Zanim wejdziesz do klasy powinieneś wiedzieć:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
U/S N Struktura procesu kształcenia* UCZNIOWIE/ SŁUCHACZE NAUCZYCIEL
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Planowanie pracy nauczyciela
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Zasady konstruowania programów projakościowych
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Pedagogika szkoły wyższej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Informator dla rodziców
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Program nauczania dla zawodu
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Zanim wejdziesz do klasy powinieneś wiedzieć: Jaki jest cel / są cele lekcji. Jakie - zgodnie z podstawą programową - treści nauczania będą realizowane na lekcji. Jakie - zgodnie z podstawą programową – osiągnięcia uczniów są planowane.

realizacji celów lekcji. Jaki nowy materiał zawiera lekcja. Jakie są główne fazy / etapy lekcji. Jakich metod i materiałów użyjesz do realizacji celów lekcji.

www.menis.gov.pl z dnia 26 lutego 2002 roku Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku (zmiana z dnia 13 stycznia 2005 roku) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół www.menis.gov.pl

TREŚCI NAUCZANIA 1. Struktury morfosyntaktyczne umożliwiające formułowanie prostych wypowiedzi w odniesieniu do teraźniejszości, przeszłości i przyszłości oraz relacji przestrzennych. ( Języki obce ) 2. Postęp a kryzysy cywilizacyjne. Konflikty społeczne. Wojny, ludobójstwo, Holocaust.(Historia) 3. Zbiory; suma, iloczyn, różnica zbiorów. Podstawowe pojęcia rachunku zdań. (Matematyka)

OSIĄGNIĘCIA W zakresie słuchania: rozumienie ogólnego sensu oraz intencji prostych wypowiedzi osób posługujących się tym językiem jako macierzystym; (Języki obce) 2. Umiejętność dokonywania ujęć przekrojowych i problemowych. (Historia) 3. Sporządzanie wykresów funkcji oraz odczytywanie własności funkcji z wykresu. (Matematyka)

Dekalog nauczyciela czyli tworzenie planu metodycznego krok po kroku Opracuj nagłówek zawierający informacje: klasa ilość uczniów data zajęć program nauczania stosowany podręcznik

2. Sformułuj temat lekcji zgodny z wybranym programem nauczania i sporządzonym rozkładem materiału nauczania. 3. Określ cel główny lekcji i szczegółowe cele operacyjne. 4. Dobierz materiał nauczania odpowiedni do założonych celów.

5. Dobierz metody i formy pracy umożliwiające realizację celów. 6. Sporządź listę niezbędnych środków dydaktycznych umożliwiających realizację celów.

7. Przejdź do aranżacji lekcji, czyli podziel ją na kolejne fazy: wstęp rozwinięcie utrwalenie podsumowanie ewaluacja

8. Określ ilość czasu potrzebnego do realizacji zadań oraz czynności uczniów i nauczyciela w kolejnych fazach lekcji. 9. Przygotuj pytania do ewaluacji zajęć. 10. Zaplanuj dobry nastrój, uśmiech i pozytywny stosunek do uczniów.

Określenie wieloznaczne (czasowniki operacyjne)   Taksonomia celów Określenie wieloznaczne Określenie konkretne (czasowniki operacyjne) I Poziom wiadomości A Zapamiętanie wiadomości Wiedzieć definiować, formułować, informować, nazywać, komunikować, określać, opisywać, wymienić B Zrozumienie wiadomości Rozumieć odróżniać, odpowiadać, połączyć, przytaczać, pytać, rozróżniać, streścić, wybrać, wyjaśnić, zestawić, zilustrować,

Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Kształtować II Poziom umiejętności C Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Kształtować klasyfikować, kontrolować, mierzyć, mobilizować, opowiadać,organizować porządkować, rozwiązywać, syntetyzować, uzasadniać, wnioskować, zapobiegać, D Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych   analizować, badać, decydować, diagnozować, ewaluować, kierować, krytykować, prognozować, przyjmować odpowiedzialność, reformować, tworzyć, weryfikować

A: Zapamiętanie wiadomości Wiadomości uznaje się za zapamiętane, gdy uczeń: może odszukać je w pamięci; sprawdzić, czy są kompletne i ewentualnie je uzupełnić; przedstawić je w dowolnej formie; wykorzystać w praktycznym działaniu.

B: Zrozumienie wiadomości O zrozumieniu wiadomości mówimy, gdy uczeń umie: przedstawić wiadomości „własnymi słowami”; zinterpretować, ująć syntetycznie, streścić dane wiadomości i porównać je z innymi wiadomościami; przenosić opis zjawiska na inne sytuacje.

