Studenci zagraniczni w Polsce Konferencja Łódź, 22-24 lutego 2007 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dział Rekrutacji.
Advertisements

Wsparcie dydaktyki poprzez wprowadzanie ICT, ECDL
Oferta dla doktorantów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Program spotkania 13.X.2009 Wstępne sprawozdanie z tegorocznej rekrutacji – M. Patrzykont 2. Otwarta rekrutacja wielokierunkowa – projekt nowej formuły.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Staże na terenie Unii Europejskiej
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
dla studentów I roku studiów dziennych II stopnia
Jak przygotować uczelnię
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Miejsca WSHiFM w rankingach
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Zawody przyszłości.
, ŁódźStudy in Poland1 15 lat doświadczeń International Faculty of Engineering IFE Centrum Kształcenia Międzynarodowego POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ.
Dr Marcin Galent Instytut Europeistyki 2009 Około 80 studentów międzynarodowych rocznie (nie licząc stypendystów rządu polskiego oraz Sokratesa). 4 programy.
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
Letnie szkoły kultury i języka polskiego jako szansa promocji uczelni – na przykładzie Szkoły Języka i Kultury Polskiej UJ Waldemar Martyniuk Uniwersytet.
dr Janina Pietrzak Dyrektor
Studenci zagraniczni studiujący w Polsce Dane za rok akad. 2007/08.
Uniwersytet Warszawski Ucz się od najlepszych!. Uniwersytet dziś czyli nasza oferta.
6 Program Ramowy System Stypendiów Marii Curie Małgorzata Zysińska LPK ds. 5PR UE.
Projektowanie programów studiów
Innowacyjna kontynuacja aktywna adaptacja Program wyborczy Dr hab. Agnieszka Pawłowska, prof. nadzw.
ERASMUS… … czyli jak odbyć część studiów za granicą
Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej: Stypendia dla naukowców na rok akademicki 2007/ Dr. Britta Stöckmann.
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. I Jak mierzyć umiędzynarodowienie studiów?
Prezentacja wydziału dr inż. Piotr Bilski Prodziekan ds. Dydaktyki
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
Proces Boloński Życie i twórczość.
SZKOLNICTWO WYŻSZE W STANACH ZJEDNOCZONYCH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Instytut Spraw Publicznych
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Unikatowy model kształcenia na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Medycznego w Łodzi odpowiedzią na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy.
Na podstawie interpretacji MNiSW z dnia
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Język francuski na świecie
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Egzaminy uznawane przez najlepsze uczelnie i największych pracodawców
Język francuski na świecie
Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
Dzień adaptacyjny dla studentów I roku studiów stacjonarnych II stopnia
Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej: Stypendia dla naukowców na rok akademicki 2006/
Dzień adaptacyjny dla studentów I roku studiów stacjonarnych II stopnia
Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie.
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
STUDIA W JĘZYKACH OBCYCH cel czy narzędzie? na przykładzie Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej Tomasz Saryusz-Wolski, Politechnika.
MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA DOKTORSKA POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Katarzyna Pernal.
XI Posiedzenie Rady WZI PJWSTK w dniu 13 czerwca 2012 r.
Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Odra Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu.
Dział Rekrutacji na Studia Podsumowanie naboru na jednolite studia magisterskie oraz studia pierwszego i drugiego stopnia 2010/2011 OTWARTE POSIEDZENIE.
NCBiR Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój PLN
..
Kierunek: Zarządzanie Specjalność: Przedsiębiorczość i Marketing
..
Dokumenty regulujące proces studiów na Wydziale Lekarskim UJ CM Gdzie szukać informacji? Bogusława Adamczyk Kraków, 14 grudnia 2016.
WYNIKI ANKIET EWALUACYJNYCH
..
„ROZWÓJ POTENCJAŁU I OFERTY DYDAKTYCZNEJ POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ”
WYNIKI REKRUTACJI Rok akademicki 2017/2018.
..
..
Dokument ten ma charakter informacyjny.
STUDIA I PRAKTYKI ZA GRANICĄ
AUTOPREZENTACJA prof. nadzwyczajny, dr hab. Anetta Zielińska.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Studenci zagraniczni w Polsce Konferencja Łódź, lutego 2007 r.

