Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa 20.10.2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki 1. art. 94a ustawy o systemie oświaty 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Przepisy prawa dotyczące
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Organizacja wycieczek szkolnych
Indywidualne nauczanie
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Płock, październik 2014 roku
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Nauczanie religii w polskiej szkole i wybranych krajach europejskich
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 8 stycznia 2016 r. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego na rok szkolny 2016/2017.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Podstawa prawna: Artykuł 13 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zgodnie z nim szkoła i placówka publiczna umożliwia uczniom podtrzymywanie.
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Szkolenie związkowe: 1. Prawa i obowiązki związku zawodowego związane z arkuszem organizacyjnym szkoły. 2.Wybory związkowe: procedury, dokumenty, terminy.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Zapis prezentacji:

Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa 20.10.2009

Źródła prawa regulujące sposób organizowania i prowadzenia nauki religii umowa międzynarodowa (konkordat), konstytucja, ustawy, rozporządzenia ministra edukacji narodowej, porozumienie między przedstawicielem władzy państwowej a reprezentantem Kościoła Katolickiego, jak też porozumienie między Polską Radą Ekumeniczną oraz Ministrem Edukacji Narodowej.

Konkretyzacja zapisów ustawy Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 2, poz.155).

Liczba uczniów w klasie Przedszkole i szkoła mają obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału (wychowanków grupy przedszkolnej).

Liczba uczniów w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym. Liczba uczniów (wychowanków) w grupie lub punkcie katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzy (§ 2.2).

Sposób organizowania nauki religii Złożenie wniosku przez kościół/związek wyznaniowy do organu prowadzącego szkołę/szkoły o organizację nauczania religii w grupie międzyszkolnej lub pozaszkolnym punkcie katechetycznym Lista uczniów

Zadanie organu prowadzącego szkołę Organ prowadzący szkołę/szkoły /w przypadku szkół podstawowych i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych/ wskazuje szkołę/szkoły, w których zostanie zatrudniony zgłoszony przez kościół/związek wyznaniowy katecheta

Uczniowie spoza danej gminy Organy prowadzące szkoły/przedszkola do których uczęszczają uczniowie ustalają w drodze porozumienia zasady prowadzenia grup międzyszkolnych lub punktów katechetycznych /§ 2 ust. 3/.

Zatrudnienie nauczyciela katechety Katecheta zostaje zatrudniony na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danego przedszkola lub szkoły, wydanego przez władze zwierzchnie kościoła/związku wyznaniowego. Wydanie skierowania jest jednoznaczne z uznaniem przez kościół kwalifikacji katechetycznych, zgodnie z rozporządzeniem - w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej.

Nauczanie na życzenie rodziców bądź samych uczniów Tak jak w przypadku nauczania religii w szkole, tak też w grupie międzyszkolnej i pozaszkolnej nauczanie powinno być zorganizowane na życzenie rodziców bądź pełnoletnich uczniów. Życzenia te winny być przedkładane w szkole, do której uczęszcza uczeń.

Programy nauczania i podręczniki Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości. Te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii.

Dziennik lekcyjny Każdy pozaszkolny punkt katechetyczny oraz grupa międzyszkolna musi posiadać udokumentowane zapisy o realizacji programu oraz ocenach, co należy dokonywać w dziennikach lekcyjnych /mogą to być dzienniki zajęć pozalekcyjnych, ważnym jest, aby zawierały te same zapisy, które zawierają dzienniki szkolne/. Dziennik powinien być gotowy do wglądu dla dyrektora szkoły, w której zatrudniony jest katecheta.

Świadectwo wydawane przez kościół Wskazanym jest opracowanie wzoru świadectwa wydawanego przez kościół/związek wyznaniowy dla ucznia Wydanie świadectwa z oceną z religii kościoła/związku wyznaniowego powinno być na jednolitym dla wszystkich uczniów - wyznawców kościoła/związku wyznaniowego druku.

Ocena z religii na świadectwie szkolnym Uczniowie otrzymują ocenę z religii na świadectwie wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie świadectwa przekazanego przez katechetę /§ 9. 4/. Nauczyciel katecheta zobligowany jest do wystawienia oceny z religii dwa razy w ciągu roku szkolnego (czasami szkoły dzielą rok szkolny na trymestry, w takiej sytuacji ocenę należy wystawić trzy razy).

Ocena śródroczna Ocenę śródroczną nauczyciel katecheta wystawia zarówno w dzienniku zajęć pozalekcyjnych (z zapisem nauka religii np. zielonoświątkowej), jak też na zaświadczeniu o ocenie wydanym przez kościół, w którym organizowane jest nauczanie religii w ramach systemu oświaty.

Wizytowanie religii Do wizytowania lekcji religii upoważnieni są odpowiednio wizytatorzy wyznaczeni przez właściwe władze zwierzchnie kościołów i innych związków wyznaniowych. Lista tych osób jest przekazana do wiadomości organom sprawującym nadzór pedagogiczny. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii i etyki, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem, prowadzą dyrektor szkoły (przedszkola) oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego, na zasadach określonych odrębnymi przepisami (§11. 2.).

Dziękuję za uwagę – dr E. Bednarz