowe i przekwalifikowanie. Praktyki w zakładach pracy. W nowych tablicach symbol 377.4 został zlikwidowany, ale 331.36 jest nadal aktualny.

377.4+331.86:331-057](4) Pachociński, Ryszard Kształcenie i dokształcanie robotników : z doświadczeń różnych krajów / Ryszard Pachociński. Warszawa : Instytut Wydawniczy CRZZ, 1976. 222, [2] s. : il., tab. ; 20 cm Bibliogr. s. 220-221. Hp.: Robotnicy - szkolenie Zawód – szkolenie W przypadku tego dokumentu można zostawić tylko 331.36, ponieważ charakterystyka słowna tego symbolu jest wyczerpująca, a symbol 377.4 zgodnie z nowymi tablicami UKD zlikwidować

Z kolei w przypadku poniższej książki miałam problem ze zlikwidowanym symbolem 377.4 377.4-053.8+659:63 Maziarz, Czesław (1921- ) Andragogika rolnicza / Czesław Maziarz. Warszawa : Państw. Wydaw. Naukowe, 1984 464 s. ; 21 cm Bibliogr. s. 319 i 455-[456]. Hp: Nauczanie dorosłych - Polska - 1944-1989 r. Rolnictwo - szkolnictwo i szkolenie - Polska - 1944-1989 r. Zastosowałam tu następujące rozwiązanie: 374.7:63:005.942 Stąd moja refleksja, nie wiem czy słuszna, że nie zawsze można usunąć stary symbol, nie stosując w zamian nic nowego.

Kolejne problemy pojawiają się w związku z działem 376 (Wychowanie, kształcenie i nauczanie specjalnych kategorii osób). Dział 376.2/.3 Nauczanie osób fizycznie upośledzonych (niepełnosprawnych fizycznie) zastąpiony został 376-056.26 Dział 376.4 Nauczanie (rewalidacja) osób upośledzonych umysłowo zastąpiony został 376-056.36 Natomiast dział 376.2/.4 Nauczanie osób niepełnosprawnych fizycznie i umysłowo został zlikwidowany – tak mówią materiały „Zmiany symboli UKD wprowadzone do tablic – P058 w (wyd. 2006) w stosunku do tablic UDC-P022 (wyd. 1997). Zapis ten jest dla mnie mylący, gdyż ten symbol należy zastąpić symbolem 376-056.26/.36

Przykład ”starego symbolu” 376.2/.4-053.2:37.013.82:372.4](075.8) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych / pod red. Janiny Wyczesany, Adama Mikruta. Kraków : Wydaw. Naukowe AP, 2002. 154, [2] s. : il. ; 24 cm Seria Prace Monograficzne / Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 0239-6025 ; nr 332 Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie 0239-6025 nr 332 Bibliogr. przy pracach. Hp :Dziecko niepełnosprawne -- nauczanie -- podręcznik akademicki Nauczanie początkowe -- podręcznik akademicki Pedagogika specjalna -- podręcznik akademicki

Przykład nowego symbolu zastosowanego przy klasyfikowaniu pozycji dotyczącej nauczania dzieci niepełnosprawnych (źródło: PB 9850/2008) Corti, Serafino. Niepełnosprawne dziecko w rodzinie / Serafino Corti, Giovanni Gillini ; tł. Magdalena Dobosz. Gniezno : Prymasowskie Wydawnictwo Gaudentinum, 2007. 60, [2] s. ; 20 cm H.p: Dziecko niepełnosprawne - wychowanie H.p: Rodzina - a dziecko niepełnosprawne H.p: Wychowanie w rodzinie UKD BN 37.018.1:376-056.26/.36-053.2:159.922.76-056.26

Następny problem to nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkołach specjalnych. Ogólny symbol to: 376:373.3 Szkolnictwo podstawowe specjalne Klasyfikacja wg starych tablic: 376.2/.3-052-056.263:372.880.84 Baran, Jadwiga Rozwijanie mowy uczniów głuchych w procesie dydaktycznym klas V-VIII Warszawa :Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,1985. 191, [1] s. ; 22 cm H.P.: Dziecko głuche - nauczanie Język polski – nauczanie - szkoły podstawowe

Ja przeindeksowałam tak: Rozwijanie mowy uczniów głuchych w procesie dydaktycznym klas V-VIII / Jadwiga Baran. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1981. - 193 s. : tab. ; 21 cm.. - Bibliogr. s. 192-[194]. - ISBN 83-02-00791-9 H.P DZIECKO GŁUCHE - nauczanie JĘZYK POLSKI - NAUCZANIE - SZKOŁY PODSTAWOWE SPECJALNE UKD 376-056.263:373.3.016:811.162.1 Oznacza to, że przy klasyfikowaniu wydawnictw traktujących o nauczaniu przedmiotów w szkołach specjalnych pod symbol 376 podstawiamy kategorie niepełnosprawności.

