Techniki autoprezentacji i wystąpień publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Project management w procesie budowy grona
Projekt Miasta Ruda Śląska/Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowany ze środków.
Rozdział XIV - Ubezpieczenia życiowe
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Dyskretny szereg Fouriera
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Budowanie wizerunku Skuteczne wywieranie wpływu
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Social HR? – Wykorzystanie social media w działaniach HR dr Jan Zając 9 maja 2012.
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Młodzież i jej autorytety
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
„Aktywizacja zawodowa i społeczna repatriantów w Województwie Łódzkim”
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Autoprezentacja.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła Promująca Zdrowie
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Kalendarz 2020.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
Taktyki autoprezentacyjne
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Programy wspierania rodziny
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Techniki autoprezentacji i wystąpień publicznych Wykład II: Główne koncepcje autoprezentacji Na podstawie: A. Szmajke, „ Autoprezentacja: maski - pozy – miny”, Wyd. Ursa, Olsztyn 1999

Życie społeczne jako spektakl: Erving Goffman Każda interakcja społeczna ma zawsze charakter spektaklu obliczonego na sprawianie odpowiedniego wrażenia na widzach.

Dlaczego? Chęć uzyskania kontroli na przebiegiem zdarzeń społecznych. Dążenie do kontrolowania reakcji, jakie pojawiają się u innych osób. 1. Szukamy informacji o innych. 2. Podejmujemy działania, które mają wpływać na zachowania innych.

Autoprezentacja Nie musi być aktem świadomym i wyrozumowanym.

Ważne pojęcia Interakcja: wzajemny wpływ jednostek, znajdujących się w swojej bezpośredniej, fizycznej obecności, na swe postępowanie. Występ: zachowanie służące wpływaniu na uczestników interakcji. Rola: wzór działania ujawniający się w czasie występu.

Ważne pojęcia Fasada: standardowe środki wyrazu, które stosuje jednostka podczas występu. Dekoracja: meble, sprzęty i inne elementy wykorzystywane przez jednostkę w czasie występu. Fasada osobista: strój, płeć, wiek, postura, wygląd, mimika, sposób mówienia, gesty, itp. Na fasadę osobistą składają się powierzchowność i sposób bycia.

Uczony Kapłan Zwycięski wódz Poseł Powierzchowność Sposób bycia Dowcipny uczony vs poważny uczony Natchniony kapłan vs ciepły księżulo Ciepły ojciec żołnierzy vs wódz twardy, niewzruszony Poseł swój-chłop vs mąż stanu pouczający prostaczków

Poseł i poseł

Idealizacja Jednostka stara się przedstawić obserwatorom wyidealizowany obraz swojej osoby i działalności. Dobry gospodarz dla Polski, troskliwy o Polaków w kraju i na emigracji.

Kulisy

Scena i kulisy

Publiczne autowizerunki: Edward E. Jones i Thane S. Pittman Strategiczna autoprezentacja: zmiany zachowania sterowanie dążeniem do zwiększenia własnej mocy społecznej, realizowane poprzez ujawnianie - lub odpowiednie kształtowanie procesów atrybucji u obserwatorów – dyspozycji aktora.

Publiczne autowizerunki: Edward E. Jones i Thane S. Pittman Zmiany zachowania to niewerbalna ekspresja i komunikaty werbalne. Zachowania te nabierają znaczenia w kontekście sytuacji społecznej. Polegają na selektywnym ujawnianiu lub pomijaniu dyspozycji.

Publiczne autowizerunki: Jones i Pittman Kreowanie określonego wizerunku własnej osoby jest instrumentem zwiększającym szanse uzyskania korzystnego bilansu nagród i kosztów podczas interakcji.

Minimalne natężenie autoprezentacji w sytuacjach: silnego zaangażowania zadaniowego; silnych stanów emocjonalnych; rutynowych; sesje terapeutyczne, grupy wsparcia, intymne relacje.

Strategie autoprezentacyjne Jonesa i Pittmana Ingracjacja Zastraszanie (intymidacja) Autopromocja Kreowanie wizerunku osoby doskonałej moralnie Demonstrowanie braku kompetencji i zależności od innych

INGRACJACJA czyli wizerunek „osoby atrakcyjnej” Cel: sprawienie na audytorium wrażenia osoby sympatycznej i atrakcyjnej, przebywanie z którą jest nagrodą dla partnera.

ZASTRASZANIE – wizerunek człowieka niebezpiecznego Cel: dążenie do tego, by partner interakcji przypisał takiej osobie właściwość „bycia niebezpiecznym”.

Zastraszanie – taktyka groźby

Zastraszanie – taktyki „Źle toleruję stres…..” „Zabiję się” „Łatwo wpadam w złość” „Nie można mnie wziąć na litość” Rodzina, wojsko, szkoła, praca, itp.

AUTOPROMOCJA – wizerunek człowieka kompetentnego Sposób opisywania siebie zmierzający do stworzenia wizerunku osoby kompetentnej i sprawnej (inteligentna, sprawna fizycznie, mistrz gry w billarda, etc.)

AUTOPROMOCJA – wizerunek człowieka kompetentnego Uczniowie wobec nauczycieli Kandydaci do pracy wobec pracodawców Sportowcy chcący wejść do drużyny …… Paradoks autopromotora

ŚWIECENIE WŁASNYM PRZYKŁADEM – wizerunek człowieka moralnego Cel: dążenie do tego, by inni darzyli takie osoby szacunkiem i podziwem. Osoba prawa i wartościowa moralnie. Wartości: uczciwość, zdyscyplinowanie, obowiązkowość, dobroczynność, poświęcenie. Osoby walczące w imię szczytnej ideologii.

WIZERUNEK CZŁOWIEKA BEZRADNEGO Demonstrowanie własnej słabości, polegające na akcentowaniu swojej zależności i bezradności, by skłonić otoczenie do okazania pomocy.

Autoprezentacja naturalna – koncepcja Barry R. Schlenkera Dwa paradygmaty: stanowisko ograniczone i ekspansywne. Autoprezentacja: celowa aktywność polegająca na kontrolowaniu informacji o pewnych osobach, obiektach, ideach czy zdarzeniach.

Autoprezentacja naturalna – koncepcja Barry R. Schlenkera Autoprezentacja jest cechą zachowań społecznych, umożliwiającą utrzymanie skutecznych relacji z innymi.

Autoprezentacja naturalna – koncepcja Barry R. Schlenkera Trzy założenia regulowania informacji ujawnianych innym Jednostka jest aktywnym podmiotem swoich działań. Komunikacja interpersonalna to proces celowy. Audytorium (widownia) to integralny składnik procesu samoregulacji.

Tożsamość wg Schlenkera zestaw ról społecznych pozycja społeczna zawód funkcje pełnione w grupach wygląd zewnętrzny przyjaciele, krewni, dążenia, motywy, osiągnięcia cechy charakteru

Jaka jest Twoja strategia autoprezentacyjna?