12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Aspekty prawne wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prawidłowość wydawania orzeczeń i opinii
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE

ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.

Jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji, o której mowa, albo dołączona dokumentacja jest niewystarczająca, badania niezbędne do wydania orzeczenia lub opinii przeprowadzą specjaliści poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu. Jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji, o której mowa, albo dołączona dokumentacja jest niewystarczająca, badania niezbędne do wydania orzeczenia lub opinii przeprowadzą specjaliści poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu.

Wnioskodawca dołącza zawsze zaświadczenie lekarskie na odpowiednim druku. Wnioskodawca dołącza zawsze zaświadczenie lekarskie na odpowiednim druku. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku wymienionej wcześniej dokumentacji, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku wymienionej wcześniej dokumentacji, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni. W celu uzyskania pełnej wiedzy o dziecku, zespół może zasięgnąć opinii nauczyciela lub wychowawcy. W celu uzyskania pełnej wiedzy o dziecku, zespół może zasięgnąć opinii nauczyciela lub wychowawcy.

Wniosek wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu oraz ustala termin posiedzenia. Wniosek wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu oraz ustala termin posiedzenia. W naszej placówce posiedzenia zespołów odbywają się w każdy drugi wtorek miesiąca. W naszej placówce posiedzenia zespołów odbywają się w każdy drugi wtorek miesiąca. W wyjątkowych przypadkach posiedzenie może odbyć się w innym terminie. W wyjątkowych przypadkach posiedzenie może odbyć się w innym terminie. W skład zespołu wchodzą: dyrektor jako jego przewodniczący, psycholog, pedagog, lekarz i ewentualnie inny specjalista powołany przez przewodniczącego. W skład zespołu wchodzą: dyrektor jako jego przewodniczący, psycholog, pedagog, lekarz i ewentualnie inny specjalista powołany przez przewodniczącego. W posiedzeniu może wziąć udział rodzic, który jest zawsze powiadamiany o terminie posiedzenia zespołu. W posiedzeniu może wziąć udział rodzic, który jest zawsze powiadamiany o terminie posiedzenia zespołu.

Zespół wydaje orzeczenie albo opinię większością głosów. Zespół wydaje orzeczenie albo opinię większością głosów. Do rozpatrzenia każdego wniosku powołuje się odrębny zespół. Do rozpatrzenia każdego wniosku powołuje się odrębny zespół. Orzeczenie jest wydawane w ciągu 14 dni od daty posiedzenia zespołu. Orzeczenie jest wydawane w ciągu 14 dni od daty posiedzenia zespołu. Orzeczenie lub opinię przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego. Orzeczenie lub opinię przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego. Orzeczenie otrzymuje rodzic i ma prawo nie pokazać go w szkole. Orzeczenie otrzymuje rodzic i ma prawo nie pokazać go w szkole. Dużo zależy od umiejętnej rozmowy z rodzicem. Dużo zależy od umiejętnej rozmowy z rodzicem.

W przypadku nieuwzględnienia wniosku rodziców zespół wydaje orzeczenie o braku potrzeby………. W przypadku nieuwzględnienia wniosku rodziców zespół wydaje orzeczenie o braku potrzeby………. Orzeczenia wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu kształcenia w danej szkole bądź na czas wskazany w zaświadczeniu lekarskim. Orzeczenia wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu kształcenia w danej szkole bądź na czas wskazany w zaświadczeniu lekarskim.

Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty. Orzeczenie można zaskarżyć w sądzie. Orzeczenie można zaskarżyć w sądzie.

ORZECZENIE O POTRZEBIE INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA może otrzymać uczeń technikum pod warunkiem otrzymania zgody od lekarza medycyny pracy!!! Wymienione wyżej orzeczenie nie jest wydawane uczniom notorycznie wagarującym bądź sprawiającym trudności wychowawcze!!!

Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania, niedostosowania społecznego lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym dostosowanie form i warunków na sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym i maturalnym następuje na podstawie tego orzeczenia.

ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM

Zgodnie z założeniami MEN przy realizacji nowych zadań placówki mogą liczyć na wsparcie poradni psychologiczno-pedagogicznej.

