Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Elementary School Vaterstetten, Gluckstraße Integracja ucznów osiągających słabe wyniki w nauce 1.Pomysł 1.Pomoce Pomoce naukowe Materiały instruktażowe.
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Szkoła Podstawowa 172 im. prof. Stefana Banacha
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Wykorzystanie Technologii Informacyjnej
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Szkoła Podstawowa 172 im. prof. Stefana Banacha Łódź, ul. Jaskrowa 15.
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 W ŁODZI IM. ADAMA MICKIEWICZA
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.

Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem projektu badawczego zrealizowanego przez Zespół Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. Celem badania była praca nad przestrzenią sal szkolnych dedykowanych sześcio- i siedmiolatkom oraz wypracowanie wraz z nauczycielami nauczania wczesnoszkolnego propozycji mikrozmian w klasie szkolnej. Zmiany służą takiej aranżacji przestrzeni, by lepiej wspierała rozwój uczniów i efektywniej służyła nauczycielom w pracy.

Jak pracowano nad SALĄ? 13 nauczycieli ze szkół publicznych ze wsparciem ekspertów: psychologów rozwojowych i środowiskowych oraz architekta

JAKOŚĆ PRZESTRZENI NAUKI A UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

Informacje o badaniu ilościowym Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził Badanie trafności i rzetelności testów TUNSS i TPR – Pierwszoklasista 2014 z udziałem ponad 1200 uczniów klas pierwszych w polskich szkołach podstawowych w roku szkolnym 2014/2015. Badano umiejętności typu szkolnego takie jak pisanie, czytanie czy rozumowanie matematyczne oraz wskaźniki rozwoju i inteligencji, takie jak zdolności poznawcze, umiejętności psychomotoryczne, kompetencje społeczno-emocjonalne czy motywację do nauki. Psychologowie realizujący badanie wypełniali też arkusz obserwacji klasy, który między innymi pozwala na wykonanie prostych analiz dotyczących jakości przestrzeni nauki młodszych uczniów.

POTRZEBY ROZWOJOWE DZIECKA W OKRESIE WCZESNOSZKOLNYM

Środowiska rozwoju PRAWO KULTURA WARTOŚCI SYSTEMY EDUKACYJNE, ZDROWOTNE SZKOŁA, RÓWIEŚNICY, NAJBLIŻSZE SĄSIEDZTWO DZIECKO I JEGO RODZINA WYMIAR SPOŁECZNY inni ludzie i ich postawy, opinie, przekonania WYMIAR FIZYCZNY dostępność, bezpieczeństwo...

PRZESTRZEŃ PRACY, RELAKSU, TWÓRCZOŚCI I ROZWOJU INDYWIDUALNEGO

Najważniejsze potrzeby rozwojowe … w przestrzeni klasy  potrzeba związana z kształtowaniem się poczucia, że jest się kompetentnym  potrzeba bycia lubianym i pozytywnej (stabilnej) samooceny  potrzeba bycia częścią grupy i przynależności  potrzeba bliskiej relacji z wybranymi rówieśnikami  potrzeba poznawcza  potrzeba aktywności twórczej i sensownego działania  potrzeba kontroli, sprawstwa i samodzielności  potrzeb potrzeba ruchu i aktywności  potrzeba regulowania własnych emocji i zachowania  potrzeba bezpieczeństwa

Przestrzeń pracy # bezpieczeństwo fizyczne, # komfort, # potrzeba kontroli, # koncentracja uwagi, # poczucie kompetencji, # czytelność, # złożoność koncentracja uwagi, # regulacja pobudzenia, # widok, # spójność, # ośrodki aktywności ŚCIANA GŁÓWNA (DO PRACY BIEŻĄCEJ) SKRYTKI

ŁAWKA „MÓJ WARSZTAT PRACY” # koncentracja uwagi, # regulacja zachowania, # ośrodki aktywności, # czytelność, # spójność, # samodzielne działanie, # poczucie kontroli Przestrzeń pracy

Przestrzeń relaksu NAMIOT/DOMEK # ośrodki aktywności, # regulacja pobudzenia, # regulacja emocji, # prywatność, # odpoczynek, # schronienie, # poczucie bezpieczeństwa, # nauka norm społecznych, # poczucie kontroli, # tworzenie więzi, # życie społeczne, # tajemniczość, # samodzielne działanie KOLOROWE, OSOBISTE PUFY, PODUCHY # odpoczynek, # ośrodki aktywności, # rozwój psychomotoryczny, # samodzielne działanie, # poczucie kontroli, # regulacja zachowania, # bycie w grupie

KĄCIK DOMOWY # ośrodki aktywności, # lokalny kontekst, # życie społeczne, # odpoczynek, # związek z miejscem, # spójność, # poczucie bezpieczeństwa, # regulacja emocji, # tworzenie więzi, # wyrażanie siebie, # komfort Przestrzeń relaksu

PRZESTRZEŃ TWÓRCZOŚCI I ROZWOJU INDYWIDUALNEGO MOJA SZUFLADKA/MOJA TORBA/MOJE PUDEŁKO PODŁOGA DO MALOWANIA # wyrażanie siebie, bycie w grupie, # nauka norm społecznych, # aktywność twórcza, # regulacja zachowania, # tajemniczość ośrodki aktywności, # aktywność twórcza, # rozwój psychomotoryczny, # wyrażanie siebie

Mój pomysł na KĄCIK SOWY Aneta Tomkiel, Szkoła Podstawowa im. Leonarda Prystroma w Tołczach Kącik służy do odpoczynku, ale też do omawiania ważnych spraw i do zwierzeń (z rówieśnikami lub z nauczycielem). Można tam spędzać wolny czas, bawić się, grać w karty lub gry planszowe. Jest to miejsce dla dzieci do czytania książek lub do słuchania, jak czyta nauczycielka.

DZIĘKUJEMY