W naszym katalogu staramy się konsekwentnie trzymać ustaleń podjętych w Bibliotece Narodowej. - poddziały analityczne .014 i .016 dodajemy do odpowiednich poziomów szkół - poddziały analityczne .064.2 i .091 nie dodajemy do typów szkół. Jedynym wyjątkiem jest symbol na godzinę wychowawczą. Przykład: 373.3.064.2:159.922.7/.8 - Godzina wychowawcza – szkoły podstawowe a 373.3:37.064.2 Wychowanie – szkoły podstawowe

Przykłady z bazy Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu: Między nami : scenariusze lekcji wychowawczych : szkoła podstawowa / Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra-Pyka. - Kraków : Rubikon, 2004. - 119 s. ; 23 cm. - Na okł. podtyt.: scenariusze zajęć wychowawczych i świetlicowych dla uczniów szkoły podstawowej : lekcje wychowawcze. Bibliogr. s. 119. - ISBN 83-88725-82-3 HP GODZINA WYCHOWAWCZA - szkoła podstawowa - scenariusze zajęć UKD 373.3.064.2:159.922.7/.8

Analiza celów wychowawczych oraz sposobów ich realizacji na lekcjach biologii i higieny w klasie IV szkoły podstawowej / Mirosława Misiewicz ; IKN im. Władysława Spasowskiego w Warszawie. ODN w Koszalinie. - Koszalin : Instytut Kształcenia Nauczycieli. Oddział Doskonalenia Nauczycieli, 1987. - 31 s. ; 20 cm H.P EDUKACJA ZDROWOTNA - szkoły podstawowe UCZNIOWIE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH - wychowanie BIOLOGIA - nauczanie - szkoły podstawowe UKD 373.3.016:573:373.3.016:613:373.3:37.064.2

Korzystając przy opracowywaniu dokumentów z katalogu OPAC BN trzeba zwrócić uwagę na to, że w dokumentach indeksowanych wg starych symboli spotkać można następujące rozwiązanie: 372.857/.859+372.861.3:373.3.018.2 Misiewicz, Mirosława Analiza celów wychowawczych oraz sposobów ich realizacji na lekcjach biologii i higieny w klasie IV szkoły podstawowej; Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie. Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Koszalinie. Koszalin :ODN 1981 31 s. ; 20 cm. H.p.: Biologia – nauczanie - szkoły podstawowe Edukacja zdrowotna - szkoły podstawowe Uczniowie szkół podstawowych - wychowanie

Ale w nowych opisach podobnie: 373.3.064.2:159.922.7 Wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym : praca zbiorowa Cz. 1,Wychowanie ogólne /pod red. Józefa Stali ; [aut. Michał Drożdż et al.]. Tarnów :Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, cop. 2006. 297 s. ; 21 cm. Academica / Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie. Wydział Teologiczny. Sekcja w Tarnowie ;73 Bibliogr. przy rozdz. H.P Dziecko - rozwój psychofizyczny Uczniowie szkół podstawowych - wychowanie

Stąd refleksja, który wariant zastosować Stąd refleksja, który wariant zastosować. Jeśli podjęta została decyzja o niestosowaniu poddziałów analitycznych .064.2 do typów szkół, to symbol 373.3.064.2 jest nieprawidłowy, ponieważ powinien być 373.3:37.064.2 Oznacza to, że – by zachować konsekwencję - musimy przy wprowadzaniu do bazy „przerabiać” również klasyfikacje w opisach nowych książek wprowadzanych do INNOPAC na bieżąco

Natomiast w przypadku symbolu oznaczającego oceny szkolne 37. 091 Natomiast w przypadku symbolu oznaczającego oceny szkolne 37.091.26 zachowana jest konsekwencja Przykład z katalogu INNOPAC 373.3.016:51:37.091.26 Chodnicki, Jerzy. Matematyka 2001 :przedmiotowy system oceniania : szkoła podstawowa : klasa 4 /Jerzy Chodnicki, Mirosław Dąbrowski, Agnieszka Pfeiffer ; przy współpr. z Bolesławem Niemierką. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,2007. [1] s. :il. ; 30 cm + dysk optyczny (CD-ROM). H.P.: Matematyka – nauczanie - szkoły podstawowe Oceny szkolne

