PAŃSTWOWA RADA OCHRONY ŚRODOWISKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gospodarka odpadami.
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Podstawy prawne gospodarowania odpadami na terenie związku gmin
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Ochrona środowiska naturalnego
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
„PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA MIASTA ŁODZI - PGO - ŁÓDŹ” na lata z perspektywą na lata Łódź, Wydział Gospodarki Komunalnej.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Zarząd Województwa Łódzkiego
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Rada RIPOK Warszawa, 4 grudnia 2013 r.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY I ZAGROŻENIA DLA NOWEGO SYSTEMU GOSPODAROWANIA
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagospodarowanie odpadów
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zapis prezentacji:

PAŃSTWOWA RADA OCHRONY ŚRODOWISKA Zakłady zagospodarowywania odpadów komunalnych  zadania i znaczenie dla ochrony środowiska Bolesław Maksymowicz PAŃSTWOWA RADA OCHRONY ŚRODOWISKA Bielawy, 27 maj 2010 r.

Prawo ochrony środowiska: 1) definiuje:  zakład ― jako jedną lub kilka instalacji wraz z terenem, do którego prowadzący te instalacje posiada tytuł prawny, oraz znajdującymi się na nim urządzeniami,  instalacje ― jako stacjonarne urządzenie tech-niczne, zespół stacjonarnych urządzeń techni-cznych powiązanych technologicznie, do których tytułem prawnym dysponuje ten sam podmiot i położonych na terenie jednego zakładu, budowle niebędące urządzeniami technicznymi ani ich zespołami, których eksploatacja może spowodować emisję,

Prawo ochrony środowiska:  urządzenia ― jako niestacjonarne urządzenie techniczne, w tym środki transportu,  oraz: prowadzącego instalację, użytkownika urządzenia, tytuł prawny i władającego powierzchnią ziemi; 2) wprowadza pojęcie najlepszych dostępnych technik – jako najbardziej efektywny oraz za-awansowany poziom rozwoju technologii i metod prowadzenia danej działalności, wyko-rzystywany jako podstawa ustalania granicz-nych wielkości emisyjnych, mających na celu eliminowanie emisji lub, jeżeli nie jest to prak-tycznie możliwe, ograniczanie emisji i wpływu na środowisko jako całość, z tym że pojęcie:

Prawo ochrony środowiska: technika ― to zarówno stosowaną technologię, jak i sposób, w jaki dana instalacja jest proje-ktowana, wykonywana, eksploatowana oraz likwidowana, dostępna technika ― o stopniu rozwoju, który umożliwia jej praktyczne zastosowanie w danej dziedzinie przemysłu, z uwzględnieniem warunków ekonomicznych i technicznych oraz rachunku kosztów inwestycyjnych i korzyści dla środowiska, którą to prowadzący daną działalność może uzyskać,  najlepsza technika ― najbardziej efektywna w osiąganiu wysokiego ogólnego poziomu ochrony środowiska jako całości,

Prawo ochrony środowiska: 3) stanowi, że technologia stosowana w nowo uru-chamianych lub zmienianych w sposób istotny instalacjach i urządzeniach powinna spełniać wymagania (kryteria najlepszej dostępnej tech-niki), przy których określaniu uwzględnia się w szczególności:  stosowanie substancji o małym potencjale za-grożeń,  efektywne wytwarzanie oraz wykorzystanie energii, zapewnienie racjonalnego zużycia wo-dy i innych surowców oraz materiałów i paliw,  stosowanie technologii bezodpadowych i mało-odpadowych oraz możliwość odzysku odpadów,

Prawo ochrony środowiska:  rodzaj, zasięg oraz wielkość emisji,  wykorzystywanie porównywalnych procesów i metod, które zostały skutecznie zastosowane w skali przemysłowej, postęp naukowo-techniczny. .

Krajowy plan gospodarki odpadami: 1) przyjmuje, że podstawą gospodarki odpadami komunalnymi powinny stać się zakłady zagospo-darowania odpadów (zzo) o przepustowości wys-tarczającej do przyjmowania i przetwarzania dpadów z obszaru zamieszkałego przez min. 150 tys. mieszkańców, spełniające w zakresie tech-nicznym kryteria najlepszej dostępnej techniki oraz zapewniające co najmniej:  mechaniczno-biologiczne lub termiczne przekształcanie zmieszanych odpadów komunalnych,  składowanie przetworzonych zmieszanych odpadów komunalnych,  kompostowanie odpadów zielonych,

Krajowy plan gospodarki odpadami:  oraz opcjonalnie: sortowanie poszczególnych frakcji (rodzajów) odpadów komunalnych zbie-ranych selektywnie, demontaż odpadów wiel-kogabarytowych, przetwarzanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego; 2) preferuje metodę termicznego przekształcania odpadów komunalnych w aglomeracjach lub regionach obejmujących powyżej 300 tys. mieszkańców; 3) wskazuje wojewódzkie plany gospodarki odpa-dami jako dokumenty określające regiony obsłu-giwane przez zzo, które powinny być miejscami odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunal-nych wskazanymi w planach i zezwoleniach. . ,

Wojewódzki plan gospodarki odpadami dla woj. łódzkiego: 1) wyznacza 10 rejonów obsługi i zaleca aby gminy przypisane do danego rejonu utworzyły celowe związki gmin dla prowadzenia wspólnych działań w zakresie gospodarowania odpadów komunal-nych, 2) proponuje dla Rejonu II obsługi obszar obej- mujący miasta: Łowicz, Zgierz, Głowno i Ozorków oraz gminy: Bielawy, Chąśno, Domaniewice, Kiernozia, Kocierzew Połud- niowy, Łowicz, Łyszkowice, Nieborów, Zduny, Stryków, Ozorków i Piątek;

Ustawa o odpadach: 1) wskazuje jako główne kryteria dla oceny planów w zakresie dotyczącym odpadów komunalnych:  realizację polityki ekologicznej państwa w sposób zgodny z zasadami gospodarowania (priorytet dla zapobieganie i odzysku, unieszkodliwianie w ostateczności),  utworzenie w kraju wystarczającej sieci instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych (wskazującej na obowiązek maksymalnego wykorzys- tania ich wydajności), 2) do obowiązkowych zadań własnych gminy zalicza budo- wę utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

Ustawa o odpadach: 2) do obowiązkowych zadań własnych gminy zalicza budowę utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; 3) do obowiązkowych zadań własnych woje-wództwa zalicza budowę utrzymanie i eksploatację instalacji do unieszkodli- wiania odpadów niebezpiecznych wy- dzielonych z odpadów komunalnych.

Wojewódzki plan gospodarki odpadami dla woj. łódzkiego:  wyznacza: Region I „Północ”, Region II „Centrum” i Region III „Południe” obejmujące ponad 300 tys. mieszkańców z preferowaną metodą termicznego przekształcania odpadów (resztkowe po wyselekcjonowaniu frakcji organicznej i opakowań, zakaźne medyczne i weterynaryjne po wstępnej dezaktywacji, odwodnione osady ściekowe) w instala- cjach zlokalizowanych w Kutnie (Region I), Łodzi (Region II) i Kleszczowie (Region III).

Związek Międzygminny „Bzura”: 1) obejmuje swoim działaniem wszystkich mieszkańców miast/gmin (w nawiasie nr rejonu wskazanego w wojewódzkim planie gospodarki odpadami): Brzeziny (V), Głowno (II), Łowicz (II), Łęczyca (I), Ozorków (II), Bielawy (II), Brzeziny (V), Budziszewice (VII), Chąśno (II), Dmosin (V), Domaniewice (II), Głowno (II), Jeżów (V), Kiernozia (II), Kocierzew Południowy (II), Łowicz (II), Łyszkowice (II), Nieborów (II), Parzęczew (II), Piątek (II), Rogów (V), Ujazd (VII), Zduny (II), Zgierz (II); razem ponad 189 640 osób wg stanu na dzień 31.12.2008 r.,

Związek Międzygminny „Bzura”: 2) realizuje projekt dla wniosku nr IPI/146/2007 zakładający:  wdrożenie kompleksowego, szczelnego systemu gospodarki odpadami komunal-nymi obejmującego: selektywną zbiórkę, recykling, odzysk i unieszkodliwianie, a także zagospodarowanie odpadów niebez-piecznych, w tym odpadów azbestowych,  Budowę na terenie Gminy Bielawy, utrzy-manie i eksploatację nowoczesngo zakła-du zagospodarowania ok. 60 tys. ton odpa-dów komunalnych rocznie (etap dokumen-tacji i pozwoleń);

Związek Międzygminny „Bzura”:  finansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007–2013, 3) tworzy realne szanse na:  zrealizowanie celów ekologicznych z efek-tem ekonomicznym,  zapewnienie ochrony środowiska i związa-nego z tym bezpieczeństwa ekologiczne-go, pod warunkiem współdziałania i współ-odpowiedzialności wszystkich uczestni-ków ww. działań

Związek Międzygminny „Bzura”: Zasady działania Związku określa ustawa o samorządzie gminnym6. Obszar działania Związku jest, z mocy tej ustawy, obszarem świadczenia usług przez zakład stanowiący przedmiot realizowanego projektu, a propo-zycje podane w ŁWpgo nie są dla Związku wiążące.

Dziękuję za uwagę