Anna Paszkowska-Rogacz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
„Na dobry początek – staż”
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Badanie psychologiczne jako narzędzie ewaluacji wewnetrznej
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Rodzic jako doradca zawodowy
WISE Women Integration and Skills for Entrepreneurship Warsztaty 30 czerwca 2006 Katarzyna Doliwa - OPI.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
Od Szkoły do Kariery – Metodologia Doradztwa Zawodowego ukierunkowanego na Ucznia z wykorzystaniem narzędzia Test Ścieżki Kariery s2cpt Małgorzata Klimka,
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ.
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Uczniowie i nauczyciele wykorzystują TI w projektach realizowanych wspólnie z partnerami w Polsce i za granicą.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Kilka słów o genezie projektu FAMICO
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Nazwa projektu: Centrum Edukacji i Aktywizacji Okres realizacji projektu: –
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Społeczna Akademia Nauk
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Tematyka prac magisterskich
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SciFiEd: Science Fiction w Edukacji LLP-1-CY-Comenius-cmp Podstawowe informacje o projekcie „Nauka jest tym czym się zajmuję ale fikcja naukowa.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Szkoła Nauczycielem stoi
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Anna Paszkowska-Rogacz RODZICE JAKO DORADCY ZAWODOWI SWOICH DZIECI Konferencja 2009 Warszawa Anna Paszkowska-Rogacz LLL-Grundtvig 1 Project Nr 230256-CP-1-2006-1-PL-Grundtvig-G1

>>> Partnerzy projektu Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania (Polska) – Koordynator die Berater ( Austria) Training2000 (Włochy) University of Oradea (Rumunia) Institute for Education, Ltd. (Słowacja) Supercomputing Centre of Galicia (Hiszpania) Catalan Association for Multipurpose Training „Baobab” (Hiszpania)

Wpływ rodziny na rozwój kariery zawodowej: >>> Podstawy teoretyczne (1) Wpływ rodziny na rozwój kariery zawodowej: Podejmowanie decyzji zawodowych (Lopez & Andrews, 1987) Zaangażowanie zawodowe (Blustein, Walbridge, Friedlander, & Palladino, 1991) Dynamika systemu rodzinnego (Penick & Jepsen, 1992) Poczucie własnej skuteczności (O'Brien, 1996) Przywiązanie (Ryan, Solberg, & Brown, 1996; Ketterson & Blustein, 1997) Wybór ścieżki kariery (Kracke, 1997; Felsman & Blustein, 1999) Aspiracje i osiągnięcia zawodowe (Rainey & Borders, 1997) Wsparcie rodziny (Wall, Covell, & MacIntyre, 1999)

>>> Podstawy teoretyczne (2) Badania nad działaniami podejmowanymi przez rodziców w sytuacji wyboru kariery zawodowej przez ich dzieci: Więzi rodzinne a dojrzałość do kariery zawodowej (Palmer & Cochran, 1988) Rodzinne przygotowanie do kariery zawodowej (Young, Friesen, & Pearson, 1988; Young & Friesen, 1992) Rozwijanie poczucia sprawczości wśród młodzieży (Kush & Cochran, 1993) Rodzinne „projekty” kariery (Young, Valach, & Collin, 1996)

>>> Podstawy teoretyczne (3) Kto może pomóc w wyborze kariery? Opinie rodziców i uczniów (Kubicka, 2005) Potencjalni doradcy Uczniowie Rodzice N % Profesjonalny doradca zawodowy 15 14 65 71 68 64 Nauczyciele 3 12 13 Przyjaciel Ksiądz 1 Inni 5

>>> Cele projektu poszerzanie wiedzy rodziców: jak pomagać swoim własnym dzieciom w wyborze ścieżki zawodowej zachęcanie rodziców do stałej współpracy z doradcami zawodowymi w szkole oraz innymi rodzicami redukowanie wśród młodych osób stresu wynikającego z podejmowania trudnych decyzji dotyczących wyboru zawodu poprawa komunikacji pomiędzy dziećmi i ich rodzicami polepszanie efektywności wyboru zawodu dokonywanego przez uczniów

>>> Grupy docelowe rodzice uczniów, którzy stoją przed koniecznością podjęcia decyzji dotyczących kierunku ich  dalszej edukacji zawodowej uczniowie stojący przed wyborem dalszej edukacji zawodowej doradcy zawodowi pracujący w szkołach oraz nauczyciele szkolni doradzający swoim uczniom w sprawach zawodowych firmy szkoleniowe: otrzymają nowy program szkoleniowy dla doradców i nauczycieli, który wzbogaci ich ofertę szkoły wyższe prowadzące kursy poradnictwa zawodowego akademiccy pracownicy naukowi: wzrost liczby badań nad wpływem rodziców na wybór kariery zawodowej dokonywany przez ich dzieci

>>> Rezultaty projektu 30-to godzinne szkolenie dostępne na płycie CD, łącznie z materiałami metodycznymi dla osób, które nauczają w ramach kursów oraz z materiałami dla uczestników szkolenia Adresowana do rodziców tematyczna platforma komunikacyjna, jako narzędzie nieformalnego nauczania na temat pomocy dzieciom w sytuacji podejmowaniu decyzji zawodowych