Tak samo jest w stosunku do: 37.091.27 Egzaminy szkolne 373.5.016.046-021.66:57/59:37.091.27 Gulkowska, Alicja. Biologia : matura 2008 : poziom podstawowy i rozszerzony: suplement dla nauczyciela Gdynia :Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, 2007. 64 s. :il. ;29 cm + Kalendarz przygotowań do matury 2008 : 11 s. ; 21x30 cm H.P.: Biologia - nauczanie - szkoły ponadgimnazjalne Matura (2005- )

37.091.33 Metody nauczania. Drama (pedag.). 373.3.016.046-021.64:811.162.1:37.091.33 Metody aktywizujące Przybylska-Matula, Barbara. Dramowa interpretacja lektur szkolnych : scenariusze zajęć w klasie trzeciej / Barbara Przybylska-Matula, Grażyna Duszyńska. Warszawa : Wydawnictwo Nowa Era, cop. 2006. 95, [1] s. :il. ; 24 cm. Bibliogr. s. [96]. H.P. Drama (pedagog.) Język polski - nauczanie początkowe - scenariusze zajęć

37.091.64 Gry edukacyjne 373.3.016.046-021.64:78:37.091.64 Wierzbicka, Marzenna. Zabawy muzyczne w klasach 0-III : poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej Toruń ; Łysomice : Wydawnictwo "Aker", 2006. 32 s. : il. ; 21 cm. H.P. Gry edukacyjne - nauczanie początkowe Muzyka - nauczanie początkowe

Podsumowanie Po roku stosowania nowych tablic UKD możemy stwierdzić, że problemy z ich użytkowaniem są, ale mniejsze, niż rok temu. Oczywiście, nasz indeks nadal zawiera „stare i nowe symbole” i nie mogę nawet powiedzieć, kiedy nastąpi jego pełna reklasyfikacja. Stale jednak staramy się nad nim pracować, korzystając z cennych wskazówek Biblioteki Narodowej. W tym miejscu chciałabym podziękować Paniom z BN za pomoc dla nas w postaci Biuletynów UKD oraz indywidualnych konsultacji. Zwracając się z konkretnymi pytaniami, możemy zawsze liczyć na wyczerpującą odpowiedź

Z kolei my, jako biblioteka pełniąca funkcję wspierającą dla bibliotekarzy szkolnych, staramy się przekazywać im wiedzę i praktyczne rozwiązania, do jakich stopniowo dochodzimy. Jednocześnie mamy świadomość, że bibliotekarze szkolni mają szereg innych problemów. Kilka dni temu miałam okazję przyjrzeć się tym problemom na spotkaniu zorganizowanym dla nauczycieli-bibliotekarzy bibliotek radomskich w naszej bibliotece. W trakcie tego spotkania przeprowadzona została krótka ankieta na temat użytkowania klasyfikacji UKD w codziennej pracy w bibliotece szkolnej. Wyniki tej ankiety pokazały, że nauczyciele – bibliotekarze stosują UKD jako jedyny język informacyjno-wyszukiwawczy. Na pytanie, czy stosują w swojej praktyce wznowione tablice UKD, większość nauczycieli odpowiedziała, że nie. Obawiam się, że w bibliotekach szkolnych wykorzystywane są jeszcze tablice z 1988 r. Przeważająca większość respondentów odpowiedziała też „Nie” na pytanie, czy czytelnik szuka interesującej go pozycji wg klasyfikacji UKD

Co z tego wynika? Z jednej strony wyniki te świadczą o dużej popularności UKD wśród bibliotekarzy szkolnych. Jednocześnie jednak wygląda na to, że bibliotekarze nie śledzą na bieżąco zmian, jakie zachodzą w praktyce stosowania tego języka, a dla czytelników bibliotek szkolnych jest to w ogóle klasyfikacja nieprzydatna. Oczywiście przeprowadzony „mini-sondaż” może jedynie posłużyć do zasygnalizowania pewnych problemów, jednak jego wyniki są dość niepokojące. Oznaczają one dla nas po pierwsze, że jeszcze wiele pracy przed nami, jeśli chodzi o szkolenia z zakresu stosowania UKD. Po drugie powstaje pytanie: dlaczego informacje o zmianach zachodzących w praktyce UKD nie docierają do wszystkich zainteresowanych? Pozostawiam tą kwestię otwartą.

Dziękuję za uwagę Ewa Swęd Biblioteka Pedagogiczna w Radomiu E-mail: bprgrom@op.pl