NOWE ZADANIA PORADNI Współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej.

Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w opracowywaniu i realizowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych oraz Planów Działań Wspierających. Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w opracowywaniu i realizowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych oraz Planów Działań Wspierających. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki. Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Udzielanie we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli wsparcia merytorycznego nauczycielom i wychowawcom. Udzielanie we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli wsparcia merytorycznego nauczycielom i wychowawcom.

Gotowość i dojrzałość szkolna Informacja, która przygotowują nauczyciele wędruje za uczniem, często w naszej pracy korzystamy z informacji tam zawartych aby uzyskać pełen obraz dziecka, jego wiadomości i umiejętności, bądź ocenic dynamikę rozwoju. Informacja, która przygotowują nauczyciele wędruje za uczniem, często w naszej pracy korzystamy z informacji tam zawartych aby uzyskać pełen obraz dziecka, jego wiadomości i umiejętności, bądź ocenic dynamikę rozwoju.

Diagnoza przedszkolna Nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). W przepisie tym w sposób jednoznaczny sformułowano zadania nauczycieli wychowania przedszkolnego. W przepisie tym w sposób jednoznaczny sformułowano zadania nauczycieli wychowania przedszkolnego.

Staram się celowo unikać określania tych zadań mianem diagnozy. Pojęcie diagnozy ma bowiem swoje określone znaczenie w naukach społecznych. Moim zdaniem nauczyciele nie są przygotowani w toku swoich studiów do przeprowadzania diagnozy. Nie można więc beztrosko nazywać ich działań w taki sposób. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych poprzez dokonywanie obserwacji pedagogicznej stanowi tylko jeden z elementów diagnozy, ale sam w sobie nią nie jest. Staram się celowo unikać określania tych zadań mianem diagnozy. Pojęcie diagnozy ma bowiem swoje określone znaczenie w naukach społecznych. Moim zdaniem nauczyciele nie są przygotowani w toku swoich studiów do przeprowadzania diagnozy. Nie można więc beztrosko nazywać ich działań w taki sposób. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych poprzez dokonywanie obserwacji pedagogicznej stanowi tylko jeden z elementów diagnozy, ale sam w sobie nią nie jest.

W oparciu o zgromadzone wyniki obserwacji pedagogicznej nauczyciel opracowuje informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. W oparciu o zgromadzone wyniki obserwacji pedagogicznej nauczyciel opracowuje informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Celem tych działań jest dostarczenie rodzicom wiarygodnych i pełnych informacji dotyczących poziomu rozwoju ich dziecka. Celem tych działań jest dostarczenie rodzicom wiarygodnych i pełnych informacji dotyczących poziomu rozwoju ich dziecka. Na tej podstawie rodzice podejmują decyzję o posłaniu dziecka do szkoły. Na tej podstawie rodzice podejmują decyzję o posłaniu dziecka do szkoły.

OPINIOWANIE Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, którego opinia dotyczy. Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, którego opinia dotyczy. Jeżeli w celu wydania opinii niezbędne jest przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek powinna przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii. Jeżeli w celu wydania opinii niezbędne jest przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek powinna przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.

Opinię do szkoły przekazuje rodzic bądź na jego pisemny wniosek poradnia może przesłać opinię do wskazanej placówki. Opinię do szkoły przekazuje rodzic bądź na jego pisemny wniosek poradnia może przesłać opinię do wskazanej placówki.

Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Aktualnie opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się otrzyma uczeń nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej. Aktualnie opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się otrzyma uczeń nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.

Opinia taka może być wydana także uczniowi gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, po uzyskaniu zgody rodziców lub pełnoletniego ucznia. Opinia taka może być wydana także uczniowi gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, po uzyskaniu zgody rodziców lub pełnoletniego ucznia.

Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni i informuje o tym rodziców lub pełnoletniego ucznia. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni i informuje o tym rodziców lub pełnoletniego ucznia.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Psychologiczno-Pedagogicznej we Włodawie Joanna Litwiniuk-Kupisz