PODSTAWOWE PYTANIA

Po co nam studenci zagraniczni (SZ)? 1. Wprowadzenie naszych uczelni na międzynarodowe forum edukacyjne i naukowe. 2. Poprawa pozycji uczelni w rankingach międzynarodowych. 3. Poprawa pozycji w algorytmie ministerialnym. 4. Wypełnienie limitów przyjęć; ale czy chcemy SZ na kierunkach gdy mamy kilku polskich kandydatów na jedno miejsce? 5. Zarobienie pieniędzy koniecznych do działalności uczelni; ale studia płatne to również problem wieloetatowości naszych pracowników. 6. Promocja za granicą naszych uczelni, ośrodków naukowych, regionów i Polski.

JAKICH STUDENTÓW ZAGRANICZNYCH CHCEMY NA NASZYCH UCZELNIACH?

STUDIA STACJONARNE DLA OBCOKRAJOWCÓW

1. Wymiana studentów z uczelniami całego świata a. Wymagania – kursy w językach obcych w systemie ECTS. b. Zalety: i. różne programy europejskie wspierają finansowo wymianę studentów, ii. z tych programów korzystają nasi studenci. c. Problemy: i. zbyt niskie stypendia dla naszych studentów, ii. asymetria w wymianie. d. Jak promować: i. przez kontakty bezpośrednie uczelni (potrzebne są formalne porozumienia); ii. przez spotkania w ambasadach; raczej nie na targach edukacyjnych.

2. Studia płatne (stacjonarne) a.Wymagania – cały tok studiów w językach obcych. (Najwięcej propozycji - studia magisterski. b.Zalety: i. wypełniamy wszystkie punkty Po ca nam studenci zagraniczni, ii. uczelnie zarabiają pieniądze. c.Problemy: i. trudno o studentów z krajów gdzie studia są bezpłatne (np. Europa (z wyjątkiem medycyny)), skazani jesteśmy głównie na dalekie i egzotyczne kraje, ii. słabe pozycje naszych uczelni w światowych rankingach, iii. system kwalifikacji kandydatów na studia, iv. trudno znaleźć odpowiednią liczbę kandydatów (z wyjątkiem medycyny) aby studia były opłacalne, v. problemy cywilizacyjne. d.Jak promować: i. przez ambasady, ii. targi edukacyjne w krajach którymi jesteśmy zainteresowani.

3. Studia bezpłatne dla obcokrajowców (w ramach limitów). a.Wymagania – studia jak dla naszych studentów. b.Zalety – wypełniamy wszystkie punkty Po ca nam studenci zagraniczni. c.Problemy i.Zabieramy miejsca naszym studentom – czy tego chcemy? ii.Na studentów spoza UE nie dostaniemy dotacji z MNiSzW. iii.System kwalifikacji na studia – porównanie z naszymi kandydatami. d.Jak promować: i.przez ambasady, ii.targi edukacyjne w krajach którymi jesteśmy zainteresowani, iii. Internet.

4. Studia niestacjonarne dla obcokrajowców (wieczorowe, zaoczne) Do tej pory (chyba?) nie istnieją. Mogą się pojawić w przypadku istotnego udziału e-learningu w toku studiów.

UWAGI Na niektórych uczelniach wymiana studencka działa nieźle, na większości słabo lub kiepsko. Ten sposób sprowadzania SZ do naszych uczelni jest najlepszy, jest też dobrym wstępem do uruchomienia studiów płatnych. Czy chcemy SZ na studiach dziennych bezpłatnych? Czy chcemy wypychać naszych młodych ludzi za granicę? Polskie uczelnie są słabo przygotowane do prowadzenia studiów w językach obcych dla studentów płacących za studia. Czy sama chęć (lub przymus) zarobienia pieniędzy na studiach płatnych jest wystarczającym powodem masowego kształcenia SZ z egzotycznych krajów? Czy pieniądze mogą być główna motywacją?

