Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Advertisements

Finanse międzynarodowe
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
3. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa
Otoczenie polityki społecznej
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Źródła wzrostu gospodarczego
Metody diagnozowania makrootoczenia
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
P O P Y T , P O D A Ż.
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Projekt FORESIGHT System monitorowania i scenariusze rozwoju technologii medycznych w Polsce.
Zarządzanie projektami
Finanse Zbigniew Kuryłek
Rynek usług medycznych
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Zmienne otoczenia ekonomicznego Justyna Bortnik Marek Bednarz Michał Garbacik
Doradca do spraw odnawialnych źródeł energii (OZE) Robert Szlęzak PREZENTACJA WPROWADZAJĄCA.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Makrootoczenie przedsiębiorstwa turystycznego
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Strategia przedsiębiorstwa
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Wprowadzenie teoretyczne
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Makroekonomia Ćwiczenia nr 2. Dane kontaktowe: Strona domowa: Konsultacje: pon AB 10:20-11:50 środa B 12:00-13:30 L252B czw. A 13:40-15:10.
A.M. Zarzycka. Międzynarodowe badania marketingowe Systematyczny i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji na potrzeby podejmowania.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Zarządzanie strategiczne 4
Konkurencja a polityka konkurencji
SEGMENTACJA RYNKU.
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Equity release - wprowadzenie
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Uwarunkowania gospodarcze polityki gospodarczej w Polsce
Rola Państwa w gospodarce
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Otoczenie przedsiębiorstwa
Rola Państwa w gospodarce
Zapis prezentacji:

Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik

PEST - narzędzie planowania polegające na analizowaniu czynników politycznych, ekonomicznych, społecznych i technologicznych. Metoda PEST zwana jest inaczej generalną segmentacją otoczenia. Dzieli otoczenie na: polityczno-prawne, ekonomiczne, społeczne, technologiczne. Metoda ta służy do badania makrootoczenia organizacji. Istotą tego narzędzia jest określenie podstawowych sfer otoczenia, a więc tych obszarów, które mogą mieć kluczowy wpływ na funkcjonowanie organizacji i jej przyszłą strategię działania.

Wyróżnia się otoczenie: P (Political) - Polityczno-Prawne E (Economic) - Ekonomiczne/Gospodarcze S (Social) – Społeczno-kulturowe T (Technological) – Technologiczne +demograficzny +międzynarodowy

Czynniki polityczno-prawne Polityka podatkowa Prawo pracy Regulacje prawne związane z przedsiębiorczością Polityka socjalna państwa Ustawodawstwo antymonopolowe Przepisy o ochronie środowiska Stabilność władzy Przepisy dotyczące handlu Możliwość dofinansowania przedsięwzięć inwestycyjnych

Czynniki ekonomiczno-gospodarcze Bezrobocie Inflacja Cykle koniunktury gospodarczej, tendencje w zakresie wzrostu gospodarczego Kursy walutowe Stopy procentowe, dostępność kredytów Konsumpcja, inwestycje, oszczędności Dochody budżetowe, bilans handlowy Dochody gospodarstw domowych Rentowność przedsiębiorstw Ceny surowców, materiałów, ziemi

Czynniki społeczno-kulturowe Postęp cywilizacyjny (styl życia i zmiany w nim zachodzące, znajomość standardów życia innych krajów) Mobilność społeczeństwa Stopień dysproporcji społecznych Poziom wykształcenia Inicjatywy społeczności lokalnych Świadomość praw obywatelskich, konsumenckich Religia i etyka pracy

Czynniki technologiczne Wydatki państwa na badania Szybkość transferu nowoczesnych technologii Stopień zużycia funkcjonujących technologii Poziom rozwoju transportu Funkcjonowanie standardów jakościowych, dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia

Dodatkowe czynniki… Demograficzny Przyrost naturalny Struktura wiekowa społeczeństwa Struktura płci Struktura gospodarstw domowych

