pożytku publicznego i o wolontariacie obowiązujące od 11 marca 2010 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Advertisements

Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Podsumowanie 10 lat funkcjonowania ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Od początku swojego istnienia Samorząd Województwa współpracuje z organizacjami.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Projekt Stołeczne Centrum Współpracy Obywatelskiej jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Inne aspekty nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Artur Gluziński.
CEL I ZASADY DZIAŁANIA KOMITETU - METODYKA OCENY WNIOSKÓW, ODWOŁANIA Stowarzyszenie LGR Obra – Warta Ewa Walkowska.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Regionalny Program Operacyjny
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 ze zm.) Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Książki naszych marzeń
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
II spotkanie dla NGO i grup nieformalnych Gminy Szczecinek 16 czerwca 2015 r. Szczecinek.
Zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
MAŁE GRANTY art. 19 a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Urząd Miasta Podkowa Leśna 2015.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Wejście w życie 9 listopada 2015 Szczecin 2 grudnia 2015 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Mała gmina - duże wyzwania
Książki naszych marzeń
Chełmno, Szkolenie prowadzi: rad.pr. Monika Czarnomska
Zapis prezentacji:

pożytku publicznego i o wolontariacie obowiązujące od 11 marca 2010 r. ZMIANY W USTAWIE o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie obowiązujące od 11 marca 2010 r. wprowadzone ustawą z dnia 22 stycznia 2010 r.

Nowe podmioty mogą prowadzić działalność pożytku publicznego Dopuszczono prowadzenie działalności pożytku publicznego przez spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe w formie spółek. Podmioty te mogą prowadzić działalność pożytku publicznego pod warunkiem, że nie działają w celu osiągnięcia zysku, obowiązkowo przeznaczają cały zysk na realizację celów statutowych oraz nie dokonują podziału zysku między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Oznacza to, że po spełnieniu warunków określonych w Ustawie podmioty te zostały zrównane z organizacjami pozarządowymi mimo, że nimi nie są. Również spółdzielnie socjalne mogą prowadzić działalność pożytku publicznego. Nie mogą jednak nabywać statusu organizacji pożytku publicznego.

Sfera zadań publicznych stanowiących pożytek publiczny Rozszerzona została lista zadań, które zaliczane są do sfery pożytku publicznego. Obecnie lista ta składa się z 33 sfer pożytku publicznego. Dodane zostały między innymi: działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej; działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka; przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.

Rady Działalności Pożytku Publicznego Na wniosek organizacji pozarządowych może zostać utworzona rada działalności pożytku publicznego – na poziomie gminy, powiatu lub województwa (wniosek składany jest do właściwego organu). Ustawa wymaga, aby wniosek o utworzenie rady na poziomie wojewódzkim złożyło 50 organizacji. Na poziomie powiatu i gminy ustawa nie określa wymaganej liczby wnioskujących organizacji. Rady składają się z: – wojewódzka: przedstawicieli organizacji, wojewody, marszałka oraz sejmiku wojewódzkiego; – powiatowa: przedstawicieli organizacji, starosty oraz rady powiatu; – gminna: przedstawicieli organizacji, wójta/burmistrza/prezydenta oraz rady gminy/miasta. We wszystkich radach wprowadzono zasadę, która mówi, że przedstawiciele organizacji muszą stanowić co najmniej połowę jej składu. Rady mają charakter opiniodawczo-doradczy. Ich kadencja trwa 2 lata.

Zmiany dotyczące organizacji pożytku publicznego OPP Ograniczenie dla nowych organizacji ubiegających się o status. Będą one musiały wykazać, że prowadziły działalność pożytku publicznego nieprzerwanie przez dwa lata przed datą złożenia wniosku. Osoby zarządzających OPP nie mogą być skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (wcześniej podobne ograniczenie występowało wyłącznie w odniesieniu do organu kontroli wewnętrznej). Za niezłożenie sprawozdania w terminie wskazanym w Ustawie organizacja straci możliwość pozyskiwania 1% za dany rok podatkowy.

Jak można stracić status organizacji pożytku publicznego OPP ? Minister Pracy i Polityki Społecznej może wystąpić do sądu o wykreślenie wpisu o statusie OPP w przypadku, gdy na jego wezwanie organizacja w ciągu 30 dni nie złoży wyjaśnień dotyczących: – niezłożenia lub złożenia niepełnego sprawozdania lub budzącego wątpliwości; –- nienadesłania sprawozdania ze zbiórki publicznej do właściwego organu; – prowadzenia bez zezwolenia ZOZ-u, centrum integracji społecznej, domu pomocy społecznej itp.

