mgr Marta Chojnowska OREW Ostróda

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

mgr Marta Chojnowska OREW Ostróda Rozwijanie procesów poznawczych z wykorzystaniem metody integracji odruchów oraz gimnastyki umysłu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością mgr Marta Chojnowska OREW Ostróda

Specyfika placówki , dzieci uczęszczające do OREW Ośrodek Rehabilitacyjno- Edukacyjno- Wychowawczy w Ostródzie został powołany przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Ostródzie Zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju prowadzone są od listopada 2005 roku Obecnie w programie uczestniczy 30 dzieci w wieku od 0 do 6 lat Praca z dziećmi oparta jest o wielospecjalistyczną diagnozę Zespołu Terapeutycznego, w którego skład wchodzą: rehabilitant narządu ruchu, neurologopeda, oligofrenopedagog, psycholog kliniczny. W oparciu o diagnozę możliwości i najbliższą sferę rozwoju dziecka konstruowany jest Indywidualny Program Stymulacji Rozwoju Uczestnicy naszych zajęć , to dzieci z głębokim zaburzeniami, niepełnosprawnością sprzężoną – mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, często z oddalonych środowisk wiejskich W ramach zajęć WWR prowadzimy terapię pedagogiczną z dziećmi w wieku 3-6 lat

Potencjał rozwojowy- właściwa diagnoza funkcjonalna podstawą efektywnej pracy z dzieckiem Diagnoza specyficznych potrzeb dziecka, w kontekście zadań rozwojowych w ujęciu twórcy tego pojęcia- R.J. Havighursta- rozwój jako wynik powiązania procesów dojrzewania, z procesami uczenia się Sfera aktualnego oraz sfera najbliższego rozwoju, okresy krytyczne, sensytywne- „budowanie rusztowania” w ujęciu Lwa Wygotskiego Podejście kinezjologii edukacyjnej do zadań rozwojowych- człowiek pojmowany w sposób holistyczny ( Carl Rogers, Alfred Adler, Maria Montessori- ich idee jako podwaliny KE) Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa – jako narzędzie wpierające prawidłową diagnozę potencjału rozwojowego dziecka z zaburzonym rozwojem

Indywidualne Programy Stymulacji Rozwoju- dziecko niepełnosprawne także się rozwija Konstruowanie zadań do realizacji w oparciu o wyniki diagnozy. Psychomotoryka – ujęcie zadań związanych z kinezjologią edukacyjną we wszystkich planowanych obszarach aktywności dziecka: Zadaniach poznawczych Zadaniach motorycznych Zadaniach komunikacyjnych Opracowanie zadań wspierających aktywność własną dziecka- aktywność i motywacja do działania jako priorytet działań terapeutycznych

Samoświadomość- droga do percepcji świata Miejsce kinezjologii edukacyjnej w nurcie terapii postrzegających ruch jako podstawę doświadczenia, a co za tym idzie uczenia się. Połączenie ciało- mózg jako ważny element rozwoju (Ayers, Delcato, Doman) Nabywanie kontroli nad swoim ciałem- drogą do nabycia autonomii i poczucia własnej sprawczości Rozwój ruchowy jako istotny element rozwijania się procesów psychicznych, osobowości dziecka, a także jego właściwej socjalizacji Kinezjologia edukacyjna jako całościowy program stymulacji naturalnego rozwoju ruchowego, w połączeniu z rozwojem wyższych funkcji psychicznych

Edukacja przez ruch Wykorzystanie metody integracji odruchów w pracy z dzieckiem wielorako niepełnosprawnym jako efektywna metoda stymulująca prawidłowy rozwój ruchowy, a na jego bazie pełniejszy rozwój funkcji poznawczych. Pozytywne oddziaływanie na sferę wolicjonalno- emocjonalną.

Gimnastyka umysłu- daje radość Leniwe ósemki

Leniwe ósemki- z wykorzystaniem narzędzi graficznych

pozycja Dennisona

Ruchy naprzemienne

Integracja odruchu Babińskiego

Efektywność stosowanych metod Nasze obserwacje wskazują na wzrost poziomu funkcjonowania dzieci objętych ćwiczeniami z zakresu KE . Lepiej funkcjonują w sferze poznawczej, co wskazuje, że rozwój ruchowy daje silny impuls do rozwoju w ogóle. Podopieczni ci wykazują też większą autonomię, ciekawość poznawczą ,dokonują postępów w rozwoju społecznym i samokontroli emocji. Wnioski te potwierdza badanie dzieci MFDR po roku uczęszczania na zajęcia z zakresu kinezjologii edukacyjnej oraz stopień realizacji IPSR

Ewaluacja – weryfikowanie stopnia realizacji zadań zawartych w Indywidualnych Programach Stymulacji Rozwoju Sfera poznawcza: Zadanie: identyfikowanie przedmiotów i zjawisk na materiale graficznym

Sfera poznawcza c.d. Zadanie: operowanie na materiale konkretnym

Sfera poznawcza c.d. Zdanie: wybieranie takich samych elementów ze zbioru

Sfera poznawcza c.d. Zdanie: realizowanie poleceń zawierających określenia stosunków przestrzennych

Stopień realizacji zadań kinezjologicznych: Zadanie: Zadanie: kreślenie ósemek w wariancie kinestetycznym

Zdania kinezjologiczne c.d. Zadanie: wykonywanie ruchów naprzemiennych

Podsumowanie: Sfera poznawcza Dwoje dzieci w grupie (22%) nie wykonuje zadań angażujących zdolność rozumienia stosunków przestrzennych, piątka dzieci (55%) wykonuje takie próby, a dwoje dzieci (22%) rozumie stosunki przestrzenne. Dwoje dzieci (22%) nie potrafi wybierać takich samych elementów w zbioru, troje dzieci (33%)podejmuje takie próby, a czworo wychowanków (44%) dobiera elementy identyczne. Troje dzieci (33%) nie posiada umiejętności układania elementów na wzorze, czworo dzieci (44%) podejmuje próby, a dwójka wychowanków (22%) poprawnie dopasowuje części układanki do wzoru. Troje dzieci (33%) nie segreguje ze względu na kolor i kształt, troje (33%) podejmuje próby wykonania zadania, natomiast troje dzieci (33%) posiada zdolność różnicowania ze względu na kolor i kształt.

Podsumowanie: Kinestetyka: Dwoje dzieci (22%) nie kreśli ósemek w powietrzu, szóstka dzieci w grupie (66%) podejmuje próby wykonania tej czynności, natomiast jedno dziecko (11%)poprawnie kreśli ósemki w wariancie kinestetycznym. Trójka dzieci (33%)nie wykonuje sekwencji ruchów naprzemiennych, piątka dzieci (55%) próbuje je wykonać, a jedno dziecko (11%) wykonuje tę czynność poprawnie.

Podsumowanie w oparciu o MDFR Sfera poznawcza- pojmowanie zależności

Podsumowanie MDFR Sprawność motoryczna (wiek chodzenia)

Literatura: Brzezińska A. (2007) .Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar. Boyd D.,Bee H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i s-ka. Cieszyńska J., Korendo M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne Masgutova S.,Akhmatova N.(2005) Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych z układem ruchowym całego ciała. Warszawa:Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów

Dziękujemy za uwagę