C: Zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Sytuacja, w której wiadomości mają być zastosowane nie powinna odbiegać zbytnio od tej, w której stosowanie wiadomości było ćwiczone.

D: Zastosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Najwyższa kategoria celów obejmująca złożone procesy umysłowe, które prowadzą do znalezienia właściwej drogi rozwiązania problemu, czyli sytuacji nowej dla ucznia.

jasne i precyzyjne określenie dążeń pedagogicznych na danej lekcji. Cel główny lekcji: jasne i precyzyjne określenie dążeń pedagogicznych na danej lekcji.

Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem. Język angielski Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem. Fizyka Zależność natężenia prądu od napięcia w obwodzie prądu stałego

Doskonalenie umiejętności kozłowania piłki Wychowanie fizyczne Doskonalenie umiejętności kozłowania piłki Matematyka Interpretacja geometryczna układu równań liniowych

Synteza wiedzy o epoce średniowiecza Język polski Synteza wiedzy o epoce średniowiecza Chemia Badanie właściwości kwasu octowego

Cele szczegółowe lekcji, czyli cele operacyjne: Jasno i precyzyjnie sformułowane zamierzone osiągnięcia uczniów na poziomie wiadomości, umiejętności i postaw.

Wiadomości – uczeń potrafi: Język angielski Wiadomości – uczeń potrafi: wymienić zabytki Londynu; nazwać artykuły spożywcze; odróżnić informację prawdziwą od fałszywej; odpowiadać na pytania do tekstu.

Umiejętności – uczeń potrafi: porządkować informacje; uzasadnić wybór informacji; tworzyć dialog z partnerem; decydować o wyborze słownictwa.

Postawy – uczeń potrafi: pracować indywidualnie; pracować w parach/grupie; wykonać notatkę z lekcji; skupiać uwagę na problemie.

Podstawowe rodzaje hospitacji Kontrolno – oceniająca, związana z dokonywaniem formalnej oceny pracy nauczyciela. Doradczo – doskonaląca, związana z doskonaleniem metodycznego warsztatu pracy nauczyciela. Diagnozująca, bardziej skoncentrowana na obserwacji uczniów. Hospitacja taka nie musi być związana bezpośrednio z lekcją, postulowana jest całodzienna obserwacja uczniów w jednej klasie.

Co jest obiektem obserwacji podczas hospitowanych zajęć? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Warsztat pracy nauczyciela Osiągnięcia edukacyjne uczniów

Co jest prezentowane w czasie hospitowanych zajęć? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Umiejętności dydaktyczne nauczyciela Wiadomości, umiejętności, postawy uczniów

Kto jest inicjatorem hospitacji? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Dyrektor – i on proponuje termin hospitacji Nauczyciel wychodzi z inicjatywą zaprezentowania zajęć i proponuje ich termin

Jakie materiały trzeba przygotować przed hospitacją? Kto je przygotowuje? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Dyrektor przygotowuje arkusz hospitacji lekcji zawierający wymagane zachowania dydaktyczne nauczyciela Nauczyciel przygotowuje zestaw oczekiwań wobec uczniów i spodziewanych osiągnięć

Kto bierze udział w hospitacji? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Dyrektor szkoły Dyrektor, inni nauczyciele, rodzice, wizytatorzy, sojusznicy szkoły

Kto uczestniczy w rozmowie pohospitacyjnej? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Dyrektor i nauczyciel prowadzący lekcję Wszyscy hospitujący oraz wybrani uczniowie

Czego dotyczy rozmowa pohospitacyjna? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Wskazówek do pracy dydaktycznej nauczyciela Tego, co uczniowie już osiągnęli, a co jeszcze muszą doskonalić

Czym kończy się hospitacja i rozmowa pohospitacyjna? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Dyrektor formułuje i zapisuje wydane zalecenia wobec pracy nauczyciela Nauczyciel opracowuje diagnozę dotyczącą poziomu umiejętności uczniów

Co pozwala monitorować hospitacja? Hospitacja doskonaląca Hospitacja diagnozująca Rozwój zawodowy nauczyciela Rozwój uczniów

Walory hospitacji diagnozującej 1. Tematykę hospitacji tworzą N (zespoły przedmiotowe). 2. Znika luka informacyjna ( N wiedzą co będzie obserwować D) 3. Znaczenie społeczne: hospitacja nie jest narzucana, ale zaplanowana od dołu (przez N). 4. Zanika bariera specjalizacyjna. Obserwowane umiejętności mają charakter uniwersalny. 5. Obserwujemy popis uczniów ( a nie N ) – uczniowie prezentują, czego się nauczyli. 6. Dyrektor zyskuje pełną wiedzę o poziomie osiągnięć uczniów. Może postawić bardziej trafną diagnozę przed RP.