UWAGI Promocja uczelni za granicą powinna być adekwatna do jej możliwości i potrzeb. W różnych krajach powinniśmy reklamować różne formy studiów. Na przykład, promocja studiów płatnych w Paryżu nie ma sensu a w Oslo tak. Jak przyjmować SZ na nasze uczelnie. Poziom kandydatów na studia oraz poziom nauczania. Sprawy bytowe (pozwolenie na pracę).

12Higher Education in Poland©KRASP Oferta studiów stacjonarnych prowadzących do dyplomu w językach obcych na UJ Nazwa kierunku studiówJęzyk Poziom studiów Liczba miejsc na I roku Prowadzone są (będą) od Uwagi Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych MA in European StudiesAngielskiIIBez limitu2000/2001 MA in Central European Studies AngielskiIIBez limitu 2000/2001 MA in EurocultureAngielskiII202004/2005 International Masters in Economy, State & Society AngielskiII?2007/2008 MA in Analysing Europe (IMPREST) International Masters Programme in European Studies AngielskiII /2005 MA in Transatlantic StudiesAngielskiIIBez limitu2007/2008

13Higher Education in Poland©KRASP Oferta studiów stacjonarnych prowadzących do dyplomu w językach obcych Nazwa kierunku studiówJęzyk Poziom studiów Liczba miejsc na I roku Prowadzone są (będą) od Uwagi Wydział Prawa i Administracji LLM in American and International Business and Commercial Law AngielskiII102003/2004 Wydział Filologiczny MA in English LiteratureAngielskiIIBez limitu2005/2006 MA in American LiteratureAngielskiIIBez limitu2005/2006 MA in TESOL Methodology and Applied Linguistics AngielskiIIBez limitu2005/2006 Wydział Filozoficzny MA in PsychologyAngielskiIIBez limitu2003/2004 brak chętnych

14Higher Education in Poland©KRASP Oferta studiów stacjonarnych prowadzących do dyplomu w językach obcych Nazwa kierunku studiówJęzyk Poziom studiów Liczba miejsc na I roku Prowadzo ne są (będą) od Uwagi Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii MSc in BiotechnologyAngielskiIIBez limitu2005/2006 Wydział Chemii MSc in Advanced Spectroscopy in Chemistry AngielskiII Brak danych 2007/2008 Wydział Lekarski Studies in Medicine Angielski studia 4- letnie /1995 Angielski studia 6- letnie /1995 Wydział Ochrony Zdrowia MSc in European Public Health Angielsk i II202007/2008

15Higher Education in Poland©KRASP Liczba studentów obcokrajowców studiujących w roku 2006/2007 w Uniwersytecie Jagiellońskim (stan na grudzień 2006 r.) na studiach pierwszego stopnia: 88 na studiach drugiego stopnia: 107 na studiach jednolitych magisterskich: 346 w Szkole Medycznej dla Obcokrajowców: 438 na studiach doktoranckich: 51 na studiach w językach obcych – 79, w tym: MA in European Studies: 40 MA in Euroculture: 17 MA TESOL (anglistyka): 7 MISH: 9 MSc Biotechnology: 2 International Polish Studies stażyści (naukowo-badawcze pobyty krótkoterminowe): 92 Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie: 86 Szkoła Języka i Kultury Polskiej: 764 (w tym kursy letnie 565)

PODSUMOWANIE Zależy nam na wymianie studenckiej. Mamy słabą ofertę studiów w językach obcych, niemniej, zależy nam na studiach płatnych stacjonarnych na II poziomie oraz studiach doktoranckich. Należy opracować zróżnicowany program promocji naszych uczelni. Należy powołać instytucję zajmującą się promocją polskich uczelni za granicą. Tym chcemy się również zająć dzisiaj.