Ścieżki przedmiotowe w edukacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Indywidualne nauczanie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
ale (a może przede wszystkim)
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
RODZICE W SZKOLE.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Ścieżki przedmiotowe w edukacji 10. X. 2006 r. Spotkanie szkoleniowo-informacyjne dla nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie opracowała mgr Anna Zalewska

Ścieżki edukacyjne To zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub w postaci odrębnych zajęć.

kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych ( Rozp. MENiS z 06.XI.2003):

W liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum obok przedmiotów wprowadza się następujące ścieżki edukacyjne: Edukacja czytelnicza i medialna Edukacja ekologiczna Edukacja europejska Edukacja filozoficzna Edukacja prozdrowotna Edukacja regionalna- dziedzictwo kulturowe w regionie Wychowanie do życia w rodzinie

W zasadniczej szkole zawodowej obok przedmiotów wprowadza się następujące ścieżki edukacyjne: Edukacja prozdrowotna Edukacja europejska Wychowanie do życia w rodzinie

Zajęcia „ Wychowanie do życia w rodzinie” są realizowane zgodnie z odrębnymi regulacjami prawnymi.

Dyrektor szkoły: Odpowiedzialny jest za uwzględnienie problematyki ścieżek edukacyjnych w szkolnym zestawie programów nauczania. Za realizację ścieżek edukacyjnych odpowiedzialni są: nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączą odpowiednio treści danej ścieżki.

Ścieżki mogą być realizowane: Na lekcjach wychowawczych, Jako projekt uczniowski na zajęciach pozalekcyjnych, Na lekcjach przedmiotowych: Ścieżka może stanowić temat całej lekcji, Ścieżka może stanowić fragment lekcji.

Do realizacji ścieżek edukacyjnych niezbędna jest: współpraca wszystkich nauczycieli w wyborze: treści programowych modelu ścieżek edukacyjnych

Modele realizacji ścieżek edukacyjnych Model linearny- jednoprzedmiotowy: jest realizowany przez jednego lub więcej nauczycieli w obrębie zajęć z oddzielnego przedmiotu np: edukacja ekologiczna, edukacja prozdrowotna, edukacja regionalna.

Zalety i wady Zalety: podkreślenie integralności tematyki, kształtowanie holistycznej wizji świata, większa swoboda w planowaniu i realizacji, Wady: obciążenie ucznia dodatkowymi zajęciami, wysokie wymagania wobec nauczyciela, konieczność posiadania głębokiej wiedzy z wielu dziedzin.

Model rozbieżny- wieloprzedmiotowy, jest realizowany na kilku przedmiotach przy zachowaniu ich autonomii, ale bez synchronizacji czasowej, tzn. na lekcjach, na których temat pokrywa się z treścią danej ścieżki.

Zalety i wady Zalety: - kształcenie u nauczycieli umiejętności pracy zespołowej, łatwość przygotowania- każdy pracuje w swoim zakresie wiedzy merytorycznej, swoboda realizacji- dowolność w czasie, Wady: rozproszenie treści w czasie, brak logicznego ciągu lekcji, utrudnione dostrzeganie związków.

Model przepływowy- międzyprzedmiotowy jest realizowany przez wszystkich nauczycieli w uporządkowany sposób, jest on ograniczony czasem, co utrudnia wdrażanie jego w dużych placówkach.

Zalety i wady Zalety: - nauka planowania i koordynacji pracy zespołowej, łatwość przygotowania lekcji- w ramach kompetencji nauczyciela, Wady: trudności w rozplanowaniu czasowym, wielka wrażliwość na „ poślizgi” czasowe zajęć poszczególnych przedmiotów, konieczność monitoringu.

Model odrębny- zagadnienia edukacji całkowicie wykraczają poza programy nauczania tradycyjnych przedmiotów ( wystawy, konferencje, sesje naukowe).

Założenia programowe szkół ponadgimnazjalnych. Kształcenie i wychowanie. Ranga i wartość ścieżek edukacyjnych polega na tym, że: mają duże znaczenie wychowawcze, przyczyniają się do wzajemnej współpracy nauczycieli, oraz myślenia w kategoriach interdyscyplinarnych.

