Ekozespoły w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie Wlkp.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
IV.
Advertisements

„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
W dniach 26 – 30 października 2009 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Katowicach organizowaliśmy TYDZIEŃ eTWINNING.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
SZKOŁY DLA EKOROZWOJU 2010/2011
Działania podejmowane w zakresie edukacji ekologicznej w ramach Programu „Szkoły dla Ekorozwoju” przez Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
„Lider Lokalnej Ekologii” „CIEPŁO TWOJEGO DOMU”
Informacja o Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się do prywatyzacji dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Projekt jest organizowany przez.
PROGRAM COMENIUS Dobre Szkoły dla Młodych Europejczyków/Edukacja Społeczna i Uczenie się Metodą Projektów Good Schools for European Juniors/Social.
EDUKACJA EKOLOGICZNA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
w Salezjańskim Gimnazjum Niepublicznym
2012 Eko-PARP Elżbieta Rochalska Warszawa, r.
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH ZAANGAŻOWANY W LOKALNY EKOROZWÓJ – OCENA DZIAŁAŃ SZKOŁY.
PREZENTACJA DZIAŁAŃ MŁODZIEŻY NA TROPIE ELEKTROŚMIECI Publiczne Gimnazjum Integracyjne nr 47 w Łodzi.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Szkoła z energią.
Po przeprowadzeniu I etapu projektu znaliśmy sytuację społeczności lokalnej na temat segregacji elektroodpadów, dlatego pierwszym krokiem kampanii było.
PREZENTACJA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W MAŁOGOSZCZU
„Wrocławskie Dzieci Uczą Segregować Śmieci” 2011/12
Charakterystyka zawodu Technikum nr 1 kształci w zawodzie: technik ochrony środowiska. Program tej klasy adresowany jest do uczniów o zainteresowaniach.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 18 IM
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Zadania w ramach projektu Czysta Małopolska
W Zespole Szkół w Pałecznicy
„Czysta Małopolska” selektywne gospodarowanie odpadami Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Psarach ul. Szkolna
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
…co z tą energią? O oszczędzaniu słów kilka ; )
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
SZKOLNY PROJEKT EKOLOGICZNY EKOORŁY
W związku z postępującą degradacją środowiska naturalnego cała społeczność szkolna wraz z lokalnymi władzami włączyła się w wiele akcji, projektów i.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Z naszej szkoły udział w projekcie biorą: -Agata Pietrzyk kl. IIa -Debora Początek kl. IIa -Patrycja Szczepańska kl. IIb -Szymon Skrzypiec kl. IIb -Klaudia.
ZAPRASZAMY 6-LATKI DO NASZEJ SZKOŁY.
P ROGRAM S ZKOŁA Z KLASĄ 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi wzięła udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
ZINTEGROWANY PROGRAM DZIAŁAŃ Z ZAKRESU PROFILAKTYKI NADWAGI I OTYŁOŚCI ORAZ PROMOCJI ZDROWEGO ŻYWIENA DZIECI I MŁODZIEŻY.
Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej.
„Mój ruch to czyste środowisko” Projekt edukacji ekologicznej współfinansowany przez WFOŚiGW.
PROJEKT SZKOŁY Z KLASĄ „RADY NA NASZE ODPADY”.
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
Ekozespoły Podstawowe informacje. Celem programu ekozespołów jest: - zmniejszenie wytwarzania odpadów i marnotrawstwa surowców, - niższe zużycie energii.
„Czysta energia w mieście” Konkurs dla szkół podstawowych w ramach konkursu „Szanuj energię, chroń klimat” – VI edycja 2016.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Załącznik do protokółu Sesji nr XXII/12 Rady Gminy Unisław Funkcjonowanie punktu przedszkolnego „Radosne dzieciństwo przedszkolaka w Unisławiu” Rok szkolny.
Projekt Edukacyjny „Hej wodo! Wspólna woda – wspólne możliwości” współfinansowany przez fundację Funduszu Partnerstwa w ramach programu Funduszu Kropli.
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
KRONIKA. Cele metodologii 50/50 * wzrost wiedzy i świadomości związanej z oszczędzaniem energii * redukcja zużycia energii * bezinwestycyjne oszczędzanie.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Działania na rzecz promocji zdrowia w Zespole Szkół Nr 3 w Legionowie w ramach zdobywania certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.
Moc zainstalowana OZE Rodzaj OZE Moc zainstalowana [MW] wg stanu * MW Biogaz103,487131,247162,241188,549212,497217,996.
Rok Klimatu i Środowiska w Puszczykowie Urząd Miejski w Puszczykowie ul. Podleśna Puszczykowo
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Program Edukacji Ekologicznej „Człowiek i przyroda – jeden świat”
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Szkoła Promująca Zdrowie
Jesteś eko? Zbieraj makulaturę!
Nasza EKO SZKOŁA Witajcie w SP118.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

