,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA WYMAGANIA PAŃSTWA WOBEC SZKÓŁ I PLACÓWEK
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PROJEKTOWANIE PRACY PRZEDSZKOLA W KONTEKŚCIE
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny ewaluacje Ogółem w województwie przeprowadzono 398 ewaluacji, w tym: 95 całościowych 303 problemowych w obszarze efekty, zarządzanie.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Wyniki całościowej ewaluacji zewnętrznej w ZS nr1 im
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
SZKOŁA DEMOKRACJI W WYMAGANIACH PAŃSTWA Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” . ,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid

GDZIE JESTEŚMY …. ? Ewaluacja zewnętrzna wrzesień 2010 r.

GDZIE JESTEŚMY …. ? Ewaluacja – to praktyczne badanie oceniające przeprowadzone w szkole lub placówce.

Ewaluacja całościowa - 4 (PP, SP, G, T).   Ewaluacja zewnętrzna w województwie podkarpackim w roku szkolny 2009/10 Ewaluacja całościowa - 4 (PP, SP, G, T). Ewaluacja problemowa - obszar efekty - 13 ( PP - 2, SP – 7, G -3, LO - 1)

WNIOSKI Z EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ – PRZEDSZKOLA    W przedszkolach zespołowo dokonuje się systemowej analizy osiągnięć dzieci, a sformułowane wnioski wykorzystuje się do podnoszenia jakości pracy we wszystkich aspektach działalności placówki. Prowadzona diagnoza zachowań w sposób regularny i metodyczny, sprzyja podejmowaniu skutecznych rozwiązań, których celem jest kształtowanie poprawnych nawyków postępowania wśród wychowanków.

WNIOSKI Z EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ – PRZEDSZKOLA      WNIOSKI Z EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ – PRZEDSZKOLA Przedszkola umożliwiają swoim wychowankom udział w różnorodnych zajęciach, przez co przyczyniają się do skutecznego opanowania wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej oraz do rozwoju ich aktywności.   Przedszkola promują się w środowisku lokalnym, prezentując swój dorobek na licznych imprezach, uroczystościach i konkursach.

WNIOSKI Z EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ – PP    W przedszkolach, realizowane są koncepcje pracy, które w szerokim zakresie ukierunkowane są na rozwój każdego dziecka oraz zaspokajanie potrzeb rodziców i środowiska lokalnego.

WNIOSKI Z EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ – SP+G    Wykorzystuje się wyniki analizy jakościowej i ilościowej sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego, która prowadzi do formułowania i wdrażania wniosków, co przyczynia się do wzrostu efektów kształcenia.   W większości szkół prowadzi się systematyczną diagnozę i analizę skuteczności podejmowanych działań, sprzyjających opanowaniu wiadomości i umiejętności opisanych w podstawie programowej, co uczniom pozwala na osiąganie sukcesu na miarę ich możliwości.

WNIOSKI Z EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ – SP+G      Szkoły umożliwiają uczniom realizację swoich pomysłów, związanych z organizacją uroczystości, imprez szkolnych i środowiskowych oraz akcji charytatywnych, które wyzwalają inicjatywy na rzecz ich rozwoju i rozwoju szkoły. Szkoły wdrażają uczniów do aktywności i samodzielności, poprzez możliwość uczestnictwa w licznych przedsięwzięciach, przez co wyzwala się w nich kreatywność i zaangażowanie, na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły.

WNIOSKI Z EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ – SP+G      Szkoły podejmują szereg działań, mających na celu zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa, zarówno podczas zajęć lekcyjnych jak i pozalekcyjnych. Szkoły diagnozują występujące problemy wychowawcze i rozwiązują je we współpracy z rodzicami i instytucjami wspierającymi.

Ewaluacja zewnętrzna w roku szkolnym 2010/11

Procesy zachodzące w szkole lub placówce – 80% wszystkich ewaluacji. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2010/11 w zakresie ewaluacji Procesy zachodzące w szkole lub placówce – 80% wszystkich ewaluacji. Ewaluacja całościowa 20% wszystkich ewaluacji.

Liczba szkół i placówek poddanych ewaluacji w roku szkolnym 2010/11 Obszar procesy - 89 ewaluacji. Ewaluacja całościowa - 18 ewaluacji.

Ewaluacja całościowa – obszary Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki Szkoła lub placówka osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. Szkoła lub placówka doskonali efekty swojej pracy. (Badanie w zakresie 4 wymagań)

Ewaluacja całościowa – obszary 2. Procesy zachodzące w szkole lub placówce. Procesy zachodzące w szkole lub placówce służą realizacji przyjętej w szkole lub placówce koncepcji pracy. W szkole lub placówce dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych. (Badanie w zakresie 6 wymagań)

Ewaluacja całościowa – obszary 3. Funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym. Szkoła lub placówka jest integralnym elementem środowiska, w którym działa. Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. Szkoła lub placówka racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa . (Badanie w zakresie 4 wymagań)

Ewaluacja całościowa – obszary 3. Zarządzanie szkołą lub placówką Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły. (Badanie w zakresie 3 wymagań)

Procesy zachodzące w szkole lub placówce

Ewaluacja problemowa: obszar Procesy – wymagania szkoły i placówki 2.1 Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy, która jest: przyjęta przez RP, realizowana; analizowana i modyfikowana, znana i akceptowana przez uczniów i rodziców. Wymaganie to próbuje wzmocnić działania opierające się na przemyślanej strategii, współpracy w grupie refleksyjnych profesjonalistów i zachęca do zrywania z tradycją działania nawykowego - powtarzania schematów.

Obszar procesy – wymagania szkoły i placówki 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej: wynika z podstawy programowej, odpowiada potrzebom uczniów i rynku pracy, jest modyfikowana, wzbogacana i umożliwia rozwój zainteresowań uczniów, realizuje się nowatorskie rozwiązania programowe. Wymaganie to pokazuje rolę przemyślanej oferty edukacyjnej w podnoszeniu jakości pracy szkoły.

Obszar procesy – wymagania szkoły i placówki 2.3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany: realizacja podstawy programowej odbywa się z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji, procesy przebiegają planowo i sprzyjają uczeniu się, uczeń jest motywowany i otrzymuje informację zwrotną o swoich postępach,

Obszar procesy – wymagania szkoły i placówki 2.3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany procesy są systematycznie monitorowane i doskonalone, a wnioski wdrażane są dalszego planowania, nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad kreowaniem indywidualnej ścieżki rozwoju każdego ucznia, analizuje się wyniki osiągnięć uczniów i wdraża się wypracowane wnioski. Wymaganie to podkreśla znaczenie nauki do doskonalenia procesów edukacyjnych.

Obszar procesy – wymagania szkoły i placówki 2.4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli widoczna jest współpraca nauczycieli w tworzeniu i analizie tych procesów, nauczyciele wspomagają siebie nawzajem w organizacji, realizacji i zmianie procesów. Wymaganie to wskazuje, że aby uczyć uczniów współpracy, nauczyciele muszą sami współpracować.

Obszar procesy – wymagania szkoły i placówki 2.5. Kształtuje się postawy uczniów: działania wychowawcze są spójne i adekwatne do potrzeb uczniów, uczniowie uczestniczą w działaniach edukacyjnych sprzyjających kształtowaniu i uzyskiwaniu pożądanych postaw, działania wychowawcze są planowane, modyfikowane (z udziałem uczniów) oraz analizowane, wnioski z prowadzonej analizy są wdrażane w celu doskonalenia podejmowanych działań. Wymaganie wiąże się z przestrzeganiem norm i procesami edukacyjnymi, ale bezpośrednio dotyczy zwiększania udziału uczniów w procesie decyzyjnym związanym z procesem kształcenia.

Obszar procesy – wymagania szkoły i placówki 2.6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych: uczniowie osiągają sukcesy na miarę swoich możliwości, działania służą zwiększeniu szans edukacyjnych uczniów uwzględniają indywidualizuję procesu edukacji. Wymaganie podkreśla, że wyrównując szanse edukacyjne, dajemy uczniom szanse na udział w procesie społecznego rozwoju i korzystania z jego efektów.