Dodatkowe czynniki… 2. Międzynarodowy Sytuacja gospodarcza na świecie Otwarcie granic Stabilność systemów politycznych, gospodarczych i podatkowych w krajach będących w kręgu zainteresowania branży Międzynarodowe umowy i regulacje Prawdopodobieństwo wybuchu międzynarodowego konfliktu zbrojnego Międzynarodowa aktywność organizacji terrorystycznych

Cechy segmentów PEST…. Segmenty te najczęściej zachodzą na siebie Zjawiska zachodzące w segmentach maja wpływ krótkofalowy i długofalowy dla funkcjonowania przedsiębiorstw Nowe zdarzenia, zmiany trendów oraz dynamika wzajemnych relacji miedzy segmentami powodują redefinicję granic branż, rynków oraz trybów konkurowania na nich Te same trendy i zdarzenia mają odmienne znaczenie dla różnych branż, rynków, ale i firm w ramach jednej branży czy jednego rynku

Analizę przeprowadzamy w trzech etapach: 1. Wyróżnienie istotnych czynników dotyczących poszczególnych segmentów otoczenia. W praktyce oznacza to wypisanie takich czynników danego segmentu (Polityczno-Prawny, Ekonomiczny, Socjokulturowy, Technologiczny), które znacząco wpływają lub mogą wpłynąć na działalność przedsiębiorstwa. Dla przykładu dla Firmy przeprowadzającej szkolenia, ważnym elementem otoczenia Polityczno-Prawnego może być fakt, iż Unia Europejska dofinansowuje niektóre szkolenia.

2. Ustalenie wpływu każdego z czynników na funkcjonowanie organizacji Na tym etapie wyróżniamy, które czynniki makrootoczenia szczególnie mocno oddziaływają na organizację, które będą oddziaływały w przyszłości. Dzielimy je ze względu na siłę (ważność) oddziaływania oraz czas - czy już oddziaływają, czy będą oddziaływać w przyszłości.

3. Określenie relacji między organizacją a makrootoczeniem Oznacza to zestawienie danego czynnika z tym, jak wpływa lub może wpłynąć na działalność organizacji. Dla wspomnianej firmy, będzie to fakt, iż konkurencja może korzystać z dofinansowania szkoleń, ceny niektórych szkoleń mogą mocno spaść, lub już są niskie, a firma jeśli chce korzystać z dofinansowania musi złożyć odpowiedni wniosek, oraz możliwe, że zmienić niektóre programy szkoleniowe.

Analiza szans i zagrożeń… Oceny trendów i możliwych zdarzeń w wyróżnionych segmentach w kategoriach szans i zagrożeń jakie potencjalnie tworzą… Pytania do każdego wydarzenia i trendu Które z tych wydarzeń/trendów mogą mieć korzystny wpływ na naszą przyszłość (szanse) Które z tych wydarzeń/trendów mogą mieć niekorzystny wpływ na naszą przyszłość (zagrożenia)

Analiza relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a otoczeniem, aby uniknąć zagrożeń i wykorzystać szanse. „Sztuka polega na tym, aby dostrzec rzeczy nie zauważone przez innych i przekuć pozorne zagrożenia w szanse” P.Drucker

Analiza PEST

Gdzie szukać informacji o PEST Gdzie szukać informacji o PEST? Wykorzystujemy przede wszystkim dane wtórne: Roczniki i informatory wydawane przez GUS oraz Wojewódzkie Urzędy Statystyczne Dzienniki ustaw Prospekty emisyjne i sprawozdania roczne przedsiębiorstw Publikacje instytucji naukowych Środki masowego przekazu Targi i wystawy Szkolenia, seminaria, konferencje Portale internetowe Czasopisma branżowe Publikacje bankowe

Bibliografia: Marek Lisiński: Metody planowania strategicznego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2004. Krzysztof Obłój - Strategia Organizacji, PWE, Warszawa 2007, wyd. II