Ekozespoły w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie Wlkp. W Programie Ekozespołów Fundacji GAP Polska Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 pracuje od wielu lat. Zaczynaliśmy skromnie od dwóch ekozespołów pod opieką pań: Ekozbieracze - K. Kalety i Ekopodróżnicy - D. Kosowskiej. W dniu dzisiejszym działa jeszcze pięć, opiekunowie: Ekoplastycy - K. Wocal, Ekoprzyrodnicy - J. Czerniawska, Ekoenergetycy - S. Radziwanowska, Ekodietetycy - A. Kobus, Ekowodniacy - E. Rosicka, A. Borkowska. Temat przewodni działań ekozespołów w roku szkolnym 2010/2011 - „Oszczędzam energię – chronię klimat”.

W październiku 2010 dzieci z pomocą rodziców zmierzyły swój ślad ekologiczny. Dokonały analizy korzystania z zasobów naszej Planety. Kolejnym krokiem było przeprowadzenie audytu nawyków energetycznych i zużycia energii w szkole. Nastąpiła ocena stanu gospodarowania energią w domach uczniów i w szkole. Okazało się, że z zarządzaniem energią nie jest najlepiej. Należało rozpocząć edukację całej społeczności szkolnej, aby to poprawić.

Zmianę nawyków energetycznych rozpoczęto od wszechstronnej edukacji Zmianę nawyków energetycznych rozpoczęto od wszechstronnej edukacji. Na terenie placówki odbyła się kampania energetyczna promująca poszanowanie energii. Wiele materiałów dydaktycznych do jej przeprowadzenia dostarczyła nam Fundacja GAP Polska (naklejki, broszury, scenariusze zajęć, „Poradnik lidera szkolnych działań energetycznych”, mierniki zużycia energii).

W ciągu roku szkolnego odbywały się dodatkowe zajęcia z edukacji ekologicznej. Uczniowie w bezpośredni sposób badali poznawane zagadnienia.

Powstała gazetka dla rodziców i pracowników administracji, prezentacja medialna o sposobach oszczędzania energii w domu.

Najmłodszy zespół edukacyjno – terapeutyczny uzupełniał naklejki dotyczące oszczędzania energii.

Z okazji Dnia Drzewa uczniowie poznawali regionalne gatunki drzew Z okazji Dnia Drzewa uczniowie poznawali regionalne gatunki drzew. Na zakończenie imprezy wysadzili w szkolnym ogrodzie sadzonki drzewek.

Wyprawa do sklepu ze sprzętem AGD Wyprawa do sklepu ze sprzętem AGD. Poznawanie etykiet klas energetycznych urządzeń, praktyczna nauka wyboru tych najbardziej efektywnych

Najlepsze uczenie to przez bezpośrednie odkrywanie Najlepsze uczenie to przez bezpośrednie odkrywanie. W czasie zajęć dzieci poznały różne rodzaje urządzeń elektrycznych, wyszukiwały te efektywne energetycznie

Jesienią uczniowie dosadzili kolejną część lasu w okolicach Marwic

Ekozespoły uczestniczyły w integracyjno – edukacyjnych wycieczkach Ekozespoły uczestniczyły w integracyjno – edukacyjnych wycieczkach. Pierwszą z nich było odwiedzenie, dzięki uprzejmości pracowników firmy Elektrownie Wodne Sp. z o.o. Oddział Gorzów Wielkopolski, Elektrowni Wodnej na rzece Obrze w Bledzewie. Do wspólnego wyjazdu zaprosiliśmy przedszkolaki z Przedszkola nr 7 „Bajkowy Świat”. Po przyjeździe na miejsce dzieci, korzystając z przestrzeni, poznawały siłę energii wiatru. W powietrze uniósł się latawiec, przygotowany przez uczniów ZKS, zaczęły pracować wiatraczki przywiezione i wręczone swoim nowym kolegom przez przedszkolaki. Potem dzieci ze skupieniem wysłuchały informacji na temat pracy elektrowni.

