KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Cekała Poznajemy gry i zabawy rozwijające umiejętności komunikacyjne Prezentacja opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym AWANS.NET
Advertisements

Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
AUTOPREZENTACJA.
AUTOPREZENTACJA.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
KOMUNIKACJA KOMUNIKACJA.
Komunikacja Niewerbalna
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Sposoby komunikacji.
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Komunikacja.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
KOMUNUIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikowania się.
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Komunikacja.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Aleksandra Kiełbania I G
Metody Komunikacji.
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PODSTAWY KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA

Komunikacja międzyludzka ma niewątpliwie charakter społeczny, dlatego mówimy także o komunikowaniu społecznym. Uczestnikami komunikacji są członkowie różnych grup społecznych, dlatego mówimy o komunikowaniu społecznym jako o najszerszym zbiorze procesów porozumiewania się jednostek i zbiorowości. Procesy komunikacyjne przebiegają na różnych poziomach w zależności od kontekstu społecznego. Najniższym poziomem komunikowania interpersonalnego jest komunikowanie dwóch jednostek, kolejnym komunikowanie w grupie, następnie komunikowanie instytucjonalne, jeszcze wyżej komunikowanie publiczne, w tym także komunikowanie o charakterze politycznym oraz najwyżej ulokowane czyli komunikowanie masowe.

KOMUNIKOWANIE SIĘ jest procesem złożonym polegającym na przekazywaniu wiadomości pomiędzy ludźmi za pośrednictwem symboli, którymi są słowa oraz sygnały pozawerbalne, czyli wyraz twarzy, pozawerbalne dźwięki mowy, ruchy ciała, gesty. Jest to proces dwukierunkowy, w którym aktywnie uczestniczą co najmniej dwie osoby: MÓWCA I SŁUCHACZ. Umiejętność porozumiewania się określają stosunki między ludźmi i wpływają na poczucie własnej wartości. Brak tych umiejętności może prowadzić do samotności i poczucia bezsilności, niezadowolenia z pracy i rozczarowań w życiu osobistym. Dobra komunikacja oznacza, że odbiorca nie zniekształca intencji nadawcy, nadawca dokładnie przekazuje treść komunikatu, obaj tak samo rozumieją znaczenie komunikatu; to m.in. niezbędny warunek, by młodzi ludzie mogli rozmawiać z dorosłymi na różne tematy.

ABY SKUTECZNIE KOMUNIKOWAĆ SIĘ TRZEBA POSIADAĆ:   - cel - pozytywne nastawienie - jasne, konkretne, precyzyjnie wyrażone myśli - argumenty - odpowiednie przygotowanie - odpowiednie otoczenie - adekwatną mowę ciała - partnerskie podejście / szacunek, kultura / - panowanie nad emocjami - słuchanie z uwagą

UŁATWIENIA SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI:   - kontakt wzrokowy / 50-60% / - otwartość - skupienie się nad problemem, jasne przekazywanie informacji - nie ocenianie - nie krytykowanie - okazywanie zainteresowania - stworzenie odpowiedniej atmosfery - odpowiednia intonacja - tolerancja - wyrozumiałość - nie przerywanie mówiącemu - prywatność i dyskrecja - zachowanie asertywne

PRZESZKODY SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI:   - brak kontaktu wzrokowego - osądzanie - krytykowanie - obrażanie - wychwalanie się - rozkazywanie - zmienianie tematu - niezręczna cisza - nieśmiałość - mowa ciała, postawa - przerywanie - brak zaufania wyśmiewanie rozmówcy ODBIORCA NIE MOŻE ODCZUĆ, ŻE JEST GORSZY.

P R O C E S K O M U N I K A C J I / | \ / | \ ŚRODKI WERBALNE – 7% MOWA CIAŁA – 55% INTONACJA – 38% / NIEWERBALNE /

MOWA CIAŁA WYRAŻA SIĘ POPRZEZ:   - odległość od rozmówcy / ok. 40cm / - pozycję ciała / zwrócenie się do rozmówcy / - wygląd / zadbany, atrakcyjny / - sposób bycia dostosowany do rozmówcy i tematu rozmowy - wyraz twarzy, spojrzenie, zainteresowanie rozmówcą - ruchy rąk i nóg, gestykulacja odpowiednia do tematu, z podkreśleniem - najważniejszych kwestii lub przesadne ruchy, nieskoordynowane, - oznaki nadmiernego napięcia, pocenie się, czerwienienie, chrząkanie, nieartykułowane pomruki itp. - cechy głosu, ton stanowczy lub wahający się, kategoryczny lub uległy, tempo mówienia zbyt wolne, odpowiednie / 120-180 słów na minutę / , zbyt szybkie.

 Komunikacja werbalna i niewerbalna Komunikowanie się międzyludzkie może odbywać się werbalnie i niewerbalnie. Każdy z wymienionych sposobów komunikowania spełnia w rozmowie określone funkcje. a) komunikaty werbalne - dają informacje przede wszystkim pamięciowe b) komunikaty niewerbalne - są środkami porozumiewania się bez słów, za pomocą mimiki, gestów, brzmienia głosu, wywierają także określony wpływ na odbiorcę.