>>> Tematyka szkolenia Jak poznać lepiej własne dziecko? - zdolności; zainteresowania; hierarchia wartości, osobowość Jak pomóc dziecku podejmować decyzje edukacyjne i zawodowe? - formułowanie celów, tworzenie planów i ich realizacja, radzenie sobie z sytuacjami subiektywnie i obiektywnie trudnymi Jak wykorzystać zasobu rodzinne i zawodowy genogram w czasie planowania przez dziecko kariery? Jak zbudować dobre relacje z dzieckiem tak, by stanowiły one pomoc w kluczowych momentach podejmowania decyzji zawodowych? Gdzie można znaleźć niezbędne informacje? - instytucje, strony internetowe, literatura źródłowa

>>> Tematyczna platforma komunikacyjna dla rodziców http://parents.cesga.es Pomaga rodzicom w wymianie doświadczeń w nieformalny sposób Rodzice uczą się od siebie nawzajem Zawiera: Samodzielne ćwiczenia Analizy przypadków wraz z możliwymi rozwiązaniami Typowe pytania zadawane przez rodziców doradcom zawodowym (FAQ) Forum tematyczne dla rodziców Zalecaną literaturę .

>>> Analizy przypadków - przykład

>>> Samodzielne ćwiczenia - przykład

>>> Często zadawane pytania (FAQ) - przykład

>> Kontynuacja projektu: http://www.parentsvoctrainers.eu Podręcznik dla rodziców

>> Kontynuacja projektu: http://www.parentsvoctrainers.eu Podręcznik dla doradców (CD) Kontakt: Monika Kurzawa: mkurzawa@swspiz.pl

>>> Bibliografia Blustein, D. L., Walbridge, M. M., Friedlander, M. L. & Palladino, D. E. (1991). Contributions to psychological separation and parental attachment to the career development process. Journal of Counseling Psychology, 38, 39-50. (1991-16967-001) Felsman, D. E. & Blustein, D. L. (1999). The role of peer relatedness in late adolescent career development. Journal of Vocational Behavior, 54, 279-295. (1999-13139-004) Ketterson, T. U. & Blustein, D. L. (1997). Attachment relationships and the career exploration process. Career Development Quarterly, 46, 167-178. (1997-38706-006) Kracke, B. (1997). Parental behaviors and adolescents' career exploration. Career Development Quarterly, 45, 341-350. (1997-05198-004). Kubicka, P. (2005). Oczekiwania klientów wobec doradztwa zawodowego[Client Expectanies about Career Counselling]. Nieopublikowana praca magisterska [Unpublished Master Thesis], University of Lodz. Kush, K. & Cochran, L. (1993). Enhancing a sense of agency through career planning. Journal of Counseling Psychology, 40, 424-439. Lopez, F. G. & Andrews, S. (1987). Career indecision: A family systems perspective. Journal of Counseling and Development, 65, 304-307. (1987-17100-001) O'Brien, K. M. (1996). The influence of psychological separation and parental attachment on the career development of adolescent women. Journal of Vocational Behavior, 28, 257-274. Palmer, S. & Cochran, L. (1988). Parents as agents of career development. Journal of Counseling Psychology, 35, 71-76. (1988-21841-001).

>>> Bibliografia Penick, N. I. & Jepsen, D. A. (1992). Family functioning and adolescent career development. Career Development Quarterly, 40, 208-222. (1992-23091-001) Rainey, L. M. & Borders, L. D. (1997). Influential factors in career orientation and career aspiration of early adolescent girls. Journal of Counseling Psychology, 44, 160-172. (1997-08136-005) Ryan, N. E., Solberg, V. S. & Brown, S. D. (1996). Family dysfunction, parental attachment, and career search self-efficacy among community college students. Journal of Counseling Psychology, 43, 84-89. (1996-00407-009) Wall, J., Covell, K. & MacIntyre, P. D. (1999). Implications of social supports for adolescents' education and career aspirations. Canadian Journal of Behavioural Science, 31, 63-71. (1999-13541-001) Young, R. A. & Friesen, J. D. (1992). The intentions of parents in influencing the career development of their children. Career Development Quarterly, 40, 198-207. (1992-23117-001) Young, R. A., Friesen, J. D. & Pearson, H. M. (1988). Activities and interpersonal relations as dimensions of behavior in the career development of adolescents. Youth & Society, 20, 29-45. Young, R. A., Valach, L., Ball, J., Paseluikho, M. A., Wong, Y. S., DeVries, R. J., McLean, H., Turkel, H. (2001). Career Development in Adolescence as a Family Project,  Journal of Counseling Psychology, 00220167, 2001, 48, 190-202. Young, R. A., Valach, L. & Collin, A. (1996). A contextual explanation of career. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development (3rd ed., pp. 477–512). San Francisco: Jossey-Bass.

Dziękuję za uwagę! E-mail: paszkow@uni.lodz.pl