Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Organizacja nauczania indywidualnego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawo rodzica/opiekuna do uzyskiwania informacji na temat nauki szkolnej ucznia oraz do objęcia go pomocą.
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
90 – 552 Łódź, ul. Kopernika 40 tel.: (042) , (042)
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Działalność Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy
Prezentacja instytucji
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.

DZIECI W WIEKU 0 → wczesna diagnoza: psycholog, pedagog, logopeda poradnictwo dla rodziców dziecko niepełnosprawne: → opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecko z deficytami: → opinia w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną Ponadto: zajęcia z psychologiem w Szkole Rodzenia

DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM diagnoza: psycholog, pedagog, logopeda dziecko niepełnosprawne: → opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju → orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dziecko, u którego stwierdza się stan zdrowia uniemożliwiający lub znacznie utrudniający uczęszczanie do przedszkola (zaświadczenie lekarskie) → orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

→opinia o sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecko z deficytami: →opinia o sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecko ze zdiagnozowaną niedojrzałością szkolną/ → opinia o odroczeniu brakiem gotowości szkolnej spełniania obowiązku lub szkolnego dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub dziecko chore (którego stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do przedszkola) Opinia o wcześniejszym rozpoczęciu obowiązku szkolnego

GOTOWOŚĆ SZKOLNA nauczyciel wychowania przedszkolnego (obserwacja pedagogiczna w ramach realizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej) jeśli stwierdza brak gotowości szkolnej u swojego podopiecznego kieruje na badania do poradni Poradnia pełna diagnoza pod kątem dojrzałości szkolnej i ewentualne odroczenie

OFERTA DLA RODZICÓW DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM „Zabawy ze słowem” Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci i sposoby korekcji Rozwój mowy dziecka i sposoby jego stymulowania Dojrzałość szkolna Jak radzić sobie ze złością u dzieci? Moje dziecko idzie do klasy I Jak słuchać, by dzieci do nas mówiły, jak mówić, by dzieci nas słuchały? Seksualność małych dzieci – które zachowania seksualne dzieci są czymś normalnym, a które powinny wzbudzić niepokój? Rozwój psychoruchowy dziecka w wieku przedszkolnym (etapy, niepokojące objawy, sposoby stymulowania) Jak i w co się bawić z dzieckiem w wieku przedszkolnym? Wychowanie do odpowiedzialności Dlaczego warto czytać dzieciom. Pogadanka w formie prezentacji. Przykładowe zabawy ułożone do czytanego tekstu Logopedyczne zabawy na cztery pory roku Wyjątkowe rodzicielstwo Przedszkolak bez tajemnic

OFERTA DLA NAUCZYCIELI DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Dojrzałość szkolna Dzieci zdolne – jak je rozpoznawać i jak z nimi pracować? Etapy rozwoju twórczości plastycznej dziecka. Co może niepokoić w rysunkach? (warsztaty z wykorzystaniem różnych technik plastycznych) Wychowanie do odpowiedzialności Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kontekście nowych regulacji prawnych Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.

UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ I etap edukacyjny → diagnoza ryzyka dysleksji (specyficznych trudności) (nauczyciel prowadzi obserwację …… dokonuje rozpoznania) terapia log. zaj. k-k (w szkole) → szczególnych uzdolnień uczniowie niepełnosprawni i chorzy: → orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego → orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ II etap edukacyjny uczniowie z deficytami: → diagnoza dysleksji rozwojowej (specyficznych trudności) → diagnoza odchyleń rozwojowych uczniowie niepełnosprawni i chorzy: → orzeczenia

Opinie wydawane w szkole podstawowej w sprawie: specyficznych trudnościach w uczeniu się dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki spełniania obowiązku nauki poza szkołą objęcia nauką w klasie terapeutycznej

OFERTA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ Tańce integracyjne Jak się uczyć? Zajęcia dla uczniów zdolnych

OFERTA DLA RODZICÓW UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ Ryzyko dysleksji Jak ćwiczyć z dzieckiem ortografię Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych Praca z dzieckiem dyslektycznym Zasady działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Jak radzić sobie ze złością u dzieci? Lęki dziecięce Moje dziecko idzie do klasy IV Jak słuchać, by dzieci do nas mówiły, jak mówić, by dzieci nas słuchały? Jak pomóc dziecku w nauce? Jak ćwiczyć czytanie z dzieckiem? Dzieci zdolne – jak je rozpoznawać i jak z nimi pracować?

OFERTA DLA NAUCZYCIELI UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ Dzieci zdolne – jak je rozpoznawać i jak z nimi pracować? Problemy wychowawcze – jak sobie radzić. Relacje szkoła – dom Wychowanie do odpowiedzialności Różnicowanie trudności ogólnych i specyficznych Zasady działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kontekście nowych regulacji prawnych Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych

GIMNAZJUM – III etap edukacyjny opinia o specyficznych trudnościach (wyjątkowe przypadki) opinia o zwolnieniu z nauki drugiego języka obcego opinia o dostosowaniu wymagań z uwagi na zaburzenia i odchylenia rozwojowe opinia o objęciu pomocą psychologiczno-pedagogiczną opinia o przyjęciu ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy opinia o przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej opinia i sprawie udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki opinia w sprawie zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania pracy lub nauki zawodu opinia w sprawie braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych opinia w sprawie spełniania obowiązku poza szkołą

OFERTA DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM Zajęcia integracyjne dla klas pierwszych gimnazjum Skuteczna komunikacja Jak być asertywnym? Warsztaty twórczego myślenia Jak się uczyć? Ja i mój zawód Praca samokształceniowa: - różne formy pisania - poprawa błędów - ćwiczenia utrwalające.

OFERTA DLA NAUCZYCIELI GIMNAZJUM Dzieci zdolne – jak je rozpoznawać i jak z nimi pracować? Problemy wychowawcze – jak sobie radzić. Relacje szkoła – dom Wychowanie do odpowiedzialności Różnicowanie trudności ogólnych i specyficznych Zasady działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kontekście nowych regulacji prawnych Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych

DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE Trwają prace nad przygotowaniem powiatowego systemu wsparcia dla gimnazjów w obszarze realizacji zadania : doradztwo edukacyjno-zawodowe. Działania skierowane będą w stronę uczniów, nauczycieli oraz rodziców

SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA – IV etap edukacyjny Oferta dla uczniów: Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym? Inteligencja emocjonalna a rozwój osobowości Planuję swój zawód

„Szkoła Dla Rodziców i Wychowawców” (cz. I, II, III) Współpraca w budowaniu strategii pomocy dla dziecka według koncepcji P. Aleksandry Karasowskiej Sieć wsparcia zawodowego logopedów Sieć wsparcia zawodowego nauczycieli-terapeutów (k-k) Grupa samorozwoju dla pedagogów (superwizyjna) Grupa samorozwoju dla pedagogów (konsultacyjno-informacyjna) Grupa/sieć dla n-li wychowania przedszkolnego (ocena gotowości szkolnej) ??? RPW i współpraca z SORE – współpraca szkoły/przedszkola z poradnią, placówką doskonalenia, biblioteką, organizacją pozarządową, inna instytucją ??? Ustalanie kierunku wspomagania (spotkania z dyrektorami) na początku danego roku szkolnego ???

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