Integracyjna rola ścieżek Osiągnięcia określone w podstawie programowej po zrealizowaniu programów nauczania: PRZEDMIOTY Ścieżki edukacyjne:

Maturzysta powinien stać się aktywnym uczestnikiem życia społecznego: Aktywnie uczestniczy w dialogu na szerszym forum, Prezentuje i broni swoje stanowisko wobec postawionych problemów, Przejmuje odpowiedzialność za dbanie o swoje zdrowie i innych ludzi, Podejmuje działania na rzecz tworzenia zdrowego i czystego środowiska, Doskonali swoje umiejętności w procesie samokształcenia, Przygotowuje się do aktywnego udziału w strukturach regionalnych, państwowych i europejskich

Dokumentacja, realizacja i ewaluacja Program realizacji ścieżek edukacyjnych- zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną, Zapisy przeprowadzonych zajęć- dziennik lekcyjny ( data, temat, forma realizacji, czas, prowadzący) Edukacja czytelnicza i medialna: ECZM, Edukacja europejska: EEU, Edukacja ekologiczna: EEK, Edukacja prozdrowotna: EPZ, Edukacja regionalna: ERG, Edukacja filozoficzna: EFIL, Wychowanie do życia w rodzinie: WDŻR

Realizacja w szkole: Szkolny zestaw programów nauczania: Przedmioty obowiązkowe, Przedmioty nadobowiązkowe, Zajęcia pozalekcyjne, Nauczanie indywidualne, Ścieżki edukacyjne

Rozp.MENiS z 06.XI.2003 Praca nauczycieli w zespołach międzyprzedmiotowych z Podstawą programową ścieżek i programami nauczania poszczególnych przedmiotów, Dobranie treści ścieżek do realizowanego programu nauczania danego przedmiotu, Opracowanie programu realizacji ścieżek przedmiotowych z uwzględnieniem treści ścieżki, tematu lekcji, osiągnięć uczniów, czasu realizacji Wdrożenie w szkole programów ścieżek- zapisy w dziennikach lekcyjnych.

Dokumentacja robocza ścieżki: Scenariusze i materiały do zajęć Wnioski zespołów realizujących ścieżki- raport z realizacji, Opis planowanych zmian i ulepszeń

Realizacja ścieżek edukacyjnych jest celowym działaniem edukacyjnym szkoły obwarowanym zapisami w Podstawie programowej i musi podlegać monitoringowi efektywność ich realizacji, przez co rozumiemy poziom osiągnięć uczniów.

obserwacje czynności uczniów, samoocena uczniów i ocena koleżeńska, Ze względu na interdyscyplinarny charakter ścieżek oraz różnorodne formy realizacji sposoby pomiaru osiągnięć muszą być również różnorodne, np.: obserwacje czynności uczniów, samoocena uczniów i ocena koleżeńska, przedmiotowe systemy nauczania, wyniki sprawdzianów

Modele realizacji ścieżek edukacyjnych w praktyce szkolnej Ścieżka edukacyjna, jeden z elementów integracji interdyscyplinarnej w zreformowanym szkolnictwie, posiada własną podstawę programową- jasno określony zestaw celów, treści i zadań. Podstawa programowa ścieżki nie określa jednak przez kogo, w jakim wymiarze, kiedy i w jakiej formie owe założenia ścieżki mają być realizowane; kwestie te rozstrzygane są więc na poziomie szkoły. Rozwiązania przyjmowane przez pedagogów w tej materii różnią się znacznie między sobą, zarówno co do formy jak i rzetelności oraz skuteczności oddziaływania.

Podsumowanie Ścieżka edukacyjna- to rodzaj zajęć edukacyjnych o charakterze międzyprzedmiotowym, Treści ścieżek koncentrują się wokół tematyki, która nie mieści się w całości w żadnym z przedmiotów nauczania, ma szczególne znaczenie poznawcze i wychowawcze oraz służy całościowemu postrzeganiu przez ucznia otaczającej rzeczywistości,

Zadania, treści i osiągnięcia zawarte w ścieżkach edukacyjnych powinni uwzględniać nauczyciele wszystkich przedmiotów, wkomponowując je odpowiednio we własne programy nauczania, Ścieżki edukacyjne nie zostały przypisane konkretnym przedmiotom, Czas niezbędny do realizacji poszczególnych ścieżek nie został określony,

Ten sam nauczyciel może realizować treści kilku ścieżek, Konieczne jest „ podzielenie się” nauczycieli danej szkoły treściami ścieżek edukacyjnych, Zaplanowanie realizacji ścieżek edukacyjnych wymaga zespołowej pracy całej rady pedagogicznej- materiałem wyjściowym jest podstawa programowa.