Zmiana zasad otwartych konkursów ofert Ogłoszeń nie trzeba publikować w prasie . Wystarczy tablica ogłoszeń, BIP oraz strona internetowa właściwego urzędu. Ogłoszenia konkursowe mogą wskazywać krótszy termin składania ofert – 21 dni. Obowiązkowe jest powołanie komisji konkursowej, w której zasiadają przedstawiciele organizacji pozarządowych. Przy ocenianiu wniosków komisja ma obowiązek uwzględniać: wkład rzeczowy organizacji, nieodpłatną pracę wolontariuszy społeczną pracę członków stowarzyszenia ( to duża nowość) Zapisy dotyczące przeprowadzania otwartego konkursu ofert zostały wprowadzone także do szeregu innych ustaw: o pomocy społecznej, o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przeciwdziałania narkomanii oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Małe dotacje bez konkursu ofert Wprowadzone zostały także tzw. małe dotacje. Na wniosek organizacji pozarządowej organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (prezydent, wójt, burmistrz) może przyznać dotację z pominięciem otwartego konkursu. Ograniczenia: kwota do 10 tys. złotych, czas trwania takiego zadania – do 90 dni. jedna organizacja w danym roku nie może otrzymać więcej niż 20 tys. złotych w uproszczonym trybie. Samorząd nie może rozdać w taki sposób więcej niż 20% wszystkich środków planowanych do wydatkowania w formie dotacji.

Działalność odpłatna pożytku publicznego i działalność gospodarcza Zmienione zostały sztywne zasady prowadzenia działalności odpłatnej. Organizacje nie będą musiały sporządzać kalkulacji bezpośrednich kosztów działalności. Wprowadzono zasadę, że przychód z działalności odpłatnej nie może przewyższać ogólnie kosztów tej działalności. Dodatkowo podwyższono limit wynagrodzenia oraz zmieniono zasady jego naliczania. Obecnie w ramach działalności odpłatnej przeciętne miesięczne wynagrodzenie za okres trzech miesięcy nie będzie mogło przekraczać trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw za ostatni rok (w 2010 roku limit ten wynosi zatem niemal 11 tys. zł).

Jeśli organizacja przekroczy wskazane limity … Zaostrzono konsekwencje przekroczenia wskazanych limitów. Jeżeli organ administracji publicznej w trakcie kontroli stwierdzi, że doszło do przekroczenia limitów (wyższych przychodów niż koszty, przekroczenia limitu wynagrodzeń) wzywa organizację, by w ciągu 30 dni zarejestrowała się jako przedsiębiorca. Jeżeli organizacja tego nie zrobi – organ ma obowiązek powiadomić właściwy sąd o fakcie prowadzenia działalności gospodarczej przez organizację.

Nowe formy współpracy z administracją publiczną Do katalogu form współpracy dodano: konsultowanie aktów prawnych z radami działalności pożytku publicznego, wykonanie inicjatywy lokalnej, umowy partnerstwa na podstawie ustawy o prowadzeniu polityki rozwoju. może współpracować poprzez tworzenie jednostek organizacyjnych wspierających działalność organizacji pozarządowych w sferze zadań pożytku publicznego lub zlecić prowadzenie takiej instytucji organizacji pozarządowej. administracja publiczna ma możliwość udzielania: - pożyczek, - gwarancji, - poręczeń na mocy innych przepisów prawa (np. ustawy o finansach publicznych, ustawy o samorządzie gminnym).

Programy współpracy z NGO’ s Obowiązkowe przyjmowanie rocznego programu współpracy dla jednostek samorządu terytorialnego Wieloletnie programy współpracy do 5 lat - fakultatywnie Obowiązkowe konsultowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, Obowiązkowe elementy takiego programu (m.in. cele, zasady współpracy, formy oraz przewidywane środki). Terminy przyjmowania programów: do 30 listopada roku poprzedzającego rok obowiązywania programu. Organy wykonawcze (prezydent, wójt, burmistrz) zostały zobowiązane do przedstawiania sprawozdania z wykonania programu organowi stanowiącemu (radzie) do 30 kwietnia roku następnego. administracja rządowa może przyjąć program współpracy obowiązujący od roku do 5 lat.

Inicjatywa lokalna to nowa forma współpracy mieszkańców z samorządem. Mieszkańcy mogą samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji podjąć inicjatywę lokalną. Sfery w jakich można taką inicjatywę wykonać, to m.in.: budowa, rozbudowa lub remont dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej stanowiącej własność JST; edukacja, oświata wychowanie; działalność w sferze kultury fizycznej i turystyki; ochrony przyrody. Organ stanowiący JST (czyli rada gminy, powiatu ) jest zobowiązany uchwalić tryb i szczegółowe kryteria rozpatrywania wniosków o inicjatywę lokalną. Mieszkańcy mogą wnieść do inicjatywy lokalnej pracę społeczną, świadczenia pieniężne lub rzeczy. Samorząd zaś – może udzielić wsparcia, w tym udostępnić rzeczy niezbędne do wykonania inicjatywy.

dziękuję za uwagę Anna Pakuła-Sacharczuk pełnomocnik Zarządu ds. współpracy Samorządu Województwa Podkarpackiego z organizacjami pozarządowymi tel. 17 747 68 50 kom. 515 177 836 e-mail: a.pakula-sacharczuk@podkarpackie.pl