DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty. Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół. Program Operacyjny Kapitał Ludzki
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Liderem projektu jest samorząd Powiatu Rypińskiego
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Partner projektu Gmina Miasta Rypin
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Okres realizacji projektu 1 kwietnia 2014 roku - 30 września 2015 roku Wartość zł
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ PROJEKT PILOTAŻOWY
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Wsparciem obejmujemy szkołę – nie jak dotychczas indywidualne osoby ( nauczycieli, dyrektorów) Doskonalenie wspomaga szkołę w rozwiązywaniu jej problemów, ale nie wyręcza Rodzaj wsparcia to wynik indywidualnej diagnozy Każda szkołą realizuje własny RPW Sieci współpracy i doskonalenia
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ ORGANY PROWADZĄCE Gmina Brzuze Gmina Rogowo Gmina Rypin Gmina Wąpielsk Miasto Rypin Powiat Rypiński
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Przedszkola i szkoły w projekcie 3 przedszkola publiczne 29 publicznych szkół dla dzieci i młodzieży szkoły podstawowe - 19 gimnazja - 5 zasadnicze szkoły zawodowe - 1 technika - 3 licea ogólnokształcące – 1
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Cel główny projektu Zmodernizowanie systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie rypińskim
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Cele szczegółowe projektu wdrożenie kompleksowego wspomagania szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego, podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli oraz dyrektorów i ich wykorzystanie w procesie rozwoju szkół i przedszkoli, zwiększenie efektywności współpracy nauczyciel oraz dyrektorów poprzez organizację i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Główne zadania projektu Opracowanie i wdrożenie Powiatowego Programu Wspomagania Opracowanie i wdrożenie Szkolnych Rocznych Planów Wspomagania Prowadzenie 8 sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Kompleksowe wspomaganie szkół - to proces doskonalenia, który obejmował: diagnozę potrzeb rozwojowych szkoły, doskonalenie nauczycieli wynikające z potrzeb rozwojowych szkoły, pomoc we wprowadzeniu zmiany i we wdrożeniu do praktyki nabytych umiejętności, ewaluację podjętych działań w tym zakresie.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ. Wybrane oferty wspomagania Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? – 14 szkół ( 13 SP i 1 G) Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki – 7 szkół ( 3 SP, 2 G i 2 PG) Nauczyciel przedszkola Rodzice są partnerami szkoły – 2 szkoły ( 2 SP) Wspieranie wychowawców klas – bezpieczna szkoła – 2 szkoły ( 2 PG) Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych – 1 szkoła ( 1- SP) Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – 1 szkoła ( 1- G) Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? – 1 szkoła (1- G ) Budowa koncepcji pracy szkoły – 1 szkoła ( 1- PG)
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ. 8 sieci współpracy i samokształcenia Problemowa sieć nauczycieli wychowawców Problemowa sieć dyrektorów szkół i przedszkoli Przedmiotowa sieć nauczycieli pracujących z uczniem młodszym Przedmiotowa sieć nauczycieli humanistów Przedmiotowa sieć nauczycieli języków obcych Przedmiotowa sieć nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych Przedmiotowa sieć nauczycieli przedmiotów zawodowych Problemowa sieć nauczycieli pracujących z uczniem zdolnym na zajęciach koła naukowego
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ REZULTATY 1 Powiatowy Program Wspomagania 32 Roczne Plany Wspomagania 5 Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji 22 ekspertów kompleksowego wspomagania 8 koordynatorów sieci 11 ekspertów sieci
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ REZULTATY 32 szkoły w projekcie 39 grup szkoleniowych 51 godzin wspomagania dla jednej grupy szkoleniowej w tym: 24 godziny warsztatów, 27 godzin konsultacji, 1989 godzin wspomagania w powiecie w tym: 936 godzin warsztatów, 1053 godziny konsultacji
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ 561 nauczycieli objętych wsparciem 32 dyrektorów 561 nauczycieli podniosło swoje kompetencje 503 nauczycieli wykorzystało zdobytą wiedzę i umiejętności dla podnoszenia jakości pracy szkoły 168 nauczycieli w sieciach współpracy i samokształcenia
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ 1176 pozycji książkowych 39 laptopów 4 komplety ( projektor, laptop) do szkoleń
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ WYNIKI EWALUACJI- WYSOKA OCENA SORE, KOORDYNATORÓW SIECI I EKSPERTÓW
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ. Co dalej
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieliw sprawie placówek doskonalenia nauczycieli § Publiczne placówki doskonalenia realizują zadania obowiązkowe w szczególności przez:placówki doskonalenia 1)organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie określonym w § 15 ust. 1 i 2 lub innym wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego:§ 15 a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki, b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki, c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację, d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania; 2) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń; 3) prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń; 4) udzielanie konsultacji; 5) upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.. Zapisy w rozporządzeniach………………..
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznychw sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych Zapisy w rozporządzeniach……………….. § 1 ust.2 pkt 2 organizowanie i prowadzenie wspomagania: a)szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej, § 1 ust.4. Wspomaganie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, polega na: 1) zaplanowaniu i przeprowadzeniu w związku z potrzebami szkoły lub placówki działań, mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki, obejmujących: a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki, b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki, c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację, d) wspólną ocenę efektów realizacji zaplanowanych form wspomagania i opracowanie wniosków z ich realizacji; 2) organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności przez wymianę doświadczeń.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznychw sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych Zapisy w rozporządzeniach……………….. 10 § ust.2. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje: 1) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki; 2) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki; 3) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację; 4) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ. Sieć współpracy dyrektorów Doświadczenia samorządu Gminy Miasta Rypin
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ To był dobry czas dla kompleksowego wspomagania szkół w Powiecie Rypińskim doskonalenie.powiatrypinski.pl
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ „ Ciesz się małymi rzeczami, bo może któregoś dnia obejrzysz się za siebie i zdasz sobie sprawę, że były to rzeczy wielkie” Robert Brault
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ..