Propozycje zmian 23 czerwca 2014. Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAKTYKA CZYNI MISTRZA!
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Proces rekrutacyjny Rekrutacja placówek oraz uczestników/czek będzie prowadzona w Biurze Projektu, które mieści się we Wrocławskim Centrum Doskonalenia.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Zadania samorządu uczniowskiego
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Nauczyciele bibliotekarze 1. Jak często korzystają Państwo z różnych usług biblioteki pedagogicznej?
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program Leonardo da Vinci Nr projektu: PL1-LEO Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Ogólne informacje o konkursie.
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
Przykłady dobrych praktyk
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Przykładowy model podziału środków
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Propozycje zmian 23 czerwca 2014

Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować w MNiSZW, aby pod tym kątem nastąpiły zmiany w kształceniu nauczycieli. 23 czerwca 2014

 Zawrzeć porozumienie między MEN i MNiSZW w sprawie organizacji praktyk pedagogicznych i ich finansowania. Studenci powinni trafiać do najlepszych szkół (np. rekomendowanych przez samorządy, a może też przez stowarzyszenia) i najlepszych nauczycieli (np. przeszkolonych na opiekunów praktyk przez uczelnie). Uczelnie, zwłaszcza pedagogiczne, powinny prowadzić jak najściślejszą i jak najszerszą współpracę ze szkołami. Szkoły współpracujące z uczelniami winny otrzymać wsparcie finansowe, a nauczyciele wynagrodzenie (dla opiekuna praktyk może to być jeden z elementów jego awansu zawodowego). 23 czerwca 2014

Jaki nauczyciel ma realizować strategię Edukacja 2020 ? 23 czerwca 2014

 Określić kierunki (koncepcję) doskonalenia nauczycieli, aby doskonalić określone, pożądane umiejętności (np. doskonalenie metodyczne, pedagogiczne, psychologiczne, TIK, językowe)  Wyeliminować nadmiar ofert doskonalenia, ale zróżnicować formy w zależności od stopnia awansu zawodowego. 23 czerwca 2014

 Wprowadzić obowiązek stałego doskonalenia (wykorzystując np. model łotewski, francuski, hiszpański,...) o określonym zakresie (dni, godziny w semestrze czy roku szkolnym lub okresie zbliżonym do czasu uzyskiwanego obecnie awansu).  Uregulować finansowanie doskonalenia, aby środki na ten cel trafiały do konkretnego nauczyciela z przeznaczeniem na sfinansowanie lub dofinansowanie udziału w danej formie doskonalenia. Jedną z możliwości jest wprowadzenie bonu edukacyjnego dla nauczyciela lub placówki z koniecznością wykorzystania w określonym czasie (np. roku) oraz urlopu szkoleniowego np. tygodniowego do wykorzystania również w określonym czasie.  Zobligować instytucje organizujące dłuższe formy doskonalenia np. kursy czy konferencje do respektowania organizacji roku szkolnego i czasu pracy nauczyciela. 23 czerwca 2014

 Upowszechniać formy doskonalenia i materiały ze szkoleń ( szczególnie organizowane lub objęte patronatem MEN, międzynarodowe, organizowane tylko w dużych miastach). Mogą być nagrane i udostępnione na stronach MEN lub ORE do odtworzenia lub mieć formę e-konferencji. 23 czerwca 2014

 Utworzyć ranking placówek doskonalenia nauczycieli udostępniony jak wyżej według ocen np. nadzoru pedagogicznego, a przede wszystkim nauczycieli.  Przy obecnych procedurach awansu umożliwić nauczycielowi zaproszenie do komisji do spraw awansu przedstawiciela stowarzyszenia oraz zwiększyć rolę (więcej punktów) oceny eksperta przedmiotowego w komisjach ds. awansu zawodowego. 23 czerwca 2014

 W ramach porozumienia między MEN i MNiSZW organizować doskonalenia nauczycieli we współpracy z uczelniami (np. konferencje) według określonych reguł (w tym finansowania).  Promować szkoły których nauczyciele działają w stowarzyszeniach przedmiotowych np. przyznawać punkty przy ocenie pracy szkoły.  Uwzględnić przy wskaźnikach oceny jakości pracy szkoły punkty za udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia nauczycieli. Dyrektor szkoły byłby zainteresowany taką organizacją pracy szkoły, aby jak najwięcej nauczycieli mogło się doskonalić. 23 czerwca 2014

 Uwzględnić w kryteriach rozpatrywanych wniosków podmiotów ubiegających się o organizację doskonalenia nauczycieli przydziału dodatkowych punktów za udział stowarzyszeń w realizacji danego projektu. Taką samą procedurę można wprowadzić przy finansowaniu z budżetu państwa prowadzonych przez różne podmioty szkoleń doskonalących dla nauczycieli. Natomiast opinia stowarzyszeń nauczycielskich o poszczególnych podmiotach organizujących doskonalenie zawodowe nauczycieli może być cennym źródłem informacji dla komisji oceniających wnioski. 23 czerwca 2014

 Rozpowszechnić świadomość tego, że udział w pracach przedmiotowego stowarzyszenia nauczycieli jest oddolną formą doskonalenia. Szkoły, dyrektorzy szkół, powinni zalecać swoim nauczycielom udział w pracach tych stowarzyszeń. Szkoły mogą być członkami instytucjonalnymi takich stowarzyszeń. Wtedy wszyscy nauczyciele danej szkoły mają dostęp do nowoczesnej elektronicznej formy czasopism i różnych materiałów produkowanych przez stowarzyszenia i mogą brać udział w nowoczesnej elektronicznej formie dyskusji nad bieżącymi sprawami nurtującymi środowisko. Szkoły i MEN, mając dostęp do tej dyskusji na gorąco, mogą trzymać rękę na pulsie. Takie formy doskonalenia są bardzo efektywne w różnych grupach zawodowych (np. lekarzy, inżynierów różnych specjalności), mimo że te grupy mają swoje szkoły akademickie i specjalistyczne wydziały na wyższych uczelniach. Nie ma w Polsce ani jednej placówki takiej jak np. London School of Education lub Warwick Center of Education. 23 czerwca 2014

Dlatego powstanie i zaistnienie stowarzyszeń nauczycielskich jest jednym z ważnych osiągnięć 25-lecia. 23 czerwca 2014