W dniu 27.10.2010 odbyło się kolejne integracyjno - edukacyjna spotkanie. Pierwszym przystankiem na trasie eskapady była elektrownia Wiatrowa w Kwilczu. Informacje na temat jej budowy i funkcjonowania przekazał inż. Wojciech Rabski. Opowiedział o planowanym przedsięwzięciu, jakim będzie farma wiatrowa, mająca powstać tuż obok obecnej elektrowni. Kolejnym etapem wycieczki był Ośrodek Edukacji Przyrodniczej w Chalinie. W czasie zajęć uczniowie poznali tajniki pracy w glinie. Powstały wazoniki w różnych kształtach i wielkościach. Następnie dzieci zwiedziły ekspozycję przyrodniczą, po której oprowadził i ciekawie opowiedział pan K. Śmieszchalski. Poznały makietę oczyszczalni ścieków i mogły w lustrze zobaczyć największego niszczyciela przyrody, którym okazał się ….człowiek.

Spotkanie zespołów edukacyjno – terapeutycznych w Ośrodku ENEA w Zdroisku

Poznaliśmy siłę i możliwości wiatru organizując Festiwal Latawców

Na terenie szkoły z okazji Dnia Ziemi przeprowadzono Akademię Energii Na terenie szkoły z okazji Dnia Ziemi przeprowadzono Akademię Energii. Uczniowie uczestniczyli w Dniu Słońca i Dniu Wiatru.

Dzieci w czasie obchodów Dnia Wody i Powietrza poznały także właściwości powietrza i wody

Uczniowie obejrzeli prezentację na temat zastosowania odnawialnych źródeł energii. Przygotowali makiety urządzeń wykorzystujących energię

Włączenie się ekozespołów do realizacji projektu Gorzowskie szkoły pełne energii. Ekozespoły włączyły się do przedsięwzięcia realizowanego przez Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 – projektu Gorzowskie szkoły pełne energii. Szkoła zaprosiła do współpracy na rzecz poszanowania energii społeczność lokalną. Uczniowie z 11 placówek posadzili 630 drzewek i krzewów, uczestniczyli w integracyjno - edukacyjnych zajęciach w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 i w swoich szkołach, wykonali piękne prace plastyczne w miejskim konkursie plastycznym „Moja energooszczędna szkoła”, powstały autorskie scenariusze piosenek i przedstawień teatralnych dotyczących tematyki związanej z realizowanym projektem. W maju 2011 zostanie wydana publikacja ze scenariuszami wspólnych zajęć, zostanie przeprowadzone szkolenie dla nauczycieli na temat racjonalnego gospodarowania energią i odnawialnych źródeł energii, powstanie folder z informacjami o projekcie. Podsumowanie i prezentacja projektu odbędzie się 03.06.2011 w Urzędzie Miasta z okazji Dnia Ochrony Środowiska.

Uzyskane efekty pracy w konkursie na najciekawsze kampanie energetyczne w placówkach i społecznościach lokalnych pod hasłem „Oszczędzam energię – chronię klimat”: Na podstawie obserwacji, rozmów z rodzicami i nauczycielami, analizy dokumentacji, wytworów uczniów, wywiadów, wyników kalkulatora ekologicznego można stwierdzić, że realizując Program ekozespołów osiągnęliśmy zamierzone cele: - zwiększyliśmy świadomość dotyczącą ochrony środowiska wśród uczniów szkoły, rodziców i społeczności lokalnej, ugruntowana została przekazana wcześniej wiedza merytoryczna, - wyrobiliśmy trwałe nawyki np. dbałości o racjonalne gospodarowanie wodą i energią, - zostały podjęte działania edukacyjno – informacyjne na rzecz społeczności lokalnej, - zmniejszyliśmy indywidualne ślady ekologiczne, - pozyskaliśmy korzyści ekonomiczne – oszczędności, - wzrosła liczba segregowanych i pozyskiwanych odpadów, zbiórka makulatury (do 15.03.2010 zebrano 8952,00 kg co daje w przeliczeniu na jednego ucznia 79kg, baterii 119kg na jednego ucznia 1,04kg, 177kg puszek 1,6kg na jednego ucznia, zebrano 320,00kg elektrośmieci na jednego ucznia 2,8kg), - poprzez przeprowadzone działania zmniejszyła się degradacja środowiska, - została wzbogacona różnorodność biologiczna otoczenia szkoły, - została przeprowadzona modernizacja sieci energetyczno – ciepłowniczej (wymiana grzejników, założenie termostatów, wyłączników na fotokomórkę), dzięki czemu spadło zużycie energii, - promowaliśmy działalność ekologiczną w lokalnej prasie.