Istota i przesłanki badań marketingowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Advertisements

CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Analiza ryzyka projektu
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
badania rynku turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Podstawy wyboru strategii marketingowej
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Rynek usług medycznych
Problemy rynku pracy..
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Istota konkurencji w internecie …
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Technik Organizacji Reklamy
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Technik Organizacji Reklamy
Operacyjne sterowanie produkcją
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Analiza kluczowych czynników sukcesu
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Strategia Marketingowa i Handlowa KW SA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Istota i znaczenie marketingu. Plan wykładu 1.Fazy ewolucji orientacji przedsiębiorstwa 2.Pojęcie marketingu ▫ rozumienie tradycyjne /historyczne/ ▫ rozumienie.
Firmy globalne.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Marketing w Firmie.
MARKETING INTERNETOWY
Szkolenie dotyczące sprzedaży
Zapis prezentacji:

Istota i przesłanki badań marketingowych 1. Badania marketingowe - pojęcie, cel badań 2. Zakres badań marketingowych 3. Klasyfikacja metod badań marketingowych 4. Proces badań marketingowych

Badania marketingowe to systematyczne planowanie, zbieranie, analiza, przekazywanie danych i informacji istotnych dla sytuacji marketingowej w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo (firma). Badania służą podejmowaniu decyzji marketingowych i rozwiązania takich dylematów jak: - co produkować? - dla kogo produkować? - jak produkować (produkty lub usługi) Dobrze zorganizowane badania marketingowe wymagają właściwego współdziałania analityków i decydentów.

Do głównych celów badań marketingowych zalicza się: 1. pomoc w zrozumieniu: tj. opisanie, analizowanie, pomiar i przewidywanie popytu oraz czynników mających wpływ na popyt, 2. pomoc w decydowaniu tj. zidentyfkowanie środków umożliwiających oddziaływanie na popyt, 3. pomoc w kontroli: tj. analiza otrzymanych wyników badań

Badania marketingowe mogą wspomagać a) marketing strategiczny, gdy określamy potrzeby (popyt) i uwarunkowania, definiujemy produkty „jutra” analizujemy konkurencję, wybieramy strategię rozwoju i organizujemy controling, b) marketing operacyjny - gdy określamy warunki zdobycia rynków, elementy marketingu mix, określamy budżet promocji oraz analizujemy skuteczność naszych działań

Dlaczego rośnie rola badań marketingowych? 1. bo wzrasta tempo zmian ekonomicznych w gospodarce, 2. bardzo złożone jest przewidywanie popytu „jutra”, 3. złożone są zachowania nabywcze konsumentów, 4. rozszerza się zasięg terytorialny rynku, 5. wzrasta ryzyko w lansowaniu nowych produktów, 6. powoli kształtuje się gospodarka rynkowa w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, 7. rośnie szybko liczba marek produktów.

1. czas potrzebny przed podjęciem decyzji marketingowej, Potrzeba wzrostu użyteczności badań marketingowych jest związana z analizą następujących czynników: 1. czas potrzebny przed podjęciem decyzji marketingowej, 2. dostępność potrzebnych informacji, 3. charakter decyzji, 4. wartość dodatkowej informacji - w stosunku do kosztów jej uzyskania.

Badania wewnątrz przedsiębiorstwa to m.in. 1. badanie istniejącej w firmie techniki i technologii wytwarzania produktów lub usług, 2. badanie zasobów a w tym: - ludzkich, - finansowych, - majątkowych.

Badania zewnętrzne przedsiębiorstwa to m.in.: 1. badanie ogólnych warunków działania - warunków politycznych, społecznych, kulturowych 2. badanie struktury podmiotowej rynku (liczba i struktura konkurentów, ich programów działań, ich atuty i słabości) 3. badania potrzeb i popytu - wielkość zróżnicowanie w czasie, lokalizacja popytu (w przestrzeni), istniejące wzorce zakupów, badanie rynku potencjalnego

Badanie opinii poprzez: a) panele konsumentów sieci dystrybucji b) wywiady - osobiste, pisemne, telefoniczne, e-mail W badaniach marketingowych jedną z najprostszych i często stosowanych metod jest ankieta.

Wywiady..... Wywiad jest rozmową kierowaną, w której biorą udział co najmniej dwie osoby: prowadzący wywiad i respondent; badający stara się oddziaływać na badanego stawianymi pytaniami i skłonić go do udzielenia wypowiedzi na temat będący przedmiotem badań. Umożliwia równoczesne prowadzenie obserwacji.