Narzędzia badawcze Z dyrektorem Z nauczycielami Wywiad Z dyrektorem Z nauczycielami Z przedstawicielami lokalnych partnerów Z rodzicami Z uczniami Badanie ankietowe Wśród wszystkich nauczycieli Wśród uczniów rok młodszych od najstarszych w szkole (moja szkoła) Wśród uczniów najstarszych klas (mój dzień) Wśród rodziców Obserwacja Lekcji w wybranych klasach Szkoły i boiska podczas przerw, przed i po zajęciach, oraz najbliższego otoczenia Zajęć pozalekcyjnych (w miarę możliwości) Analiza dokumentów Analizowane są tylko te dokumenty, które dyrektor uzna za właściwe, by pokazać wizytatorom ds. ewaluacji Z dyrektorem Z nauczycielami Z przedstawicielami lokalnych partnerów Z rodzicami Z uczniami

Procedura przeprowadzania ewaluacji zewnętrznej

CZYNNOŚCI EWALUACYJNE TRWAJĄCE NIE DŁUŻEJ NIŻ 5 DNI ROBOCZYCH ZAWIADOMIENIE W TERMINIE 30 DNI PRZED PLANOWANYM ROZPOCZĘCIEM EWALUACJI PRZEDSTAWIENIE RADZIE PEDAGOGICZNEJ ZAKRESU I HARMONOGRAMU EWALUACJI CZYNNOŚCI EWALUACYJNE TRWAJĄCE NIE DŁUŻEJ NIŻ 5 DNI ROBOCZYCH W TERMINIE 7 DNI OD DNIA ZAKOŃCZENIA EWALUACJI ZESPÓŁ PRZEDSTAWIA WYNIKI I WNIOSKI Z EWALUACJI NA ZEBRANIU RADY PEDAGOGICZNEJ W TERMINIE 7 DNI OD DNIA ZEBRANIA ZESPÓŁ SPORZĄDZA RAPORT Z EWALUACJI RAPORT ZAWIERA WYNIKI EWALUACJI OKREŚLENIE POZIOMU SPEŁNIANIA WYMAGAŃ WNIOSKI Z EWALUACJI DYREKTOR SZKOŁY W TERMINIE 7 DNI OD DNIA OTRZYMANIA RAPORTU MOŻE ZGŁOSIĆ ORGANOWI SPRAWUJACEMU NADZÓR PEDAGOGICZNY PISEMNIE UMOTYWOWANE ZASTRZEŻENIA W PRZYPADKU ZGŁOSZENIA ZASTRZEŻEŃ, ORGAN SPRAWUJĄCY NADZÓR PEDAGOGICZNY ZAJMUJE STANOWISKO WOBEC TYCH ZASTRZEŻEŃ I PRZEKAZUJE JE DYREKTOROWI SZKOŁY ORAZ ORGANOWI PROWADZĄCEMU SZKOŁĘ W TERMINIE 14 DNI OD DNIA ICH OTRZYMANIA. W PRZYPADKU STWIERDZENIA ZASADNOŚCI ZGŁOSZONYCH ZASTRZEŻEŃ, ORGAN SPRAWUJĄCY NADZÓR PEDAGOGICZNY, DOKONUJE ZMIAN W RAPORCIE PRZEZ ZAMIESZCZENIE ODPOWIEDNICH ADNOTACJI I PRZEKAZUJE GO DYREKTOROWI SZKOŁY ORAZ ORGANOWI PROWADZĄCEMU

Ewaluacja wewnętrzna w ewaluacji zewnętrznej

Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 7 października 2009 roku (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) § 8 ust. 4 Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, prowadzą ewaluację zewnętrzną bierze pod uwagę wyniki ewaluacji wewnętrznej prowadzonej w szkole lub placówce.

Ewaluacja Zewnętrzna Czemu służy ?????

Czemu to służy ??? Określeniu poziomu spełniania przez szkolę lub placówkę wymagań państwa. 2.Rozwojowi szkół i placówek. 3. Rozwojowi sytemu oświatowego.

Czemu to służy ??? Rozwojowi kultury zarządzania systemem oświatowym i prowadzenia polityki oświatowej: budowanie bazy danych, prowadzenie badań porównawczych i analiz, podejmowanie decyzji i tworzenie strategii rozwojowych.

Raport www.npseo.pl www.nadzorpedagogiczny.edu.pl www.ko.rzeszow.pl Zakładka: nadzór pedagogiczny – ewaluacja

Świat należy do entuzjastów, którzy potrafią zachować zimna krew Julian Tuwim Życzę Państwu entuzjazmu, optymizmu by nie myśleć o działaniu, którego się nie udało zrealizować, zamiast tego czerpać radość z waszych osiągnięć.